Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010

Έρχονται αυξήσεις ΦΠΑ - αντικειμενικών
Ισχυρές αλυσιδωτές αναταράξεις αναμένεται να προκαλέσει ο προϋπολογισμός του 2011 καθώς, μεταξύ των άλλων, θα προβλέπει νέα άνοδο του ΦΠΑ και αύξηση των αντικειμενικών αξιών.
Σήμερα το προσχέδιο του προϋπολογισμού συζητείται στο υπουργικό συμβούλιο και στη συνέχεια κατατίθεται στη Βουλή.
Βασικός στόχος είναι το δημοσιονομικό έλλειμμα να μειωθεί του χρόνου στο 7% με 7,2% του ΑΕΠ από 7,9% εφέτος.
Για να γίνει κάτι τέτοιο το οικονομικό επιτελείο προσμετρά τη θετική επίπτωση που θα έχουν εντός του 2011 οι παρεμβάσεις που έγιναν εντός του τρέχοντος έτους (αύξηση ΦΠΑ και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης), η οποία υπολογίζεται ότι θα προσεγγίσει τα 2 δισ. ευρώ και παράλληλα εγγράφει στο προσχέδιο τα μέτρα που περιέχονται στο μνημόνιο.
Οπως έχει γράψει το «Εθνος», από τα μέτρα του μνημονίου αναζητούνται 5 δισ. ευρώ, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν και του χρόνου αστοχίες όπως αυτές που καταγράφονται και εφέτος κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού.
Στο μέτωπο των δαπανών, περίπου 1 δισ. ευρώ θα είναι η θετική επίπτωση από τις φετινές περικοπές σε μισθούς και συντάξεις. Παράλληλα, υπολογίζεται εξοικονόμηση πόρων 500 εκατ. ευρώ από τον «Καλλικράτη», 500 εκατ. από το «ψαλίδισμα» του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και 300 εκατ. ευρώ από τις καταναλωτικές δαπάνες.
Οι πιο επώδυνες παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο σχετίζονται με την αύξηση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ 11% και την άνοδο των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων.
Στο μέτωπο του ΦΠΑ το ισχυρότερο σενάριο αφορά την αύξηση του συντελεστή 11% στο 13% προκειμένου να αποφευχθεί η μαζική μετάταξη προϊόντων και υπηρεσιών από το 11% στο 23% που είχε συμφωνηθεί στο μνημόνιο τον Μάιο και... απαλείφθηκε με την αναθεώρηση του μνημονίου τον Αύγουστο.
Ισοδύναμα μέτρα
Πρόκειται για δύο ισοδύναμα μέτρα καθώς εκτιμάται πως μπορεί να φέρουν έσοδα της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή θα πλήξει περισσότερο τα χαμηλά εισοδήματα μια και στον χαμηλό συντελεστή 11% βρίσκονται αγαθά και υπηρεσίες πρώτης ανάγκης όπως τα τρόφιμα, το ηλεκτρικό, τα φάρμακα, τα εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς κ.ά.
Βέβαια υπάρχει και ένα εναλλακτικό σενάριο σύμφωνα με το οποίο θα προχωρήσει η αύξηση από το 11% στο 12% με προσδοκώμενα έσοδα 500 εκατ. ευρώ και η εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο από τον Οκτώβριο του 2011, από την οποία θα εισρεύσουν στα ταμεία του Δημοσίου άλλα 500 εκατ. ευρώ.
Στο υπουργείο Οικονομικών πιστεύουν ότι το 2011 η απόδοση των φορολογικών εσόδων που σχετίζονται με τον ΦΠΑ και τους ΕΦΚ θα είναι καλύτερη λόγω και της ηπιότερης ύφεσης (στο -2,6% από -4% ή λίγο χαμηλότερα εφέτος).
Νέα εισφορά
Επίσης, στο προσχέδιο θα περιλαμβάνεται και για το 2011 ειδική εισφορά επί των κερδοφόρων επιχειρήσεων. Θα την καταβάλουν με συντελεστές από 4% έως 10% οι επιχειρήσεις με κέρδη άνω των 100.000 ευρώ.
