Παρασκευή, 22 Ιουλίου 2011

Έλληνες μη βρίσετε! Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου δήλωσε τη πισίνα του ως υδατοσυλλέκτη!

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΟΤΑΝ ΣΤΗΝ ΣΕΡΙΦΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΦΟΡΟΥΣ!
Ξεφτιλίστηκε από το Αποκαλυπτικό δελτίο του Extra 3. Πολύ άγρια μάλιστα. Για πρώτη φορά βγαίνει στο φως της δημοσιότητας έγγραφο που να επιβεβαιώνει ότι στο εξοχικό του στην Σέριφο η πισίνα στο εξοχικό του έχει δηλωθεί ως… υδατοσυλλέκτης(!). Ο Παπακωνσταντίνου που ξεσπάθωνε…
κατά της φοροδιαφυγής και υποσχόταν ότι θα βρει όλες τις πισίνες και θα τις φορολογήσει, «ξέχασε» τη δική του. Το θέμα θα έχει συνέχεια. Και πολύ δύσκολα ο Παπακωνσταντίνου θα την γλυτώσει αυτή την φορά…
Αυτά ελέγχθηκαν στην εκπομπή και γράφτηκαν στο fimotro αλλά ας θυμηθούμε τώρα κάτι άλλο:
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΣΤΙΣ ΠΙΣΙΝΕΣ ΚΛΕΙΔΩΘΗΚΕ ΣΤΟ ΣΥΡΤΑΡΙ (από άρθρο έτους 2010)
Σύμφωνα με την εισήγηση που είχε δεχθεί ο κ. Παπακωνσταντίνου από τους συνεργάτες του, όσοι φορολογούμενοι είχαν αδήλωτες πισίνες θα καλούνταν να πληρώσουν μια εφάπαξ εισφορά της τάξης των 200 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ώστε να τις καταστήσουν νόμιμες και να υπολογίζονται στο εξής ως τεκμήριο.

Η πρόταση αυτή είχε βασιστεί στα στοιχεία που είχαν καταφέρει να συγκεντρώσουν φέτος το καλοκαίρι οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου και σύμφωνα με τα οποία από τις περίπου 125.000 πισίνες που υπάρχουν σε όλη τη χώρα περίπου οι 50.000 δεν είχαν δηλωθεί. Ορισμένοι ιδιοκτήτες, μάλιστα, που έχουν παράνομες πισίνες, είχαν «συλληφθεί» να τις «καμουφλάρουν» με καραβόπανα, μουσαμάδες στρατιωτικού τύπου, δέντρα, γλάστρες κτλ., για να αποφύγουν το ηλεκτρονικό «μάτι» του δορυφόρου αλλά και του Google Εarth, που χρησιμοποιήθηκε και αυτό για τον εντοπισμό των φοροφυγάδων.

Οι επιτελείς του υπουργείου είχαν εκτιμήσει ότι αν φορολογούνταν τα περίπου 2 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα που συνολικά καλύπτουν οι αδήλωτες πισίνες με 200 ευρώ φόρο αν τ.μ. το κράτος θα εισέπραττε περί τα 400 εκατ. ευρώ.
Η πρόταση ήταν απολύτως λογική καθώς οι πολίτες που διαθέτουν πισίνες έχουν και τα αναγκαία κεφάλαια για να τις νομιμοποιήσουν και να τις αποκαλύψουν πλέον και στο… δορυφόρο! Τελικά η πρόταση … κλειδώθηκε στο συρτάρι του υπουργού !

Τετάρτη, 20 Ιουλίου 2011

Νέα πρωτοποριακή υπηρεσία για τους χρήστες των συνδρομητικών υπηρεσιών του Taxheaven.

Monday July 18, 2011 12:30 PM


Μετά τις συνεχόμενες και σημαντικές αλλαγές στο φορολογικό τοπίο της χώρας με την ψήφιση νέων νόμων (αρχής γενομένης με την ψήφιση του ν.3842/2010), έχει δημιουργηθεί μεγάλη σύγχυση στους συναδέλφους λογιστές – φοροτεχνικούς για το ποιες διατάξεις ισχύουν, ποιες καταργήθηκαν, ποιες προστέθηκαν με τους τελευταίους νόμους κ.λπ.

Η επιστημονική ομάδα του TaxHeaven ακολουθώντας τις φορολογικές εξελίξεις και ανταποκρινόμενη στις ανάγκες που δημιουργούνται από αυτές, εκτός από την άμεση κωδικοποίηση των φορολογικών νόμων προχώρησε στη δημιουργία μιας ακόμη πρωτοποριακής υπηρεσίας για τους συνδρομητές της με στόχο την αποσαφήνιση των σχετικών αλλαγών.

Με τη νέα αυτή υπηρεσία ο συνδρομητής θα μπορεί να βλέπει με μια ματιά όλες τις αλλαγές που επέφερε ο τελευταίος νόμος στους ήδη κωδικοποιημένους νόμους που υπάρχουν στο ηλεκτρονικό αρχείο νόμων – αποφάσεων.

Πιο συγκεκριμένα, σε κάθε κωδικοποιημένο νόμο υπάρχει ένα κουμπί με τίτλο «Δείτε αναλυτικά τις αλλαγές που έγιναν με τον τελευταίο νόμο».

Στο παράδειγμα μας ας δούμε με μια ματιά τις αλλαγές που έγιναν στο ν. 2238/1994 μετά την ψήφιση του πρόσφατου ν. 3986/2011.

Από το ηλεκτρονικό αρχείο νόμων – αποφάσεων, πηγαίνουμε στους κωδικοποιημένους νόμους και επιλέγουμε το ν. 2238/1994. Κάτω από τον τίτλο του νόμου υπάρχει η εικόνα – κουμπί με τον με τίτλο «Δείτε αναλυτικά τις αλλαγές που έγιναν με τον τελευταίο νόμο»





Πατώντας το κουμπί αυτό εμφανίζεται η παρακάτω εικόνα στην οποία εμφανίζονται στο αριστερό μέρος της οι αλλαγές που έγιναν με τον τελευταίο νόμο στα άρθρα του ν. 2238/1994.





Πατώντας το άρθρο 8 για παράδειγμα, βλέπουμε τις αλλαγές που επήλθαν στις παραγράφους του άρθρου αυτού.

Ανοίγοντας την παράγραφο 7 βλέπουμε την προϊσχύουσα μορφή της  στο αριστερό μέρος και την ισχύουσα μορφή στο δεξιό μέρος. Οι αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί φαίνονται πολύ εύκολα μιας και στην προϊσχύουσα μορφή είναι μαρκαρισμένες με κόκκινο χρώμα και στην ισχύουσα μορφή είναι μαρκαρισμένες με πράσινο χρώμα.





