Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

Από 5/12 διαθέσιμη η υπηρεσία ηλεκτρονικής υποβολής Ε9

Thursday December 01, 2011 10:30 AM


Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων

Ηλεκτρονική υποβολή Δήλωσης Στοιχείων Ακινήτων (Ε9)

Αγαπητοί χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών

Σας ενημερώνουμε ότι η εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή Δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9), θα είναι διαθέσιμη από τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011.

Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2011

FT: «Η Ευρώπη θα καταρρεύσει το πολύ σε δέκα μέρες»
Μετά τα κρας τεστ Γερμανίας, Ιταλίας και Ισπανίας στις αγορές ομολόγων την περασμένη εβδομάδα, η Ευρωζώνη ουσιαστικά "σταμάτησε να λειτουργεί" αναφέρει εκτενές άρθρο των Financial Times, ο συντάκτης του οποίου ισχυρίζεται ότι "ο χρόνος τελειώνει. Η Ευρωζώνη έχει το πολύ δέκα ημέρες μέχρι να καταρρεύσει".
Όπως υποστηρίζει ο συντάκτης του άρθρου υπάρχουν ακόμη κάποιες λύσεις για να λύσει κάποιος το πρόβλημα, οι επιλογές όμως περιορίζονται σημαντικά. Ουσιαστικά προτείνονται τρεις λύσεις:
1. Η άνευ περιορισμών παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην αγορά ομολόγων αλλά και την παροχή ρευστότητας για τις τράπεζες,
2. Ένα σαφές και οριοθετημένο χρονικά πρόγραμμα έκδοσης ευρωομολόγου
3. Η άμεση δημοσιονομική ενοποίηση που εν μέρει θα οδηγήσει σε απώλεια της εθνικής κυριαρχίας των κρατών αλλά θα δημιουργήσει ένα αξιόπιστο θεσμικό πλαίσιο.
ΠΗΓΗ: Έθνος
Κοιτάσματα: Η Κρήτη μπορεί να σώσει την Ελλάδα
Η Κρήτη, είναι από μόνη της, ένα «εμιράτο» πλούσιο σε υδρογονάνθρακες, που μπορεί να σώσει την Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρωζώνη! Αυτό τόνισε ο ομότιμος καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης και σύμβουλος της καναδικής κυβέρνησης Αντώνης Φώσκολος, μιλώντας στην ηγεσία της Περιφέρειας Κρήτης, σε βουλευτές και τεχνικούς, καλώντας τους να κινητοποιηθούν άμεσα προς τον υφυπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννη Μανιάτη, ώστε να προταχθούν οι έρευνες υδρογονανθράκων κάτω από την Κρήτη.
«Σε τέσσερα χρόνια από σήμερα εγγυώμαι ότι μπορεί να επιστρέψει το χαμόγελο στον Ελληνα, αν άμεσα προωθηθούν οι έρευνες. Κοιτάζουμε τα ψίχουλα του Ιονίου και όχι το "μπον φιλέ" της Κρήτης. Σας μεταφέρω στοιχεία που έχουν προκύψει από έρευνες Νορβηγών, Γάλλων και Αμερικανών, οι οποίοι επί χρόνια ερευνούσαν την Κρήτη και το Λιβυκό χωρίς να γνωρίζουν τίποτα οι ελληνικές κυβερνήσεις», τόνισε ο κ. Φώσκολος. Παρουσιάζοντας διαφάνειες, ο καθηγητής αποκάλυψε στους τοπικούς φορείς την αναλυτική χαρτογράφηση και τα στοιχεία των ξένων ερευνητών στον υποθαλάσσιο χώρο νότια της Κρήτης, όπου πιστοποιούνται τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου, αλλά και πετρελαίου.
Τα κοιτάσματα νότια της Κρήτης -είπε ο καθηγητής- είναι τρεις φορές μεγαλύτερα από τα κοιτάσματα στη Νορβηγία, μια από τις χώρες που παράγουν τις μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου σε ολόκληρο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τον κ. Φώσκολο, 60 υποθαλάσσια ηφαίστεια έχουν εντοπιστεί και αποτυπωθεί σε ελληνικά νερά, τη στιγμή που η Κύπρος «έβγαλε» 3 τρισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με 4 ηφαίστεια και η Αίγυπτος 8 τρισ. κυβικά μέτρα με 8 ηφαίστεια.
Η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων αυτών, εκτιμά ο ίδιος, μπορεί να «σώσει» την οικονομία της Κρήτης, αλλά και ολόκληρης της χώρας, ενισχύοντάς τη με 100 δισ. ευρώ τον μήνα.
ΠΗΓΗ: Ημερησία
Φωτιά στη Βουλή από δηλώσεις για καταθέσεις βουλευτών στην Ελβετία
Φωτιά στο ελληνικό κοινοβούλιο έβαλε ο ελληνικής καταγωγής βουλευτής της Ελβετίας κ. Ιωσήφ Ζησιάδης ο οποίος με δήλωσή του υποστήριξε ότι Ελληνες βουλευτές έχουν κρυφούς λογαριασμούς και καταθέσεις στην Ελβετία.
Ο κ. Ζησιάδης προσπαθώντας να εξηγήσει γιατί οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν απάντησαν στην πρόταση που έκανε η Ελβετία το 2005 για φορολογική συμφωνία ανάμεσα στις δύο χώρες είπε: «Το εξηγώ αυτό γιατί οι πιο πολλοί βουλευτές, δεξιοί, του ΠαΣοΚ, έχουν πάρα πολλά χρήματα εδώ στην Ελβετία και νομίζω τα συμφέροντα δεν είναι να δηλωθούν και να είναι ανοιχτοί λογαριασμοί όπως εμείς θέλουμε να είναι με όλες τις χώρες του κόσμου».
Η δήλωση αυτή έγινε ύστερα από την απάντηση που έδωσε η Ελβετίδα υπουργός Οικονομικών σε ερώτησή του και υποστήριξε ότι έγινε πρόταση στην Ελλάδα για φορολογική συμφωνία, πρόταση που έμεινε αναπάντητη.
Μετά τις αποκαλύψεις αυτές αναφορά προς τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Φ. Πετσάλνικο με την οποία ζητούν διευκρινίσεις υπέβαλλαν οι βουλευτές της Ν.Δ. κ. Γερ. Γιακουμάτος και Κ. Τζαβάρας.
Επίσης, με ερώτησή τους προς τον υπουργό Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλο, αλλά και με αίτηση κατάθεσης εγγράφων που υπέβαλλαν προς τον ίδιο, ζητούν να μάθουν αν ευσταθεί ο ισχυρισμός του κ. Ζησιάδη ότι από το 2005 οι ελβετικές αρχές έχουν προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση «μια φορολογική συμφωνία, αλλά οι ελληνικές κυβερνήσεις έξι χρόνια τώρα κωφεύουν».
Ο κ. Πετσάλνικος, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη επικοινωνήσει τηλεφωνικώς με τον κ. Ζησιάδη για να του ζητήσει σχετικές διευκρινήσεις και αναμένεται και νέα επικοινωνία τους, ενώ σε γραπτή απάντησή του προς τους δυο βουλευτές τους ενημερώνει ότι ήδη ο γ' αντιπρόεδρος της Βουλής και πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου των οικονομικών των κομμάτων και των βουλευτών κ. Ευ. Αργύρης, έχει ζητήσει από τον κ. Βενιζέλο κάθε διαθέσιμο στοιχείο για κατοχή τραπεζικών λογαριασμών στο εξωτερικό από πολιτικά πρόσωπα τα οποία τυχόν προέκυψαν από τους ελέγχους του υπουργείου Οικονομικών.