Από το μέτρο αυτό υπολογίζονται έσοδα της τάξης των 600 εκατ. ευρώ, στόχος ιδιαίτερα φιλόδοξος αν αναλογιστεί κανείς ότι τα κέρδη των επιχειρήσεων συρρικνώθηκαν εντός του έτους.
Εξάλλου, από τη φορολόγηση των αυθαιρέτων και το τέλος διατήρησης ημιυπαίθριων χώρων εκτιμάται ότι τα έσοδα θα φθάσουν το 1,3 δισ. ευρώ, με παράγοντες του οικονομικού επιτελείου να εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσον μπορεί να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος.
Από 1.1.2011
Ντόμινο αυξήσεων στην αγορά ακινήτων
Ντόμινο αυξήσεων στην κτηματαγορά θα προκαλέσει η άνοδος των αντικειμενικών αξιών. Στο προσχέδιο θα περιέχεται πρόβλεψη για την αναπροσαρμογή τους η οποία θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2011.
Μέχρι στιγμής το οικονομικό επιτελείο δεν έχει καταλήξει στο μοντέλο της αύξησης και το πιο πιθανό είναι ότι θα ενισχυθούν κατά μέσο όρο 30%.
Ομως, η άνοδος των αντικειμενικών θα επιφέρει την αυτόματη αύξηση εννέα φόρων και τελών (ΦΠΑ στις νεόδμητες οικοδομές, ΤΑΠ, φόρος μεταβίβασης, κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών κ.ά.) που βαρύνουν τα ακίνητα καθώς υπολογίζονται με βάση τις εκάστοτε αντικειμενικές αξίες. Από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών το υπουργείο Οικονομικών προσδοκά έσοδα της τάξης των 400 εκατ. ευρώ εντός του 2011.
Με τις συνεπακόλουθες αυξήσεις των υπόλοιπων φόρων και τελών τα πρόσθετα έσοδα υπολογίζονται στα 100 εκατ. ευρώ ανεβάζοντας το συνολικό ποσό στα 500 εκατ. ευρώ. Και αυτή θα είναι μόνο η πρώτη... δόση καθώς το 2012 θα έλθει και νέα αύξηση των αντικειμενικών αξιών -μέτρο που προβλέπεται στο μνημόνιο- με στόχο την είσπραξη επιπλέον 200 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
Πτωτική πορεία
Μπορεί οι αντικειμενικές να παραμένουν σταθερές από το 2007, αλλά η αύξησή τους στην παρούσα φάση και οι αλυσιδωτές επιβαρύνσεις που θα επιφέρουν θεωρείται βέβαιο πως θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά ακινήτων η οποία βρίσκεται σε έντονα πτωτική πορεία την τελευταία διετία.
Η προεργασία για την αύξηση των τιμών έχει ξεκινήσει στο υπουργείο Οικονομικών με την καταγραφή των εμπορικών τιμών, ενώ το σχέδιο προβλέπει αυξήσεις δύο «ταχυτήτων».
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αυξήσεις θα είναι χαμηλότερες στις «ακριβές» περιοχές που οι αντικειμενικές έχουν πλησιάσει τις εμπορικές.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις θα γίνουν στις περιοχές που τα τελευταία χρόνια έχει ανοίξει σημαντικά η ψαλίδα μεταξύ των δύο τιμών. Αυτό παρατηρείται κυρίως στις «φθηνές» περιοχές.
ΠΗΓΗ: Έθνος
Τέλη κυκλοφορίας: Για το ίδιο μοντέλο μια μέρα κάνει τη διαφορά
Σε δύο σημαντικές κατηγορίες χωρίζονται τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων που θα ισχύσουν για το 2011. Η πρώτη έχει να κάνει με την περιβαλλοντική απόδοση του κάθε αυτοκινήτου για όσα ΙΧ πάρουν άδεια κυκλοφορίας από 1/11/2010 (και όχι από τον Ιανουάριο του 2011 όπως αρχικά προβλεπόταν) και η δεύτερη για τα ΙΧ με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/10/2010, όπου πολλά πράγματα έχουν διαφοροποιηθεί. Ας πάρουμε την κάθε κατηγορία χωριστά.
Ο συνδυασμός των τελών κυκλοφορίας ανάλογα με τις πιστοποιημένες από το εργοστάσιο εκπομπές ρύπων (ανεξαρτήτου καυσίμου) είναι το νέο δεδομένο στα αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από τον Νοέμβριο.
