Πέμπτη, 26 Αυγούστου 2010

Μείωση εισφορών στα ταμεία
«Παράθυρο» για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών άνοιξε χθες ο διοικητής του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ Ρ. Σπυρόπουλος δηλώνοντας ότι «μπορεί και πρέπει να μειωθούν, εφόσον αποδώσουν τα μέτρα τα οποία λαμβάνονται για τον έλεγχο των δαπανών υγείας και την αύξηση των εσόδων». Σημειώνεται ότι οι ασφαλιστικές εισφορές στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ε.Ε. δημιουργώντας «άλλοθι» για την αποφυγή της ασφάλισης περίπου ενός ατόμου σε κάθε 6 εργαζόμενους. Ο διοικητής του ΙΚΑ, με συνεντεύξεις του, προανήγγειλε ένταση των ελέγχων με τους εξής στόχους:
1 Τη μείωση των δαπανών υγείας, σε συνεργασία και με τα άλλα μεγάλα ταμεία (σήμερα πραγματοποιείται σχετική σύσκεψη των διοικητών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, του ΟΑΕΕ, του ΟΓΑ και του ΟΠΑΔ). Μόνο από την πιλοτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, τον Ιούνιο η σχετική δαπάνη μειώθηκε κατά 25% (στα 139 εκατ. ευρώ από 188 εκατ. ευρώ που ήταν τον αντίστοιχο περσινό μήνα), ενώ μείωση της τάξεως του 8,5% είχε καταγραφεί και τον προηγούμενο μήνα, Μάιο.

Δαπάνες
Οπως δήλωσε στην «Η» ο Ρ. Σπυρόπουλος, ο στόχος που τίθεται είναι να εξοικονομηθεί 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Οι έλεγχοι θα γίνονται συντονισμένα με «πιλότο» το σύστημα του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και μέσω της ηλεκτρονικής παρακολούθησης της συνταγογράφησης φαρμάκων που η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης θα εφαρμόσει στα μέσα του Οκτωβρίου στον ΟΑΕΕ και έως τις αρχές του 2011 θα επεκτείνει σε όλα τα Ταμεία.
2 Τον δραστικό περιορισμό της εισφοροδιαφυγής, με την είσπραξη από τα τέλη Οκτωβρίου και μετά μέρους των βεβαιωμένων οφειλών καθώς και τον εντοπισμό της ανασφάλιστης εργασίας. Σύμφωνα με στοιχεία, στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ οφείλεται περίπου το 50% των απλήρωτων οφειλών (6 -7 δισ. ευρώ σε σύνολο 15 δισ. ευρώ). Ο διοικητής κάλεσε τους οφειλέτες να υποβάλλουν αιτήσεις έως τις 15 Οκτωβρίου για να ρυθμίσουν τα χρέη τους χωρίς να τους επιβληθούν, έως τότε, κυρώσεις.
Ελεγχοι
Συστηματικότεροι θα γίνουν, στο πλαίσιο αυτό, και οι έλεγχοι με τη συνδρομή του ΣΕΠΕ και των διωκτικών αρχών, όπως έχει αποκαλύψει η «Η», για την περιστολή της εισφοροδιαφυγής (πάνω από τα 4 δισ. ευρώ ετησίως στο ΙΚΑ και έως 10 δισ. ευρώ σε όλα τα Ταμεία).
3 Τη διακοπή από το 2011 της καταβολής συντάξεων σε όσους δεν τις δικαιούνται. Για τον λόγο αυτό, η ηγεσία του υπουργείου έχει εξαγγείλει ειδική απογραφή των συνταξιούχων (π.χ. υπερήλικες συνταξιούχοι που έχουν αποβιώσει και τρίτοι εισπράττουν τις συντάξεις τους), τον εντοπισμό διπλοσυνταξιούχων που δεν δηλώνουν τη δεύτερη σύνταξη καθώς και τον επανέλεγχο των αναπηρικών συντάξεων.
ΤΑ ΔΥΟ ΚΛΕΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ
1 δισ. ευρώ δαπάνες υγείας
Σχεδιάζεται η εξοικονόμηση δαπανών από τις δαπάνες υγείας σε ετήσια βάση.
10 δισ. ευρώ εισφοροδιαφυγή
Στόχος είναι η αντιμετώπιση της απώλειας εσόδων από την εισφοροδιαφυγή, η οποία μόνο στο ΙΚΑ υπολογίζεται στα 4 δισ. ευρώ.
15 δισ. ευρώ ρυθμίσεις οφειλών
Στόχος η αποκατάσταση της ροής των εσόδων από τη ρύθμιση των οφειλών στα Ταμεία. Μόνο στο ΙΚΑ υπολογίζονται στα 6-7 δισ. ευρώ.
Απογραφή συνταξιούχων
Η ηγεσία του υπουργείου έχει εξαγγείλει ειδική απογραφή των συνταξιούχων (π.χ. υπερήλικες συνταξιούχοι που έχουν αποβιώσει και τρίτοι εισπράττουν τις συντάξεις τους), τον εντοπισμό διπλοσυνταξιούχων που δεν δηλώνουν τη δεύτερη σύνταξη καθώς και τον επανέλεγχο των αναπηρικών συντάξεων.
Οσοι διαπιστωθεί ότι δεν δικαιούνται να λαμβάνουν τη σύνταξη αυτή θα διακόπτεται άμεσα. Από το 2011 η εφαρμογή του μέτρου.
Πηγή: Ημερησία
Από το 2011 οι μετατάξεις στον ΦΠΑ
Τέλος στα σενάρια περί επίσπευσης της αύξησης του ΦΠΑ για δεκάδες αγαθά και υπηρεσίες μέσω της μετάταξής τους από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 11% στον κανονικό συντελεστή 23% επιχείρησε να βάλει χθες η κυβέρνηση.
Οι αλλαγές στους συντελεστές ΦΠΑ για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών θα ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2011 ξεκαθάρισε χθες ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης σε ραδιοφωνική συνέντευξη. Άφησε να εννοηθεί ότι η αξιολόγηση των αγαθών και υπηρεσιών που θα «μετακομίσουν» από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ στον υψηλό θα γίνει με προσοχή και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις τόσο στο μέτωπο του πληθωρισμού όσο και στο κοινωνικό μέτωπο μέσω της επιβάρυνσης των οικογενειακών προϋπολογισμών.
Πληθωρισμός
«Σ΄ αυτήν την αξιολόγηση θα λάβουμε υπόψη μας τι σημαίνει για την οικονομία, για συγκεκριμένους κλάδους, για τους πολίτες, για τον πληθωρισμό και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια θα αποφασίσουμε, τι ακριβώς θα μετατάξουμε στον υψηλότερο συντελεστή και ποια μέτρα ισοδύναμα θα φέρουμε έτσι ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες σε έσοδα που υπάρχουν» επισήμανε. Η λίστα με τα αγαθά και τις υπηρεσίες που θα μεταταχθούν στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ 23% θα περιλαμβάνεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2011 που θα κατατεθεί στη Βουλή στις 4 Οκτωβρίου.
Τρόφιμα ευρείας κατανάλωσης και φάρμακα αποτελούν κατηγορίες που φαίνεται να «γλιτώνουν» τον υψηλό ΦΠΑ και τις κατακόρυφες ανατιμήσεις.
Στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ εντάσσονται σήμερα και άρα είναι υποψήφια για μετάταξη στο 23% χυμοί, αναψυκτικά, ξηροί καρποί, ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο, εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς, εισιτήρια κινηματογράφου, συναυλιών και αθλητικών εκδηλώσεων, λουλούδια, υπηρεσίες υδραυλικών, ηλεκτρολόγων, ελαιοχρωματιστών κ.λπ. που αφορούν συντήρηση παλαιών κατοικιών, σερβιριζόμενα αγαθά σε καφενεία, εστιατόρια και μπαρ, διαμονή σε ξενοδοχεία και κάμπινγκ.
Aγαθά και υπηρεσίες με ΦΠA 11%
Tρόφιμα (δημητριακά, άλευρα, κρέατα, ψάρια, φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά)
Φάρμακα
Hλεκτρική ενέργεια
Φυσικό αέριο
Διαμονή σε ξενοδοχεία, κάμπινγκ κ.λπ.