ΠΗΓΗ: Ημερησία
«Κόβονται» φοροαπαλλαγές για εξοικονόμηση 6,2 δισ. ετησίως
Νέο κύμα καταργήσεων και περικοπών φοροαπαλλαγών φέρνει το νομοσχέδιο για το φορολογικό σύστημα που θα προωθήσει η σημερινή κυβέρνηση, όπως προανήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγ. Βενιζέλος. «Το νέο φορολογικό σύστημα θα υπάρξει κατά τη διάρκεια του βίου της κυβέρνησης αυτής, γιατί ευτυχώς υπάρχει ευρεία σύμπτωση απόψεων επί της αρχής μεταξύ ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ.», ξεκαθάρισε ο υπουργός.
Οδηγός για το μεγαλύτερο «μαχαίρι» στις φορολογικές εκπτώσεις που σχεδιάζεται αποτελεί ο τόμος 545 σελίδων που συνοδεύει τον προϋπολογισμό του 2012, στον οποίο καταγράφονται 876 φοροαπαλλαγές που κοστίζουν πάνω από 6,19 δισ. ευρώ ετησίως.
Παρά τις μεγάλες περικοπές που έγιναν πρόσφατα στις βασικές φοροαπαλλαγές των φυσικών προσώπων (μείωση αφορολογήτου ορίου στις 5.000 ευρώ, μείωση έκπτωσης φόρου για ιατρικά έξοδα, στεγαστικά δάνεια, δίδακτρα, ενοίκια κ.λπ.) που ισχύουν αναδρομικά για τα εισοδήματα του 2011, η τρόικα θεωρεί ότι ακόμη υπάρχουν πάρα πολλές που προκαλούν σημαντικές απώλειες εσόδων.
Ρυθμίσεις
Στο στόχαστρο του υπουργείου Οικονομικών βρίσκεται μεγάλος αριθμός ρυθμίσεων που προβλέπουν εκπτώσεις δαπανών από τα ακαθάριστα έσοδα επιχειρήσεων, μειώσεις φόρων και αφορολόγητα όρια. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, «είναι λίγοι αυτοί που πληρώνουν. Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι αδικούνται από ένα φορολογικό σύστημα το οποίο μόνο κατ΄ όνομα είναι σύστημα. Είναι μία χύμα, ανοργάνωτη και άχαρη κατάσταση επί δεκαετίες τώρα».
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο για τις νέες περικοπές στις φοροαπαλλαγές προβλέπει:
Κατάργηση των εκπτώσεων φόρου για δαπάνες που αφορούν ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, νοσήλια, ενοίκια, δίδακτρα φροντιστηρίων, ασφάλιστρα ζωής, ασφαλιστικές εισφορές, δωρεές, τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας κ.λπ. για όσους φορολογούμενους δηλώνουν ετήσια εισοδήματα πάνω από ένα όριο.
Κατάργηση εκπτώσεων δαπανών χωρίς δικαιολογητικά από τα ακαθάριστα έσοδα επιχειρήσεων.
Κατάργηση μειώσεων στα καθαρά ποσά γεωργικού εισοδήματος για αγρότες και κτηνοτρόφους.
Κατάργηση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου. Σήμερα, στα νησιά του Αιγαίου -πλην Κρήτης- ισχύουν συντελεστές ΦΠΑ μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με αυτούς που εφαρμόζονται στην υπόλοιπη Ελλάδα. Δηλαδή ισχύουν συντελεστές 4,5%, 9% και 16%, αντί 6,5%, 13% και 23%.
Περικοπή φοροαπαλλαγών για μεταβιβάσεις, γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές ακινήτων και λοιπών περιουσιακών στοιχείων. Στο στόχαστρο βρίσκονται:
Το αφορολόγητο όριο για γονικές παροχές και για κληρονομιές ή δωρεές περιουσιακών στοιχείων από τους γονείς στα παιδιά και από τον έναν σύζυγο στον άλλο.
Αφορολόγητα όρια για μεταβιβάσεις, γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές πρώτης κατοικίας, τα οποία ανέρχονται σε 200.000 ευρώ εάν πρόκειται για άγαμο και σε 250.000 ευρώ για τον έγγαμο που αποκτά κατοικία και προσαυξάνονται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα προστατευόμενα τέκνα και κατά 30.000 ευρώ για καθένα από το τρίτο και τα επόμενα.
Περικοπή των φοροαπαλλαγών κατά την αγορά Ι.Χ. αυτοκινήτου από τρίτεκνους, πολύτεκνους και ανάπηρους.
Ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις για αγρότες, επιχειρήσεις, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κ.λπ.
Στο 1,8 δισ. το κόστος από έκπτωση οικογενειακών δαπανών
Στα 795,4 εκατ. ευρώ οι απαλλαγές για κληρονομιές, γονικές παροχές, δωρεές κ.λπ. Μόνο η απαλλαγή της πρώτης κατοικίας κοστίζει 205,19 εκατ.
Ο συνολικός αριθμός των φοροαπαλλαγών που ίσχυαν στις 30 Σεπτεμβρίου 2011 έφθανε τις 876, ενώ το δημοσιονομικό κόστος που προκάλεσαν στον προϋπολογισμό του 2010 άγγιξε τα 6,2 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα:
1,8 δισ. ευρώ κοστίζουν οι εκπτώσεις δαπανών (ασφάλιστρα ζωής, δίδακτρα, ενοίκια, εισφορές στον ΟΑΕΕ, ιατρικά έξοδα, τόκοι στεγαστικών δανείων κ.λπ.) από το εισόδημα ή από τον αναλογούντα φόρο και οι λοιπές μειώσεις φόρου εισοδήματος (πρόσθετο αφορολόγητο μισθωτών και συνταξιούχων, μειώσεις φόρου λόγω τέκνων και παραμεθορίου, ειδικός τρόπος φορολόγησης ναυτικών-ιπταμένων κ.λπ.). Οκτώ στους δέκα φορολογούμενους κάνουν χρήση των εκπτώσεων δαπανών από νοσήλια, δίδακτρα, ασφάλιστρα και ενοίκια.
Σε 82,7 εκατ. ευρώ ανέρχεται το ποσό που χάνει το Δημόσιο από τις φοροαπαλλαγές που ισχύουν για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (αφαίρεση επιχειρηματικής αμοιβής από τα κέρδη των προσωπικών εταιρειών και φορολόγησή της με βάση τη φορολογική κλίμακα, αφορολόγητες εκπτώσεις αναπτυξιακών νόμων κ.λπ.).
Απώλειες εσόδων 104,2 εκατ. ευρώ προκαλούν οι μειώσεις φόρου, εκπτώσεις δαπανών και φορολογικές απαλλαγές για τα κέρδη των νομικών προσώπων (Α.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε., ΕΠΕ, φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κ.λπ.).
795,4 εκατ. ευρώ κοστίζουν οι φοροαπαλλαγές για τις κληρονομιές, τις γονικές παροχές, τις δωρεές και τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Μόνο η απαλλαγή της πρώτης κατοικίας κοστίζει στο Δημόσιο 205,19 εκατ. ευρώ.
Απώλειες εσόδων 454,75 εκατ. ευρώ προκαλούν οι φοροαπαλλαγές και οι μειωμένοι συντελεστές στο ΦΠΑ.
Κόστος 2,83 δισ. ευρώ έχουν στον προϋπολογισμό οι απαλλαγές και οι μειώσεις επιβαρύνσεων που προβλέπονται στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των ενεργειακών προϊόντων (πετρελαιοειδών, φυσικού αερίου, ηλεκτρικού ρεύματος), των καπνικών, των αλκοολούχων και των λοιπών προϊόντων.
Στα 35,86 εκατ. ευρώ ανέρχεται κάθε χρόνο το κόστος από τις απαλλαγές οχημάτων από τα τέλη ταξινόμησης.
ΠΗΓΗ: Ημερησία
Εγκρίθηκε η 6η δόση, αρχίζει το σίριαλ της 7ης...
