Τρίτη 18 Ιουνίου 2013

Η καυτή ατζέντα του Στουρνάρα με την τρόικα

Τέσσερα καυτά θέματα -η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, οι φορολογικές νομοθετικές εκκρεμότητες, οι επιδόσεις και η ανασυγκρότηση του φοροελεγκτικού μηχανισμού, καθώς και η αναθεώρηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων μετά το ναυάγιο της ΔΕΠΑ- κυριαρχούν στο τραπέζι των διαβουλεύσεων του οικονομικού επιτελείου με τη τρόικα.
Έχοντας ικανοποιήσει βασικές δεσμεύσεις για τη τρέχουσα αξιολόγηση, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας θέτει ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων με τους δανειστές το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για έστω και προσωρινή για διάστημα έξι μηνών μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στο 13% από 23% για την εστίαση με το επιχείρημα της τόνωσης του τουρισμού αλλά και των εισπράξεων του Δημοσίου.

Αν και μέχρι στιγμής η τρόικα εμφανίζεται επιφυλακτική όσον αφορά στη σκοπιμότητα και στις περενέργειες του μέτρου και έχει ζητήσει αναλυτικά στοιχεία για τις επιπτώσεις στον κλάδο του τουρισμού και της εστίασης, παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία ότι τελικά θα ληφθεί το «πράσινο φως».
«Το θέμα του ΦΠΑ έχει και πολιτική και επικοινωνιακή σημασία για την κυβέρνηση», έλεγε χαρακτηριστικά πηγή επισημαίνοντας ωστόσο ότι σε αυτήν τη φάση πέραν από τον σκόπελο των απολύσεων θα πρέπει να ξεπεράσουμε και άλλα βασικά εμπόδια, όπως η ανασυγκρότηση του φορολογικού μηχανισμού και η επικαιροποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών πρέπει να πείσει τους δανειστές για την άμεση άρση των αγκυλώσεων και αρρυθμιών του ελεγκτικού και εισπρακτικού μηχανισμού, ο οποίος εμφανίζει απογοητευτικές επιδόσεις κυρίως στο μέτωπο της φοροδιαφυγής και της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων χρεών. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα παρουσιαστεί στην τρόικα το νέο νομοθετικό πλαίσιο και σχέδιο δράσης για το νέο οργανόγραμμα του υπουργείου Οικονομικών και την εκ βάθρων αλλαγή της λειτουργίας των φορολογικών αρχών και θα ζητηθεί ολιγόμηνη πίστωση χρόνου για απτά αποτελέσματα.
Επίσης στο τραπέζι θα τεθούν και οι νέες διατάξεις για την απλοποίηση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με ψαλίδισμα φοροαπαλλαγών και ειδικών καθεστώτων για επιχειρήσεις και επιτηδευματίες, καθώς και το νέο ποινολόγιο της Εφορίας με εκλογίκευση των κυρώσεων για απόκρυψη εισοδήματος, μη υποβολή δηλώσεων και με την καθιέρωση αντικειμενικού και διαφανούς συστήματος με στόχο την εξάλειψη φαινομένων υπόγειων συναλλαγών και συμβιβασμών μεταξύ φορολογουμένων και αρχών.
Το άλλο μεγάλο θέμα αφορά στο νέο καθεστώς φορολόγησης των ακινήτων από το 2014 με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την ένταξη στον ενιαίο φόρο όλων των ακινήτων (κατοικίες, οικόπεδα, αγροτεμάχια, καλλιεργούμενες αγροτικές εκτάσεις εντός και εκτός σχεδίου πόλης). Εκείνο που ενδιαφέρει πρωτίστως την τρόικα είναι η δημοσιονομική απόδοση του μέτρου με δεδομένο τον στόχο για είσπραξη 3,1 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο.
Παράγοντες του υπουργείου εκτιμούν ότι οι δανειστές θα μπουν και σε λεπτομέρειες του σχεδίου και δεν αποκλείουν επί το σκληρότερο αναθεώρηση της φορολογίας σε σχέση με το αρχικό σενάριο. Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, ο νέος φόρος θα επιβάλλεται κατ' αποκοπή ανά τετραγωνικό μέτρο ή στρέμμα και με βάση πλήθος κριτηρίων για τα χαρακτηριστικά του ακινήτου, όπως είδος, τοποθεσία, εμπορικότητα κ.ά.