Kαφενεία, καφετέριες, ζαχαροπλαστεία, εστιατόρια, ψητοπωλεία κ.λπ.
Eισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς
Nερά και μη αλκοολούχα ποτά
Yπηρεσίες ανακαίνισης παλαιών κατοικιών
Aνθη
Συγγραφείς, συνθέτες, καλλιτέχνες
Iδιωτικές κλινικές και διαγνωστικά κέντρα
Yπηρεσίες γραφείων κηδειών
Προφυλακτικά - είδη ατομικής υγιεινής
Προϊόντα για άτομα με αναπηρία
Πηγή: Ημερησία

Τετάρτη, 25 Αυγούστου 2010

Οι Έλληνες νιώθουν τις επιπτώσεις της λιτότητας
Μπορεί «η εγχείρηση να πέτυχε, αλλά ο ασθενής πέθανε». Κάπως έτσι περιγράφει σε εκτενές ρεπορτάζ του το πρακτορείο «Associated Press» την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα.
Την ώρα που «το έλλειμμα έχει πτωτική πορεία», επισημαίνει το διεθνές πρακτορείο, «δουλειές εξαφανίζονται, μαγαζιά κλείνουν και στους δρόμους επικρατεί η κατήφεια».
Και μπορεί «στα χαρτιά η μείωση του ελλείμματος να λειτουργεί» με τους στόχους να είναι ελαφρώς πάνω από το αναμενόμενο και την Ευρωπαϊκή Ενωση να χαρακτηρίζει «εντυπωσιακές τις προσπάθειες της Ελλάδας», αλλά σύμφωνα με το «Associated Press», «λιγότερο εντυπωσιασμένοι είναι οι καταστηματάρχες, οι οποίοι λένε ότι οι καταναλωτές έχουν σφίξει το ζωνάρι, μειώνοντας τα περιττά έξοδα».
«Οι δημόσιοι υπάλληλοι έρχονταν και αγόραζαν έναν διπλό εσπρέσσο και κάτι να φάνε», λέει χαρακτηριστικά ιδιοκτήτης καφετέριας κοντά στο Σύνταγμα. «Τώρα παίρνουν έναν μονό εσπρέσσο και φθηνότερο σάντουιτς», προσθέτει.
«Ακόμα και η παραμικρή αλλαγή, δηλαδή 50 λεπτά λιγότερο για κάθε πελάτη μεταφράζεται σε πτώση των εσόδων για το μαγαζί του της τάξης των 4.000 ευρώ το μήνα».
Επιπλέον, το Πρακτορείο τονίζει ότι οι τράπεζες είναι πλέον φειδωλές στη χορήγηση δανείων, ενώ αναφέρεται και στην έκθεση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου γι’ αυτόν το μήνα, σύμφωνα με την οποία το 15% των καταστημάτων έχει βάλει λουκέτο.
Έκθεση του Εμπορικού Επιμελητηρίου εξάλλου αποκάλυψε ότι το 93% των επιχειρήσεων που ρωτήθηκαν είχαν πτώση των εσόδων τους εξαιτίας της κρίσης.
«Το φθινόπωρο προβλέπεται δύσκολο, με την κυβέρνηση να σχεδιάζει την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, την ιδιωτικοποίηση των ζημιογόνων ΔΕΚΟ και την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων».
«Οι συνδικαλιστές ενώσεις έχουν υποσχεθεί περισσότερες απεργίες και διαδηλώσεις. Οι οποίες το μόνο που θα κάνουν θα είναι να αυξήσουν τα προβλήματα», καταλήγει το πρακτορείο.
ΠΗΓΗ: Το Βήμα
«Στροφή» των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Πριν από 10 με 15 χρόνια οι καταναλωτές δεν εμπιστεύονταν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, και τώρα ένα στα πέντε από αυτά που προμηθεύονται δεν είναι «επώνυμα».
Η οικονομική ύφεση ωθεί όλο και περισσότερα νοικοκυριά στην αγορά χαρτικών, απορρυπαντικών, ακόμη και τροφίμων, από εκπτωτικές αλυσίδες (discount) καθώς και από τις ελληνικές επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, οι οποίες γεμίζουν συνέχεια τα ράφια τους με τα «άσημα» αγαθά.
Οι τιμές των προϊόντων αυτών είναι στο ένα τρίτο εκείνων που παράγουν οι επώνυμες βιομηχανίες που εισάγουν οι πολυεθνικές. Και είναι λογικό μετά το «ψαλίδισμα» μισθών και τη στενή οικονομική πολιτική οι οικογένειες ν’ αναζητούν λύσεις για την προστασία του εισοδήματός τους.
Οπως προκύπτει από έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας), που επιμελήθηκε ο καθηγητής Γ. Μπάλτας, και έγινε σε 2.000 νοικοκυριά, το 22% των προϊόντων που αγοράζουν οι οικογένειες είναι ιδιωτική ετικέτας. Δηλαδή αγαθά τα οποία βέβαια τα παράγουν οι ίδιες οι επώνυμες βιομηχανίες για λογαριασμό των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, με τη φίρμα των τελευταίων.
Πέρυσι, στην αντίστοιχη έρευνα του Πανεπιστημίου το ποσοστό ήταν 20%, κάτι που δείχνει τη μεταστροφή των καταναλωτών. Είναι, επίσης, χαρακτηριστικό πως στην πρόθεση αγοράς αμέσως μετά τα χαρτικά, που συγκεντρώνουν το 76,3%, ακολουθούν τα συσκευασμένα τρόφιμα με 56%. Δηλαδή, τα νοικοκυριά μπορεί να επιμερίζουν τις αγορές τους, δηλαδή κάποια προϊόντα να είναι επώνυμα και άλλα ιδιωτικής ετικέτας -όπως τα χαρτικά- αλλά πια επιλέγουν όλο και περισσότερα τρόφιμα, κι ας μην είναι επώνυμης βιομηχανίας.
Τη λίστα με την πρόθεση αγοράς ανώνυμων προϊόντων συμπληρώνουν τα καθαριστικά (42%), τα απορρυπαντικά (36%), τα αρτοσκευάσματα (34,6%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (23,8%), τα είδη προσωπικής καθαριότητας (22,8%) κ.ο.κ.
Παρόμοια
Πάντως και από άλλες απαντήσεις που έδωσαν τα νοικοκυριά στην έρευνα αναδεικνύεται πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν έδαφος στις προτιμήσεις τους και θεωρούνται πια παρόμοια με τα επώνυμα.
Η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος 92,2% (από 84,4% στην περυσινή έρευνα) θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικού σήματος έχουν καλύτερη τιμή. Στο θέμα της ποιότητας, το 40,6% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι προϊόντα χειρότερης ποιότητας και το 55,3% ίδιας ποιότητας, ενώ μόνο το 4,1% τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τις μάρκες των κατασκευαστών.
Το 41,1% του δείγματος βρίσκει τις συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας χειρότερες, το 2,5% καλύτερες και το 56,4% (από 45,9% πέρυσι) εφάμιλλες με εκείνες των καθιερωμένων μαρκών. Εδώ τα δεδομένα της έρευνας τεκμηριώνουν τη σημαντική βελτίωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στον τομέα της συσκευασίας.
Εκτιμήθηκε η ικανοποίηση των ερωτηθέντων από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Δυσαρεστημένοι δήλωσαν το 7,1%, ικανοποιημένοι το 56,3% (από 47,6% στην προηγούμενη ετήσια μέτρηση), ενώ ούτε ικανοποιημένοι και ούτε δυσαρεστημένοι είναι το 36,6% του δείγματος (από 44% πέρυσι).
Ο κ. Μπάλτας σχολιάζει αναφορικά με τα ευρήματα της έρευνας: «Τα στοιχεία της έρευνας επιβεβαιώνουν εκτιμήσεις στελεχών και ειδικών του κλάδου ότι η ελληνική αγορά ακολουθεί τη διεθνή τάση ανάπτυξης τέτοιων προϊόντων. Η μακροχρόνια τάση εδραίωσης της ιδιωτικής ετικέτας ενισχύεται τώρα ακόμα περισσότερο από την οικονομική κρίση και τη γενικότερη αλλαγή που φέρνει στην καταναλωτική συμπεριφορά των ατόμων. Ταυτοχρόνως, αντανακλά τις βελτιώσεις και τις επεκτάσεις των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας από τους εμπόρους».