Ανοίγοντας το άρθρο 9 και συγκεκριμένα την παράγραφο 2, βλέπουμε τις αλλαγές που επήλθαν σ' αυτή την παράγραφο.






Κλείνοντας θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ότι στις περιπτώσεις που αντικαθίστανται από τους νόμους ολόκληρα κείμενα (εδάφια ή παράγραφοι) τα οποία εμπεριέχουν σε μεγάλο ποσοστό ίδιες λέξεις και φράσεις με το προϊσχύον κείμενο, η σύγκριση εμφανίζει μόνο τις λέξεις που αλλάζουν και όχι ολόκληρο το εδάφιο ή την παράγραφο.



Για την TaxHeaven

Κωνσταντίνος Δημ. Γραβιάς
Εντοπισμός καταπατητών μέσω e-mail
Μέσω e-mail θα μπορούν οι πολίτες να καταγγέλλουν καταπατητές Δημόσιας γης καθώς το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να καταγράψει στους σκληρούς δίσκους των ηλεκτρονικών υπολογιστών του συστήματος TAXIS όλη την Ακίνητη Περιουσία του Δημοσίου, τους αιγιαλούς και τις παραλίες, τα ανταλλάξιμα κτήματα, τα απαλλοτριωμένα ακίνητα, αλλά και τις αντικειμενικές αξίες για όλες τις περιοχές της Ελλάδας.
Όπως αναφέρεται στην προκήρυξη του διαγωνισμού που υπογράφει ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων κ. Διομ. Σπινέλλης και θα κοστίσει συνολικά στο Δημόσιο περίπου 4 εκατ. ευρώ, οι πολίτες μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά καταγγελίες για καταπατήσεις με υποβολή περιγραφικών και τοπογραφικών στοιχείων της καταπατημένης έκτασης. Οι κτηματικές υπηρεσίες εξετάζουν τις καταγγελίες αυτές και ενημερώνουν σχετικά τον καταγγέλλοντα, ενώ ταυτόχρονα προστατεύεται αποτελεσματικότερα η Δημόσια Περιουσία.
Από τη στιγμή που οι κτηματικές υπηρεσίες διαπιστώσουν καταπάτηση της Δημόσιας Περιουσίας, λαμβάνουν τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας και μέσω των ψηφιακών υπηρεσιών, οι καταπατητές ενημερώνονται για τα μέτρα προστασίας που τους καταλογίζονται βάσει του τοπογραφικού διαγράμματος καταπάτησης και της σχετικής έκθεσης αυτοψίας για την καταπάτηση. Μετά δε την οριστικοποίησης των σχετικών πρωτοκόλλων αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης, η αποζημίωση βεβαιώνεται αυτόματα στον αυθαίρετο χρήμα μέσω του συστήματος TAXIS. Τα πρωτόκολλα αποζημίωσης οριστικοποιούνται μετά την πάροδο 30 ημερών, αν ο καταπατητής δεν προχωρήσει σε ένδικα μέσα. Τότε, βεβαιώνεται το χρέος στην οικεία Δ.Ο.Υ. μέσω ΤΑΧΙS, όπως ακριβώς γίνεται και σήμερα με αλληλογραφία, σύμφωνα με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η πληροφορική υποδομή θα συμβάλει στην άμεση αντιμετώπιση των καταπατήσεων, αφού θα δίνεται η δυνατότητα τεκμηριωμένης τεχνικής έκθεσης και έκθεσης ελέγχου, με ψηφιακή παραγωγή του διαγράμματος καταπάτησης, παρακολούθηση για κατ΄ εξακολούθηση αυθαίρετη χρήση και παρακολούθηση των ένδικων μέσων, σε περίπτωση που προσφύγει σε αυτά ο καταπατητής.
Ηλεκτρονική υπηρεσία αντικειμενικών αξιών ακινήτων
Στόχος της νέας ηλεκτρονικής υπηρεσίας είναι να καταστεί ο αντικειμενικός προσδιορισμός αξίας ακινήτων φιλικός προς το χρήστη και να διατεθεί προς τους πολίτες ψηφιακός οδηγός υπολογισμού αντικειμενικής αξίας ακινήτου και ο εντοπισμός του σε χάρτη. Αποδέκτες της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι όλοι οι πολίτες, όλα τα τμήματα των κτηματικών υπηρεσιών, οι εφορίες, κτλ. Επιπλέον θα παρέχονται πληροφορίες όπως η τιμή ζώνης, ο συντελεστής εμπορικότητας κτλ, ενώ θα υποβοηθείται ο πολίτης για τη συμπλήρωση της κατάλληλης φόρμας υπολογισμού της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Η υπηρεσία αυτή θα διατίθεται μέσω ιντερνετικής υπηρεσίας σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς του Δημοσίου.
ΠΗΓΗ: Το Βήμα
Το παθητικό κάπνισμα σκοτώνει, αλλά πρώτα... κουφαίνει!
Σύμφωνα με έρευνα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, σε δείγμα 1500 νέων ηλικίας 12 έως 19 ετών, το παθητικό κάπνισμα επισύρει βλαβερές συνέπειες για την ακοή των εφήβων. Πιο συγκεκριμένα, αποδείχτηκε ότι έχουν δύο φορές περισσότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν κώφωση.
Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις η κώφωση θεωρείται μια ακόμη συνέπεια του παθητικού καπνίσματος, αφού ήδη γνωρίζαμε ότι το άσθμα, οι καρδιακές παθήσεις και ο καρκίνος των πνευμόνων συγκαταλέγονται στις αρνητικές του πλευρές.
Οι ερευνητές εκτιμούν ότι οι έφηβοι που εκτίθενται συχνά στον καπνό των άλλων είναι πολύ πιθανό να υποστούν νευροαισθητήρια απώλεια ακοής, η οποία προκαλείται από προβλήματα στον κοχλία, το ευαίσθητο ελικοειδές όργανο στο εσωτερικό του αυτιού.
Βέβαια δεν αναφερόνται σε προβλήματα ακοής κατά την ήβη, αλλά πολύ αργότερα στην ζωή των ατόμων. Μπορεί όμως να διαγνωστεί και σε παιδιά που γεννήθηκαν με συγγενή κώφωση. Η μελέτη κατέδειξε ότι τέσσερις στους πέντε εφήβους με αρχές προβλημάτων ακοής δεν γνωρίζουν το πρόβλημά τους. Ο ένας εκ των δύο συντονιστών της έρευνας, δρ. Ανίλ Λαλουάνι, δήλωσε ότι «η ήπια απώλεια ακοής δεν γίνεται αντιληπτή απαραίτητα. Συνεπώς, το να ρωτάς κάποιον αν θεωρεί ότι έχει προβλήματα ακοής, δεν αρκεί». Την στιγμή μάλιστα που "πάνω απ' το 50% των παιδιών στις ΗΠΑ εκτίθενται σε παθητικό κάπνισμα, τα συμπεράσματά της έρευνας αντανακλούν ένα σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας".
Πολλά παιδιά χαρακτηρίζονται στις σχολικές αίθουσες ως ταραχοποιοί. Ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί διαγιγνώσκουν Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας. Έτσι λοιπόν, αξιοπρόσεκτο κρίνεται ένα από τα πορίσματα της εν λόγω μελέτης, ότι παιδιά που εκτίθενται στον καπνό του οικείου περιβάλλοντός τους μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόηση όσων λέγονται στην αίθουσα και η προσοχή τους να αποσπάται. Μία εξήγηση είναι η συγκέντρωση του αίματος στην περιοχή του αυτιού. Μπορεί να προκληθεί βλάβη, η οποία έχει συνέπειες ως προς την κατανόηση της ομιλίας.
ΠΗΓΗ: Το Βήμα