Εδώ η άποψή μας είναι καταρχήν, θετική, καθώς τον θεωρούμε δίκαιο τρόπο υπολογισμού (η πριμοδότηση των «καθαρών» αυτοκινήτων είναι προς όφελος του περιβάλλοντος), διαφωνούμε όμως με το ύψος των συντελεστών που αντιστοιχούν στα μικρομεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα...
Με το νέο μέτρο όσα ΙΧ εκπέμπουν έως 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χλμ. απαλλάσσονται από τέλη κυκλοφορίας. Μέχρι στιγμής τα μόνα αυτοκίνητα που περιλαμβάνονται σε αυτό το κλιμάκιο είναι τα υβριδικά Toyota Prius και Auris HSD, το Toyota IQ 1.0, αλλά και το Smart στην έκδοση με τον ντίζελ κινητήρα (0.7 lt). Είναι αναμενόμενο εταιρείες που κινούνται στην περιοχή των 101-105 γρ. να προχωρήσουν σε βελτιώσεις προκειμένου να κατέβουν στο απαλλασσόμενο κλιμάκιο.
Ακολουθεί το κλιμάκιο με εκπομπές από 101-120 γρ. που θα πληρώσει από 80,8-96 ευρώ, ενώ τα υψηλότερα τέλην (από 753 ευρώ) θα πληρώσουν τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν από 251 γρ.
Για τα αυτοκίνητα με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/10/2010 το νέο σύστημα των τελών επιφέρει τις εξής αλλαγές:
Καταργείται το κριτήριο της παλαιότητας και θεσπίζεται κλίμακα υπολογισμού των τελών με βάση τον κυβισμό του κινητήρα.
Αυξάνονται οι κατηγορίες κυβισμού βάσει των οποίων καθορίζονται τα τέλη από 5 σε 11.
Και τέλος, ενσωματώνεται ο ειδικός φόρος για τα μεγάλου κυβισμού ΙΧ και τις μοτοσικλέτες (άνω των 1.929 κ.εκ.) που επιβλήθηκε στα περσινά τέλη.
Βάσει των νέων αλλαγών τα παλαιά, ακόμη και μεγάλου κυβισμού ΙΧ (άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/2004, δηλαδή κλάσεις Β, Γ, Δ) είναι ωφελημένα (μειώσεις από 12-330 ευρώ), ενώ έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι στα νέας τεχνολογίας ΙΧ της κλάσης Α (μετά την 1/1/2005, προδιαγραφών Euro5) είναι τα αδικημένα καθώς επιβαρύνονται από 20 έως 88 ευρώ!
Επιχειρώντας μια σύγκριση μεταξύ των δύο κατηγοριών θα δούμε τα εξής:
Ευνοούνται τα ΙΧ κυβισμού έως 1.200 κ.εκ. που θα πάρουν άδεια κυκλοφορίας από 1/11/2010 σε σχέση με τα ΙΧ με άδεια έως 31/10/2010.
Αδικούνται τα ΙΧ της νέας χρονιάς με κυβισμό από 1.200-2.000 κ.εκ. (που είναι και το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς) συγκριτικά με αυτά της κλίμακας έως 31/10/2010.
Κερδισμένα και τα ΙΧ άνω των 2.000 κ.εκ. με το σύστημα των εκπομπών ρύπων. Για παράδειγμα, τα τέλη για την δίλιτρη BMW 120i από τα 600 ευρώ πέφτουν στα 225 ευρώ αν ταξινομηθεί μέσα στον Νοέμβριο!
Η κυβέρνηση προκειμένου να είναι ακριβοδίκαιη και να αποφύγει τις στρεβλώσεις θα έπρεπε να συμπεριλάβει στο καθεστώς του υπολογισμού βάσει ρύπων και αυτοκίνητα άδειας κυκλοφορίας τουλάχιστον από το 2007 (προδιαγραφών Euro5) και μετέπειτα (υπάρχει η πιστοποίηση των ρύπων τους στις υπηρεσίες των συναρμόδιων υπουργείων), ούτως ώστε να αποφευχθεί και το φαινόμενο της επιβράδυνσης της αγοράς -για την οποία την κατηγορούν οι έμποροι- από τη στάση αναμονής των αγοραστών (πάντως όσοι θέλουν να κινηθούν στην κατηγορία των μικρομεσαίων-μεσαίων θα πρέπει να σπεύσουν τώρα).