Οι δεσμεύσεις Παπανδρέου και Σαμαρά απέναντι στην Τρόικα κατεύνασαν τους δανειστές και οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης αποφάσισαν να ανάψουν, επιτέλους, το «πράσινο φως» για την εκταμίευση της έκτης δόσης του δανείου των 110 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) οι 17 υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης συμφώνησαν στην ενίσχυσή του μέσω ενός συστήματος μερικής ασφάλισης των επενδύσεων σε ποσοστό 20-30% για τις πιο εύθραυστες χώρες της νομισματικής ένωσης, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση.
Το Eurogroup ενέκρινε την εκταμίευση της έκτης δόσης των δανείων προς την Ελλάδα", ανακοίνωσε αργά το βράδυ ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ ενώ από νωρίς την είδηση επιβεβαίωναν ανώνυμες διπλωματικές πηγές και ενώ η συνεδρίαση του Eurogroup βρισκόταν ακόμα σε εξέλιξη.
Όπως είπε ο Ζ.Κ.Γιούνκερ η εκταμίευση αναμένεται στα μέσα Δεκεμβρίου, αφού προηγουμένως, λάβει την έγκριση από το ΔΝΤ. Η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΝΤ την 5η Δεκεμβρίου προϋποθέτει ότι θα έχουν συντελεσθεί πλήρως όλες οι προαπαιτούμενες ενέργειες για τις οποίες ο υπουργός Οικονομικών Ε. Βενιζέλος θα ενημερώσει την κυβερνητική επιτροπή την Πέμπτη το μεσημέρι.
Όπως δήλωσε ο Ε. Βενιζέλος, από τον κατάλογο των προαπαιτούμενων ενεργειών απομένουν ελάχιστες δευτερεύουσες ενέργειες (όπως η συγχώνευση ορισμένων αθλητικών κέντρων, ή η ένταξη της ΗΔΥΚΑ στο ΙΚΑ αντί της «Κοινωνίας της Πληροφορίας»), ενώ όλα τα σχετικά ζητήματα θα ρυθμιστούν με πράξη νομοθετικού περιεχομένου που θα εγκριθεί την Πέμπτη από την κυβερνητική επιτροπή και θα εκδοθεί αμέσως.
Σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, τα ταμειακά διαθέσιμα επαρκούσαν μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, θέτοντας εν αμφιβόλω την έγκαιρη καταβολή μισθών, συντάξεων και δώρου Χριστουγέννων, αν δεν καταβαλλόταν η 6η δόση.
Η καταβολή της δόσης, ύψους 8 δισ. ευρώ, θα πραγματοποιηθεί με καθυστέρηση ενός και πλέον μήνα. Οι Βρυξέλλες χρησιμοποίησαν το δάνειο ως μέσο πίεσης, προκειμένου να αποσπάσουν δέσμευση από τους αρχηγούς που μετέχουν στην κυβέρνηση Παπαδήμου ότι θα προχωρήσουν στην πλήρη εφαρμογή όσων προβλέπει η απόφαση της 27ης Οκτωβρίου για το νέο πακέτο δανεισμού της Ελλάδας και το κούρεμα του χρέους.
Η επόμενη δόση θα είναι και η πρώτη του νέου δανείου, γεγονός που κάνει κάθε άλλο παρά αυτόματη την καταβολή της. Οι συζητήσεις με την τρόικα για το νέο οικονομικό πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσουν εντός του Δεκεμβρίου. Θα οδηγήσουν στη σύνταξη νέου Μνημονίου, το οποίο θα τεθεί στην κρίση του Κοινοβουλίου τον Ιανουάριο.
Την ίδια στιγμή, η αβεβαιότητα σκεπάζει την Ευρώπη, καθώς η κρίση χρέους επηρεάζει πλέον κράτη όπως η Ιταλία, η Ισπανία, αλλά και το Βέλγιο, ενώ αγγίζει ακόμη και τη Γαλλία.
Απάντηση Eurogroup προς αποφυγή τυχόν παρερμηνεύσεων
Προκειμένου να μην υπάρξει καμία αμφιβολία ως προς τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει η ελληνική κυβέρνηση και τα τρία κόμματα που τη στηρίζουν, ο Ζ. Γιούνκερ θα στείλει τη δική του απαντητική επιστολή, η οποία θα συνιστά κι ένα είδος ερμηνείας εκ μέρους του Eurogroup των επιστολών που έχουν σταλεί στα θεσμικά όργανα της ΕΕ και του ΔΝΤ, ώστε να είναι σαφές ότι η δέσμευση της Ελλάδας αφορά και το τρέχον πρόγραμμα και το νέο πρόγραμμα, άρα αφορά και την τρέχουσα περίοδο αλλά και την περίοδο μετά τις επόμενες εκλογές.
Ενίσχυση του EFSF
Σε δύο επιλογές για την ενίσχυση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Ευρωζώνης (EFSF) κατέληξε το Eurogroup, αυξάνοντας τις πιθανότητες να ζητήσει βοήθεια από το ΔΝΤ, ειδικά μετά το επιτόκιο ρεκόρ με το οποίο δανείστηκε χθες η Ιταλία.
Η πρώτη επιλογή έχει ως στόχο να αυξήσει τη ζήτηση για ομόλογα χωρών-μελών της Ευρωζώνης. Το EFSF θα μπορεί να αγοράζει έως και το 50% των νέων εκδόσεων στην πρωτογενή αγορά, ενώ παράλληλα θα προσφέρει εγγυήσεις για το 20-30% της ονομαστικής αξίας των εκδόσεων.
Η δεύτερη επιλογή προβλέπει τη συνεπένδυση κεφαλαιών προκειμένου να προσελκύσει ξένους επενδυτές να αγοράσουν ομόλογα χωρών της ευρωζώνης.
Και οι δύο επιλογές θα μπορούσαν να τεθούν σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο, με τη χρηματοδότηση περίπου 250 εκατ. ευρώ από το EFSF, όπως είπε ο πρόεδρος του Eurogroup Ζαν Κλοντ Γιούνκερ.
ΠΗΓΗ: Ελευθεροτυπία
Δάνεια: Ρυθμίσεις - ανάσα για ανέργους, ΑΜΕΑ, πολύτεκνους. Αναστολή πλειστηριασμών
Ρυθμίσεις – ανάσα... για ανέργους, άτομα με ειδικές ανάγκες, πολύτεκνους και φτωχά νοικοκυριά που έχουν οφειλές από τραπεζικά δάνεια προωθεί η κυβέρνηση. Ταυτόχρονα, με τροπολογία θα επεκταθεί η αναστολή των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας από δανειακά χρέη για όλο το 2012.
Τις εξαγγελίες αυτές έκαναν ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιάννης Κουτσούκος και ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή Δημήτρης Σπυράκος κατά τη διάρκεια συνάντησης με τις καταναλωτικές οργανώσεις.
Ο υφυπουργός ανακοίνωσε πως «το υπουργείο επεξεργάζεται πρόταση για τη ρύθμιση χρεών ευαίσθητων κατηγοριών οφειλετών, όπως ανέργων, που αντιμετωπίζουν πρόσκαιρη εξυπηρέτηση των οφειλών τους». Σύμφωνα με πληροφορίες η ηγεσία του υπουργείου έχει ήδη ξεκινήσει συζητήσεις με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών για το θέμα και έχει ζητήσει όλες τις ρυθμίσεις που κάνουν οι τράπεζες για ανέργους, πολύτεκνους, άτομα με αναπηρία προκειμένου να ετοιμάσει πρόταση νόμου. Έτσι θα δεσμευτούν όλες οι τράπεζες για την ευνοϊκή αντιμετώπιση αυτών των οφειλετών. Πηγές αναφέρουν ότι το νομοσχέδιο θα έχει σαν μπούσουλα τις ρυθμίσεις που κάνει το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στους δημόσιους υπαλλήλους που βγαίνουν στην εφεδρεία. Αυτές μπορεί να είναι επιμήκυνση του χρόνου διάρκειας αποπληρωμής των δανείων, περίοδος χάριτος στην καταβολή δόσεων κλπ.
