Τρίτη, 14 Δεκεμβρίου 2010

Επενδυτικά καταφύγια σε περιβάλλον επιμήκυνσης, χρεοκοπίας και επιστροφής στη δραχμή
Στη συζήτηση για τα επενδυτικά καταφύγια της κρίσης συμβάλλει η Η-Online, συνομιλώντας με τον καθηγητή Χρηματοοικονομικής στο Deree, Δημήτρη Λαζόπουλο, την ώρα που μια σειρά αναλυτές, οικονομολόγοι, megafund κάνουν δυσοίωνες προβλέψεις. Η Ελλάδα θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του χρέους της και ίσως χρειαστεί να επιστρέψει στη δραχμή, λέει ο Αμερικανός οικονομολόγος Νουριέλ Ρουμπίνι. Τη διάλυση του ευρώ (ή την έξοδο από αυτό) χωρών της περιφέρειας της Ευρωζώνης προβλέπουν Αμερικανοί διαχειριστές επενδυτικών κεφαλαίων, μεγαλο-κερδοσκόποι όπως ο Τζιμ Ρότζερς, συνιδρυτής με τον Τζορτζ Σόρος του επενδυτικού κεφαλαίου Quantum Fund.
Υπό αυτό το πρίσμα ρωτήσαμε το κ. Δ. Λαζόπουλο να μας περιγράψει πώς βλέπει την κατάσταση του επενδυτικού χάρτη σε συνθήκες ευρω-κρίσης και ειδικότερα στην Ελλάδα σε περιβάλλον επιμήκυνσης, ενδεχόμενου χρεοκοπίας και επιστροφής στη δραχμή.
Πόσο «ελκυστικό» είναι το Χρηματιστήριο Αθηνών;
Ο Γενικός Δείκτης του ΧΑ έφτασε και κάτω από τις 1400 μονάδες την περασμένη εβδομάδα και τις τελευταίες μέρες προσπάθησε να πραγματοποιήσει μια ανοδική αντίδραση, της οποίας η κατάληξη δεν πρόκειται εύκολα να αλλάξει τη μακροχρόνια πτωτική πορεία του.
Η συνολική τεχνική εικόνα του ΓΔ είναι αρνητική, τα θεμελιώδη δεδομένα άσχημα, ο τζίρος απογοητευτικός και η ρευστότητα των περισσοτέρων μετοχών πενιχρή εκτός κάποιων γνωστών blue-chips.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, μετά τα τελευταία αποτελέσματα 9μήνου, ο αριθμητικός μέσος όρος του λόγου τιμής προς τα κέρδη (P/E-PRICE EARNING RATIO) των κυριοτέρων τραπεζικών μετοχών (Εθνική, Eurobank, Alphabank, Πειραιώς, Τράπεζα Κύπρου) είναι σχεδόν 30.
Μήπως κρύβει ευκαιρίες για το μέλλον;
Ο δείκτης αυτός είναι πολύ υψηλός για να δικαιολογεί αγορές στα τρέχοντα επίπεδα τιμών. Βέβαια η κερδοφορία των τραπεζών αυτών έχει μειωθεί πάρα πολύ από τις έκτακτες εισφορές και τις αυξήσεις επισφάλειας, επιβαρύνσεις θα μπορούσε να πει κάποιος, οι οποίες διαστρεβλώνουν τη λειτουργική τους κερδοφορία.
Παρ’ όλα αυτά και η έκτακτη εισφορά και η αύξηση των επισφαλειών είναι παράμετροι του γενικότερου μακροοικονομικού περιβάλλοντος κι ως εκ τούτου δεν μπορεί κανείς να τις διαγράψει, στον υπολογισμό της εκτίμησης του ρίσκου αγοράς των μετοχών αυτών.
Είμαι αντίθετος σε κάθε ανάλυση που αποσυνδέει την επιχείρηση από το περιβάλλον της, διότι απλούστατα εξαρτάται από αυτό και συνεπώς είμαι αντίθετος με τη φιλοσοφία ότι δεν θα πρέπει να δίνεται μεγάλη βαρύτητα στα έκτακτα αυτά αρνητικά μεγέθη.
Τόσο από τεχνική όσο και από θεμελιώδη άποψη ο ΓΔ βαδίζει μοιρολατρικά προς τριψήφιο νούμερο, εκτός εάν αποδειχτεί ότι είναι το τελευταίο καταφύγιο των χρημάτων και του εναπομείναντος πλούτου του έλληνα, για την διατήρηση της αξίας των περιουσιακών του στοιχείων, εν όψει κλυδωνισμών και αναταράξεων των σχέσεων Ελλάδος ? Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενδεχόμενης χρεωκοπίας και επιστροφής στη δραχμή.
Τι γίνεται με τα ακίνητα, το χρυσό;
Από άποψη διαχείρισης του οικογενειακού πλούτου, ο μέσος έλληνας σήμερα έχει τις εξής βασικές επιλογές στο εσωτερικό της χώρας: Ακίνητα, ομόλογα, χρυσές λίρες, χαρτονομίσματα στις θυρίδες ή στο σπίτι του και μετοχές (η εξαγωγή χρημάτων στο εξωτερικό αφήνει πολλά φορολογικά ίχνη διά της τραπεζικής οδού -εμβάσματα κλπ.- και έχει αμφισβητήσιμα διαχειριστικά αποτελέσματα, απ’ την άλλη μεριά δε, είναι σχεδόν ανέφικτη για τον μέσο έλληνα η μεταφορά χαρτονομισμάτων και δεσμίδων κατ’ ιδίοις στις αποσκευές).
Είναι δύσκολο να τεκμηριώσεις ότι αξίζει τον κόπο σήμερα να αγοράσεις ακίνητα στην Ελλάδα, λόγω των αγκυλώσεων της αγοράς, του φορολογικού καθεστώτος και των ακόμα σχετικά υψηλών τιμών, παρά μόνο σε πολύ εξαιρετικές περιπτώσεις. Το ίδιο ισχύει για τις χρυσές λίρες, περισσότερο γιατί η τιμή τους είναι αρκετά «φουσκωμένη» τελευταία στην αγορά και επειδή εξακολουθούν σε μεγάλες ποσότητες να πέφτουν θύμα πολύ συγκεκριμένων μικρών κυκλωμάτων διακίνησης, κινούμενες σε μια γκρίζα ζώνη νομιμότητας. Επιπλέον, η τιμή του χρυσού είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα σήμερα.
Ομόλογα και ρευστά διαθέσιμα;
Η απόσυρση χρημάτων από τις τράπεζες για να στοκαριστούν στο σπίτι υπό μορφή δεσμίδων χαρτονομισμάτων εμπεριέχει το μεγάλο ρίσκο της ληστείας και της απώλειας εισοδήματος από τις προθεσμιακές καταθέσεις.