Επίσης, για να μην αδικηθούν τα αυτοκίνητα που ενδιαφέρουν περισσότερο το αγοραστικό κοινό (1.400-1.800 κ.εκ.) θα έπρεπε οι συντελεστές στο σύστημα των ρύπων να είναι χαμηλότεροι. Κλείνοντας θα πρέπει να προσθέσουμε ότι οι «πράσινοι φόροι» που έχουν φύγει από τις κλάσεις Β, Γ και Δ (άδεια κυκλοφορίας 31/12/2004 και παλαιότερα) δεν είναι μια? ευγενική προσφορά της κυβέρνησης, καθώς η αντιστοιχία του έχει προστεθεί ως έξτρα φόρος στην τιμή της βενζίνης...
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
Στα αξιοπερίεργα του συστήματος είναι ότι ακριβώς το ίδιο αυτοκίνητο με διαφορά ταξινόμησης μίας μέρας θα πληρώσει εντελώς διαφοροποιημένα τέλη.
Ετσι θα δούμε το Porsche Cayenne 4.8 GTS (361 γρ.) για να αναφέρουμε ένα ακραίο παράδειγμα κυβισμού, έως 31/10 προϋποθέτει 1.200 ευρώ και από 1/11, 1.083 ευρώ.
Στη μικρομεσαία κατηγορία το δημοφιλές VW Golf 1.4 TSI (144 γρ.), από τα πιο «καθαρά» συμβατικά της κατηγορίας, ευνοείται (220 ευρώ για ταξινόμηση έως 31/10 και 216 από 1/11, όμως το ίδιας κατηγορίας Peugeot 308 με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα 1.4 (155 γρ.) θα επιβαρύνεται 232,5 ευρώ (1/11) έναντι των 220 (31/10).
Το Audi
Στη μεσαία κατηγορία έχουμε αντίστοιχα παραδείγματα. Το Audi A4 1.8 TSI 160hp (169 γρ.) θα πληρώσει από τον Νοέμβριο 340 ευρώ και έως 31/10 μόλις 270 ευρώ, η Alfa Romeo 159 1750 (189 γρ.) ομοίως 425,25 και 270 ευρώ, το Ford Mondeo στην έκδοση 1.6lt (177 γρ.) 354 και 240 ευρώ, όμως στη μεγαλύτερη στα 2.0 λίτρα (189 γρ.) 425,5 και 600 ευρώ, κ.ο.κ.
Tα 2λιτρα SUV(π.χ. Νissan X-Trail/208 γρ.), ομοίως ευννοούνται με το καθεστώς των ρύπων (520/600 ευρώ), το ίδιο και αυτά με μεγαλύτερο κυβισμό.
ΠΗΓΗ: Έθνος της Κυριακής

Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2010

ΙΧ: Από 1 Νοεμβρίου σε ισχύ τα νέα τέλη κυκλοφορίας. Ποιοι είναι κερδισμένοι
Σε μια ζωτικής σημασίας παρέμβαση για τον κλάδο του αυτοκινήτου προέβη το υπουργείο Οικονομικών βάσει της οποίας τα νέα Τέλη Κυκλοφορίας του 2011 θα έχουν ισχύ από την 1η Νοεμβρίου του 2010 αντί την 1η Ιανουαρίου του 2011.
Ουσιαστικά πρόκειται για το «φιλί» της ζωής σε έναν κλάδο που έχει βιώσει την οικονομική κρίση με απίστευτο τρόπο ενώ αν τα Τέλη ίσχυαν από το νέο έτος οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων ήταν δεδομένο πως θα «πάγωναν» έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2010 με ό,τι και αν σήμαινε αυτό για ένα ολόκληρο κλάδο.