Εξάλλου, ο κ. Κουτσούκος και ο κ. Σπυράκος ανακοίνωσαν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (γνωστός και ως «νόμος – Κατσέλη») έχει ικανοποιητική εφαρμογή. Μέχρι σήμερα έχουν κατατεθεί στα Ειρηνοδικεία 7.500 αιτήσεις για ρυθμίσεις χρεών και έχουν βγει υπέρ των καταναλωτών 350 με 400 αποφάσεις.
Πολλές από αυτές, ειδικά για ανέργους, αφορούν την καταβολή ενός συμβολικού ποσού για τέσσερα χρόνια και τη διαγραφή των υπολοίπων χρεών.
Εξάλλου, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας προχωρά σε τροπολογία με την οποία θα παρατείνεται η αναστολή πλειστηριασμών κατοικιών οφειλετών για έναν ακόμη χρόνο. Σημειώνεται ότι η προθεσμία λήγει το Δεκέμβριο.
ΠΗΓΗ: Ημερησία
Χαράτσι: Δεν θα πληρώνεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ
Φόρμουλα για να αποσυνδεθεί το ειδικό τέλος ακινήτων από το λογαριασμό της ΔΕΗ και να καταβληθεί ακόμα και σε 12 μηνιαίες δόσεις το 2012 αναζητά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ενώ σήμερα αναμένεται να εκδοθεί η νέα υπουργική απόφαση για την αντιμετώπιση των λαθών στους λογαριασμούς και τις εξαιρέσεις από το ειδικό τέλος.
Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών Ηλίας Πλασκοβίτης μιλώντας χθες στον τηλεοπτικό σταθμό Mega άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο το ειδικό τέλος ακινήτων να μην εισπραχθεί μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ το 2012 ενώ ανέφερε ότι με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα αντιμετωπιστεί συνολικά το θέμα της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας.
'Οπως είπε ο κ. Πλασκοβίτης η επιβολή του τέλους στα ακίνητα ήταν ένα έκτακτο μέτρο που θα έπρεπε να επιβληθεί με αυτοματοποιημένο τρόπο για να εισπραχθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα το ποσό του 1,7 δισ. ευρώ. Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε η είσπραξή του μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ η οποία διαθέτει πιο ολοκληρωμένο αρχείο που περιλαμβάνει ακόμη και όσους κατέχουν αυθαίρετες κατοικίες, στοιχεία που δεν έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Οικονομικών για να επιβάλει το τέλος.
Το αρχείο
Στην περίπτωση που αποφασιστεί να αποσυνδεθεί το τέλος ακινήτων από τους λογαριασμούς ρεύματος, θα πρέπει η ΔΕΗ και οι υπόλοιποι πάροχοι να παραδώσουν το αρχείο τους στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων να εκδίδει και να αποστέλλει κάθε μήνα τα σημειώματα στους φορολογούμενους για την πληρωμή του τέλους. Όμως αυτό που φοβούνται στο υπουργείο Οικονομικών είναι ότι σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα ανάλογα με αυτά που προέκυψαν με την επιβολή του ΕΤΑΚ του 2009 και του ΦΑΠ του 2010 που εκκρεμεί ακόμη η είσπραξή τους.
Εξάλλου σήμερα αναμένεται να εκδοθεί η συμπληρωματική απόφαση του υπουργού Οικονομικών με τις νέες εξαιρέσεις από το τέλος ακινήτων. Η απόφαση, όπως αναφέρουν υπηρεσιακοί παράγοντες, θα προβλέπει τη διεύρυνση των ευπαθών κοινωνικών ομάδων που εξαιρούνται από το ειδικό τέλος ακινήτων, τη σύσταση τριμελών επιτροπών στις εφορίες για την αξιολόγηση όσων αδυνατούν να καταβάλουν το τέλος και τη διακοπή ρεύματος μετά από 80 μέρες (αντί 40 που ισχύει σήμερα). Σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπεται:
Η εξαίρεση από την καταβολή του ειδικού τέλους ακινήτων ατόμων με βαριές κινητικές αναπηρίες, όπως νοητική υστέρηση, σύνδρομο Ντάουν, εγκεφαλική παράλυση, ανεξαρτήτως ποσοστού αναπηρίας.
Η σύσταση τριμελών επιτροπών που θα αξιολογούν με διάφορα κριτήρια την οικονομική αδυναμία των ιδιοκτητών ακινήτων. Οι επιτροπές θα διενεργούν αυτοψία στην κατοικία των πολιτών που δηλώνουν αδυναμία πληρωμής του τέλους προκειμένου να διαπιστώσουν τις συνθήκες διαβίωσης και την περιουσιακή τους κατάσταση. Στη συνέχεια θα υποβάλουν έκθεση στην εφορία με την οποία θα εισηγούνται την εξαίρεση ή όχι των ιδιοκτητών ακινήτων από την πληρωμή του τέλους. Η Επιτροπή θα έχει το δικαίωμα είτε να εντάσσει στις ευπαθείς ομάδες, άτομα που έχουν προβλήματα είτε να μειώνει μέχρι και το ελάχιστο ποσό 0,5 ευρώ/τ.μ., τον υπολογισμό του τέλους ακινήτου.
Τα λανθασμένα σημειώματα της ΔΕΗ ή άλλων παρόχων με βάση τα οποία προέκυψαν υψηλότερα ποσά να συμφηφιστούν με τους λογαριασμούς του 2012.
Η ΔΕΗ θα αποστείλει σε κάθε δήμο τα στοιχεία που διαθέτει με τις τιμές ζώνης προκειμένου να διορθωθούν. Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες ακινήτων μέχρι τα τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει να απευθυνθούν στους οικείους δήμους για να αλλάξουν τα στοιχεία τους ακόμα και τα τετραγωνικά μέτρα του ακινήτου.
Η μείωση του συντελεστή με βάση τον οποίο προκύπτει και ο τελικός φόρος για ορισμένες επιχειρήσεις (γκαράζ, αποθήκες).
ΠΗΓΗ: Ημερησία
Απεργιακός πυρετός την Πέμπτη – Ποιοι απεργούν
Παραλύει αύριο ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας, λόγω της 24ωρης γενικής πανελλαδικής πανεργατικής απεργίας της ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ, που διοργανώνουν κοινό συλλαλητήριο στις 11 το πρωί στο Πεδίον του Αρεως, ενώ συγκέντρωση την ίδια ώρα στην Ομόνοια διοργανώνει και το ΠΑΜΕ.
Τη συμμετοχή τους στις κινητοποιήσεις της Πέμπτης έχει ήδη εξαγγείλει η ΟΤΟΕ καθώς και η Ομοσπονδία Μηχανικών και Θερμαστών Ελλάδος. Κλειστά θα είναι αύριο και τα δικαστήρια ενώ στην απεργία συμμετέχουν οι μηχανικοί του Δημοσίου, αλλά και όλοι οι μηχανικοί-μέλη του ΤΕΕ.
Αύριο δεν θα κυκλοφορήσουν εφημερίδες και σήμερα δεν θα μεταδοθούν ειδήσεις και ενημερωτικές εκπομπές, λόγω της 24ωρης απεργίας που προκήρυξαν για σήμερα η ΕΣΗΕΑ και οι άλλες ενώσεις εργαζομένων στα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, ενώ αύριο οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ συμμετέχουν στην κινητοποίηση με 4ωρη στάση εργασίας (11.00-15.00).
Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ
Λόγω της απεργίας, με προβλήματα θα πραγματοποιηθούν αύριο οι μετακινήσεις στην πρωτεύουσα.
Τα λεωφορεία θα κινηθούν αύριο από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ, ενώ τα τρόλεϊ από τις 8 το πρωί έως τις 10 το βράδυ.
Το μετρό αναμένεται να κινηθεί κανονικά προκειμένου να εξυπηρετήσει τους πολίτες στη μετάβασή τους στη συγκέντρωση, αν και οι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν σήμερα, ενώ σε στάσεις εργασίας στην αρχή και τη λήξη της βάρδιας προσανατολίζονται οι εργαζόμενοι στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και το τραμ, οι οποίοι, επίσης, συνεδριάζουν σήμερα.