Δευτέρα, 18 Ιουλίου 2011

Λίφτινγκ στα τέλη κυκλοφορίας
Την επανεξέταση των τελών κυκλοφορίας των Ι.Χ. αυτοκινήτων που ανακοινώθηκαν πρόσφατα βάζει στο τραπέζι το υπουργείο Οικονομικών με την προσθήκη κριτηρίων οικογενειακών και παλαιότητας σε μια προσπάθεια να γίνουν δικαιότερα.
Τα μέχρι 13% ακριβότερα από πέρυσι τέλη κυκλοφορίας που προβλέπει ο εφαρμοστικός νόμος πρόκειται, σύμφωνα με τις πληροφορίες από το οικονομικό επιτελείο, να επαναξιολογηθούν προκειμένου η επίπτωση του μέτρου να μην είναι «οριζόντια», δηλαδή να μην επιβαρύνει το ίδιο όλους ανεξαιρέτως τους ιδιοκτήτες. Ο στόχος είναι να μην επιβαρύνονται το ίδιο δύο κάτοχοι αυτοκινήτων, για παράδειγμα 1.800 κυβικών, που το ένα ταξινομήθηκε φέτος και το άλλο πριν από δέκα χρόνια.
Η οικογενειακή κατάσταση.
Το δεύτερο κριτήριο που εξετάζεται για τη διαμόρφωση του ύψους του τέλους είναι η οικογενειακή κατάσταση του κατόχου του οχήματος. Αν δηλαδή στο προηγούμενο παράδειγμα ο κάτοχος του αυτοκινήτου έχει δύο παιδιά, δεν θα πληρώσει το ίδιο τέλος με έναν φορολογούμενο χωρίς παιδιά, ο οποίος έχει το ίδιου κυβισμού όχημα.
Τα δύο αυτά νέα κριτήρια βρίσκονται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, στο τραπέζι του αρμόδιου για τη φορολογία αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Παντελή Οικονόμου με το σκεπτικό να λειτουργήσουν συνδυαστικά, που σημαίνει ότι το αντίτιμο του σήματος θα υπολογίζεται ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του φορολογουμένου και την ηλικία ταξινόμησης του αυτοκινήτου.
Η παλαιότητα
Το κριτήριο της παλαιότητας για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας δεν είναι καινούργιο. Από το 2009 ως και το 2010, οπότε και το αντίτιμο για το σήμα συνδέθηκε με τις εκπομπές των ρύπων, τα τέλη κυκλοφορίας για τα οχήματα υπολογίζονταν μέσω ενός συνδυασμού που προέκυπτε από τον κυβισμό και την παλαιότητά τους.
Συγκεκριμένα είχαν καθιερωθεί τέσσερις διαφορετικές κλάσεις. Στην κλάση Α κατατάσσονταν τα αυτοκίνητα πρώτης κυκλοφορίας από το 2005 και μετά, τα οποία και πλήρωναν τα υψηλότερα τέλη. Στη Β' ανήκαν όσα κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά την περίοδο 2000 ώς και 2004, στη Γ' όσα ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά το διάστημα 1996-1999 και στη Δ' όσα είχαν κυκλοφορήσει μέχρι και 31 Δεκεμβρίου 1995. Το μοντέλο αυτό καταργήθηκε από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά, οπότε και τα τέλη συνδέθηκαν με τις εκπομπές ρύπων.
Κυβικά και ρύποι
Μια άλλη αδικία του ισχύοντος συστήματος είναι ότι για όσα οχήματα ταξινομήθηκαν μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου του 2010 τα τέλη υπολογίζονται βάσει του κυβισμού τους. Από κει και πέρα, για όσα ταξινομήθηκαν από την 1η/11/2010 τα τέλη υπολογίζονται με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν. Η αδικία του συστήματος έγκειται στο γεγονός ότι το ίδιου κυβισμού αυτοκίνητο που ταξινομήθηκε τον Οκτώβριο του 2010 έχει υψηλότερα τέλη από εκείνο που ταξινομήθηκε λίγες ημέρες αργότερα, για παράδειγμα την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.
ΠΗΓΗ: Τα Νέα
Επιχειρήσεις-εξπρές μέσω της "Υπηρεσίας Μιας Στάσης"
Αρκετά «δυσκίνητη» αλλά και κοστοβόρα παρέμεινε και το 2010 η διαδικασία σύστασης επιχείρησης στην Ελλάδα, ωστόσο οι κινήσεις στις οποίες προχώρησε η ελληνική κυβέρνηση την περασμένη άνοιξη εκτιμάται ότι θα βοηθήσουν στο να κλείσουμε την «ψαλίδα» από τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς απαιτούνταν 15 ημέρες για την έναρξη λειτουργίας μιας εταιρείας, ενώ το κόστος της διαδικασίας ανερχόταν σε 1.101 ευρώ. Αντίστοιχα, στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ο μέσος χρόνος για την ίδρυση μιας εταιρείας περιορισμένης ευθύνης ήταν 7 ημέρες και το μέσο κόστος 399 ευρώ, ενώ το 2009 ο αντίστοιχος χρόνος ήταν 8 ημέρες και το κόστος ανερχόταν στα 417 ευρώ. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως στην Ιταλία από τον Απρίλιο του 2010 χρειάζεται μόνο μία ημέρα και μόνον ένα έντυπο για τη σύσταση εταιρείας, ενώ στην Ισπανία ο απαιτούμενος χρόνος μειώθηκε από τις 28-29 ημέρες στις 17,5 και το κόστος από 617 ευρώ σε 115 ευρώ.
Πάντως, η Ελλάδα, υπό την πίεση και της τρόικας, έχει ήδη προχωρήσει σε κινήσεις για την απλούστευση των διαδικασιών ίδρυσης μιας επιχείρησης αλλά και τη δραστική μείωση του κόστους, με την εισαγωγή του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) από τον περασμένο Απρίλιο. Μέσω της Υπηρεσίας Μιας Στάσης, η ίδρυση μιας επιχείρησης μπορεί να γίνει μέσα σε μία ημέρα, ενώ και το κόστος εμφανίζεται μειωμένο κατά 30% περίπου.