Κυρίαρχη θέση στην ατζέντα θα έχει η αναπροσαρμογή του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, προκειμένου να καλυφθεί το κενό στα έσοδα που άφησε η αποτυχία του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ. Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη υπό το φως των νέων δεδομένων χρειάζεται να μετακινηθεί το διαρθρωτικό ορόσημο του προγράμματος που προβλέπει την είσπραξη εσόδων ύψους 1,1 δισ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο και 2,5 δισ. ευρώ μέχρι και το τέλος του χρόνου, καθώς μόνο από τη ΔΕΠΑ αναμενόταν να εισρεύσει στα δημόσια ταμεία ποσό 1 δισ. ευρώ.
Έτσι τώρα εκ των πραγμάτων θα τεθεί στην τρόικα το ενδεχόμενο μείωσης του στόχου εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για το τρέχον έτος και της αναζήτησης άλλων εναλλακτικών πηγών εσόδων είτε με την ταχύτερη προώθηση της αποκρατικοποίησης των λιμανιών ακόμα και της πώλησης του εναπομείναντος ποσοστού 10% του Δημοσίου στον ΟΤΕ είτε με επιτάχυνση της τιτλοποίησης ακινήτων.
1,3 δισ.
Στο υπουργείο Οικονομικών κάνουν λόγο για χαμήλωμα του πήχη των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις στο 1,3 δισ. ευρώ εκτιμώντας ότι η τρόικα θα αποδεχθεί τελικά την αναθεώρηση του προγράμματος με τη μετακίνηση του κενού στο 2014.
Στο δημοσιονομικό μέτωπο θα συζητηθεί η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, που τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ότι κινείται εντός των στόχων αλλά με πολλές εστίες κινδύνου κυρίως από το σκέλος των φορολογικών εσόδων.
Η «τρύπα» φθάνει τα 560 εκατ. ευρώ και προέρχεται από την υστέρηση του ΦΠΑ, του φόρου εισοδήματος αλλά και του φόρου στα ακίνητα, ενώ οι δαπάνες τόσο του τακτικού προϋπολογισμού όσο και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων έχουν συγκρατηθεί σε πολύ χαμηλότερα του στόχου επίπεδα, πράγμα που δεν θεωρείται «βιώσιμο» για τους επόμενους μήνες. Σε αυτήν τη φάση η τρόικα δεν θα θέσει με οξύ και σχολαστικό τρόπο θέμα αποκλίσεων στον προϋπολογισμό μεταθέτοντάς το για την επόμενη αξιολόγηση του φθινοπώρου.
Επίσης με βάση τα μηνύματα που εκπέμπουν από το υπουργείο Οικονομικών, δεν θα συζητηθεί το δημοσιονομικό κενό για το 2014-2015 που με τους πλέον συντηρητικούς υπολογισμούς ανέρχεται σε περίπου 4 δισ. ευρώ, καθώς και αυτό παραπέμπεται για την επόμενη αξιολόγηση, όπου θα αποφασιστεί το νέο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής.
Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει καλυφθεί πλήρως η «τρύπα» στα έσοδα για να αποφευχθούν περιπέτειες και το χείριστο σενάριο της ενεργοποίησης της ρήτρας αυτόματης διόρθωσης των αποκλίσεων με τη λήψη πρόσθετων μέτρων.
Περιγράφοντας το γενικότερο κλίμα στις συζητήσεις με την τρόικα πηγές επισημαίνουν ότι υπάρχει κάποια ελαστικότητα από την πλευρά των δανειστών, καθώς και αυτοί καταλαβαίνουν ότι δεν μπορούν να γίνουν όλα, αρκεί και εμείς να έχουμε εκπληρώσει τις βασικές μας δεσμεύσεις.
ΤΕΛΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ ΛΗΓΕΙ Η ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ
Οι 25 εκκρεμότητες από τα προηγούμενα ραντεβού
Εκκρεμότητες από το παρελθόν και δεκάδες ποσοτικοί και διαρθρωτικοί στόχοι που πρέπει να ικανοποιηθούν μέχρι το τέλος Ιουνίου προβλέπονται στα κείμενα του αναθεωρημένου Μνημονίου με 3 βασικά προαπαιτούμενα, που είναι ο νέος νόμος για τη ρύθμιση των ενήμερων ενυπόθηκων δανείων, την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και τον νέο μηχανισμό για την καταπολέμηση της διαφθοράς.
Στις βασικές παρεμβάσεις περιλαμβάνονται:
  1. Καθιέρωση νέου κώδικα φορολογικών διαδικασιών και απλοποίηση του κώδικα φορολογίας εισοδήματος.
  2. Κατώτατο όριο στο τροποποιημένο πρωτογενές χρηματικό διαθέσιμο της γενικής κυβέρνησης 1,2 δισ. ευρώ και στα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις 1,1 δισ. ευρώ.