Ακινητοποιημένοι, πάντως, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας θα παραμείνουν αύριο οι συρμοί του ΟΣΕ και του προαστιακού σιδηροδρόμου.
ΠΗΓΗ: Κέρδος

Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2011

efove logo small
 Παράταση υποβολής εκπρόθεσμων δηλώσεων και περαίωσης
Όπως σας είχαμε, απο το μεσημέρι, ενημερώσει το Υπουργείο Οικονομικών έδωσε και επίσημα παράταση για τις δηλώσεις του Ν. 4002/2011, άρθρο 18, καθώς και για την περαίωση μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου 2011.

Δείτε το προηγούμενο άρθρο:
H Ε.ΦΟ.Β.Ε. σας ενημερώνει ότι μετά από επικοινωνία με το Υπουργείο Οικονομικών μας αναφέρθηκε άτυπα, ότι θα δοθεί παράταση στην υποβολή εκπρόθεσμων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ (Νόμος 4002/2011, άρθρο 18) μέχρι και το τέλος Δεκεμβρίου.
Μόλις ανακοινωθεί και επίσημα θα σας ενημερώσουμε με νεότερη ανακοίνωση.

Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2011

Χρωστούσε ΦΠΑ και φόρο μισθωτών. Πλήρωσε και αφέθηκε ελεύθερος
Ελεύθερος αφέθηκε χτες ο ιδιοκτήτης της Μακεδονικής Εταιρείας Χάρτου Κυριάκος Οικονόμου αφού προηγουμένως οι συνεργάτες του προχώρησαν σε ρύθμιση του χρέους για το ΦΠΑ ύψους 258.000 ευρώ και του φόρου μισθωτών υπηρεσιών ύψους 491.000 ευρώ με την αρμόδια ΔΟΥ, καταβάλλοντας το ποσό που αναλογεί. Ο βιομήχανος που πέρασε το προχτεσινό βράδυ στο νοσοκομείο μετά τα προβλήματα που παρουσίασε στην υγεία του, οδηγήθηκε χτες στον εισαγγελέα Θεσσαλονίκης, ο οποίο απέσυρε την δικογραφία και τον άφησε ελεύθερο.
ΠΗΓΗ: Ημερησία
Digi-mobile: Ενίσχυση των ΜμΕ στις κινητές επικοινωνίες
Στην ενίσχυση πολύ μικρών και μικρών ελληνικών επιχειρήσεων, προκειμένου να αξιοποιήσουν καινοτόμες εφαρμογές σε «έξυπνες» συσκευές κινητών επικοινωνιών (smartphones) και υπολογιστές-ταμπλέτες (tablet-pc), στοχεύει η νέα δράση ψηφιακών ενισχύσεων «digi-mobile», που αξιοποιεί πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013, συνολικού ύψους 15 εκατ. ευρώ.
Η δράση υλοποιείται από την εταιρεία «Ψηφιακές Ενισχύσεις ΑΕ» (Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ) και εντάσσεται στο πλαίσιο πολιτικής του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση», αξιοποιώντας πόρους από όλες τις Περιφέρειες του ΕΣΠΑ 2007-2013 και συγχρηματοδοτείται σε ποσοστό 85% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και κατά 15% από εθνικούς πόρους.
Ειδικότερα, η δράση «digi-mobile» αξιοποιεί πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013 συνολικού ύψους 15 εκατ. ευρώ, και στοχεύει στην ενίσχυση πολύ μικρών και μικρών ελληνικών επιχειρήσεων προκειμένου να αξιοποιήσουν καινοτόμες εφαρμογές σε «έξυπνες» συσκευές κινητών επικοινωνιών (smartphones) και υπολογιστές-ταμπλέτες (tablet-pc). Παρά τη σημαντική διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας, η εγχώρια ανάπτυξη και αξιοποίηση καινοτόμων εφαρμογών σε κινητά («mobile εφαρμογές») από ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα.
Όπως σημειώνει σε δήλωσή του ο υφυπουργός Θάνος Μωραΐτης «Η αξιοποίηση καινοτόμων εφαρμογών σε smartphones μπορεί να προσφέρει στις ελληνικές επιχειρήσεις πρόσβαση σε νέα κοινά στόχους, ακόμη και εκτός συνόρων, ενώ μπορεί να συμβάλει περαιτέρω στην αξιοποίηση των «έξυπνων» συσκευών ως μέσου προβολής και βελτίωσης της εξυπηρέτησης των καταναλωτών. Για το σκοπό αυτό χρηματοδοτούνται οι ελληνικές επιχειρήσεις με σκοπό την προμήθεια, απόκτηση και ουσιαστική αξιοποίηση mobile εφαρμογών, ώστε να τις εντάξουν παραγωγικά στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες».
Οι εφαρμογές που επιδοτούνται στο πλαίσιο της δράσης, θα πρέπει να απευθύνονται είτε σε καταναλωτές (B2C), είτε σε επιχειρήσεις (B2B), είτε να είναι ενδοεπιχειρησιακές (Β2Ε). Υποχρεωτικά θα πρέπει να υλοποιηθούν σε μια τουλάχιστον πλατφόρμα εφαρμογών έξυπνων συσκευών (ενδεικτικά, τουλάχιστον μία μεταξύ των NokiaSymbian, GoogleAndroid, AppleiOS, RIM BlackBerry OS, Microsoft Windows Phone/ Mobile, Windows 7 tablet για υπολογιστές ταμπλέτες, Palm/HP'sWebOS, Samsung Bada, Nokia Maemo και MeeGo κλπ.).
Ενδεικτικά παραδείγματα mobile εφαρμογών που θα μπορούσαν να ενισχυθούν, περιλαμβάνουν:
- mobile εφαρμογές που επιτρέπουν σε στελέχη της επιχείρησης την πρόσβαση σε επιχειρησιακά δεδομένα
- υπηρεσίες προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών προς πελάτες
- εφαρμογές παροχής υπηρεσιών και προϊόντων, αξιοποιώντας το γεωγραφικό στίγμα του χρήστη και υπηρεσίες destination management
- υπηρεσίες για την παροχή προσωποποιημένης πληροφόρησης, τη διαχείριση του πελατολογίου κλπ.
- υπηρεσίες εικονικής ξενάγησης
- υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών και εφαρμογές τιμολόγησης
- υπηρεσίες ηλεκτρονικών κρατήσεων και πληρωμών για επιχειρήσεις ενοικιάσεως αυτοκινήτων, παραγωγής θεαμάτων, κινηματογράφους κλπ.
- διάθεση τουριστικών υπηρεσιών και οργάνωσης ταξιδίων
- παρακολούθηση και διαχείριση στόλου οχημάτων, κράτηση θέσεων σε ταξί, λεωφορεία κλπ.
Στη δράση μπορούν να υποβάλουν προτάσεις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις όλων των κλάδων που ασκούν οικονομική δραστηριότητα στον ελληνικό χώρο, με τις εξαιρέσεις που περιγράφονται στους Oδηγούς της δράσης. Επιδοτούνται αποκλειστικά δαπάνες προμήθειας λογισμικού και/ ή υπηρεσιών λογισμικού με τη μορφή «Software as a Service».
Το ανώτατο ύψος του προϋπολογισμού ανά έργο διαμορφώνεται από την επιχείρηση και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 100% του κύκλου εργασιών της τελευταίας χρήσης της επιχείρησης. Η μέγιστη ενίσχυση αφορά στο 70% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, και δεν μπορεί να υπερβεί τα 7.000 ευρώ για τις περιπτώσεις που η επιχείρηση υλοποιήσει ή αξιοποιήσει native mobile ή web mobile εφαρμογές ή τα 1.400 ευρώ για τις περιπτώσεις που η επιχείρηση υλοποιήσει web mobile portal. Το υπόλοιπο 30% του έργου καλύπτεται με ιδιωτική συμμετοχή της επιχείρησης.