Η φύλαξη χαρτονομισμάτων στις θυρίδες των τραπεζών πιθανώς να είναι μία λύση με κάποια όμως ερωτήματα για την προσβασιμότητά τους σε περίοδο κρίσης και κάποιες επιφυλάξεις για το φορολογικό απυρόβλητό τους, επιπροσθέτως της απώλειας του επιτοκιακού εισοδήματος όπως και στην περίπτωση της φύλαξης στο σπίτι.
Φυσικά ούτε λόγος να γίνεται για ομόλογα εκτός εάν πράγματι κάποιος θέλει να ρισκάρει πολύ πιστεύοντας ότι η κατάσταση σε κάποια χρόνια θα ομαλοποιηθεί και θα επικρατήσει το καλύτερο δυνατό σενάριο της εξόδου από την κρίση.
Γι’ αυτούς και γι’ αυτή την περίπτωση υπάρχει η τριακονταετής έκδοση του ελληνικού δημοσίου 2007-2037 με επιτόκιο 4,5% η οποία σήμερα αποτιμάται περίπου στο 50%.
Καταλαβαίνει κανείς, ότι εάν σήμερα αγοράσει κάτι στο 56% της ονομαστικής του αξίας και η κατάσταση σε ένα χρόνο ομαλοποιηθεί, η τιμή του ομολόγου αυτού μπορεί να ανέβει άνετα στο 70%-80% της ονομαστικής του αξίας. Αυτή η διαφορά 56% με 70% ή 80% θα μπορεί να δώσει στον επενδυτή μία απόδοση της τάξης του 25%-40% σε ένα χρόνο. Καθόλου άσχημη! Φυσικά πάντοτε με ένα «ΕΑΝ» και «ΕΦ’ΟΣΟΝ»?
Τι λέτε για τις μετοχές;
Λίγο πολύ λοιπόν, η μόνη εναπομένουσα λύση για τη διατήρηση της αγοραστικής δύναμης των ρευστών διαθεσίμων του οικογενειακού πλούτου του μέσου έλληνα σε περίπτωση αποχώρησης από την ευρωζώνη και επιστροφής της δραχμής, είναι το ελληνικό χρηματιστήριο.
Οι μετοχές, εάν η Ελλάδα αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ενστερνιστεί τη δραχμή ή κάποιο άλλο περιφερειακό νόμισμα, όχι όλες, αλλά κάποιες με υγιή θεμελιώδη δεδομένα όπως οι γνωστές μεγάλες εταιρείες του εικοσάρη, αυτόματα θα επανακτήσουν, πιθανώς σε μεγαλύτερο ποσοστιαίο επίπεδο, την όποια υποτίμηση του εγχώριου νομίσματος, έναντι των ξένων ισχυρών νομισμάτων.
Η προσαρμογή αυτή όμως πιθανώς δεν θα είναι ομαλή, αντιθέτως μπορεί να είναι βιαία, εκρηκτική και με μεγάλες διακυμάνσεις. Εννοείται φυσικά ότι η επένδυση σε μετοχές εμπεριέχει πάντοτε μεγάλο ρίσκο.
Γενικά, οι τιμές των μετοχών έχουν μεγάλες διακυμάνσεις και υπάρχουν πάντοτε και οι εξωγενείς παράγοντες της πορείας των ξένων χρηματαγορών. Τέλος, η γενικότερη εικόνα του ελληνικού χρηματιστηρίου δεν παύει να είναι αρνητική.
Σε όλα αυτά, υπάρχει όμως ένα μεγάλο «ΑΛΛΑ??.». Μήπως φτάνει σιγά-σιγά η ώρα του ελληνικού χρηματιστηρίου διά της ατόπου επαγωγής;
Τι έγινε στην περίπτωση της Αργεντινής (1999-2002);
Είναι πολύ διδακτικό το παράδειγμα της κρίσης της Αργεντινής. Στη δεκαετία του 1990, η Αργεντινή γνώρισε μία περίοδο ευημερίας, χάρη στη σταθερότητα του νομίσματός της, του πέσο (peso), το οποίο συνδέθηκε με το αμερικανικό δολάριο από το 1991.
Το 1999, όμως, μια σειρά από εξωτερικά χρηματοοικονομικά σοκ -υποτίμηση του ανταγωνιστικού βραζιλιάνικου ρεάλ (real) και ανατίμηση του αμερικανικού δολαρίου διεθνώς-, εκτροχίασαν την ανάπτυξη της χώρας. Σαν αποτέλεσμα, μετά από το 1999, η Αργεντινή γνώρισε αρνητικούς ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης και κατά την περίοδο 2001-2002 η οικονομία της κατέρρευσε.
Το 2002 το πέσο αποσυνδέθηκε από το αμερικανικό δολάριο και η ισοτιμία του βούτηξε από τη σχέση 1 προς 1 στην σχέση 1 προς 4 (400% υποτίμηση) ενώ στη χώρα επικράτησε πληθωρισμός πάνω από 80%, με τις γνωστές σκηνές πανικού στις τράπεζες, κατάρρευση χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων, διαδηλώσεις, λεηλασίες στο κέντρο του Μπουένος Άιρες, πολιτική κρίση και κοινωνική αναταραχή.
Η κρίση αυτή έληξε τυπικά το 2004 και έκτοτε μέχρι σήμερα η οικονομία της Αργεντινής αναπτύσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς και σταθερότητα.
Πώς συμπεριφέρθηκε το χρηματιστήριο;
Ο Merval (ο ΓΔ του χρηματιστηρίου του Μπουένος Άιρες), το 1999 κατά την έναρξη της κρίσης ήταν γύρω στις 500 μονάδες. Μετά από μία νευρική πορεία τη διετία 2000-2001 (κατά τη διάρκεια της εξέλιξης της κρίσης) πέριξ των επιπέδων των 400-500 μονάδων, κατέρρευσε στο ζενίθ της κρίσης στις 200 μονάδες (Ιανουάριος του 2002) και έκτοτε είχε μία ανοδική πορεία με διακυμάνσεις. Τον Ιανουάριο του 2004 ανέβηκε στις 1200 μονάδες, τον Ιανουάριο του 2005 ήταν πάνω από τις 1500 μονάδες και σήμερα (Δεκέμβριος 2010) στις 3450.
Οι ομοιότητες των γεγονότων της κρίσης της Αργεντινής με τη σημερινή κατάσταση της Ελλάδας και με αυτές που πιθανώς θα περάσουμε, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, είναι διδακτικές.