ΠΗΓΗ: Έθνος
Εισιτήρια-φωτιά σε λεωφορεία, τρένα
Ακριβότερες αναμένεται να γίνουν από τα τέλη του ερχόμενου φθινοπώρου οι μετακινήσεις με τα τρένα του ΟΣΕ, ενώ αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων θα ισχύσουν από τη νέα χρονιά και στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Oι αυξήσεις των εισιτηρίων που θα επιβαρύνουν σημαντικά το επιβατικό κοινό, καθώς θα ξεπερνούν το 30%, αποτελούν μέρος του σχεδίου και των δεσμεύσεων της κυβέρνησης έναντι της τρόικας για περιστολή των ελλειμμάτων στις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ και των κρατικών επιχορηγήσεων προς αυτές. Θα συνοδεύονται δε από αλλαγές στο Εργασιακό, περικοπές στις αποδοχές και τις θέσεις των εργαζομένων, καθώς και από μέτρα αντιμετώπισης της λαθρεπιβίβασης, που σήμερα φτάνει στο 25%. Επίσης, εξετάζεται η είσοδος ιδιωτών στη διαχείριση και τον έλεγχο εισιτηρίων. Σήμερα, τα ελλείμματα στις αστικές συγκοινωνίες και στον ΟΣΕ ξεπερνούν συνολικά τα 12,5 δισ. ευρώ. Μόνο για το 2009 οι ζημιές του συνόλου των εταιρειών του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΑΜΕΛ) και του Τραμ άγγιξαν τα 520 εκατ. ευρώ. Ακόμη και το κερδοφόρο Μετρό κατέγραψε το 2009 ζημιές ύψους 19 εκατ. ευρώ.
Ήδη, η Κομισιόν «συνιστά» πρόσθετες περικοπές κρατικών δαπανών 4 δισ. ευρώ εντός του τρέχοντος έτους, ενώ η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να λάβει όποια μέτρα κριθούν αναγκαία, εστιάζοντας την προσπάθειά της κυρίως στην εξοικονόμηση πόρων από τις επιδοτήσεις προς τους συγκοινωνιακούς φορείς (ΟΣΕ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ και ΗΛΠΑΠ).
30% οι αυξήσεις στον ΟΣΕ
Η μεγάλη τομή θα γίνει στον ΟΣΕ, προκειμένου να περιοριστούν οι ζημίες του που πλησιάζουν τα 10 δισ. ευρώ, αλλά και οι ανάγκες χρηματοδότησής του από το Δημόσιο. Οι τιμές των εισιτηρίων από το τέλος του φθινοπώρου σχεδιάζεται να αυξηθούν κατά 30%, ενώ στόχος της κυβέρνησης είναι εντός του 2011 τα σιδηροδρομικά εισιτήρια να αυξηθούν εκ νέου, ώστε να φτάσουν στο 80% των αντίστοιχων εισιτηρίων των ΚΤΕΛ. Για την περιστολή των λειτουργικών δαπανών, παράλληλα με τις αυξήσεις των εισιτηρίων, σχεδιάζεται να απομακρυνθούν από τον ΟΣΕ περίπου 2.000 εργαζόμενοι (ένας στους τρεις), ενώ όσοι μείνουν θα παίρνουν βασικό μισθό μειωμένο κατά 20% και υπερωρίες- επιδόματα ψαλιδισμένα τουλάχιστον κατά 10%.
«Μοντέλο ΟΣΕ» θα εφαρμοσθεί και στις αστικές συγκοινωνίες, με αύξηση των τιμών εισιτηρίων, μείωση των επιδομάτων και των υπερωριών και σημαντικό συμμάζεμα σε όλους τους τομείς, δεδομένου ότι την τελευταία δεκαετία τα ελλείμματά τους έχουν υπερδιπλασιαστεί και η «μαύρη τρύπα» αγγίζει πλέον τα 3 δισ. ευρώ. Από τα στοιχεία που διαθέτει σήμερα ο ΟΑΣΑ, η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου προκειμένου να καλύπτονται οι λειτουργικές δαπάνες των συγκοινωνιακών φορέων θα έπρεπε να είναι 1,60 ευρώ, αντί του 1 ευρώ που πληρώνει σήμερα το επιβατικό κοινό της πρωτεύουσας. Οπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, το επιβατικό κοινό θα κληθεί να καλύψει μέρος του ποσού των 0,60 ευρώ που είναι η διαφορά, ενώ το υπόλοιπο θα καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ενα από τα σενάρια που επεξεργάζονται αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Μεταφορών και του ΟΑΣΑ προβλέπει την αύξηση από τον ερχόμενο Ιανουάριο της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου από 1 ευρώ σε 1,20 ευρώ.
Ειδικότερα όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, η κυβέρνηση προχωρά στον ορισμό ειδικού συμβούλου που θα εκπονήσει μελέτη για την αναδιάρθρωσή τους. Σημαντικό βήμα για το υπουργείο Μεταφορών είναι και η αντιμετώπιση του προβλήματος της λαθρεπιβίβασης, που σε ορισμένα συγκοινωνιακά μέσα φτάνει το 25%.
ΠΗΓΗ: Τα Νέα
Διατήρηση θέσεων εργασίας με επιδότηση εισφορών έως 100%
Με επιδοτήσεις έως και 100% των ασφαλιστικών εισφορών εργοδοτών και εργαζομένων θα επιδιώξει η κυβέρνηση να στηρίξει τις επισφαλείς, λόγω της οικονομικής κρίσης, θέσεις εργασίας και να δημιουργήσει νέες (μέσω προσλήψεων ανέργων). Νομοθετική ρύθμιση που θα συμπεριληφθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας προβλέπει την επιδότηση των εισφορών μέσω του (χρηματοδοτούμενου από εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων) Λογαριασμού Απασχόλησης και Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΟΑΕΔ. Οπως προκύπτει από τη ρύθμιση, την οποία αποκάλυψε η «ΗτΣ» (13-15/8) και σήμερα δημοσιεύει ολόκληρη η «Η», οι επιδοτήσεις δεν θα δίδονται μόνο για την πρόσληψη νέων εργαζομένων αλλά και για τη διατήρηση θέσεων εργασίας «σε ειδικές περιπτώσεις» επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα, αλλά μπορούν να επιβιώσουν.
Η ρύθμιση
Η ρύθμιση έχει ως εξής:
1 Με στόχο την καταπολέμηση της ανεργίας και την προώθηση της απασχόλησης, είναι δυνατόν να επιδοτείται από πόρους του ΛΑΕΚ μέχρι και το 100% των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδοτών και εργαζομένων) για προσλαμβανόμενους μισθωτούς σε επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες, βάσει προγραμμάτων απασχόλησης ανέργων που καταρτίζονται με αποφάσεις της Επιτροπής Διαχείρισης του ΛΑΕΚ, οι οποίες υπόκεινται στην έγκριση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΑΕΔ και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
2 Με τις προβλεπόμενες από την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού αποφάσεις καθορίζονται: α) Ο τρόπος επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών, ο οποίος μπορεί να γίνεται και κατά παρέκκλιση των διατάξεων της κείμενης ασφαλιστικής νομοθεσίας. β) Το ποσοστό της επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών για τους προσλαμβανόμενους μισθωτούς, ο ανώτατος αριθμός των ως άνω επιδοτούμενων μισθωτών ανά επιχείρηση ή εργοδότη, η διάρκεια της επιδότησης κατά τα διάφορα στάδια του προγράμματος, ο χρόνος της μετά τη διάρκεια της επιδότησης πιθανής υποχρεωτικής απασχόλησης από τον εργοδότη των προσλαμβανομένων και η απαγόρευση της απόλυσης του υπόλοιπου προσωπικού. γ) Τα στοιχεία που οι επιχειρήσεις και οι εργοδότες υποβάλλουν στον Ο.Α.Ε.Δ. ή στον οικείο ασφαλιστικό φορέα, εν όψει της υπαγωγής της στα προγράμματα απασχόλησης του παρόντος άρθρου. δ) Τα όργανα, τα οποία παράλληλα με την Επιτροπή Διαχείρισης του ΛΑΕΚ, θα αποφασίζουν για την ύπαρξη ή μη των προϋποθέσεων υπαγωγής των επιχειρήσεων και εργοδοτών της διατάξεις του παρόντος άρθρου. ε) Οι ειδικές περιπτώσεις της παραγράφου 3 του π0αρόντος άρθρου. στ) Κάθε άλλη λεπτομέρεια, που είναι αναγκαία για τους όρους εφαρμογής των προγραμμάτων και τον έλεγχο αυτών.