Οι επιχειρήσεις πρέπει να ολοκληρώσουν την επένδυση το αργότερο σε 5 μήνες από την ημερομηνία έγκρισης της πρότασης έργου. Για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων στην κατάρτιση και υποβολή της πρότασής τους, πρόκειται να δημιουργηθεί «κατάλογος προμηθευτών» στην ηλεκτρονική σελίδα της δράσης, στη διεύθυνση http://digi-mobileportal.digitalaid.gr
Στον κατάλογο προμηθευτών εντάσσονται επιχειρήσεις που μπορούν να αναλάβουν την πλήρη ανάπτυξη των εφαρμογών και την υποστήριξή της. Ο κατάλογος αυτός θα είναι διαρκώς ανοικτός. Η υποβολή των στοιχείων των προμηθευτών πραγματοποιείται μέσω της συμπλήρωσης ηλεκτρονικής φόρμας στο δικτυακό τόπο της δράσης και η συμπλήρωση των στοιχείων του εκάστοτε προμηθευτή πρέπει να ολοκληρωθεί τουλάχιστον δύο εργάσιμες ημέρες πριν την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης του υποψήφιου δικαιούχου.
Η υποβολή των προτάσεων των επιχειρήσεων γίνεται με ηλεκτρονικές διαδικασίες για πλήρη διαφάνεια και ταχύτητα αποτελεσμάτων. Η διαδικασία αξιολόγησης είναι άμεση και η επιλογή των επιχειρήσεων γίνεται με βάση τη σειρά προτεραιότητας υποβολής ανά ΕΠ/ΠΕΠ του Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» και μέχρι εξαντλήσεως του ανά Περιφέρεια διαθέσιμου προϋπολογισμού.
Το ηλεκτρονικό σύστημα μέσω του οποίου καταχωρίζονται οι ηλεκτρονικές προτάσεις θα είναι διαθέσιμο από τη Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου στις 12:00. Η ημερομηνία έναρξης υποβολής προτάσεων των επιχειρήσεων καθορίζεται από την Περιφέρεια στην οποία είναι εγκατεστημένες, και ακολουθεί το παρακάτω πρόγραμμα:
- Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, έναρξη υποβολής Δευτέρα 09 Ιανουαρίου 2012 και ώρα 14:00
- Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, έναρξη υποβολής Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2012 και ώρα 14:00
- Περιφέρειες του ΕΠ «Ψηφιακή Σύγκλιση» (Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, Ήπειρος, Θεσσαλία, Ιόνια Νησιά, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος, Βόρειο Αιγαίο, Κρήτη), έναρξη υποβολής Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2012 και ώρα 14:00
- Περιφέρεια Αττικής, έναρξη υποβολής Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2012 και ώρα 14:00
Η δράση υλοποιείται από την εταιρία «Ψηφιακές Ενισχύσεις ΑΕ» (Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ). Αναλυτικές πληροφορίες και ενημερωτικό υλικό καθώς και οι Οδηγοί των δράσεων βρίσκονται διαθέσιμοι στην ιστοσελίδα της εταιρίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.digitalaid.gr καθώς και στις ηλεκτρονικές σελίδες του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» www.digitalplan.gov.gr και του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας www.mindev.gov.gr. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερώνονται και τηλεφωνικά ατελώς στο 8005000115 (διαθέσιμη γραμμή από Δευτέρα 19/12/2011).
Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο πολιτικής του ΕΠ «Ψηφιακή Σύγκλιση», αξιοποιώντας πόρους από όλες τις Περιφέρειες του ΕΣΠΑ 2007-2013 και συγχρηματοδοτείται σε ποσοστό 85% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και κατά 15% από εθνικούς πόρους.
ΠΗΓΗ: Κέρδος
Οδηγός: «Κούρεμα» δόσεων και οφειλών
Την ύστατη µάχη για να κρατήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα δάνεια «ζωντανά» θα δώσουν το επόµενο διάστηµα οι ελληνικές τράπεζες, καθώς ολοκληρώνεται ο κύκλος µείωσης των αποδοχών στον ευρύτερο δηµόσιο τοµέα και τίθενται σε πλήρη εφαρµογή µέτρα όπως η εργασιακή εφεδρεία και ο νέος τρόπος υπολογισµού των συντάξεων. Η προσαρµογή των αποδοχών εκατοντάδων χιλιάδων δανειοληπτών σε χαµηλότερα επίπεδα, στο πλαίσιο της διαδικασίας εσωτερικής υποτίµησης που βρίσκεται σε εξέλιξη, αναµένεται να δηµιουργήσει µια νέα γενιά «προβληµατικών» δανείων, τα οποία οι τράπεζες θα προσπαθήσουν να ρυθµίσουν µε στόχο να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα εξυπηρετήσιµα.
Τα στοιχεία που έδωσε την περασµένη εβδοµάδα στη δηµοσιότητα η Τράπεζα της Ελλάδος είναι αποκαλυπτικά του µεγέθους του προβλήµατος, το οποίο επιδεινώθηκε σηµαντικά µέσα στο 2011. Μέσα στο πρώτο εξάµηνο του έτους βρέθηκαν στο «κόκκινο» νέα δάνεια ύψους άνω των 6 δισ. ευρώ, ανεβάζοντας τα σχετικά µεγέθη στο 12,8% του συνολικού χαρτοφυλακίου χορηγήσεων των τραπεζών ή στα 32 δισ. ευρώ. Η άνοδος αυτή σηµειώθηκε παρά το γεγονός ότι τα πιστωτικά ιδρύµατα προχώρησαν σε σηµαντικές διαγραφές δανείων της τάξεως των 3 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο, ενώ συνεχίστηκαν µε αµείωτο ρυθµό και οι αναχρηµατοδοτήσεις.
Σύµφωνα µε εκτιµήσεις τραπεζικών στελεχών, τα τελευταία δύο χρόνια έχουν τακτοποιηθεί στη λιανική τραπεζική δάνεια άνω των 10 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 70% είναι ενυπόθηκα στεγαστικά και τα υπόλοιπα καταναλωτικά. Οι ρυθµίσεις αυτές πραγµατοποιούνται µε την αλλαγή των όρων εξόφλησης των οφειλοµένων (επιµήκυνση διάρκειας, περίοδος χάριτος) ή σε ακραίες περιπτώσεις ακόµη και µε «κούρεµα» µέρους του χρέους, ώστε να καταστεί βιώσιµο. Παράλληλα, έχει τεθεί σε λειτουργία ο νέος νόµος για τα υπερχρεωµένα νοικοκυριά, µέσω του οποίου θεσµοθετήθηκε στη χώρα µας Πτωχευτικό ∆ίκαιο για τα φυσικά πρόσωπα. Χιλιάδες είναι τα νοικοκυριά που µέσω δικηγορικών γραφείων ή καταναλωτικών οργανώσεων έχουν καταθέσει αιτήσεις στα Ειρηνοδικεία όλης της χώρας, επιδιώκοντας τον εξωδικαστικό ή δικαστικό διακανονισµό των οφειλών τους.
Οι τράπεζες από την πλευρά τους προσπαθούν να εξαντλήσουν κάθε περιθώριο προκειµένου να διασφαλίσουν τα συµφέροντά τους, χωρίς ωστόσο να οδηγήσουν τα πράγµατα στα άκρα, επιδεινώνοντας περισσότερο τις συνθήκες που επικρατούν στην ελληνική οικονοµία. «Δεν θέλουµε να γίνουµε ούτε µεσίτες ακινήτων σε µια “νεκρή” κτηµαταγορά ούτε µάντρες αυτοκινήτων» σηµειώνει επικεφαλής Λιανικής Τραπεζικής µιας εκ των µεγαλυτέρων ελληνικών τραπεζών, προσθέτοντας ότι «προσπαθούµε να ισορροπήσουµε σε ένα περιβάλλον ύφεσης και µειωµένης ρευστότητας, µεγιστοποιώντας τις ταµειακές ροές, µε όσο το δυνατόν µικρότερες συνέπειες για την εγχώρια οικονοµική δραστηριότητα».