Το πέσο υποτιμήθηκε 400% σε μερικές εβδομάδες το 2002, ενώ ο Merval ανατιμήθηκε 600% τους επόμενους 18 μήνες. Σε 2,5 χρόνια από την υποτίμηση του νομίσματος το χρηματιστήριο της Αργεντινής επταπλασιάστηκε και σήμερα, 9 χρόνια μετά την κρίση, είναι περίπου 170 φορές πάνω από το ναδίρ των 200 μονάδων του Ιανουαρίου 2002 (200 έναντι 3450 μονάδων).
Τα συμπεράσματα δικά σας, όχι μόνο για το παρελθόν και τους πιθανούς λόγους της σημερινής κρίσης στη χώρα μας, αλλά και τι μπορεί να επακολουθήσει τα επόμενα χρόνια. Πάντοτε φυσικά με ένα μεγάλο «ΕΑΝ»?..
ΠΗΓΗ: Ημερησία
Άγριο ψαλίδι αλλιώς λουκέτο ή πωλητήριο
Υπό τον εύγλωττο τίτλο «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας», η κυβέρνηση «κλείνει» σήμερα στο υπουργικό τα θέματα των ΔΕΚΟ και των επιχειρησιακών συμβάσεων.
Για να αντιμετωπίσει τις αντιδράσεις το Μέγαρο Μαξίμου επιστρατεύει το προεκλογικό δίλημμα «αλλάζουμε ή βουλιάζουμε». Οι συνδικαλιστές των δημόσιων επιχειρήσεων θα βρεθούν σύντομα αντιμέτωποι με ένα σκληρό ερώτημα: «Κούρεμα των μισθών ή πώληση;». Η τρόικα δεν αφήνει περιθώρια. Οι ζημιογόνες ΔΕΚΟ είτε θα εξυγιανθούν, είτε θα κλείσουν, είτε θα αποκρατικοποιηθούν. Περιθώρια διαπραγματεύσεων δεν υπάρχουν. Αλλωστε, η κάνουλα των χρηματοδοτήσεων και των εγγυήσεων του Δημοσίου έχει κλείσει, οπότε οι δημόσιες επιχειρήσεις θα πρέπει να λειτουργήσουν το 2011 με όσα μπορούν να βγάλουν.
Στο Μέγαρο Μαξίμου θεωρούν το ερχόμενο δεκαήμερο αποφασιστικό. Η ερχόμενη εβδομάδα περιλαμβάνει νέα συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, τη σύνοδο κορυφής και την έναρξη της συζήτησης στη Βουλή για τον προϋπολογισμό.
Σήμερα ο πρωθυπουργός θα ζητήσει από τους υπουργούς του να αγωνιστούν για να περάσουν οι μεταρρυθμίσεις. Το δίλημμα «αλλάζουμε ή βουλιάζουμε» ισχύει και γι' αυτούς. Να βάλουν «στην πάντα» επιφυλάξεις και διαφωνίες και να ενώσουν όλοι τις δυνάμεις τους στον κοινό σκοπό. Να πείσουν τους πολίτες ότι η κυβέρνηση τολμά και συγκρούεται με τα «ρετιρέ» του ευρύτερου δημόσιου τομέα, που εν πολλοίς δημιουργήθηκαν από τις πολιτικές του ΠΑΣΟΚ τις δεκαετίες του 1980 και του 1990.
Ο Γ. Παπανδρέου θα τονίσει πως αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να κλείσει η χώρα τα θέματα που θίγει το μνημόνιο του δανεισμού, ώστε να εξασφαλίσει την τέταρτη δόση και την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου των 110 δισ. ευρώ. Τα επείγοντα μέτρα περιλαμβάνουν:
Πλαφόν της τάξης των 50.000 ευρώ τον χρόνο στις αποδοχές των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ.
Κατάργηση ή ενσωμάτωση στον μισθό των επιπλέον αμοιβών.
Περιορισμό των εκτός έδρας και των υπερωριών.
Περιορισμό των εργασιακών προνομίων.
Ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς.
Αυστηρό έλεγχο των δαπανών, προμηθειών και λοιπών εξόδων.
Μείωση διοικητικού κόστους.
Θεσμοθέτηση στόχων παραγωγικότητας.
Επιχειρησιακές συμβάσεις.
Το πλεονάζον προσωπικό θα μεταταγεί σε θέσεις του Δημοσίου ή σε άλλες δημόσιες επιχειρήσεις.
Το τελευταίο θέμα έχει προκαλέσει έναν μικρό «εμφύλιο» μεταξύ υπουργών που διώχνουν προσωπικό και υπουργών που θα δεχθούν. Κατ' αρχάς, ο Γ. Παπακωνσταντίνου έχει καταστήσει σαφές πως από τις μετατάξεις εξαιρείται το υπουργείο Οικονομικών. Δεύτερον, η κυβέρνηση στον ΟΣΕ εφάρμοσε το μοντέλο της Ολυμπιακής, επιτρέποντας στους υπαλλήλους της τελευταίας να πάνε στους νέους τους «προορισμούς» με τις παλιές τους αποδοχές. Το θέμα αυτό, εφόσον γενικευθεί, θα δημιουργήσει και άλλες ταχύτητες στο ήδη πολυδαίδαλο μισθολογικά Δημόσιο.
«Πάμε να λύσουμε το πρόβλημα των ΔΕΚΟ και θα διαλύσουμε το κράτος», επισημαίνουν με αγωνία κυβερνητικά στελέχη με μακρά εμπειρία διοίκησης και αντίληψη του τι προσωπικό υπάρχει και στη μία περίπτωση και στην άλλη.
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Μήνυμα στα συνδικάτα
Κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ ετοιμάζονται και για το ξεκαθάρισμα των σχέσεών τους με τους συνδικαλιστές. «Εχω πει πολλές φορές και το έχω υπερασπιστεί χωρίς να φοβάμαι, ότι με τους συνδικαλιστές και το συνδικαλιστικό κίνημα δεν μπορούμε και δεν πρέπει να συγκυβερνήσουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Π. Μπεγλίτης. Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο οποίος επισήμανε τη βούληση και την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να συγκρουστεί ακόμη και με τον... «εαυτό» της. Λόγω της επίσκεψης του Ο. Ρεν, το υπουργικό θα συνεδριάσει στις 4.30 μ.μ.
Οδηγίες σε Παπακωνσταντίνου
Καμία εξαίρεση, το αυστηρό μήνυμα του πρωθυπουργού
Η «μάχη» για την περικοπή και τη διάσωση προνομίων θα συνεχιστεί και σήμερα. Οι υπουργοί θα αξιοποιήσουν το... ελεύθερο πρωινό, ελέω Ολι Ρεν, προκειμένου να πιέσουν το οικονομικό επιτελείο για τις ιδιαιτερότητες των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ που ανήκουν στον τομέα ευθύνης τους.