3 Σε ειδικές περιπτώσεις, είναι δυνατόν τα καταρτιζόμενα κατά τη διαδικασία της παραγράφου 1 προγράμματα απασχόλησης να αφορούν επιδότηση μέχρι και το 100% των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδοτών και εργαζομένων) για τη διατήρηση θέσεων σε επιχειρήσεις ή εργοδότες.
4 Επιχειρήσεις και εργοδότες που έχουν υπαχθεί στα καταρτιζόμενα κατά τη διαδικασία αυτού του άρθρου προγράμματα απασχόλησης και παραβαίνουν της υποχρεώσεις που απορρέουν από της διατάξεις των προγραμμάτων απασχόλησης για την πρόσληψη, τη διατήρηση και τη μη απόλυση του υπόλοιπου προσωπικού και του προσωπικού που επιδοτείται και γενικά την εφαρμογή του προγράμματος, υποχρεούνται να καταβάλουν τις ασφαλιστικές εισφορές (εργοδοτών και εργαζομένων) που αντιστοιχούν στο υπόλοιπο χρονικό διάστημα του συνολικού χρόνου απασχόλησης (επιχορηγούμενης και μη) των μισθωτών που καθορίζει το πρόγραμμα. Στην περίπτωση αυτή, η καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδοτών και εργαζομένων) από τις επιχειρήσεις και τους εργοδότες που έχουν παραβεί τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις διατάξεις των προγραμμάτων γίνεται σύμφωνα με τη νομοθεσία του οικείου ασφαλιστικού φορέα, ενώ το αναλογούν ποσό της δαπάνης που καταβλήθηκε από τον Ο.Α.Ε.Δ./ Κλάδο ΛΑΕΚ αχρεωστήτως για τις ως άνω ασφαλιστικές εισφορές αποδίδεται από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα στον Ο.Α.Ε.Δ./ Κλάδο ΛΑΕΚ.
5 Το αναλογούν ποσό που θα αποδοθεί στον Ο.Α.Ε.Δ./Κλάδο ΛΑΕΚ προσδιορίζεται με απόφαση της Επιτροπής Διαχείρισης του ΛΑΕΚ, η οποία εγκρίνεται από το διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΕΔ».
Απασχόληση για 53.000 άτομα
Τις 53.000 προσεγγίζουν, ήδη, οι θέσεις εργασίας που έχουν δεσμευτεί, παρά την οικονομική κρίση, να δημιουργήσουν οι επιχειρήσεις μέσω των επιδοτήσεων των ασφαλιστικών εισφορών από τον ΟΑΕΔ (το πρόγραμμα που ανακοινώθηκε τον Απρίλιο χρηματοδοτείται με συμψηφισμό μέρους των οφειλών του ΙΚΑ προς τον Οργανισμό).
Προγράμματα
Στο τετραετές πρόγραμμα επιδότησης έχουν ενταχθεί 12.120 θέσεις εργασίας (το σχέδιο είναι για 40.000), στο διετές 7.700 θέσεις (το πρόγραμμα είναι για 25.000), στο πρόγραμμα διεύρυνσης της εποχικής λειτουργίας ξενοδοχειακών επιχειρήσεων 28.500 θέσεις και στο πρόγραμμα διατήρησης της απασχόλησης στις ξενοδοχειακές μονάδες συνεχούς λειτουργίας άλλες 4.300 θέσεις. Πλήρη απορρόφηση, έχουν, τέλος, άλλα δύο αυτοτελή προγράμματα του ΟΑΕΔ για τη στήριξης της επιχειρηματικότητας (επιχορηγήσεις για την αυτοαπασχόληση 2.600 άνεργων γυναικών και άλλων 3.300 νέων), ανεβάζοντας τον αριθμό των ωφελουμένων στα 58.520 άτομα.
Τι προβλέπεται για τη Ζώνη Περάματος
Σε άλλο άρθρο τού υπό κατάθεση (έως τα τέλη Αυγούστου) νομοσχεδίου του υπουργείου προβλέπεται η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών και στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη ως εξής:
1. Επιχειρήσεις ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων, οι οποίες ασκούν τη δραστηριότητά τους στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Πειραιά και είναι εγγεγραμμένες στο Ειδικό Μητρώο της Διεύθυνσης Ανάπτυξης της Νομαρχίας Πειραιά, είναι δυνατόν να επιδοτούνται από τον ΟΑΕΔ για την κάλυψη μέρους ή του συνόλου του μη μισθολογικού κόστους για εργαζόμενους, τους οποίους απασχολούν ή θα απασχολήσουν εντός της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Πειραιά και τους οποίους αμείβουν με τις οικείες τοπικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
2. Με αποφάσεις του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από γνώμη του Δ.Σ. του ΟΑΕΔ, καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις, η διάρκεια της επιδότησης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου».
ΠΗΓΗ: Ημερησία

Δευτέρα, 23 Αυγούστου 2010

Ποια προϊόντα και υπηρεσίες ακριβαίνουν από τη μετάταξη αγαθών στο ΦΠΑ 23% από 11%
Στη διαμόρφωση της λίστας με τα εκατοντάδες αγαθά και υπηρεσίες που θα μεταταγούν στον συντελεστή ΦΠΑ 23% από 11% σήμερα προχωρούν με ταχύ ρυθμό οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, με στόχο τον επόμενο μήνα να έχουν οριστικοποιήσει τις νέες ρυθμίσεις που αποτελούν κυβερνητική δέσμευση έναντι της τρόικας.
Αν και το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι οι μετατάξεις θα ισχύσουν από τον επόμενο χρόνο, ωστόσο το τελευταίο διάστημα λόγω και της υστέρησης στα φορολογικά έσοδα εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο επίσπευσης του μέτρου.
Εξαιρέσεις
Το θέμα καίει, καθώς οι μετατάξεις θα επιφέρουν πλημμυρίδα ανατιμήσεων στην αγορά και νέα ισχυρά πλήγματα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Για τον λόγο αυτό το οικονομικό επιτελείο επιχειρεί με ανακάτεμα της τράπουλας να εξαιρέσει από τη λίστα των φορολογικών ανατιμήσεων όσο γίνεται περισσότερα βασικά είδη διατροφής (ελαιόλαδο, ψωμί, κρέατα, ψάρια κ.ά.), τα φάρμακα και τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και ύδρευσης.
Επισημαίνεται ότι το Μνημόνιο προβλέπει ότι ένα σημαντικό ποσοστό (30%) των αγαθών και υπηρεσιών θα μεταφερθεί στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ (23%) από τον χαμηλό συντελεστή (11%) στον οποίο υπάγονται σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξουν μεγάλες αυξήσεις τιμών σε περίπου 24 ομάδες αγαθών και υπηρεσιών από τις περίπου 80 που είναι στον συντελεστή 11%.
Με οδηγό την αποφυγή ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά, η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών επεξεργάζεται εναλλακτικά σενάρια μετατάξεων αλλά με ισοδύναμο δημοσιονομικό αποτέλεσμα της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Η βασική κατεύθυνση είναι να εξαιρεθούν από τις μετατάξεις βασικά είδη διατροφής, φάρμακα, λογαριασμοί ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ και εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχουν και άλλα περιθώρια, τότε να παραμείνουν στον χαμηλό συντελεστή τα εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς ή και οι τουριστικές υπηρεσίες. Ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρμόδιων παραγόντων, κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο. Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, το μεγαλύτερο κύμα μετατάξεων θα προέλθει από τις υπηρεσίες. καθώς με ΦΠΑ 23% έναντι 11% σήμερα θα επιβαρυνθούν μεταξύ άλλων τα καφενεία, οι καφετέριες, τα ζαχαροπλαστεία, τα εστιατόρια, τα ψητοπωλεία, η διαμονή σε ξενοδοχεία, δωμάτια και κάμπινγκ, τα εισιτήρια σε θέατρα και κινηματογράφους, η παροχή υπηρεσιών από καλλιτέχνες, συγγραφείς, συνθέτες, καθώς και οι επισκευές ποδηλάτων, υποδημάτων και δερμάτινων ειδών.
