Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2011

Γ. Παπακωνσταντίνου: Θα μείνουν το πολύ 100 εφορίες

Monday March 21, 2011 02:00 AM

Ψαλίδι Νο 2 στις φοροαπαλλαγές
Μαχαίρι στις φοροαπαλλαγές και τους φόρους υπέρ τρίτων αλλά και κατάργηση πολλών εφοριών προανήγγειλε από το βήμα του 7ου Φορολογικού Συνεδρίου του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Συλλόγου ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου. «Η χώρα αυτή δεν χρειάζεται 289 ΔΟΥ. Να χρειάζεται 50, 60, 100 το πολύ» είπε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με το ψαλίδι που ετοιμάζει το υπουργείο στο μέτωπο των φοροαπαλλαγών, προανήγγειλε την επανεξέτασή τους από μηδενική βάση. «Κάναμε ήδη μια σειρά από αλλαγές ώστε να μην έχουμε τα εξόφθαλμα διαφορετικής φορολογικής αντιμετώπισης των φορολογουμένων» τόνισε ο κ. Παπακωνσταντίνου, προσθέτοντας: «Χρειάζεται να γίνει και το δεύτερο βήμα, που είναι να ξαναδούμε μία μία τις φοροαπαλλαγές που υπάρχουν, τους φόρους υπέρ τρίτων που είναι κάτι το οποίο επιβαρύνει και την επιχειρηματική κοινότητα και να καταλήξουμε σε κάτι πιο απλό, πιο διαφανές και δίκαιο».

Για την αναδιοργάνωση του μηχανισμού εφοριών, μίλησε ξεκάθαρα για κλείσιμο πολλών εξ αυτών, σημειώνοντας ότι στόχος του υπουργείου είναι η λογική να μειωθούν οι ΔΟΥ. «Θα κλείσουν εφορίες, σας λέω ειλικρινά, δεν θέλω ο πολίτης να πηγαίνει στη ΔΟΥ. Σε κανένα κράτος της Ευρώπης δεν έχουμε τόσο πολλές ΔΟΥ» ανέφερε ο υπουργός, διευκρινίζοντας ότι ο κάτοικος της Βρετανίας, του Παρισιού, του Αμστερνταμ ή της Λιέγης δεν έχει πάει ποτέ του σε ΔΟΥ αλλά εξυπηρετείται μέσω τράπεζας ή μέσω του τοπικού ΚΕΠ. «Σήμερα για μας η ΔΟΥ είναι το κέντρο του κόσμου, πηγαίνουμε εκεί για πράγματα που δεν έχουν καμία δουλειά. Αρα, λοιπόν, τα παίρνουμε όλ΄ αυτά από εκεί και ως αποτέλεσμα θα συγχωνεύσουμε και θα κλείσουμε» είπε χαρακτηριστικά.

Ειδικά για την κατάσταση των εφοριών τόνισε ότι η κυβέρνηση βρήκε έναν διαλυμένο μηχανισμό με παθογένειες που μπορεί να οξύνθηκαν τα τελευταία χρόνια, ενώ δήλωσε πρόθυμος να αναγνωρίσει «όποιο μερίδιο ευθύνης αναλογεί και στην παράταξη που βρίσκεται σήμερα στην κυβέρνηση για το πώς φτάσαμε σε αυτό τον φορολογικό μηχανισμό».

Σε συνδυασμό με το κλείσιμο πολλών ΔΟΥ, μίλησε για την «κεντρικοποίηση» των φορολογικών ελέγχων και για μια εντελώς νέα λογική που θα αρχίσει να ισχύει από το αμέσως επόμενο διάστημα, με σκοπό να καθιερωθεί καθολικά από του χρόνου. Το νέο αυτό μοντέλο αφενός θα έχει σύγχρονα εργαλεία όπως το Εlenxis, τους φορητούς υπολογιστές και τα αντικειμενικά κριτήρια και αφετέρου τους μετρήσιμους στόχους που θέτει το νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. «Θα ελέγχεται ο ελεγκτής για το τι έφερε, όχι για το τι βεβαίωσε. Αυτό είναι το μεγάλο παραμύθι της εφορίας. Βεβαιώνουμε δισεκατομμύρια, αλλά εισπράττουμε τίποτε; Αυτό είναι το ερώτημα. Ερχονται οι συνεργάτες μου και μου δίνουν αυξήσεις βεβαιώσεων. Και ρωτώ “από αυτά ξέρουμε πόσα εισπράξαμε”; Και η απάντηση είναι “δεν ξέρουμε”. Και, δυστυχώς, το μαθαίνουμε, αντιλαμβανόμαστε ότι είναι κάτω του 10% των βεβαιώσεων» είπε ο υπουργός.

«Εδειξε» τους φοροελέγχους
Επίσης, ο υπουργός «έδειξε» προς την κατεύθυνση όπου κινούνται οι φορολογικοί έλεγχοι λέγοντας ότι είναι αδιανόητο στην Ελλάδα να υπάρχουν επαγγελματικές ομάδες που δηλώνουν μέσο ετήσιο εισόδημα 11.000 ευρώ όπως οι μηχανικοί και 14.000 ευρώ όπως οι δικηγόροι, όταν το μέσο εισόδημα των μισθωτών είναι πιο υψηλό.