Το Μέγαρο Μαξίμου, όμως, δεν θέλει να ακούει καν τη λέξη «εξαίρεση». Αλλωστε υπάρχουν υπουργοί που θεωρούν υψηλό ακόμη και το πλαφόν των 50.000 ευρώ τον χρόνο. «Μιλάμε για τα διπλάσια λεφτά από όσα παίρνει ένας δημόσιος υπάλληλος, ένας καθηγητής ή ένας δάσκαλος», επισημαίνουν όσοι κινούνται σε αυτό το μήκος κύματος.
Οι ανταγωνισμοί των υπουργών που έχουν ΔΕΚΟ με όσους δεν απολαμβάνουν αυτό το... προνόμιο ήταν η αιτία που ο πρωθυπουργός αποφάσισε την οριζόντια παρέμβαση σε όλες τις ΔΕΚΟ με τη νομοθετική πρωτοβουλία να δίνεται στον Γ. Παπακωνσταντίνου. Για την «προστασία» του ο πρωθυπουργός φρόντισε να συναντηθεί μαζί του δύο φορές τις τελευταίες δύο ημέρες και να δειπνήσει μαζί του το βράδυ της Τρίτης. Το μήνυμα του Γ. Παπανδρέου προς τον «τσάρο» της οικονομίας ήταν να μην υποχωρήσει, όποιος υπουργός κι αν του ζητήσει εξαιρέσεις.
Με την ευκαιρία ο πρωθυπουργός ζήτησε και είχε αναλυτική ενημέρωση για τα όσα έχουν λάβει χώρα στις συνεδριάσεις του Εκοφίν. «Πρέπει να είναι ενήμερος, γιατί η ώρα της τελικής διαπραγμάτευσης πλησιάζει», σημειώνουν οι επιτελείς του Μεγάρου Μαξίμου. Ο υπουργός Οικονομικών θα περάσει σήμερα από το υπουργικό συμβούλιο και την αλλαγή των συντελεστών του ΦΠΑ, των τελών ταξινόμησης κ.λπ., δηλαδή τις φορολογικές εκκρεμότητες που θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ από την 1/1/2011.
ΠΗΓΗ: Έθνος
Ποιοι φόροι αλλάζουν το 2011
Ριζικές αλλαγές στη φορολογία αλλά και αναστολή του πόθεν έσχες για την αγορά πρώτης κατοικίας φέρνει το 2011. Οι αλλαγές θα περιλαμβάνονται στις διατάξεις του νομοσχεδίου «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας» του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο συζητείται σήμερα το απόγευμα στο υπουργικό συμβούλιο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο θα περιέχει διατάξεις για την αύξηση του ΦΠΑ από το 11% στο 13%, τη μείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων, την αναβολή για έναν ακόμη χρόνο του νέου φόρου υπεραξίας στις μετοχές και την απαλλαγή από έλεγχο «πόθεν έσχες» της αγοράς πρώτης κατοικίας.
Επίσης στο νομοσχέδιο θα μπουν πιθανότατα και οι αναπροσαρμογές στη φορολογία του καπνού που θα οδηγήσουν σε νέες αυξήσεις στις τιμές των τσιγάρων. Εξάλλου, μέχρι αργά χθες το βράδυ αποτελούσε ερωτηματικό αν θα συμπεριληφθεί η διάταξη για τη μείωση των τελών ταξινόμησης κατά 50% και την αύξηση του ορίου εργοστασιακής τιμολογιακής αξίας, πάνω από το οποίο επιβάλλεται ο φόρος πολυτελείας.
Πιο αναλυτικά, οι αλλαγές στη φορολογία που θα επέλθουν από την 1η Ιανουαρίου του 2011 είναι οι ακόλουθες:
Στο μέτωπο του ΦΠΑ κύμα ανατιμήσεων σε δεκάδες προϊόντα και υπηρεσίες φέρνει η αύξηση του χαμηλού ΦΠΑ στο 13% από 11%.
Τα προϊόντα
Η νέα αύξηση επιβαρύνει τρόφιμα, χυμούς, εμφιαλωμένα νερά, αναψυκτικά, κόμιστρα ταξί, τιμολόγια ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, φυσικό αέριο, υπηρεσίες υδραυλικών, ηλεκτρολόγων, ελαιοχρωματιστών κ.λπ. που αφορούν συντήρηση παλαιών κατοικιών, σερβιριζόμενα αγαθά (πλην αλκοόλ) σε καφενεία, εστιατόρια, ταβέρνες, παροχή υπηρεσιών από καλλιτέχνες, ιδιωτικές κλινικές και διαγνωστικά κέντρα.
Η αύξηση του χαμηλού συντελεστή στο 13% συμπαρασύρει ανοδικά τον μειωμένο συντελεστή που αυξάνεται από 5,5% σε 6,5%. Στον μειωμένο συντελεστή «μετακομίζουν» από την 1η Ιανουαρίου φάρμακα και διαμονή σε ξενοδοχεία, γεγονός που οδηγεί στη μείωση των τιμών τους.
Αμετάβλητος παραμένει ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ 23% που επιβάλλεται στα περισσότερα αγαθά (ένδυση, υπόδηση, αυτοκίνητα, καύσιμα, οινοπνευματώδη ποτά, έπιπλα, είδη οικιακής χρήσης, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, κοσμήματα, ακίνητα κ.ά.).
Στην αγορά κατοικίας χωρίς έλεγχο του «πόθεν έσχες» θα είναι για δύο χρόνια η αγορά ή ανέγερση πρώτης κατοικίας μέχρι 120 τετραγωνικά μέτρα και μέχρι ποσού 200.000 ευρώ. Το μέτρο εκτιμάται ότι θα αναθερμάνει την αγορά ακινήτων, όπου εντοπίζονται πάνω από 150.000 αδιάθετες νεόδμητες κατοικίες. Πιθανότατα το μέτρο θα ισχύσει αναδρομικά από τις 23 Απριλίου 2010.
Με το νομοσχέδιο μειώνεται από τη χρήση του 2011 ο συντελεστής φορολογίας των αδιανέμητων κερδών στο 20% από 24% που είναι σήμερα.
Αναβάλλεται για έναν ακόμη χρόνο ο νέος φόρος υπεραξίας στις μετοχές.
Επιπρόσθετα οι προωθούμενες αλλαγές στη φορολογία του καπνού θα έχουν ως αποτέλεσμα να σημειωθούν νέες αυξήσεις τιμών στα τσιγάρα κατά 0,10 με 0,20 ευρώ το πακέτο. Τέλος η μείωση του τέλους ταξινόμησης, όποτε κι αν θεσμοθετηθεί, θα φθάνει στο 50% για Ι.Χ. έως 2.000 κυβικά.