  3. Πλαφόν στις πρωτογενείς δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού 26 δισ. ευρώ, στο συνολικό κρατικό χρέος της κεντρικής κυβέρνησης 347 δισ. ευρώ και 3 δισ. ευρώ στη συσσώρευση νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών.
  4. Μεταβίβαση 500 εμπορικών ακινήτων στο ΤΑΙΠΕΔ και 1.000 έως το τέλος του 2013, καθώς και έκθεση προόδου για μεταβίβαση όλων των εκτός ΤΑΙΠΕΔ ακινήτων υπό τη διαχείριση της ΕΤΑΔ.
  5. Θέσπιση μηχανισμού λήψης αποφάσεων για την ετήσια επικαιροποίηση των θεσμοθετημένων επιπέδων των κατώτατων μισθών που θα επικρατήσουν μετά το τέλος του Προγράμματος.
  6. Αναθεώρηση στις κυρώσεις για τις παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας.
  7. Σχέδιο δράσης για τους ανέργους και την κοινωνική προστασία.
  8. Νομοσχέδιο για να ευθυγραμμιστεί το νομικό πλαίσιο για την καταπολέμηση της διαφθοράς με τα ανάλογα διεθνή πρότυπα, εγκύκλιος για την εισαγωγή του σύγχρονου κώδικα δεοντολογίας για την προστασία πληροφοριοδοτών, οι οποίοι αναφέρουν διαφθορά, και διορισμός του εθνικού συντονιστή για την καταπολέμηση της διαφθοράς.
  9. Αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων.
  10. Συγχώνευση ΔΟΥ και εξασφάλιση επαρκούς αριθμού εποπτών στα Κέντρα Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου και Αυτοαπασχολουμένων Υψηλού Εισοδήματος.
  11. Δίωξη για σημαντική φοροδιαφυγή, ανεξαρτήτως του αν ο φορολογούμενος κατέβαλε τον πρόσθετο φόρο σε περιπτώσεις διακανονισμού.
  12. Τα υπουργεία και οι ΔΕΚΟ που έχουν δημοσιονομική σχέση με τους φορολογουμένους και τους δικαιούχους χρησιμοποιούν τον αριθμό του φορολογικού τους μητρώου για τις οικονομικές συναλλαγές μαζί τους.
  13. Επανεξέταση της πολιτικής και των διαδικασιών για τη διαγραφή φορολογικών οφειλών.
  14. Αντικατάσταση πληρωμών με μετρητά και επιταγές στις εφορίες με τραπεζικά εμβάσματα.
  15. Ο γενικός γραμματέας Εσόδων αντικαθιστά διευθυντές που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους.
  16. Χρήση μιας σειράς λειτουργιών του ELENXIS (προφίλ του φορολογουμένου) σε όλες τις εφορίες που εκτελούν ελέγχους και πλήρη χρήση σε ορισμένες βασικές υπηρεσίες.
  17. Σχέδιο δράσης και χρονοδιάγραμμα για την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων στη Διαχείριση των Δημοσίων Οικονομικών, με σκοπό την απλούστευση των διαδικασιών πληρωμής.
  18. Αναθεώρηση προς τα κάτω στις τιμές των φαρμάκων και στα περιθώρια κέρδους των φαρμακείων και δημοσίευση λίστας τιμών.
  19. Τακτική ετήσια δημοσίευση ισολογισμών όλων των νοσοκομείων και έγκαιρη τιμολόγηση του πλήρους κόστους της θεραπείας.
  20. Σχέδιο δράσης με διαρθρωτικά μέτρα που θα στοχεύουν στη μείωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων στα δικαστήρια.
  21. Το ΤΑΙΠΕΔ ορίζει μια συγκεκριμένη στρατηγική αποκρατικοποίησης κυρίως μέσω συμβάσεων παραχώρησης με στόχο τη βέλτιστη αξιοποίηση των λιμανιών.
  22. Απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης για την ίδρυση και λειτουργία των καταστημάτων λιανικής πώλησης και αντικατάσταση του ισχύοντος συστήματος των σταθερών περιθωρίων κέρδους με μέγιστα.
  23. Εκθεση σχετικά με την εφαρμογή του νόμου κλειστών επαγγελμάτων.
  24. Πρόσθετα μέτρα για τη μείωση κατά 50% του κόστους εγγραφής στο υποθηκοφυλακείο.
  25. Απορρόφηση από το ΕΣΠΑ 1,284 δισ. ευρώ.
ΠΗΓΗ: Έθνος