Ειδικότερα, από τις 4 Απριλίου που ξεκίνησε να λειτουργεί το Γ.Ε.ΜΗ. μέχρι τις 29 Μαΐου ιδρύθηκαν 777 επιχειρήσεις χρησιμοποιώντας την «Υπηρεσία Μιας Στάσης». Μάλιστα, όπως επισημαίνεται από το ΥΠ.Α.Α., σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στο ΕΒΕΑ και στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, η διαδικασία ήταν τόσο γρήγορη και αυτοματοποιημένη ώστε χρειάστηκαν μόλις 35 λεπτά της ώρας για την ίδρυση των επιχειρήσεών τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόνισε πως επαλήθευση των στοιχείων θα γίνει πάλι το τέταρτο τρίμηνο του 2011 και θα δημοσιευτεί τον Φεβρουάριο του 2012, ώστε να διαπιστωθεί η ύπαρξη ή όχι βελτίωσης με βάση την εφαρμογή του Γενικού Εμπορικού Μητρώου σε όλη τη χώρα από τον Απρίλιο του 2011.
Ο Αντόνιο Ταγιάνι, αρμόδιος επίτροπος για θέματα Βιομηχανίας και Επιχειρηματικότητας, επισήμανε πως οι νέοι στόχοι της Επιτροπής είναι κατ' ανώτατο όριο 3 ημέρες και 100 ευρώ για τη σύσταση μιας εταιρείας. Επιπλέον, το πεδίο εφαρμογής διευρύνεται ώστε να συμπεριληφθεί ανώτατο χρονικό όριο και για την έκδοση της άδειας λειτουργίας ή της άδειας άσκησης επιτηδεύματος που απαιτείται για τη λειτουργία μιας επιχείρησης.
ΠΗΓΗ: Ημερησία
efove_logo_small
Συνάδελφε Λογιστή – Φοροτέχνη,
ο καιρός που όλοι φοβόμασταν ότι ιδιωτικές εταιρείες – “Φοροτεχνικά security”, θα εισβάλλουν στους πελάτες μας και στα γραφεία μας, δυστυχώς έφτασε.
Η Ε.ΦΟ.Β.Ε., με το αίσθημα της βαθιάς ευθύνης και αλληλεγγύης προς όλους τους συναδέλφους, σας κοινοποιεί την πρωτοβουλία του ΥΠΟΙΚ να αναθέσει σε ιδιώτες τον έλεγχο των πελατών μας.
Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο και ενημερωθείτε:
Προκύρηξη του ΥΠΟΙΚ - Σύμβουλος για την εφαρμογή μέτρων πάταξης γενικευμένης φοροδιαφυγής και επίτευξης βιώσιμης φορολογικής συμμόρφωσης.pdf 1.53 Mb
Η Ένωση προτίθεται να διοργανώσει το χρονικό διάστημα 20/07 - 22/07 δωρεάν ημερίδα, με μοναδικό θέμα συζήτησης τις ραγδαίες εξελίξεις στο επάγγελμά μας.
Η πραγματοποίησή της θα εξαρτηθεί από τη δική σας επιθυμία για συμμετοχή.
Παρακαλούμε ενημερώστε μας για τη συμμετοχή σας μέχρι το πρωί της Τρίτης 21/07.
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2310 550369 & 2310 551991
FAX: 2310 550365
e-mail: efove@econ-e.gr & info@econ-e.gr
Τι είναι και τι σημαίνει η επιλεκτική χρεοκοπία
Κάθετα αντίθετη στο ενδεχόμενο η βαθμολογία της επιλεκτικής χρεοκοπίας της Ελλάδας -από τους Οίκους Αξιολόγησης- να συνιστά πιστωτικό γεγονός είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Ο επικεφαλής της κ. Ζαν Κλοντ Τρισέ αντιδρά σε ό,τι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πιστωτικό γεγονός και έχει ξεκαθαρίσει ότι η ΕΚΤ θα συνεχίσει να παρέχει ρευστότητα στις χώρες του ευρώ, ακόμη κι αν υποβαθμιστούν περαιτέρω. Οπως αναφέρουν Ελληνες τραπεζίτες και υψηλόβαθμα στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος, ο χαρακτηρισμός "selective default" (επιλεκτική χρεοκοπία) είναι απλώς μια βαθμίδα στην κλίμακα των τριών αμερικανικών Οίκων Αξιολόγησης. Συνιστά ιδιαίτερα χαμηλή βαθμολογία, όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι η χώρα έχει χρεοκοπήσει.
Με άλλα λόγια απλώς μας βαθμολογούν στη βαθμίδα selective default οι οίκοι αξιολόγησης και δεν αναμένεται να προκύψει πρόβλημα στη ρευστότητα του εγχώριου τραπεζικού συστήματος. Ομως πίσω από το selective default της Ελλάδας βρίσκεται σε εξέλιξη ένας άγριος πόλεμος με κύριο στόχο το ευρώ. Αντίπαλοι στο σκληρό "παιχνίδι" της επιβίωσης του ευρώ είναι από τη μία οι πολιτικοί της ευρωζώνης, με τα αργά ομολογουμένως αντανακλαστικά, και από την άλλη οι κερδοσκόποι που πιάνουν στο αέρα τις ευκαιρίες.
Επτά ερωτήσεις - απαντήσεις
Κανένας κίνδυνος για τις καταθέσεις στις τράπεζες
Το Δημόσιο συνεχίζει να καλύπτει τις υποχρεώσεις του και οι τράπεζες διατηρούν τα περιουσιακά τους στοιχεία
1 Στο άκουσμα της φράσης "επιλεκτική χρεοκοπία", το πρώτο και εύλογο ερώτημα είναι ένα: τι θα γίνει με τις καταθέσεις;
Η απάντηση είναι ότι οι καταθέσεις στις ελληνικές τράπεζες δεν κινδυνεύουν. Οι καταθέτες θα έχουν κανονικά τα χρήματά τους. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Αυτή η διαβεβαίωση δεν προέρχεται μόνο από τους Ελληνες τραπεζίτες ή από τα στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος, αλλά η εγγύηση προέρχεται και από την ΕΚΤ. Σε αντίθεση με την πλήρη χρεοκοπία, το Δημόσιο συνεχίζει να καλύπτει τις υποχρεώσεις του και οι τράπεζες διατηρούν τα περιουσιακά τους στοιχεία. Κατά συνέπεια, οι καταθέτες δεν κινδυνεύουν.
2 Ερώτηση: Τι θα γίνει με τη ρευστότητα των τραπεζών;