ΠΗΓΗ: Έθνος
Δώρο Χριστουγέννων - Ποιοι και πόσα (δεν) θα πάρουν.
Δώρον άδωρον θα είναι για εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχους αλλά και δημόσιους υπαλλήλους και υπαλλήλους ΔΕΚΟ το δώρο Χριστουγέννων αφού για πρώτη φορά σε πολλούς δεν θα καταβληθεί καθόλου ή σε άλλους θα δοθεί με περικοπές.
Στους συνταξιούχους όλων των Ταμείων θα καταβληθεί επίδομα δώρου Χριστουγέννων ύψους 400 ευρώ εφόσον ο συνταξιούχος έχει υπερβεί το 60ό έτος της ηλικίας του και το συνολικό ποσό της μηνιαίας καταβαλλόμενης σύνταξης δεν υπερβαίνει τα 2.500 ευρώ. Επίδομα... παρηγοριάς πάντως θα δώσει η κυβέρνηση με την έκτακτη οικονομική ενίσχυση (από 100 έως 300 ευρώ) στους χαμηλοσυνταξιούχους ηλικίας 60 ετών και άνω όλων των ασφαλιστικών ταμείων, πλην του ΟΓΑ.
Συνταξιούχοι ιδιωτικού τομέα- ΙΚΑ- ΔΕΚΟ- τραπεζών
Oι διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 3845/6-5-2010 (ΦΕΚ 65 Α) και οι παρ. 9-15, οι οποίες ρυθμίζουν την καταβολή του επιδόματος αδείας και των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα στους συνταξιούχους, καθώς και η με αρ. Φ80000/14254/1097/6-7-2010 κοινή υπουργική απόφαση προβλέπουν:
Επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείαςΑυτά που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη για τους συνταξιούχους και βοηθηματούχους των φορέων κύριας ασφάλισης αρμοδιότητος του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθορίζονται ως εξής:
το επίδομα εορτών Χριστουγέννων στα τετρακόσια (€400) ευρώ. το επίδομα εορτών Πάσχα στο ποσό των διακοσίων (€200) ευρώ και το επίδομα αδείας στο ποσό των διακοσίων (€200) ευρώ.
Τα ανωτέρω επιδόματα χορηγούνται υπό την προϋπόθεση ότι οι συνταξιούχοι έχουν συμπληρώσει το 60ό έτος της ηλικίας τους. Το προαναφερόμενο όριο ηλικίας θα πρέπει να έχει συμπληρωθεί μέχρι και την τελευταία ημέρα του μήνα χορήγησης των σχετικών επιδομάτων, δηλαδή μέχρι την 31η Αυγούστου, την 31η Ιανουαρίου και την 30ή Απριλίου (π.χ. για το επίδομα εορτών Πάσχα του έτους 2011).
Από τον ανωτέρω ηλικιακό περιορισμό εξαιρούνται:
οι συνταξιούχοι λόγω αναπηρίας οι συνταξιοδοτούμενοι βάσει των διατάξεων του Ν. 612/1977, καθώς και με όλες τις διατάξεις οι οποίες παραπέμπουν σε αυτές (άρθρο 40 παρ. 8 του Ν. 1902/1990, άρθρο 16 παρ. 3 του Ν. 2227/1994, άρθρο 2 παρ. 2 του Ν. 3075/2002, όπως ισχύει, άρθρο 5 παρ. 3 του Ν. 3232/2004, άρθρο 61 παρ. 4 του Ν. 3518/2006)
οι συνταξιοδοτούμενοι με το καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών ή οικοδομικών επαγγελμάτων καθώς και με τις διατάξεις του άρθρου 32 του Ν. 2874/2000 (10.500 εκ των οποίων 7.500 βαρέα)
οι συνταξιοδοτούμενοι λόγω θανάτου σύζυγοι και γονείς τα συνταξιοδοτούμενα λόγω θανάτου τέκνα, εφόσον δεν έχουν υπερβεί το 18ο ή, εφόσον σπουδάζουν, το 24ο έτος της ηλικίας τους, καθώς και αυτά που έχουν κριθεί ανίκανα για κάθε βιοποριστικό επάγγελμα.
Τα εν λόγω επιδόματα θα καταβάλλονται και στους ασφαλισμένους και συνταξιούχους οι οποίοι λαμβάνουν το εξωιδρυματικό επίδομα.
Επισημαίνεται ότι στους συνταξιούχους δικαιούχους του επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) δεν θα καταβληθεί ένα επιπλέον επίδομα ως δώρο Χριστουγέννων αλλά ούτε και μισό επίδομα ως δώρο Πάσχα και επίδομα αδείας.
Όσοι έχουν σύνταξη πάνω από € 2.500
Χορηγούνται στους συνταξιούχους των οποίων η καταβαλλόμενη κύρια σύνταξη, στην οποία συνυπολογίζονται οι προσαυξήσεις λόγω οικογενειακών βαρών, το επίδομα απόλυτης αναπηρίας καθώς και τα επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, υπολογιζόμενη σε δωδεκάμηνη βάση, δεν υπερβαίνει μηνιαίως το ποσό των €2.500. Σε περίπτωση υπέρβασης, τα επιδόματα μειώνονται αναλόγως, έτσι ώστε το εξαγόμενο ποσό, στο οποίο συνυπολογίζονται και τα προαναφερόμενα επιδόματα, να μην υπερβαίνει το ανωτέρω όριο. Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις που χορηγούνται περισσότερες της μίας συντάξεις, για την εξεύρεση του ορίου των €2.500
θα λαμβάνεται υπόψη μόνο το ποσό της μεγαλύτερης σύνταξης.
Το ΕΚΑΣ θα καταβληθεί στους δικαιούχους του ΙΚΑ στις 16 Δεκεμβρίου μαζί με το δώρο, την έκτακτη οικονομική ενίσχυση και τη σύνταξη του Ιανουαρίου
Συνταξιούχοι του Δημοσίου (Νόμος 3847/2010)
Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και αδείας που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη για τους συνταξιούχους και βοηθηματούχους του Δημοσίου γενικά χορηγούνται εφόσον ο δικαιούχος έχει υπερβεί το 60ό έτος της ηλικίας του και το συνολικό ποσό της μηνιαίας καταβαλλόμενης σύνταξης δεν υπερβαίνει τα δύο χιλιάδες πεντακόσια (€2.500) ευρώ, το ύψος τους δε καθορίζεται ως εξής:
Το επίδομα εορτών Χριστουγέννων, τετρακόσια (400) ευρώ Το επίδομα εορτών Πάσχα, διακόσια (€200) ευρώ Το επίδομα αδείας, διακόσια (€200) ευρώ Για τον προσδιορισμό του συνολικού ποσού της καταβαλλόμενης σύνταξης λαμβάνονται υπόψη το ποσό της μηνιαίας βασικής σύνταξης καθώς και τα συγκαταβαλλόμενα με αυτή ποσά του επιδόματος εξομάλυνσης του άρθρου 1 του Ν. 3670/2008 (ΦΕΚ 117/Α΄), του επιδόματος ανικανότητας και της προσωπικής και αμεταβίβαστης διαφοράς.