«Αγκάθι»
Για το οικονομικό επιτελείο το μεγάλο αγκάθι είναι τα βασικά είδη διατροφής, καθώς τυχόν μεταφορά στο 23% από 11% αυτόματα θα οδηγούσε σε ανατιμήσεις της τάξης του 10% κατά μέσον όρο, οι οποίες θα έπλητταν καίρια τα νοικοκυριά. Αρμόδιος παράγοντας έλεγε χαρακτηριστικά ότι θα γίνει προσπάθεια να εξαιρεθούν όλα ή εν πάση περιπτώσει τα περισσότερα τρόφιμα, ενώ αντίθετα άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο της μετάταξης σε υψηλότερο συντελεστή των εμφιαλωμένων νερών και μη αλκοολούχων ποτών (αναψυκτικά, χυμοί).
34 βασικές κατηγορίες με συντελεστή 11%
Σήμερα μεταξύ άλλων στον συντελεστή 11% υπάγονται τα παρακάτω αγαθά και υπηρεσίες:
Ψάρια και κρέατα.
Γάλα και προϊόντα γαλακτοκομίας.
Ανθη.
Λαχανικά.
Καρποί και φρούτα.
Καφές, τσάι και μπαχαρικά.
Δημητριακά.
Προϊόντα αλευροποιίας.
Μαστίχα (λευκή ή μη), ακατέργαστη ή κατεργασμένη.
Σογιέλαιο (ηλιανθέλαιο) και καλαμποκέλαιο.
Ελαιόλαδο.
Λίπη και λάδια ζωικά ή φυτικά.
Ζάχαρα και ζαχαρώδη παρασκευάσματα.
Κακάο και παρασκευάσματα.
Είδη ζαχαροπλαστικής.
Νερά.
Ξίδια και υποκατάστατα.
Τροφές παρασκευασμένες για ζώα.
Αλάτι.
Φαρμακευτικά προϊόντα και παρασκευάσματα.
Λιπάσματα.
Εντομοκτόνα,
Η παράδοση νερού.
Η ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο.
Η μεταφορά προσώπων και των αποσκευών τους.
Εισιτήρια (για θέατρα, κινηματογράφους, συναυλίες, αθλητικές εκδηλώσεις κ.ά.).
Διαμονή σε ξενοδοχεία, δωμάτια και κάμπινγκ.
Η εκμετάλλευση καφενείων, καφετεριών, ζαχαροπλαστείων, εστιατορίων, ψητοπωλείων κ.ά.
Το δικαίωμα χρήσης αθλητικών εγκαταστάσεων.
Η παροχή υπηρεσιών από φιλανθρωπικούς οργανισμούς και οίκους ευγηρίας.
Γραφεία κηδειών.
Η παροχή ιατρικών και οδοντιατρικών υπηρεσιών.
Οι υπηρεσίες οδοκαθαρισμού και ανακύκλωσης απορριμμάτων.
Ανακαίνιση και επισκευή παλαιών ιδιωτικών κατοικιών.
Ξενοδόχοι
«Θα βγούμε από την αγορά»
«Οικονομική» αυτοκτονία θα αποτελέσει για τον τουριστικό κλάδο της χώρας μας η ενδεχόμενη αύξηση του ΦΠΑ υποστηρίζουν οι Eλληνες ξενοδόχοι. Σύμφωνα με τον ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, Γιώργο Τσακίρη «μία αύξηση της τάξης του 12% στην τελική τιμή, σε συνέχεια της αύξησης 2% που επιβλήθηκε φέτος, θα θέσει αυτόματα το ελληνικό τουριστικό προϊόν εκτός αγοράς, όταν μάλιστα οι ανταγωνιστές μας έχουν συντελεστές ΦΠΑ σημαντικά χαμηλότερους. Για παράδειγμα, στη Γαλλία είναι 5,5%, στην Ισπανία 7% και στην Τουρκία 8%».
Παράγοντες του τουρισμού εκτιμούν ότι «τα ναύλα δεν αντέχουν περαιτέρω αυξήσεις. Εάν αυξηθεί και άλλο το κόστος μεταφοράς, οι επιπτώσεις θα γίνουν αισθητές κυρίως στους επαγγελματίες στα νησιά».
Ερευνα της Eurostat στην Ευρωζώνη
Πήραμε χρυσό στις ανατιμήσεις
Τα σκήπτρα του πληθωρισμού στην ευρωζώνη κρατά η Ελλάδα και καταλαμβάνει την τρίτη θέση στην ΕΕ μετά τη Ρουμανία και την Ισλανδία, με πληθωρισμό 7,1% και 6,2% αντίστοιχα.
Από τα συγκριτικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό στην ευρωζώνη τον Ιούλιο, προκύπτει ότι έχουμε τις υψηλότερες ανατιμήσεις, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις είναι μέχρι και εξαπλάσιες.
Ειδικότερα στην κατηγορία αλκοολούχα ποτά και καπνός, οι τιμές αυξάνονται με ετήσιο ρυθμό 19,1% έναντι 3,3% κατά μέσον όρο στην ευρωζώνη, στα είδη ένδυσης και υπόδησης με 1,5% έναντι 0,7%, στη στέγαση με 10,8% έναντι 2,7%, στα είδη οικιακού εξοπλισμού με 1,1% έναντι 0,5%, στην υγεία με 2% έναντι 0,8%, στις μεταφορές με 17,6% έναντι 4,5%, στην εκπαίδευση με 2,7% έναντι 1,7%, στα ξενοδοχεία και εστιατόρια με 3,6% έναντι 1,3% και στις επικοινωνίες με 3,7% έναντι μείωσης 0,6% στην ευρωζώνη. Μοναδική εξαίρεση τα τρόφιμα όπου οι τιμές παρουσιάζουν μηδενική αύξηση έναντι 0,8% στη ζώνη του ευρώ.
Με 7% θα τρέχει ο πληθωρισμός
Υπολογίζεται ότι οι μετατάξεις βασικών αγαθών και υπηρεσιών στον συντελεστή ΦΠΑ 23% θα επιβαρύνουν τον πληθωρισμό κατά τουλάχιστον 1,5 ποσοστιαίες μονάδες, με αποτέλεσμα από το 5,5% που κινείται σήμερα να αγγίξει το 7%.
ΠΗΓΗ: Έθνος
Παράταση για τις συγκεντρωτικές του ΚΒΣ
Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε την παράταση υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων για τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν το ημερολογιακό έτος 2009.
Οι νέες ημερομηνίες ορίζονται ως εξής:
- Ως τις 20 Σεπτεμβρίου 2010 για τους υπόχρεους που ο ΑΦΜ τους λήγει σε 1, 2, 3. - Ως τις 23 Σεπτεμβρίου 2010 για τους υπόχρεους που ο ΑΦΜ τους λήγει σε 4, 5, 6. - Ως τις 27 Σεπτεμβρίου 2010 για τους υπόχρεους που ο ΑΦΜ τους λήγει σε 7, 8, 9. - Ως τις 30 Σεπτεμβρίου 2010 για τους υπόχρεους που ο ΑΦΜ τους λήγει σε 0. Σε περίπτωση γενικής ή τοπικής αργίας ή τοπικά μη εργάσιμης ημέρας, οι παραπάνω προθεσμίες μετακυλίονται ανάλογα.