Υπεραμύνθηκε των αυστηρών ποινών φυλάκισης που θεσπίζονται με το νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, λέγοντας ότι δεν νοείται «να είμαστε μια χώρα όπου εκκρεμούν 150.000 φορολογικές υποθέσεις στα δικαστήρια, να έχουμε πάνω από 1 εκατομμύριο φορολογουμένους με ληξιπρόθεσμες οφειλές και να χρειάζονται δέκα χρόνια για να τελεσιδκήσει μια απόφαση δικαστηρίου».

Πηγή Το Βήμα
Μετ’ εμποδίων η υποβολή φορολογικών δηλώσεων
Μετ΄ εμποδίων εξελίσσεται φέτος η διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Τα τεχνικά προβλήματα που εξακολουθούν να εντοπίζονται στο νέο Taxisnet, το ηλεκτρονικό σύστημα υποβολής δηλώσεων, η καθυστέρηση στην έκδοση διευκρινιστικών εγκυκλίων που είναι απαραίτητες για τη σωστή συμπλήρωση των δηλώσεων, αλλά και η καθυστέρηση στην εκτύπωση των φορολογικών εντύπων «συνθέτουν» μια εικόνα «εμφράγματος» που επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στις εφορίες και τα λογιστικά γραφεία.
Στο υπουργείο Οικονομικών διαπίστωσαν από νωρίς τα προβλήματα και για το λόγο αυτό, παρέτειναν τις προθεσμίες υποβολής των φορολογικών δηλώσεων για τους ελεύθερους επαγγελματίες, επιτηδευματίες, εισοδηματίες, οι οποίες θα αρχίσουν να «τρέχουν» από τις 4 Απριλίου, δηλαδή ένα μήνα αργότερα από την κανονική ημερομηνία.
Όμως τα προβλήματα δεν λύθηκαν... Μπορεί το υπουργείο Οικονομικών να διαβεβαιώνει με χθεσινή του ανακοίνωση ότι «μικρά προβλήματα που εμφανίστηκαν κατά τις πρώτες μέρες λειτουργίας του νέου Taxisnet έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και πλέον η υπηρεσία προσφέρεται αδιάλειπτα και αποτελεσματικά», το Taxisnet όμως, εξακολουθεί να πέφτει και χθες για κάποια ώρα το μεσημέρι ήταν εκτός λειτουργίας.
Ελλειψη υποδομών
Από τεχνικής πλευράς, το πρόβλημα, σύμφωνα με πληροφορίες, έγκειται στο ότι οι υπάρχουσες υποδομές δεν είναι αρκετές για να σηκώσουν το βάρος των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και των δεδομένων που καταχωρίζονται μέσα από αυτές. Πρακτικά, το κέντρο δεδομένων (data center) που χρησιμοποιείται χρονολογείται από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας και στο μεταξύ έχουν αυξηθεί τόσο οι online υπηρεσίες όσο και οι φορολογούμενοι που τις χρησιμοποιούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι την Τρίτη 15 Μαρτίου, και σε 16 συνολικά ημέρες παραγωγικής λειτουργίας, οι υποβολές εκκαθαριστικών δηλώσεων ΦΠΑ ξεπέρασαν τις 200.000, φτάνοντας συνολικά τις 218.500, με μέσο όρο τις 13.656 υποβολές ανά ημέρα.
Και ενώ έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την υποβολή των δηλώσεων μέχρι σήμερα:
1. Δεν έχει ανοίξει η ηλεκτρονική πύλη του Taxisnet που θα υποδεχτεί τις δηλώσεις από τους ελεύθερους επαγγελματίες και εμποροβιοτέχνες που υποχρεούνται φέτος να υποβάλουν τις δηλώσεις τους ηλεκτρονικά. Στο υπουργείο Οικονομικών σκέφτονται να δώσουν τη δυνατότητα στους επιτηδευματίες να υποβάλουν και μέσω των εφοριών τις δηλώσεις τους για να μην «μπουκώσει» το ηλεκτρονικό σύστημα.
2. Καθυστερεί η έκδοση διευκρινιστικών εγκυκλίων με σημαντικότερη αυτή που θα καθορίζει τις δαπάνες που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιτηδευματιών μετά τις αλλαγές που έχουν επέλθει με το φορολογικό νόμο 3842/2010. Εκκρεμεί ακόμη και η εγκύκλιος για τον τύπο και περιεχόμενο της δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι οι αποφάσεις και οι εγκύκλιοι θα εκδοθούν πιθανόν εντός της εβδομάδας ή το αργότερο εντός της επόμενης.
3. Στις εφορίες δεν υπάρχουν φορολογικά έντυπα για τη συμπλήρωση των δηλώσεων.
Αντίκτυπος στα έσοδα
Η καθυστέρηση στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων έχει αντίκτυπο στα φορολογικά έσοδα. Το Μάρτιο, όπως όλα δείχνουν δεν πρόκειται να εκκαθαριστεί ούτε μια φορολογική δήλωση, ενώ η διαδικασία εκκαθάρισης υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσει μετά τα μέσα Απριλίου και τα πρώτα έσοδα από το φόρο εισοδήματος των φετινών φορολογικών δηλώσεων θα μπουν στα ταμεία του Δημοσίου στα τέλη Μαΐου.
ΠΗΓΗ: Ημερησία