Από το παραπάνω όριο ηλικίας εξαιρούνται όσοι εξ ιδίου δικαιώματος δικαιούχοι λαμβάνουν πολεμική σύνταξη ή σύνταξη λόγω ανικανότητας ή συνταξιοδοτήθηκαν αναγκαστικά δυνάμει ειδικών διατάξεων ή αποστρατεύτηκαν με πρωτοβουλία της Υπηρεσίας ή λαμβάνουν σύνταξη με το καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων ή λαμβάνουν με τη σύνταξή τους επίδομα ανικανότητας με βάση τις διατάξεις του άρθρου 54 του π.δ. 169/2007, καθώς και οι δικαιούχοι εκ μεταβιβάσεως εφόσον οι τελευταίοι:
είναι δικαιούχοι λόγω θανάτου συζύγου ή δεν έχουν υπερβεί το 18ο έτος και, αν σπουδάζουν, το 24ο έτος της ηλικίας τους είναι ανίκανοι για άσκηση οποιουδήποτε επαγγέλματος σε ποσοστό μεγαλύτερο του 67%.
Αν καταβάλλονται στο ίδιο πρόσωπο δύο κύριες συντάξεις από το Δημόσιο ή από το Δημόσιο και ασφαλιστικό φορέα κύριας ασφάλισης, τα επιδόματα καταβάλλονται μόνο από τον φορέα που καταβάλλει τη μεγαλύτερη σύνταξη. Αν στη σύνταξη συντρέχουν περισσότεροι του ενός δικαιούχοι, το ποσό των επιδομάτων επιμερίζεται αναλόγως στα συνδικαιούχα πρόσωπα.
Έκτακτη οικονομική ενίσχυση
Από τις 16 Δεκεμβρίου (ΙΚΑ) και έως τις 31/12/2010 (ανάλογα με το πότε καταβάλλονται οι συντάξεις) θα καταβληθεί και η έκτακτη οικονομική ενίσχυση (από 100 έως 300 ευρώ) στους χαμηλοσυνταξιούχους ηλικίας 60 ετών και άνω όλων των ασφαλιστικών ταμείων, πλην του ΟΓΑ. Σημειώνεται ότι εντός του Δεκεμβρίου θα γίνει και η καταβολή του ΕΚΑΣ. Για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 98 εκατ. ευρώ. Η σχετική τροπολογία κατατέθηκε στη Βουλή.
Από το όριο ηλικίας των 60 ετών εξαιρούνται όσοι εξ ιδίου δικαιώματος λαμβάνουν σύνταξη λόγω αναπηρίας καθώς και οι δικαιούχοι εκ μεταβιβάσεως, εφόσον οι τελευταίοι: είναι δικαιούχοι λόγω θανάτου συζύγου, δεν έχουν υπερβεί το 18ο έτος ή, αν σπουδάζουν, το 24ο έτος της ηλικίας τους, είναι ανίκανοι για άσκηση οποιουδήποτε βιοποριστικού επαγγέλματος σε ποσοστό μεγαλύτερο του 67%.
Όπως προβλέπεται στην ίδια τροπολογία, αυτή η έκτακτη οικονομική ενίσχυση είναι αφορολόγητη, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά κριτήρια του ΕΚΑΣ ή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Διευκρινίζεται ότι κάθε δικαιούχος λαμβάνει μια έκτακτη οικονομική ενίσχυση από μία μόνο πηγή. Για την καταβολή της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους δικαιούχους αρμόδιοι ειναι οι ασφαλιστικοί φορείς, συμπεριλαμβανομένου και του Δημοσίου, που καταβάλλουν την κύρια σύνταξη. Το επίδομα δικαιούνται και κατηγορίες κάτω των 60 ετών, όπως χήρες που συνταξιοδοτούνται λόγω του θανάτου του συζύγου, τέκνα έως 18 και έως 24 ετών που σπουδάζουν και λαμβάνουν τη σύνταξη του θανόντος πατέρα και συνταξιούχοι με αναπηρία 67% και άνω. Το επίδομα αυτό δεν μπορεί να κατασχεθεί για χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα.
Με άλλη τροπολογία δεν θίγεται το δώρο Χριστουγέννων στο εξωιδρυματικό επίδομα που παίρνουν οι συνταξιούχοι και στο επίδομα απόλυτης αναπηρίας, με το οποίο προσαυξάνεται η σύνταξη τυφλών συνταξιούχων. Οσον αφορά το δώρο Πάσχα και το επίδομα αδείας στην ίδια κατηγορία, θα καταβάλλεται το ήμισυ του μηνιαία καταβαλλομένου επιδόματος αναπηρίας ή του εξωιδρυματικού επιδόματος αντίστοιχα.
Δημόσιοι υπάλληλοι
Ο 13ος και ο 14ος μισθός περιορίζονται δραστικά και διαμορφώνονται οριζόντια στα €500 ο καθένας ή στα €1.000 συνολικά (€250 δώρο Πάσχα, €250 επίδομα αδείας και €500 δώρο Χριστουγέννων). Κόβονται, δε, εντελώς για τους δημόσιους υπαλλήλους με μεικτές αποδοχές άνω των €3.000 τον μήνα.
Ειδικότερα- σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου τρίτου του Νόμου 3845/2010 (ΦΕΚ 65 Α), «Μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη-μέλη της ζώνης του ευρώ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο», και του άρθρου 41 του Νόμου 3844/2010 (ΦΕΚ 63 Α΄), «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2006/123 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του συμβουλίου σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά», και άλλες διατάξειςτα επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς καθορίζονται ως εξής: το επίδομα εορτών Χριστουγέννων σε πεντακόσια (€500) ευρώ το επίδομα εορτών Πάσχα σε διακόσια πενήντα (€250) ευρώ το επίδομα αδείας σε διακόσια πενήντα (€250) ευρώ.
Τα επιδόματα του προηγούμενου εδαφίου καταβάλλονται στο ακέραιο, εφόσον οι πάσης φύσεως τακτικές αποδοχές, επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές (πλην υπερωριών και αποζημιώσεων από συμμετοχή σε συλλογικά όργανα), συμπεριλαμβανομένων και των επιδομάτων του προηγούμενου εδαφίου, δεν υπερβαίνουν κατά μήνα, υπολογιζόμενες σε δωδεκάμηνη βάση, το ποσό των τριών χιλιάδων (€3.000) ευρώ μεικτά.