Μεγαλύτερο φορο-πριμ για αποδείξεις από ελεύθερους επαγγελματίες
foroprimΈξτρα έκπτωση φόρου για αποδείξεις από ελεύθερους επαγγελματίες σχεδιάζει ακόμα και από φέτος το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να διατηρήσει ζωντανό το κίνημα των αποδείξεων ενισχύοντας έτσι τα ασθενικά έσοδα του προϋπολογισμού. Την ίδια ώρα, επιχειρεί να συγκρατήσει όσο μπορεί τις μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών από τον συντελεστή ΦΠΑ 11% στο 23% υπό το βάρος πληθωριστικών πιέσεων και κοινωνικών αντιδράσεων, σχεδιάζει διορθωτικές κινήσεις στα τέλη κυκλοφορίας και «κλειδώνει» για την 1η Ιανουαρίου 2011 την πρώτη δόση της αύξησης των αντικειμενικών αξιών.
«Δεν υπάρχει καμία περίπτωση κάποιο από τα μέτρα που προβλέπεται για το 2011 να εφαρμοστεί νωρίτερα, το 2010» λέει στα «ΝΕΑ» κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, διευκρινίζοντας ότι τα μέτρα θα οριστικοποιηθούν μέσα στον Σεπτέμβριο ώστε να αποτυπωθούν με σαφήνεια στο προσχέδιο προϋπολογισμού 2011 που θα κατατεθεί τη Δευτέρα 4 Οκτωβρίου στη Βουλή. Επί της ουσίας το προσχέδιο θα πρέπει να έχει καταρτιστεί στον μεγαλύτερό του βαθμό έως τα μέσα Σεπτεμβρίου, οπότε θα επανέλθουν δριμύτεροι οι ελεγκτές της τρόικας για την ενδιάμεση αξιολόγηση, πριν από τις επίσημες φθινοπωρινές εξετάσεις του Οκτωβρίου, η επιτυχία των οποίων θα κρίνει την αποδέσμευση της δόσης των 9 δισ. ευρώ του Δεκεμβρίου.
Ανοιχτά και καυτά θέματα
Σε αυτή την Εξεταστική, μεταξύ των άλλων, το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να περιγράψει επακριβώς στους πιστωτές της ελληνικής οικονομίας πώς θα προκύψουν το 2011 έσοδα 800 εκατ. ευρώ από τη φορολόγηση των αυθαιρέτων, 1 δισ. ευρώ από τις «αλλαγές στις υποκατηγορίες και τη διεύρυνση της βάσης του ΦΠΑ», 400 εκατ. ευρώ από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών, 400 εκατ. ευρώ από τα τεκμήρια φορολόγησης, 300 εκατ. ευρώ από τα πράσινα τέλη... Ολα τα παραπάνω μέτρα προβλέπονται μεν στο Μνημόνιο και συνοδεύονται από συγκεκριμένες εκτιμήσεις πρόσθετων εσόδων, όμως δεν είναι ξεκάθαρο πώς ακριβώς θα εφαρμοστούν. Για παράδειγμα, ποια προϊόντα που υπάγονται στον συντελεστή ΦΠΑ 11% θα μεταταγούν στον συντελεστή 23%, πόσο θα αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες, ποιοι και πόσο φόρο θα πληρώσουν για τα αυθαίρετα κτίσματα. Ολα αυτά τα ανοιχτά και παράλληλα καυτά θέματα θα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των συσκέψεων στο υπουργείο Οικονομικών τις επόμενες ημέρες, όπου αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο αναφορικά και με τις αποδείξεις.
Μπορεί να ισχύσει για το 2010
Αυτό είναι άλλωστε το μοναδικό έξτρα μέτρο το οποίο δεν αποκλείεται να ληφθεί εντός του 2010 και, όπως λέει για το θέμα αυτό στενός συνεργάτης του υπουργού Οικονομικών, «οι παρεμβάσεις θα έχουν χαρακτήρα μόνο καρότου και όχι και μαστιγίου». Κοινώς, οι αποφάσεις που θα ληφθούν θα οδηγούν σε μπόνους έκπτωση φόρου για όσους συλλέγουν συγκεκριμένες αποδείξεις από κλάδους που έχουν συνδεθεί με έντονες τάσεις προς τη φοροδιαφυγή, όπως για παράδειγμα ηλεκτρολόγοι, ελαιοχρωματιστές, υδραυλικοί και άλλοι επαγγελματίες που σχετίζονται με τον κλάδο των επισκευών κατοικιών και για τους οποίους αποτελεί κοινό μυστικό ότι η έκδοση αποδείξεων αποτελεί είδος υπό εξαφάνιση. Οι εισηγήσεις που έχει δεχθεί ήδη ο υπουργός Οικονομικών αφορούν προσαύξηση της αξίας των συγκεκριμένων αποδείξεων από 20% έως και 100%. Ετσι, για παράδειγμα, όποιος έχει μια απόδειξη από υδραυλικό ύψους 200 ευρώ, αυτή θα μπορεί να μετρά έως και για 400 ευρώ κατά τη διαδικασία άθροισης των αποδείξεων για να χτιστεί το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ, ενώ δεν προβλέπεται αύξηση του απαιτούμενου ορίου των αποδείξεων. Με τη μέχρι σήμερα δομή του συστήματος, όλες οι αποδείξεις που αναγνωρίζονται για το αφορολόγητο μετράνε το ίδιο.
«Μπόνους» 10% επί της αξίας των αποδείξεων Για να «κερδίσουν» οι φορολογούμενοι το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ θα πρέπει να συλλέξουν αποδείξεις αξίας ίσης με το 30% του εισοδήματός εφόσον αυτό υπερβαίνει τα 12.000
ευρώ και 10% εφόσον το εισόδημα είναι από 6.000 έως 12.000 ευρώ. Ετσι φορολογούμενος με εισόδημα 30.000 ευρώ για να «κερδίσει» αφορολόγητο 12.000 ευρώ θα πρέπει να έχει μαζέψει αποδείξεις αξίας 9.000 ευρώ, ενώ για φορολογούμενο με εισόδημα 7.000 ευρώ απαιτούνται αποδείξεις 700 ευρώ. Αποδείξεις που «περισσεύουν» (με πλαφόν τα 15.000 ευρώ επί ατομικού εισοδήματος), υπό την έννοια ότι η αξία τους υπερβαίνει το απαιτούμενο όριο για να καλυφθεί το αφορολόγητο, οδηγούν σε «μπόνους» έκπτωση φόρου 10% επί της αξίας των αποδείξεων που «περισσεύουν». Ετσι ο φορολογούμενος με το εισόδημα των 30.000 ευρώ αν υποβάλλει αποδείξεις 15.000 ευρώ (αντί για 9.000 ευρώ που απαιτούνται) κερδίζει έξτρα έκπτωση φόρου 600 ευρώ. Αντίθετα, αν «λείπουν» αποδείξεις από τις απαιτούμενες, επιβάλλεται επιπλέον φόρος με συντελεστή 10% για το ποσό της διαφοράς.
Για τις δηλώσεις του 2011, οι φορολογούμενοι θα αποστείλουν τις αποδείξεις στην Εφορία σε κλειστό φάκελο, χωρίς να χρειάζεται καταγραφή τους σε ειδική φόρμα με αναγραφή ΑΦΜ, ποσού κ.λπ. Μέχρι το τέλος του έτους άλλωστε θα είναι έτοιμο το νέο σύστημα αυτόματης καταχώρισης των αποδείξεων στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων μέσω εφοδιασμού των καταναλωτών με μια μαγνητική κάρτα με γραμμωτό κώδικα που θα χρησιμοποιείται σε κάθε συναλλαγή, βάζοντας τέλος στον βραχνά της συλλογής τους.
Τα μέτρα θα οριστικοποιηθούν μέσα στον Σεπτέμβριο ώστε να αποτυπωθούν με σαφήνεια στο προσχέδιο προϋπολογισμού 2011 που θα κατατεθεί στη Βουλή στις 4 Οκτωβρίου
Τέλη κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους για τα καινούργια, μειώσεις για τα παλαιότερα
Διορθωτικές κινήσεις ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών στα τέλη κυκλοφορίας Ι.Χ., η τελευταία αναπροσαρμογή των οποίων προκάλεσε κύμα αντιδράσεων και μαζική κατάθεση πινακίδων, καθώς κυρίως για παλαιά αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού τα ισχύοντα τέλη κυκλοφορίας θεωρούνται εξοντωτικά. Πράγματι, κάτοχος Ι.Χ. 2.000 κυβικών με άδεια πρώτης κυκλοφορίας πριν από την 1-1-1996 πλήρωσε για φέτος 596 ευρώ, από 446 ευρώ, ενώ η επιβάρυνση έφτασε τα 300 ευρώ για αυτοκίνητα κυβισμού πάνω από 2.357 εκατοστά, καθώς τα τέλη ανήλθαν σε 880 ευρώ. «Θα υπάρξουν μειώσεις τελών για τα παλαιότερα αυτοκίνητα», λέει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, που αποκαλύπτει ότι το νέο σύστημα των πράσινων τελών θα βασίζεται σε δύο πυλώνες.