Τρεις τρόποι ρύθμισης
Τα πιστωτικά ιδρύµατα χρησιµοποιούν τρεις τρόπους για την αντιµετώπιση της κατάστασης των δανείων που βρίσκονται σε καθυστέρηση:
1) Ρύθµιση χρεών χωρίς εξασφαλίσεις Ο στόχος επιτυγχάνεται µε την επιµήκυνση της εναποµένουσας διάρκειας εξόφλησης ή µε την παροχή µιας περιόδου χάριτος, κατά τη διάρκεια της οποίας ο δανειολήπτης καταβάλλει µόνο τόκους ή και ένα µέρος του κεφαλαίου.
Σε πολύ δύσκολες περιπτώσεις, µπορεί να γίνει δεκτή ακόµη και αναστολή πληρωµής ως δύο έτη. 2) Τακτοποίηση µε εµπράγµατες εξασφαλίσεις Η χορήγηση ενεχύρου στην τράπεζα επιτρέπει τη σηµαντική µείωση του επιτοκίου του δανείου, αλλά και τη µεγάλη διάρκεια εξόφλησης, που οδηγούν τελικώς σε αξιοσηµείωτη υποχώρηση των µηνιαίων δόσεων που µπορεί να φθάσει ακόµη και το 70%, χωρίς ανάλογη επιβάρυνση σε τόκους.
3) «Κούρεµα» της οφειλής και νέος διακανονισµός Μπορεί να κουρευτεί» ως και 35% της οφειλής, ενώ για το υπόλοιπο 65% γίνεται νέος διακανονισµός. Πρόκειται για το στάδιο που µεσολαβεί πριν από την προσφυγή του δανειολήπτη στη ∆ικαιοσύνη. Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί συµφωνία ή διαπιστωθεί ότι ο δανειολήπτης µπορεί να εξυπηρετήσει το δάνειό του, η υπόθεση οδηγείται στα δικαστήρια.
Εξάλλου ορισµένες τράπεζες έχουν λανσάρει επίσηµα προγράµµατα «κουρέµατος» οφειλών. Για παράδειγµα, το µεγαλύτερο πιστωτικό ίδρυµα στην εγχώρια αγορά έχει δηµιουργήσει ένα προϊόν το οποίο προβλέπει την εξής συµφωνία:
Ο δανειολήπτης προκαταβάλλει 25% της οφειλής και η τράπεζα προχωρεί σε ισόποση διαγραφή από το χρέος του όταν εξοφληθεί στο σύνολό του το υπόλοιπο 75% του δανείου. Πάντως όσοι πετύχουν «κούρεµα» της οφειλής τους, αυτοµάτως µπαίνουν στις λίστες του «Τειρεσία».
ΠΗΓΗ: Το Βήμα
Δώδεκα αλλαγές στις συντάξεις και στα επιδόματα από 1/1/2012
«Aυτόματες» αυξήσεις -έως και 3 έτη- στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, μειώσεις παροχών και επιδομάτων και αυξήσεις εισφορών στον OΓA και το ETAA (δικηγόροι, μηχανικοί, γιατροί) σε αντιδιαστολή με το IKA (όπου σχεδιάζεται μείωση εισφορών για τους συνεπείς) προδιαγράφουν για το 2012 οι νόμοι που έχουν ψηφιστεί και εφαρμόζει το υπουργείο Eργασίας και Kοινωνικής Aσφάλισης, η πλήρης υλοποίηση του Mνημονίου και ο κοινωνικός προϋπολογισμός ο οποίος έχει ευθυγραμμιστεί στα δεδομένα της δημοσιονομικής προσαρμογής για το επόμενο έτος.
Mέσα στο πρώτο δίμηνο του 2012 και παράλληλα με τα μέτρα που ήδη λαμβάνονται για την «κάλυψη» των ελλειμμάτων των Tαμείων, ύστερα και από τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης (παρακράτηση εισφορών κυρίως από τις μεσαίες και τις υψηλές συντάξεις, περιορισμός παροχών υγείας, έλεγχος της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης και των πληρωμών συντάξεων και παροχών σε μη δικαιούχους, μείωση πρόωρων συνταξιοδοτήσεων με καθεστώς βαρέων και ανθυγιεινών, περιορισμός αναπηρικών κ.α.), το 2012 η ηγεσία του υπουργείου Eργασίας και Kοινωνικής Ασφάλισης θα προχωρήσει συνολικά σε 12 αλλαγές, τις οποίες παρουσιάζει η «HτΣ».
1 Mε «πιλότο» το νέο ασφαλιστικό νόμο, αυξάνονται κατά 6 μήνες έως 3 έτη τα απαιτούμενα για συνταξιοδότηση όρια ηλικίας, όπως φαίνεται στους πίνακες. H αύξηση των ορίων στο μεν δημόσιο τομέα ολοκληρώνεται το 2013 στο δε ιδιωτικό τομέα και στα ειδικά ταμεία έως το 2015 (και για λίγες περιπτώσεις έως το 2017), οπότε θα ισχύουν ως γενικά όρια το 65ο έτος και το 60ό με 40 έτη ασφάλισης.
2 Aυξάνονται από 4 σε 5 τα πλασματικά έτη που μπορεί, ως αντίβαρο στις αυξήσεις, να αναγνωρίσει - να εξαγοράσει ο κάθε ασφαλισμένος ώστε να θεμελιώσει μέσα στο 2012 συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
3 Aπό την 1/1/2012 θα επιβληθούν νέες μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις των (σχεδόν στο... σύνολό τους) επικουρικών ταμείων. O υπουργός Γ. Kουτρουμάνης έχει προαναγγείλει ότι κανένα ελλειμματικό ταμείο δεν θα δίνει επικουρική σύνταξη που θα είναι πάνω από το 20% του συντάξιμου μισθού, ακόμη και για τους ήδη συνταξιούχους. Oι μειώσεις κατά μέσο όρο θα είναι της τάξης του 20% (χωρίς να αποκλείονται μειώσεις έως και 50% όπου υπάρχουν υψηλά ελλείμματα και ποσοστά αναπλήρωσης 65% - 80%) και θα γίνουν επιπλέον της ειδικής παρακράτησης τύπου ΛAΦKA που γίνεται και η οποία θα διατηρηθεί. H συγκράτηση του ελλείμματος των επικουρικών είναι καθοριστική για τη βιωσιμότητα του γενικού ασφαλιστικού, καθώς η χώρα έχει δεσμευτεί να συγκρατήσει την αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης για την κύρια και την επικουρική ασφάλιση στο 2,5% του AEΠ του 2009. Aν αυτό δεν διασφαλιστεί, οι ανατροπές στο γενικό ασφαλιστικό (δηλαδή στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και στο ύψος των συντάξεων) θα είναι προ των πυλών.
4 Aντίστοιχες μειώσεις θα γίνουν και στα εφάπαξ ειδικά του ευρύτερου δημόσιου τομέα, έτσι ώστε οι καταβαλλόμενες εισφορές να αντιστοιχούν στις παροχές.
5 Aυξάνονται στις αρχές του 2012 οι εισφορές στον OΓA και στο ETAA. Στον OΓA οι εισφορές θα αυξάνονται ανά τριετία, έτσι ώστε σταδιακά οι ασφαλισμένοι να ενταχθούν στην 5η ασφαλιστική κατηγορία (καταβάλλοντας 1.158 ευρώ αντί των 536 ευρώ που είναι η εισφορά στην πρώτη ασφαλιστική κατηγορία). Aυξήσεις εισφορών, σε συνάρτηση με τις συνθήκες κρίσης, σχεδιάζουν και οι εκπρόσωποι των επιστημόνων στο ETAA.