Το δώρο στον ιδιωτικό τομέα
Από την ισχύουσα νομοθεσία όλοι οι μισθωτοί που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα με σχέση εξαρτημένης εργασίας, σύμβαση αορίστου ή ορισμένου χρόνου σε οποιονδήποτε εργοδότη δικαιούνται δώρα εορτών. Για τον υπολογισμό του ποσού των δώρων λαμβάνεται υπόψη ο τρόπος αμοιβής των μισθωτών, δηλαδή αν αμείβονται με ημερομίσθιο ή με μισθό
Η χρονική περίοδος που υπολογίζεται το δώρο Χριστουγέννων αρχίζει από την 1η Μαΐου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους. Ετσι, οι εργαζόμενοι που η σχέση εργασίας τους με τον εργοδότη είχε διάρκεια χωρίς διακοπή όλη τη χρονική περίοδο που αναφέραμε, δηλαδή από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου κάθε έτους, δικαιούνται ολόκληρο το δώρο, που είναι ίσο με έναν (1) μηνιαίο μισθό για τους αμειβόμενους με μισθό και με 25 ημερομίσθια για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο. Οσοι όμως από τους παραπάνω μισθωτούς τους, που η σχέση τους με τον εργοδότη δεν διήρκεσε ολόκληρο το χρονικό διάστημα που αναφέραμε, είτε γιατί αποχώρησαν οικειοθελώς από την εργασία τους είτε γιατί απολύθηκαν, δικαιούνται να λάβουν τμήμα δώρου ανάλογο με τη χρονική διάρκεια της εργασιακής τους σχέσης. Σε αυτήν τη περίπτωση το δώρο Χριστουγέννων θα το υπολογίσουν ως εξής: 2/25 του μηνιαίου μισθού ή 2ημερομίσθια- ανάλογα με το πώς αμείβονται- για κάθε 19 ημερολογιακές ημέρες διάρκειας της εργασιακής σχέσης. Ακόμα και οι μισθωτοί που εργάστηκαν χρονικό διάστημα μικρότερο των 19 ημερών δικαιούνται ανάλογο κλάσμα του δώρου.
Το δώρο Χριστουγέννων, που πρέπει να καταβληθεί μέχρι την 21η Δεκεμβρίου κάθε έτους, υπόκειται σε εισφορές υπέρ ΙΚΑ, Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών. Νοείται βέβαια ότι ο εργοδότης μπορεί να καταβάλει το δώρο και νωρίτερα από την παραπάνω ημερομηνία. Τα δώρα εορτών σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να καταβληθούν σε είδος, αλλά μόνο σε χρήμα.
Χρόνοι που συνυπολογίζονται στο δώρο των Χριστουγέννων
Να επισημάνουμε, ωστόσο, ότι δεν αφαιρείται αλλά λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του δώρου Χριστουγέννων ο χρόνος υποχρεωτικής αποχής από την εργασία των γυναικών πριν και μετά τον τοκετό (8 εβδομάδες πριν το τοκετό και 9 μετά τον τοκετό).
Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εργαζόμενος σπουδαστής έλαβε άδεια προκειμένου να συμμετάσχει σε εξετάσεις, τη σπουδαστική άδεια.
Ο χρόνος άδειας λουτροθεραπείας, εφόσον υπάρχει γνωμάτευση από ασφαλιστικό οργανισμό.
Σε περίπτωση ασθενείας αφαιρούνται μόνο οι ημέρες που έλαβε επίδομα ασθενείας από τον ασφαλιστικό φορέα. Δεν αφαιρούνται τα τριήμερα. Παράδειγμα: Αν ένας μισθωτός απουσίασε από την εργασία του λόγω ασθενείας 60 μέρες και πήρε επίδομα ασθενείας από το ασφαλιστικό του ταμείο μόνο για 40 ημέρες, θα αφαιρεθούν από το χρονικό διάστημα της εργασιακής σχέσης μόνο οι 40 ημέρες για τις οποίες επιδοτήθηκε και όχι οι 60.
Χρόνοι που δεν συνυπολογίζονται στο δώρο Χριστουγέννων
Δεν υπολογίζονται οι μέρες κατά τις οποίες ο μισθωτός απείχε από την εργασία του αδικαιολόγητα ή λόγω άδειας χωρίς αποδοχές.

Δεν λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό δώρων εορτών το διάστημα της απουσίας των εργαζομένων για συνδικαλιστική δραστηριότητα, δηλαδή ο χρόνος της συνδικαλιστικής άδειας.
Σχετικά με την απεργία, η δικαστηριακή νομολογία δέχεται ότι οι ημέρες της απεργίας δεν υπολογίζονται στον χρόνο διάρκειας της εργασιακής σχέσης, γιατί η αποχή του μισθωτού οφείλεται σε δική του θέληση και δεν μπορεί επομένως να χαρακτηριστεί σαν δικαιολογημένη απουσία. Το ίδιο ισχύει και με τις στάσεις εργασίας.
Πώς υπολογίζεται το δώρο Χριστουγέννων
Βάση για τον υπολογισμό του δώρου αποτελούν οι καταβαλλόμενες αποδοχές που πραγματικά καταβάλλονται στους μισθωτούς κατά την 10η Δεκεμβρίου. Σε περίπτωση που η εργασιακή σχέση έχει λυθεί πριν από τις παραπάνω ημερομηνίες, το δώρο Χριστουγέννων υπολογίζεται με βάση τις αποδοχές που καταβάλλονταν την ημέρα που λύθηκε η εργασιακή σχέση. Σαν καταβαλλόμενος μισθός ή ημερομίσθιο είναι το σύνολο των τακτικών αποδοχών. Στην έννοια των τακτικών αποδοχών περιλαμβάνονται ο μισθός ή το ημερομίσθιο, καθώς και κάθε άλλη παροχή (είτε σε χρήμα είτε σε είδος, όπως τροφή, κατοικία κ.λπ.) εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν αντάλλαγμα της παρεχόμενης από τον μισθωτό εργασίας τακτικά, κάθε μήνα, ή κατ΄ επανάληψη, περιοδικά, κατά ορισμένα διαστήματα του χρόνου.