Για τα καινούργια αυτοκίνητα, με πρώτη άδεια κυκλοφορίας από 1-1-2011 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται σε συνάρτηση με τις εκπομπές ρύπων και η χρέωση θα κυμαίνεται από 0,5 έως 2,5 ευρώ ανά γραμμάριο ρύπων που εκπέμπει ο κινητήρας. Για τα παλαιότερα Ι.Χ, με άδεια πρώτης κυκλοφορίας πριν από τις 31-12-2010, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, με μείωση των υφιστάμενων τελών για τα παλαιότερα. Από τα νέα πράσινα τέλη στο ταμείο του Δημοσίου προβλέπεται να μπουν επιπλέον 300 εκατ. ευρώ.
Φωτιά στους φόρους των ακινήτων το 2011
Οριστικά από την 1η Ιανουαρίου του 2011 θα τεθούν σε ισχύ οι νέες αυξημένες αντικειμενικές αξίες ακινήτων οι οποίες μοιραία θα βάλουν φωτιά σε φόρους μεταβίβασης, γονικές παροχές και κληρονομιές αλλά και στον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών έχουν ριχτεί στη μάχη καταγραφής των αποκλίσεων ανάμεσα σε αντικειμενικές και αγοραίες τιμές, αφού το υπουργείο Οικονομικών στοχεύει στη σταδιακή εξίσωσή τους μέσω δύο διαδοχικών αυξήσεων την 1η Ιανουαρίου 2011 και την 1η Ιανουαρίου 2012. Η εξίσωση αντικειμενικών και αγοραίων τιμών θα οδηγήσει σε μέση αύξηση της τάξεως του 50% και επιμέρους αυξήσεις έως και πάνω από 200%.
Στις ακραίες περιπτώσεις όπου η ψαλίδα των αποκλίσεων ξεπερνά ακόμα και το 200% συγκαταλέγεται ο Βύρωνας, όπου οι αντικειμενικές αξίες κυμαίνονται από 950 έως και 1.600 ευρώ. Η μέση αγοραία τιμή όμως, σύμφωνα με μεσιτικά γραφεία, διαμορφώνεται στα 2.900 ευρώ, εκτοξεύοντας τη μέγιστη διαφορά στο 205% και την ελάχιστη στο 81%.
Μεγάλες αποκλίσεις καταγράφονται και στις ακριβές περιοχές όπως για παράδειγμα ο Αλιμος, η Γλυφάδα και η Πεύκη. Στην Πεύκη, οι αντικειμενικές αξίες κυμαίνονται από 1.550 έως και 1.950 ευρώ, αλλά η μέση αγοραία αξία φτάνει τα 3.000 ευρώ, με την ψαλίδα να ανοίγει έως και 94%, στο κέντρο της Γλυφάδας οι αντικειμενικές κυμαίνονται μεταξύ 2.350
και 2.650 ευρώ αλλά η μέση αγοραία είναι στα 3.200 ευρώ και στο κέντρο του Αλίμου με αντικειμενικές αξίες από 1.500 έως 2.000 ευρώ οι πραγματικές τιμές πώλησης διαμορφώνονται σε μέσα επίπεδα στα 2.600 ευρώ με την απόκλιση να φτάνει έως και το 73%. Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών εκτιμάται ότι θα επιφέρει νέο πλήγμα στην «παγωμένη» αγορά ακινήτων, ενώ θα επιβαρύνει σειρά φόρων και τελών μεταξύ των οποίων τον νέο Φόρο Κατοχής Ακινήτων, τους φόρους μεταβίβασης κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών, τον ΦΠΑ στα νεόδμητα, αλλά και τα τεκμήρια. Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών άλλωστε θα διευκολύνει και την πρόβλεψη είσπραξης 400 εκατ. ευρώ το 2011 από την εφαρμογή των τεκμηρίων που αυστηροποιήθηκαν με τον τελευταίο φορολογικό νόμο, αγγίζοντας ακόμα και την πρώτη κατοικία με κατάργηση της απαλλαγής από το πόθεν έσχες.
Μικρό «καλάθι» μετατάξεων λόγω πληθωρισμού
Μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών από τον συντελεστή ΦΠΑ 11% στο 23% με το... σταγονόμετρο θα επιδιώξει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις τόσο στο μέτωπο του πληθωρισμού όσο και στο κοινωνικό μέτωπο μέσω της επιβάρυνσης των οικογενειακών προϋπολογισμών που έχουν δεχθεί ουκ ολίγες πιέσεις μέχρι σήμερα. Αυτή τουλάχιστον είναι η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας, που παραπέμπει στην ακριβή διατύπωση του Μνημονίου όπου γίνεται αναφορά σε «αλλαγές στις υποκατηγορίες και διεύρυνση της βάσης» με πρόβλεψη πρόσθετων εσόδων 1 δισ. ευρώ. Το κλειδί, όπως εξηγείται, βρίσκεται στην πάταξη της φοροδιαφυγής στο μέτωπο του ΦΠΑ, καθώς όσο περισσότερα έσοδα αντληθούν από τη «διεύρυνση της βάσης» τόσο λιγότερες μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών στον συντελεστή 23% θα απαιτηθούν.
Το στοίχημα είναι παραπάνω από δύσκολο και το μοναδικό δεδομένο επί του παρόντος είναι ότι δεν «μετακομίζουν» από τον χαμηλό συντελεστή τρόφιμα ευρείας κατανάλωσης και φάρμακα. Αντίθετα, το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει κανέναν ενδοιασμό να αυξήσει στο 23% τον συντελεστή ΦΠΑ για χαβιάρι και προϊόντα ντελικατέσεν. Στον χαμηλό συντελεστή εντάσσονται σήμερα και άρα είναι υποψήφια για μετάταξη στο 23% χυμοί, αναψυκτικά, ξηροί καρποί, εισιτήρια κινηματογράφου, συναυλιών και αθλητικών εκδηλώσεων, λουλούδια, υπηρεσίες υδραυλικών, ηλεκτρολόγων, ελαιοχρωματιστών κ.λπ. που αφορούν συντήρηση παλαιών κατοικιών, σερβιριζόμενα αγαθά σε καφενεία, εστιατόρια και μπαρ, διαμονή σε ξενοδοχεία και κάμπινγκ, επιδιορθώσεις ενδυμάτων και υποδημάτων, ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο, καθώς και υπηρεσίες κηδειών.
Οι επιβαρύνσεις που θα φέρνει η μετάταξη ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας από τον συντελεστή 11% στο 23% είναι παραπάνω από αισθητές. Για παράδειγμα, αν ένας ηλεκτρολόγος ζητήσει σήμερα 2.500
ευρώ με ΦΠΑ 11% για αλλαγή ηλεκτρικής εγκατάστασης σε παλαιό ακίνητο, με ΦΠΑ 23% θα ζητήσει 2.770 ευρώ ή 270 ευρώ περισσότερα. Το πιθανότερο βέβαια είναι να επιχειρήσει να τα... βρει με τον πελάτη με χαμηλότερη τιμή και χωρίς απόδειξη, πρακτική που εξακολουθεί να βασιλεύει.
Αν στον υψηλό συντελεστή 23% μεταφερθεί και η διαμονή σε ξενοδοχεία, τότε ένα δωμάτιο που κοστίζει σήμερα 120 ευρώ θα κοστίζει 133 ευρώ ή 13 ευρώ παραπάνω και αν η μετάταξη αγγίζει τον καφέ που σερβίρεται σε καφετέρια και σήμερα κοστίζει 4 ευρώ, με το 23% θα φτάσει στα 4,432 ευρώ.