Απάντηση: Θα υπάρξει πίεση στη ρευστότητα των τραπεζών - που ούτως ή άλλως είναι περιορισμένη σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Ομως αν η ΕΚΤ ή οι άλλοι μηχανισμοί συνεχίσουν να παρέχουν ρευστότητα στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, τότε δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Οι άλλοι μηχανισμοί είναι το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και το ELA. Με βάση όσα ισχύουν τώρα, η ΕΚΤ δεν μπορεί να δεχθεί ως εγγύηση ομόλογα μιας χώρας που έχει βαθμολογηθεί σε καθεστώς επιλεκτικής χρεοκοπίας. Αυτό σημαίνει ότι αν συμβεί κάτι τέτοιο, καταπίπτει μέρος των εγγυήσεων που έχουν δώσει οι τράπεζες στην ΕΚΤ με τη μορφή ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου. Στην περίπτωση αυτή, η ΕΚΤ αναμένεται να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό παροχής έκτακτης ρευστότητας (Emergency Liquidity Assistance-ELA), προκειμένου να μη δημιουργηθεί συστημικό πρόβλημα. Σημειώνουμε ότι χρήση του μηχανισμού ELA έχει κάνει εδώ και πολύ καιρό η Ιρλανδία, οι τράπεζες της οποίας ήταν η αιτία για την κρίση στη χώρα και σε μεγάλο βαθμό καταστράφηκαν -το αντίθετο δηλαδή με ό,τι συμβαίνει στην Ελλάδα, όπου οι τράπεζες υφίστανται τα αποτελέσματα της κρίσης κρατικού χρέους- χωρίς να προκύψει θέμα για τους καταθέτες τους. Παράλληλα, ο επικεφαλής της ΕΚΤ, Ζαν Κλοντ Τρισέ, έχει ξεκαθαρίσει ότι η ΕΚΤ θα συνεχίσει να παρέχει ρευστότητα στις χώρες του ευρώ, ακόμη και αν υποβαθμιστούν περαιτέρω.
3 Ερώτηση: Εχει πάρει άλλη χώρα βαθμολογία selective default;
Απάντηση: Στο παρελθόν η Ουρουγουάη. Εμεινε μερικές μέρες στη συγκεκριμένη βαθμίδα αξιολόγησης για το σύνολο του χρέους της, και στη συνέχεια αξιολογήθηκε με βαθμό καλύτερο απ΄ ό,τι είχε πριν πέσει στην επιλεκτική χρεοκοπία.
4 Ερώτηση: Στην Ελλάδα η αξιολόγηση selective default θα αφορά το σύνολο του χρέους;
Απάντηση: Οχι, μόνο το κομμάτι του δημόσιου χρέους που θα πάει στο rollover, στην επαναγορά δηλαδή των ομολόγων.
Σύμφωνα με τους Ελληνες τραπεζίτες, θα πρέπει η ηγεσία της ευρωζώνης να πάρει ουσιαστικές αποφάσεις για το μέλλον του ευρώ. Διότι εκείνο που κινδυνεύει άμεσα είναι το κοινό νόμισμα. Με δεδομένο ότι συντονισμένη επίθεση δέχεται η Ιταλία, ενώ Ισπανία και Πορτογαλία βρίσκονται επίσης στο στόχαστρο, θα πρέπει το EFSF (ευρωπαϊκό ταμείο χρηματοοικονομικής σταθερότητας) να ενισχυθεί με 2 τρισ. ευρώ από τα 400 δισ. ευρώ που έχει σήμερα. Με τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν κράτη με προβλήματα να διαχειριστούν το χρέος τους και να αγοράσουν ομόλογά τους. Αν για παράδειγμα η Ελλάδα είχε τη δυνατότητα να αγοράσει ομόλογα από τη δευτερογενή αγορά, τότε θα υπήρχε σύντομα εξορθολογισμός στις τιμές με τις ονομαστικές αξίες, υποχώρηση των spreads και θα άνοιγε ο δρόμος για δανεισμό από τις αγορές. Ομως, όπως σημειώνουν Ελληνες τραπεζίτες, η Ευρώπη παραπαίει και οι αγορές συνεχίζουν το σφυροκόπημα.
5 Ερώτηση: Τι σημαίνει επιλεκτική χρεοκοπία;
Απάντηση: Σημαίνει ότι μια χώρα δεν εξυπηρετεί τμήμα του χρέους της, όμως συνεχίζει να αποπληρώνει κανονικά το υπόλοιπο χρέος της. Δηλαδή, στην περίπτωση της Ελλάδας, επιλεκτική χρεοκοπία προκύπτει αν δεν εξυπηρετηθούν τα ομόλογα που λήγουν π.χ. το 2012, όμως η χώρα συνεχίσει να πληρώνει κανονικά τις υπόλοιπες εκδόσεις της. Η επιλεκτική χρεοκοπία είναι μια από τις βαθμίδες πιστοληπτικής διαβάθμισης των Οίκων Αξιολόγησης, υψηλότερη από αυτή της χρεοκοπίας (Default).
6 Ερώτηση: Ποιος αποφασίζει αν η επιλεκτική χρεοκοπία συνιστά πιστωτικό γεγονός;
Απάντηση: Τη βαθμολογία τη δίνουν οι οίκοι αξιολόγησης, αφού λάβουν υπόψη την αδυναμία της χώρας ή την απροθυμία της να αποπληρώσει συγκεκριμένες υποχρεώσεις. Αν όμως αυτό θα αποτελέσει πιστωτικό γεγονός (credit event) το αποφασίζει η Διεθνής Ενωση Ανταλλάξιμων Οικονομικών Προϊόντων και Παραγώγων (ISDA). Μόνο μετά από δική της απόφαση γίνεται αποδεκτό ότι έχει προκύψει κάποιο πιστωτικό γεγονός, προκαλώντας την ενεργοποίηση και πληρωμή των συμβολαίων ασφάλισης κινδύνου (των γνωστών CDS). Δηλαδή, μπορεί μεν οι οίκοι αξιολόγησης να υποβαθμίσουν την Ελλάδα σε καθεστώς επιλεκτικής χρεοκοπίας, αν όμως η ISDA αποφασίσει ότι δεν αποτελεί πιστωτικό γεγονός, δεν ενεργοποιούνται τα CDS.
7 Ερώτηση: Πόσο διαρκεί η επιλεκτική χρεοκοπία;
Απάντηση: Συνήθως διαρκεί λίγες μέρες, μέχρι ο εκδότης των ομολόγων να τακτοποιήσει τις υποχρεώσεις του έναντι των πιστωτών, συνήθως με επιμήκυνση ή "κούρεμα" του χρέους. Και στη συνέχεια, έρχεται καλύτερη αξιολόγηση από τους Οίκους
ΠΗΓΗ: Έθνος
Πράσινο για 2.215 αιτήσεις