Το επίδομα αδείας. Για τον υπολογισμό στο δώρο της αναλογίας του επιδόματος αδείας πολλαπλασιάζουμε το συνολικό ποσό του δώρου που δικαιούται ο μισθωτός επί τον συντελεστή 0,041666. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να προσέξουν οι εργαζόμενοι ότι στις τακτικές αποδοχές των μισθωτών, βάσει των οποίων υπολογίζεται το δώρο Χριστουγέννων, συμπεριλαμβάνεται και το επίδομα αδείας. Συνεπώς το δώρο θα πρέπει να υπολογισθεί προσαυξημένο με την αναλογία του συντελεστή επιδόματος αδείας που είναι 0,041666.
Παράδειγμα: Εργαζόμενος με δώρο Χριστουγέννων 900 ευρώ (μεικτό μισθό) με την προσαύξηση του συντελεστή αδείας θα πρέπει να πάρει 938 ευρώ.
Η αμοιβή για εργασία την Κυριακή και σε εξαιρέσιμες γιορτές ή σε νυκτερινές ώρες, εφόσον η απασχόληση είναι τακτική και μόνιμη.
Η αξία του χορηγούμενου γάλακτος ημερησίως.
Η πρόσθετη αμοιβή που δίνεται από τον εργοδότη οικειοθελώς για μεγαλύτερη παραγωγική απόδοση (πριμ), όταν επαναλαμβάνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα και σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Τα φιλοδωρήματα που δίνονται στους μισθωτούς από τρίτους. Τα οδοιπορικά έξοδα, όταν δεν εξαρτώνται από την πραγματοποίηση υπηρεσιακών μετακινήσεων, δεν υπόκεινται σε απόδοση λογαριασμού και δεν διακόπτονται κατά τη διάρκεια ασθένειας ή άδειας.
Η αμοιβή της νόμιμης υπερωρίας, εφόσον παρέχεται τακτικά.
Η αμοιβή της υπερεργασίας, εφόσον η εργασία αυτή πραγματοποιείται τακτικά.
Η αμοιβή από προμήθειες. Το επίδομα μη απουσίας (τακτικότητας).
Το επίδομα κατοικίας. Το επίδομα ισολογισμού, εφόσον καταβάλλεται τακτικά κάθε χρόνο. Δεν συμπεριλαμβάνεται στις τακτικές αποδοχές το πριμ παραγωγικότητας, το οποίο χορηγείται με την προϋπόθεση της επίτευξης ορισμένου σκοπού και με την επιφύλαξη της περικοπής του οποτεδήποτε.
(Σ.σ. Τα παραπάνω στοιχεία προέρχονται από το ΚΕΠΕΑ-ΓΣΕΕ)
Επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης
Παγωμένο για τρίτη χρονιά θα είναι το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, το οποίο θα καταβληθεί (στις 16.12 στο ΙΚΑ)και για όσους συνταξιοδοτήθηκαν το 2010. Τα ποσά του ΕΚΑΣ θα είναι ίσα με εκείνα που καταβάλλονται σήμερα στους συνταξιούχους και θα χορηγηθούν στους δικαιούχους μαζί με τα τυχόν αναδρομικά (από 1/1/2010 και μετά). Επισημαίνεται ότι τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση του ΕΚΑΣ έτους 2010 είναι αυξημένα κατά 4% σε σχέση με τα μέχρι τώρα εισοδηματικά κριτήρια. Τα εισοδήματα που αναφέρονται στα κριτήρια αυτά είναι εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2008 και περιλαμβάνονται στη φορολογική δήλωση του 2009. Δικαιούχοι του ΕΚΑΣ θα καταστούν και όσοι από τους συνταξιούχους έχουν συνταξιοδοτηθεί και πριν από το 2010 και πληρούν τα νέα εισοδηματικά κριτήρια, ενώ θα διακοπεί η χορήγηση του ΕΚΑΣ σε όσους υπερβαίνουν τα κριτήρια αυτά, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Εργασίας, ο τελικός αριθμός των δικαιούχων μετά τις αναπροσαρμογές θα αυξηθεί κατά περίπου 8.000 άτομα. Ειδικότερα, η σχετική υπουργική απόφαση προβλέπει ότι τα ποσά που αναφέρονται στα εισοδηματικά κριτήρια αναπροσαρμόζονται για το 2010 ως ακολούθως:
Το συνολικό καθαρό ετήσιο εισόδημα από συντάξεις (κύριες, επικουρικές και βοηθήματα), μισθούς, ημερομίσθια και λοιπά επιδόματα, που χορηγήθηκαν σε μισθωτό, να μην υπερβαίνει το ποσό των οκτώ χιλιάδων τριακοσίων πενήντα τριών ευρώ και τριάντα οκτώ λεπτών (€8.353,38).
Το συνολικό ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα του συνταξιούχου να μην υπερβαίνει το ποσό των εννέα χιλιάδων επτακοσίων σαράντα πέντε ευρώ και εξήντα δύο λεπτών (€9.745,62). Το συνολικό ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα να μην υπερβαίνει το ποσό των δεκαπέντε χιλιάδων εκατόν εξήντα πέντε ευρώ και τριάντα εννέα λεπτών (€15.165,39).
Προσοχή
Τα παραπάνω ποσά αφορούν εισοδήματα που δηλώθηκαν με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2009 και αφορούν εισοδήματα του έτους 2008. Εξάλλου- σύμφωνα με την ίδια υπουργική απόφαση- τα ποσά εισοδήματος για τη χορήγηση του ποσού του ΕΚΑΣ αναπροσαρμόζονται ως ακολούθως: Για συνολικά ποσά εισοδήματος από συντάξεις (κύριες και επικουρικές), μισθούς, ημερομίσθια και λοιπά επιδόματα μέχρι και επτά χιλιάδες εξακόσια επτά ευρώ και πενήντα τέσσερα λεπτά (€7.607,54) καταβάλλεται επίδομα ύψους διακοσίων τριάντα ευρώ (€230,00) κατά μήνα. Για συνολικά ποσά εισοδήματος από επτά χιλιάδες εξακόσια επτά ευρώ και πενήντα πέντε λεπτά (€7.607,55) μέχρι του ποσού των οκτώ χιλιάδων τριακοσίων πενήντα τριών ευρώ και τριάντα οκτώ λεπτών (€8.353,38) καταβάλλεται ποσό μηνιαίου επιδόματος σύμφωνα με τα παρακάτω: Για ποσό εισοδήματος από €7.607,55 μέχρι €7.905,91, το ποσό ΕΚΑΣ θα είναι €172,50. Για ποσό εισοδήματος από €7.905,92 μέχρι €8.104,76, το ποσό ΕΚΑΣ θα είναι €115,00.
Για ποσό εισοδήματος από €8.104,77 μέχρι €8.353,38, το ΕΚΑΣ θα είναι €57,50.
Η συνολική επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού με την καταβολή του φετινού ΕΚΑΣ θα είναι €1,05 δισ.
ΠΗΓΗ: Τα Νέα