Μείωση 39,7% στο έλλειμμα, αλλά υστέρηση εσόδων
Μείωση 39,7% σημείωσε το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού το επτάμηνο Ιανουαρίου- Ιουλίου του 2010 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009, έναντι ετήσιου στόχου μείωσης κατά 39,5%. Ειδικότερα, στο επτάμηνο το έλλειμμα διαμορφώθηκε στα 12.100 εκατ. ευρώ, από 20.050 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2009, και κινείται εντός των στόχων που έχουν τεθεί. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για την εξέλιξη του κρατικού προϋπολογισμού που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα.
Παρά την επίδοση αυτή, σημειώθηκε σημαντική υστέρηση στα έσοδα στο διάστημα αυτό, τα οποία αυξήθηκαν μόνο κατά 4,1%, εξέλιξη που δημιουργεί κινδύνους για την εκτέλεση του προϋπολογισμού τους επόμενους μήνες του έτους. Ειδικότερα, τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 4,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Πού οφείλεται
Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται από το υπουργείο Οικονομικών στην απόδοση μέρους των φορολογικών μέτρων, όπως η πρώτη αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ, οι αυξημένες εισπράξεις από ΕΦΚ και αναλογούντα ΦΠΑ καυσίμων, καπνού και αλκοολούχων ποτών, η είσπραξη εσόδων ύψους 805 εκατ. ευρώ από την επιβολή της έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων για τη χρήση του 2008, η είσπραξη εσόδων ύψους 327 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα ενίσχυσης της ρευστότητας, λόγω της χρηματοπιστωτικής κρίσης, καθώς και η μείωση των επιστροφών φόρων κατά 116 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού στο ίδιο χρονικό διάστημα μειώθηκαν κατά 10%, έναντι ετήσιου στόχου για μείωση κατά 5,5%. Ειδικότερα, οι πρωτογενείς δαπάνες είναι μειωμένες 13,2% έναντι ετήσιου στόχου μείωσης κατά 5,8% και οι τόκοι κατά 0,2% έναντι ετήσιας πρόβλεψης για αύξηση κατά 5,6%.
ΠΗΓΗ: Τα Νέα
Νέο Μνημόνιο, νέο τσουνάμι μέτρων
Τσουνάμι νέων επώδυνων μέτρων κυρίως στους φορείς της γενικής κυβέρνησης περιλαμβάνει στο νέο μνημόνιο το οποίο συνυπογράφει η ελληνική κυβέρνηση και η τρόικα τέσσερις μόλις μήνες μετά την υιοθέτηση του αρχικού κειμένου τον Μάιο. Μεταξύ των άλλων προβλέπονται παρεμβάσεις εντός του Φθινοπώρου τώρα σε ΔΕΚΟ (με έμφαση στον ΟΣΕ), ΟΤΑ, νοσοκομεία, ενέργεια, ασφαλιστικό και εργασιακά.
Έτσι θα αυξηθεί η συμμετοχή των ασθενών στα εξωτερικά ιατρεία και τις διαγνωστικές υπερωρίες.  Την ίδια ώρα έρχονται απολύσεις σε ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ  και μείωση αποδοχών κατά 20% . Μοντέλο το οποίο θα υιοθετηθεί σταδιακά και στις υπόλοιπες  κρατικές επιχειρήσεις του κλάδου μεταφορών. Για την ώρα θα ψαλιδιστούν επιδόματα και υπερωρίες
Επιπλέον το ..νέο μνημόνιο ανάβει το πράσινο φως για παράκαμψη των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και την ελαστικοποίηση του χρόνου εργασίας. Στο μέτωπο του ασφαλιστικού προαναγγέλλονται νέες αλλαγές με τις επικουρικές συντάξεις και τα βαρέα ? ανθυγιεινά να μπαίνουν στο στόχαστρο.
Στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έρχονται αυξήσεις τιμολογίων από 1ης Ιανουαρίου 2011 σε συνδυασμό με μία «ομαλή» διαδικασία απελευθέρωσης καθώς επί του παρόντος δεν τίθεται ζήτημα ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ.
Για την δημοσιονομική προσαρμογή στο μνημόνιο υπογραμμίζεται πως ο στόχος για μείωση του ελλείμματος στο 8,1% του ΑΕΠ είναι εφικτός παρά την υστέρηση των εσόδων καθώς μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να διατηρηθεί ένα «μαξιλάρι» 4 δις ευρώ στο σκέλος των δαπανών.
Πάντως όπως τονίζεται η κυβέρνηση είναι έτοιμη «ανά  πάσα στιγμή να λάβει πρόσθετα μέτρα» για να καλύψει τυχόν αστοχίες.
Πιο αναλυτικά στην υγεία και μέσα στο Φθινόπωρο θα αυξηθεί η    συμμετοχή ασφαλισμένων στα εξωτερικά ιατρεία και τις διαγνωστικές υπηρεσίες κατά την ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων. Κάτι που δεν προβλέπεται σε σχετικό νομοσχέδιο που έχει περάσει το αρμόδιο υπουργείο.
Όμως οι εντολές του νέου μνημονίου είναι σαφείς:
-«Η κυβέρνηση θα εφαρμόσει την είσπραξη της συμμετοχής των 3 ευρώ για τις τακτικές υπηρεσίες εξωτερικών ιατρείων στα δημόσια νοσοκομεία και την επέκταση της ολοήμερης λειτουργίας των νοσοκομείων (απογευματινή βάρδια), προκειμένου να αναπτυχθούν και να βελτιωθούν οι υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης και να αυξηθούν τα έσοδα των νοσοκομείων, συμπεριλαμβανομένου της αύξησης της συμμετοχής των ασφαλιζόμενων στα εξωτερικά ιατρεία και στις διαγνωστικές υπηρεσίες».
Στις συγκοινωνίες έρχεται «Αρμαγεδδών» στον ΟΣΕ αλλά και στις υπόλοιπες προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις . Στο σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ υπάρχει πρόβλεψη για μείωση του προσωπικού ακόμη και κατά 35% στην μητρική και 50% στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι αποδοχές του προσωπικού θα περικοπούν κατά 20%.
Σύμφωνα με το σχέδιο οι λειτουργικές υποχρεώσεις-επιδοτήσεις θα περιοριστούν σε 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, και καμία νέα εγγύηση χρέους από το κράτος δεν θα δοθεί στην αναδιαρθρωμένη σιδηροδρομική επιχείρηση, η οποία πρέπει να διακόψει μια μακρά ιστορία μεγάλων ζημιών. Επίσης η τρόικα ζητά «το κλείσιμο ζημιογόνων γραμμών, αύξηση των τιμών και μείωση των μισθών και του προσωπικού».
Για τις υπόλοιπες συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ στο μνημόνιο σημειώνεται πως η κυβέρνηση θα ενισχύσει την αποδοτικότητα των μεγάλων ελλειμματικών κρατικών επιχειρήσεων, ώστε να μειωθούν οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι για τον προϋπολογισμό, «συμπεριλαμβανομένων της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας, της αύξησης των εισιτηρίων στα δημόσια μέσα μεταφοράς, και την περαιτέρω μείωση των υπέρμετρων επιδομάτων και των υπερωριών».
Εξάλλου στο κείμενο υπάρχει αναφορά στο νέο ενιαίο μισθολόγιο στο οποίο απαγορεύονται οι αυξήσεις  .
Θα αφορά όλους τους δημόσιους υπαλλήλους και θα αποτελεί μέρος της ευρύτερης μεταρρύθμισης του συστήματος διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων.
«Αυτό θα πρέπει να οδηγήσει σε ένα σύστημα με το οποίο η αμοιβή θα αντανακλά την παραγωγικότητα και τα καθήκοντα. Σα γενικός κανόνας, θα πρέπει να αποφεύγονται αυξήσεις στις αμοιβές των υπαλλήλων ως αποτέλεσμα της διαδικασίας μετάβασης στο νέο σύστημα» , σημειώνεται για το πλαίσιο του νέου μισθολογίου.
Τέλος επαναλαμβάνεται ότι ξεκινούν οι διαδικασίες για άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων (δικηγόροι, φαρμακοποιοί, αρχιτέκτονες , μηχανικοί, συμβολαιογράφοι και ορκωτοί ελεγκτές).
ΠΗΓΗ: Ημερησία