Πράσινο φως για τις πρώτες 2.215 αιτήσεις πολιτών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης των κατοικιών τους «Εξοικονόμηση Κατ' Οίκον» καθώς εγκρίθηκαν σήμερα από το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Μέσα στις επόμενες ημέρες οι συνεργαζόμενες τράπεζες θα ειδοποιήσουν τους πολίτες για την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων και την εκταμίευση των προκαταβολών. Ο μέγιστος χρόνος για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων είναι τέσσερις μήνες και απαιτείται η διενέργεια της δεύτερης ενεργειακής επιθεώρησης προκειμένου να εκταμιευθεί το σύνολο του προϋπολογισμού.
Μέχρι σήμερα το πλήθος των αιτήσεων στις τράπεζες υπερβαίνει τις 38.000, από τις οποίες 18.600 έχουν λάβει προέγκριση δανείου ενώ 8.000 αφορούν ολοκληρωμένους φακέλους που βρίσκονται στο τελικό στάδιο της διαδικασίας έγκρισης.
Η λίστα με τα ονόματα των πρώτων ωφελουμένων θα βρίσκεται από αύριο στον δικτυακό τόπο της ΕΤΕΑΝ Α.Ε. (πρώην ΤΕΜΠΜΕ) www.tempme.gr.
Η υποβολή αιτήσεων συνεχίζεται και αφορά κατοικίες που έχουν κατασκευαστεί μέχρι το 1990 με τιμή ζώνης έως 2.100 ευρώ ανά τ.μ. ενώ το πρόγραμμα παρέχει τη δυνατότητα ένταξης και μεμονωμένων διαμερισμάτων πολυκατοικίας.
Οι νέες αιτήσεις αφορούν δύο εισοδηματικές κατηγορίες ωφελουμένων: η πρώτη κατηγορία αφορά ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα μέχρι 40.000 ή 60.000 ευρώ αντίστοιχα. Το δάνειο που χορηγείται είναι άτοκο και η επιχορήγηση είναι ύψους 35%. Στη δεύτερη κατηγορία υπάγονται ατομικά ή οικογενειακά εισοδήματα μέχρι 60.000 ή 80.000 ευρώ αντίστοιχα. Στην περίπτωση αυτή το δάνειο είναι μεν άτοκο αλλά το ύψος της επιχορήγησης περιορίζεται στο 15% του συνολικού κόστους.
Ενεργοβόρα κτίρια. Τα κτίρια στην Ελλάδα ευθύνονται περίπου για το 36% της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης. Κατά την περίοδο 2000 - 2005 αύξησαν την ενεργειακή τους κατανάλωση κατά περίπου 24%, γεγονός που τα κατατάσσει στα πιο ενεργοβόρα κτίρια της Ευρώπης.
Ορισμένοι από τους βασικούς λόγους που συμβαίνει αυτό είναι η παλαιότητα των κτιρίων και η μη ενσωμάτωση σύγχρονης τεχνολογίας σε αυτά, λόγω έλλειψης σχετικής νομοθεσίας τα τελευταία 30 χρόνια. Περισσότερα από αυτά τα κτίρια οικοδομήθηκαν πριν από το 1980 και αντιμετωπίζουν θέματα, όπως μερική ή παντελής έλλειψη θερμομόνωσης και παλαιάς τεχνολογίας κουφώματα.
ΠΗΓΗ: Τα Νέα
Ασπίδα προστασίας στις καταθέσεις μέχρι το τέλος 2015
Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών παρατείνεται μέχρι το τέλος του 2015 η εγγύηση, ύψους 100.000 ευρώ (ανά καταθέτη και ανά τράπεζα), η οποία έληγε στις 31 Δεκεμβρίου 2011.
Το ρόλο του εγγυητή των καταθέσεων στη χώρα μας έχει το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων καθώς σε περίπτωση που «σκάσει» κάποια τράπεζα το ΤΕΚΕ είναι αρμόδιο να αποζημιώσει τους καταθέτες με μέγιστο ποσό τις 100.000 ευρώ (σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ 2(α) του ν. 3746/2009- ΦΕΚ 27 Α΄ 16/02/2009).
Το ίδιο ισχύει για όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την Οδηγία 2009/14/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
Σημειώνουμε ότι η εγγύηση των 100.000 ευρώ, ισχύει ανά καταθέτη και ανά τράπεζα. Δηλαδή αν κάποιος έχει 150.000 ευρώ, αποζημιώνεται για τις 100.000 ευρώ, αν έχει κατάθεση 70.000 ευρώ αποζημιώνεται για όλο το ποσό.
Στις περιπτώσεις κοινών λογαριασμών, που έχουν δηλαδή ανοιχθεί στο όνομα δύο ή περισσοτέρων προσώπων, το τμήμα που αναλογεί σε κάθε καταθέτη του κοινού λογαριασμού θεωρείται ως χωριστή κατάθεση. Και καλύπτεται μέχρι το όριο των 100.000 ευρώ. Στην περίπτωση που συνδικαιούχος είναι ανήλικο τέκνο, η αποζημίωση εισπράττεται από τον κηδεμόνα του.
Αν υπάρξει πρόβλημα σε κάποια τράπεζα, το ΤΕΚΕ θα αποζημιώσει τους καταθέτες της κάνοντας χρήση των άμεσα ρευστοποιήσιμων κεφαλαίων του, που στο τέλος του 2010 ανέρχονταν σε 1,4δισ. ευρώ. Συνολικά, οι πόροι που διαχειρίζεται ανέρχονται σε 2,97 δισ ευρώ.
Σε περίπτωση που τα διαθέσιμα κεφάλαια του ΤΕΚΕ που προέρχονται από τακτικούς πόρους δεν επαρκούν για την καταβολή αποζημιώσεων στους καταθέτες ιδρύματος που τελεί σε αδυναμία να τους επιστρέψει τις καταθέσεις τους, οι υπόλοιπες τράπεζες υποχρεούνται να καταβάλουν συμπληρωματική εισφορά, το ύψος της οποίας καθορίζεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου.
ΠΗΓΗ: Ημερησία
Περαίωση τώρα ή έλεγχοι - εξπρές
Σε ολική επαναφορά του μέτρου της περαίωσης προχωρεί το υπουργείο Οικονομικών, στοχεύοντας σε έσοδα της τάξης των 850 εκατ. ευρώ. Αυτήν τη φορά η περαίωση αφορά:
Περισσότερους από 500.000 φορολογούμενους που έλαβαν σημείωμα να υπαχθούν στη ρύθμιση του 2010, αλλά το... αγνόησαν. Τώρα έχουν μία τελευταία ευκαιρία να περαιώσουν τις ανέλεγκτες χρήσεις τους λίγο πριν η εφορία τους ελέγξει με διαδικασίες-εξπρές.