Παράλληλα με τη μεταφορά των τελών κατά δύο μήνες νωρίτερα ανακοινώθηκαν και τα Τέλη Κυκλοφορίας των υβριδικών αυτοκινήτων στα οποία ακολουθήθηκε η ίδια οδός με την προηγούμενη κυβέρνηση βάσει της οποίας όσα υβριδικά και μοντέλα υδρογόνου με κινητήρες άνω των 1.900 κ.εκ. αλλά και Δ.Χ. ταξινομηθούν μετά την 1η Νοεμβρίου του 2010 θα καταβάλουν το ήμισυ των τελών που ισχύει στα συμβατικά αυτοκίνητα.
Ιδιαίτερα θετική ερμηνεύουν τη διόρθωση που έκανε το υπουργείο Οικονομικών και θέτει σε ισχύ τα νέα Τέλη Κυκλοφορίας κατά δύο μήνες νωρίτερα τόσο ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων όσο και ο Σύνδεσμος των Εμπόρων.
Ωφελημένοι
Ειδικότερα, ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων Ανδρέας Ανδρικόπουλος ανέφερε χαρακτηριστικά στην «Η»: «Το βασικό ζήτημα είναι πως σε κάποια αυτοκίνητα ανάλογα με τον συνδυασμό εκπομπών και κυβισμού προέκυπταν είτε ωφελημένοι είτε ζημιωμένοι από τα νέα Τέλη Κυκλοφορίας.
Και μάλιστα με τέτοιο τρόπο ώστε αν κάποιος είχε ένα όχημα που θα έβγαινε ωφελημένος με το παλαιό σύστημα, θα έσπευδε να το ταξινομήσει εντός του 2010 και αντίστροφα κάποιος άλλος που ήταν ωφελημένος με το νέο σύστημα θα περίμενε να το ταξινομήσει με το νέο έτος. Επομένως όλο αυτό το μέτρο που θα ισχύσει από την 1η Νοεμβρίου θα θέσει άμεσα έναν κανόνα, με αποτέλεσμα να μπορέσει να ισορροπήσει η αγορά».
Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Εμπόρων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) Ευριπίδης Κωνσταντινίδης ανάφερε χαρακτηριστικά στην «Η»: «Η μεταφορά ισχύος των τελών κυκλοφορίας κατά δύο μήνες νωρίτερα, αποτελεί μια θετική εξέλιξη γιατί βοηθά την αγορά ώστε να μην παγώσουν οι πωλήσεις μέχρι τέλος του χρόνου. Ωστόσο πιστεύω ότι τα τέλη κυκλοφορίας για τα οχήματα που θα αγορασθούν τον Οκτώβριο θα πρέπει να υπολογίζονται βάσει των εκπομπών ρύπων, με το νέο σύστημα και όχι με το παλαιό καθώς κανείς δεν πρόκειται να εκδώσει πινακίδες κυκλοφορίας στο νέο του αυτοκίνητο τον 10ο μήνα του έτους και να καταβάλλει για πάντα πολύ υψηλότερα Τέλη Κυκλοφορίας».
Τα υβριδικά
Τα τέλη κυκλοφορίας των υβριδικών αυτοκινήτων με κινητήρες άνω των 1.900 κ. εκ. Διαμορφώνονται ανάλογα με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα μοντέλα μειωμένα ωστόσο κατά το ήμισυ. Ειδικότερα για το γνωστό μοντέλο Lexus RX450h τα τέλη Κυκλοφορίας αν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου του 2010 διαμορφώνονται σε 111 ευρώ ενώ στο κορυφαίο Lexus GS 450h διαμορφώνονται στα 180 ευρώ. Τέλος στη ναυαρχίδα της Lexus LS 600h τα τέλη κυκλοφορίας αγγίζουν τα 274 ευρώ. Στο μοντέλο της BMW X6 ActiveHybrid τα τέλη διαμορφώνονται στα 288 ευρώ. Στην υβριδική λιμουζίνα της Mercedes S400 Hybrid τα τέλη αγγίζουν τα 209 ευρώ ενώ για την ίδια έκδοση με πιο μακρύ αμάξωμα τα τέλη ανέρχονται σε 211 ευρώ.
Όσον αφορά στα υβριδικά μοντέλα με κινητήρες κάτω των 1.900 κ. εκ. τα Τέλη Κυκλοφορίας ανέρχονται σε μόλις 3 ευρώ τα οποία αφορούν στην απόκτηση του αυτοκόλλητου.
ΠΗΓΗ: Ημερησία