Ελεύθερους επαγγελματίες με ατομική ακίνητη περιουσία άνω των 400.000 ευρώ, εισηγμένες εταιρείες, επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 20 εκατ. ευρώ και έως 40 εκατ. ευρώ που είχαν εξαιρεθεί από την αρχική ρύθμιση.
Με το άρθρο 18 του πολυνομοσχέδιου του υπουργείου Οικονομικών, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, ενεργοποιείται η ρύθμιση περαίωσης των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων της δεκαετίας 2000-2009. Σημειώνεται ότι από τη ρύθμιση της περαίωσης του 2010 είχαν βεβαιωθεί έσοδα ύψους 2 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής:
Πριν από την έναρξη του ελέγχου εκδίδεται εκκαθαριστικό σημείωμα περαίωσης, το οποίο κοινοποιείται στον φορολογούμενο. Ο επιτηδευματίας έχει προθεσμία 5 ημερών για να το αποδεχθεί. Σε περίπτωση που το αποδεχθεί, υπάγεται στη ρύθμιση της περαίωσης και κλείνει χωρίς έλεγχο τις ανέλεγκτες φορολογικές υποθέσεις του. Σε διαφορετική περίπτωση διενεργείται έλεγχος με συνοπτικές διαδικασίες.
Το ίδιο εκκαθαριστικό σημείωμα μπορεί να υποβάλει και μόνος του ο φορολογούμενος μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2011.
Η διαδικασία βεβαίωσης των οφειλών και ο τρόπος καταβολής ρυθμίζονται με υπουργική απόφαση.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη:
Ευνοϊκή ρύθμιση για όσους "ξέχασαν" μέχρι και το οικονομικό έτος 2010 να υποβάλουν δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ, φόρου μεταβίβασης ακινήτων, κληρονομιών, δωρεών κ.ά. με εξαίρεση τις δηλώσεις ΦΜΑΠ. Οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις προς το Δημόσιο, με ευνοϊκούς όρους όσον αφορά την επιβολή κυρώσεων. Αυτή η ρύθμιση πραγματοποιείται με υποβολή δηλώσεων μέχρι το τέλος του μεθεπόμενου μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος και καταβολή του οφειλόμενου φόρου.
Οσοι υπαχθούν στη ρύθμιση απαλλάσσονται από την επιβολή πρόσθετου φόρου, εφόσον αυτός καταβληθεί εφάπαξ, ενώ αν η κύρια οφειλή καταβληθεί σε δόσεις, αυτή προσαυξάνεται με την επιβολή πρόσθετου φόρου 10% για τις περιπτώσεις για τις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2009 και 3% για τις περιπτώσεις που η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε μέχρι και την έναρξη ισχύος του παρόντος.
Ο φόρος εισοδήματος για τα νομικά πρόσωπα καταβάλλεται εφάπαξ με την υποβολή της δήλωσης, για δε τα φυσικά πρόσωπα σε έξι δόσεις, καθεμία από τις οποίες δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 300 ευρώ.
"Περαίωση" και για τα σκάφη αναψυχής, με στόχο να αποχαρακτηριστούν από επαγγελματικά όσα ανήκουν σε ιδιώτες και είναι ουσιαστικά σκάφη αναψυχής και να εισπραχθούν 300 εκατ. ευρώ. Οι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής έχουν την ευκαιρία μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2011 να υποβάλουν αίτηση για να υπαχθούν στη ρύθμιση και εντός διμήνου να πληρώσουν τον ΦΠΑ που αναλογεί στο σκάφος και τους φόρους που αναλογούν σε καύσιμα, λιπαντικά για το σκάφος που έτυχε απαλλαγής.
Εξάλλου, με απόφαση του υπουργού Οικονομικών ανατίθεται σε ιδιωτικές εταιρείες (ελεγκτικές εταιρείες ή δικηγορικά γραφεία ή κοινοπραξίες τους) η έρευνα με στόχο τον εντοπισμό περιουσιακών στοιχείων υπόχρεων ή συνυπόχρεων προσώπων για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Επίσης, καλούνται όλοι οι μηχανισμοί του υπουργείου Οικονομικών να χορηγούν στοιχεία που έχουν αναλάβει βάσει συμβάσεως κάποιο έργο έναντι του Δημοσίου για την υποβοήθηση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
Από την 1η Αυγούστου
Αυτόφωρο για οφειλέτες άνω των 5.000 ευρώ στο Δημόσιο
Εξαιρετικά αυστηρές γίνονται από την 1η Αυγούστου οι ποινές για τους οφειλέτες του Δημοσίου. Με το καλημέρα του επόμενου μήνα θα βρεθούν αντιμέτωποι με Αυτόφωρο και ποινές φυλάκισης οι φορολογούμενοι με οφειλές προς το Δημόσιο πάνω από 5.000 ευρώ, εφόσον είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες πριν από τις 31 Μαρτίου, οπότε και ψηφίστηκε ο νόμος για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Με εγκύκλιο του γενικού γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων, Γ. Καπελέρη, ενεργοποιείται η διάταξη του ν.3943/2011 που προβλέπει την άσκηση ποινικής δίωξης για οφειλέτες με χρέη που είχαν ήδη καταστεί ληξιπρόθεσμα στις 31 Μαρτίου 2011 και δεν φρόντισαν να τα τακτοποιήσουν εντός 4 μηνών, από τότε δηλαδή μέχρι την 1η Αυγούστου 2011.
Το αδίκημα της μη εξόφλησης ληξιπρόθεσμων χρεών θεσπίζεται ως διαρκές και επομένως ως συνεχές Αυτόφωρο, με χρόνο τέλεσης αυτού το χρονικό διάστημα από την παρέλευση των τεσσάρων μηνών από την καθυστέρηση καταβολής του χρέους μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής του αδικήματος (η οποία λόγω του πλημμεληματικού χαρακτήρα αυτού είναι πενταετής). Δηλαδή τη συμπλήρωση 20 μηνών για χρέος μέχρι 150.000 ευρώ ή 5 ετών για χρέος άνω των 150.000 ευρώ. Η πράξη μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, αν το ποσό οφειλής εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση.
Η ποινική δίωξη αφορά σε:
Οφειλές από 5.001 - 10.000 ευρώ ανεξαρτήτως του χρόνου που αυτές κατέστησαν ληξιπρόθεσμες.
Οφειλές άνω των 10.000 ευρώ ακόμη και αν έως τις 31/3/2011 δεν είχαν συμπληρωθεί τέσσερις μήνες αφότου κατέστησαν ληξιπρόθεσμες, δηλαδή δεν είχε διαπραχθεί το αδίκημα.
Για ληξιπρόθεσμες οφειλές μέχρι 5.000 ευρώ δεν υπάρχει ποινικό αδίκημα, ενώ όσοι χρωστούν στο Δημόσιο πάνω από 5.000 ευρώ, τιμωρούνται με:
Ποινή φυλάκισης έως 1 έτος για ληξιπρόθεσμες οφειλές από 5.001 έως 10.000 ευρώ.
Ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 6 μηνών για οφειλές από 10.001 έως 50.000 ευρώ.
Ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 1 έτους για ληξιπρόθεσμα χρέη από 50.001 έως 150.000 €.
Ποινή φυλάκιση τουλάχιστον 3 ετών για οφειλές 150.001 και άνω.
ΠΗΓΗ: Έθνος
Οι 8 στους 9 αρνούνται να υποβάλουν δήλωση ΦΠΑ
Επειτα από μήνες, τώρα... ανακαλύπτουν το κλείσιμο επιχειρήσεων, έναντι όσων έχουν χρέη, και υιοθετούν «ισπανικό μοντέλο» με 50 επίλεκτους-ράμπο, έναντι μεγάλων φορολογούμενων, ενώ προωθούν το περιβόητο συμβόλαιο αποδοτικότητας ελεγκτών.
Ενδεικτικό είναι ότι ακόμη και το περίφημο σύστημα Elenxis δεν λειτουργεί στο σύνολό του, καθώς, όπως σημειώνει σχετικά η τέταρτη ομάδα (μεγαλοϊδιοκτήτες και επαγγελματίες υψηλού κινδύνου), είναι ακόμα σε μεταβατικό στάδιο και αναμένουν «τη διαθεσιμότητα της εφαρμογής διαχείρισης υποθέσεων του Elenxis».
Εχουν «στεγνώσει»
Οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, πάντως, φαίνεται να έχουν στεγνώσει και, παρά τις συνεχείς οχλήσεις του υπουργείου, δεν ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις για υποβολή των δηλώσεων ΦΠΑ. Σε σύνολο 193.154 επιτηδευματιών, ακόμα και μετά τη δεύτερη ειδοποίηση, ανταποκρίθηκε 1 στους 9. Ουσιαστικά, το 89% δεν υποβάλλουν δήλωση ΦΠΑ, καθώς δεν έχουν και ρευστό για να τον πληρώσουν.
Στο στόχαστρο βρίσκονται, εκτός από τους φορολογουμένους που δεν υποβάλλουν δηλώσεις, οι μεγαλοϊδιοκτήτες ακινήτων, που δεν δηλώνουν καν ή δηλώνουν μέρος της αξίας της νεοαποκτηθείσης περιουσίας τους, ενώ ετοιμάζουν ηλεκτρονική λίστα πλειστηριασμών. Οι τελευταίες δράσεις-αποτελέσματα των άλλων τεσσάρων ομάδων συνοψίζονται σε «14» σημεία:
* ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ
1. Κλείσιμο επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματιών που δεν εξοφλούν τα χρέη τους.
2. Δημιουργείται διαδικτυακός τρόπος ανάρτησης στοιχείων για πλειστηριασμούς.
3. Συστήνονται ομάδες είσπραξης οφειλών.
4. Στο μάτι οι αλυσίδες σουπερμάρκετ, βιομηχανικές επιχειρήσεις, εταιρείες καταναλωτικών αγαθών και φαρμακευτικών ειδών με μεγάλα χρέη στο Δημόσιο.
5. Παραμένουν στο επίκεντρο και οι μεγαλοοφειλέτες που δεν υποβάλλουν δηλώσεις ΦΠΑ.
* ΜΕΓΑΛΟΙ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΙ
6. Ακολουθείται το ισπανικό μοντέλο για τον έλεγχο των μεγάλων φορολογούμενων.
7. Και 50 επίλεκτοι ράμπο-ελεγκτές, που θα ελέγχουν μεγάλους φορολογούμενους.
8. Από 6 στοχευμένους τακτικούς ελέγχους τον Μάιο καταλογίστηκαν φόροι και προσαυξήσεις 5,6 εκατ. ευρώ και από 15 προσωρινούς, 8,1 εκατ. ευρώ, ενώ τον Ιούνιο διενεργήθηκαν μόνο 3 τακτικοί έλεγχοι, με καταλογισμό 47,8 εκατ., και 5 προσωρινοί, με 6,1 εκατ. Τον Μάιο επελέγησαν 131 για έλεγχο και 48 τον Ιούνιο.
* ΜΕΓΑΛΟΪΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΥΨΗΛΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
9. Ελέγχονται τα 100 φυσικά πρόσωπα, με αξία ακίνητης περιουσίας άνω των 3 εκατ. ευρώ ο καθένας (βάσει στοιχείων ΕΤΑΚ 2008), σε σύνολο 1.750, που δεν υπέβαλαν δήλωση ΦΜΑΠ την 11ετία 1997-2007.
10. Αναζητούνται μεγαλοϊδιοκτήτες που αγόρασαν ακίνητη περιουσία και δεν δήλωσαν την αξία αγοράς της ή δήλωσαν μέρος αυτής.
* ΝΕΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
11. Εξονυχιστικός έλεγχος των δηλώσεων ΦΠΑ, εισοδήματος, απόδοσης φόρων εξωχώριων εταιρειών.
12. Διερευνούν νέο σύστημα φορολόγησης των εμπορικών επιχειρήσεων, των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών και των ελεύθερων επαγγελματιών.
13. Στο μάτι το διπλό φορολογικό πλαίσιο των ενδοομιλικών συναλλαγών, με κατ' αρχήν το διαχωρισμό από την παροχή υπηρεσιών.
14. Καθιερώνεται συμβόλαιο αποδοτικότητας ελεγκτών, το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά την υποβολή παρατηρήσεων από την τεχνική βοήθεια του ΔΝΤ. *
ΠΗΓΗ: Ελευθεροτυπία