6 Eπιβάλλεται η υποχρεωτική ασφάλιση με εργόσημο όλων των κατ' οίκον απασχολουμένων, με κίνητρο για την ασφάλιση των συνήθως ανασφάλιστα απασχολουμένων τη μείωση του ασφαλίστρου στο 20% (από 44% για τον εργαζόμενο και τον εργοδότη).
7 Aπό 1ης Mαρτίου θα λειτουργήσει σε επιχειρήσεις και κλάδους που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά ανασφάλιστης εργασίας η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας με κίνητρο τη μείωση των εισφορών κατά 10% για τον εργοδότη και τον εργαζόμενο. Tο μέτρο θα συνδυαστεί με την ηλεκτρονική υποβολή στο IKA, τον OAEΔ και στο ΣEΠE όλων των στοιχείων για την απασχόληση και την ασφάλιση των εργαζομένων, ώστε να ελεγχθεί η εισφοροδιαφυγή (8 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση).
8 Aυστηρότερες εισοδηματικές και ασφαλιστικές προϋποθέσεις θα ισχύσουν για τα κοινωνικά επιδόματα και τις προνοιακές παροχές, συμπεριλαμβανομένων και των παροχών του OEK και της Eργατικής Eστίας.
9 Tο σχετικό κονδύλι για το 2012 μειώνεται σε 500 εκατομμύρια ευρώ από 698 εκατ. ευρώ.
Aπό την 1η Mαρτίου θα γίνει υποχρεωτική η πληρωμή μέσω των τραπεζών των εισφορών, των μισθών και του φόρου μισθωτών υπηρεσιών, διευκολύνοντας τις διασταυρώσεις των στοιχείων (έχει διαπιστωθεί απόκλιση 30% μεταξύ αυτών που δηλώνονται και εκείνων που καταβάλλονται και αντίστοιχη απώλεια εσόδων) και τον εντοπισμό όσων εισφοροδιαφεύγουν.
10 Aπό 1ης Iουλίου του 2012 οι άνεργοι που θα ζητήσουν από τον OAEΔ να επιδοτηθούν για πρώτη φορά θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 80 ημερομίσθια κατ' έτος τα τελευταία τρία χρόνια και όσοι ζητούν επίδομα για δεύτερη φορά, 150 ημερομίσθια στο εξάμηνο. Tο συγκεκριμένο μέτρο αποσκοπεί να περιορίσει τον αριθμό των επιδοτούμενων.
11 Mε δεδομένη την περαιτέρω αύξηση της ανεργίας πάνω από το 1 εκατ., σύμφωνα με τις προβλέψεις του Iνστιτούτου Eργασίας της ΓΣEE, θα παραταθεί η παροχή ιατροφαρμακευτικής κάλυψης των ανέργων με λιγότερα ένσημα (50 αντί 80) που λήγει στις 29 Φεβρουαρίου του 2012. Aντίστοιχες «καλύψεις» και παροχή βοηθήματος θα ισχύσουν και για τους αυτοαπασχολούμενους που ήδη πλήττονται από την ύφεση.
12 Tίθεται υπό την εποπτεία του υπουργείου Eργασίας και Kοινωνικής Aσφάλισης για... εξυγίανση το NAT.
Τα όρια συνταξιοδοτησης που αλλάζουν το 2012
ΔHMOΣIO
Για σύνταξη γυναίκας με 15ετία, χρειάζεται να συμπληρωθεί η ηλικία των 63 ετών (από 61).
Για άνδρες και γυναίκες απαιτούνται 37 έτη (από 36 το 2011) και ηλικία 59 ετών (από 58).
Γονείς με ανήλικο θεμελιώνουν σύνταξη με 25ετία, αλλά σε ηλικία 55 ετών (από 52).
Για ασφαλισμένο με 3 παιδιά χρειάζονται 23 έτη (από 21) και ηλικία 55 ετών (από 52).
Για την πρόωρη σύνταξη ασφαλισμένης με 25ετία, η ηλικία αυξάνεται στα 58 έτη (από 56).
IKA
Συνταξιοδότηση με 37 έτη (από 36 το 2011) και ηλικία 59 ετών (από 58).
Γυναίκα ασφαλισμένη για να συνταξιοδοτηθεί με 4.500 ένσημα (15ετία) χρειάζεται να συμπληρώνει τα 62 (από 61) για πλήρη σύνταξη και τα 57 (από 56) για μειωμένη.
Για σύνταξη με καθεστώς βαρέων και ανθυγιεινών με 10.500 ημέρες εργασίας χρειάζεται να συμπληρώνεται ηλικία των 56 + 6 μηνών ή 54 ετών + 6 μηνών για μειωμένη, με 4.500 ημέρες ή ηλικία των 57 ετών (από 56) και για μητέρες ανηλίκων με 5.500 ημέρες εργασίας η ηλικία των 60 ετών (από 57) ή των 55 (από 52) για μειωμένη σύνταξη.
OAEE (EΛEYΘEPOI EΠAΓΓEΛMATIEΣ)
Aυξάνονται στα 37 (από 36) τα απαιτούμενα έτη ασφάλισης για τη συνταξιοδότηση σε ηλικία 60 ετών.
ETAA (EΠIΣTHMONEΣ)
37 έτη (αντί των 36) και ηλικία 60 ετών πρέπει να έχουν οι άνδρες και 59 (από 58) έτη οι γυναίκες.
Στα 62 (από 61) «κλειδώνουν» δικαίωμα συνταξιοδότησης με 25ετία γυναίκες ασφαλισμένες στο TΣMEΔE και στο TΣAY, ενώ στο Tαμείο Nομικών για μητέρες ανηλίκων και χήρους πατέρες ανηλίκων χρειάζονται 22,5 (από 22) και ηλικία 58 ετών (από 55).
ΠΗΓΗ: Ημερησία
Ένας και... βαρύς φόρος ακινήτων
Όλοι οι φόροι των ακινήτων σε έναν. Αυτό είναι το σχέδιο που µελετάει το υπουργείο Οικονοµικών προκειµένου να ξεπεράσει τον σκόπελο της µη είσπραξης των φόρων που είχαν επιβληθεί τα προηγούµενα χρόνια και ακόµη δεν έχει µπει ούτε ευρώ στα δηµόσια ταµεία. Σε αυτούς περιλαµβάνονται το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων που έχει καταργηθεί αλλά ακόµη δεν έχει εισπραχθεί και ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας που ισχύει εδώ και µια διετία αλλά το κράτος δεν έχει καταφέρει να αυξήσει τα έσοδά του από τις συγκεκριµένες φορολογίες και µάλιστα µε υπαιτιότητα των φορολογικών αρχών και των ιδιοκτητών ακινήτων που περίµεναν τα ειδοποιητήρια και ποτέ δεν έφθασαν.
Ετσι οι επιτελείς της Καραγεώργη Σερβίας αντιµετωπίζουν πολύ σοβαρά το ενδεχόµενο να «ξεχάσουν» το ανείσπρακτο ΕΤΑΚ και τον ΦΑΠ και να επικεντρωθούν αποκλειστικά και µόνο στον νέο φόρο που επιβλήθηκε µέσω των λογαριασµών ηλεκτρικού ρεύµατος. Ο υπουργός Οικονοµικών κ. Ευ. Βενιζέλος και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονοµικών κ. Π. Οικονόµου έχουν στα χέρια τους προτάσεις οι οποίες αναφέρουν ότι µπορεί το Εκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούµενων ∆οµηµένων Επιφανειών (ΕΕΤΗ∆Ε) εφεξής να υποκαταστήσει κάθε άλλη επιβάρυνση επί ακινήτου.
Για να συµβεί αυτό θα πρέπει, πρώτον, να εξασφαλίσει το ∆ηµόσιο ότι θα εισπράξει τα έσοδα που έχει προϋπολογίσει και, το βασικότερο, να µπορέσει να σηκώσει ο κρατικός προϋπολογισµός το δηµοσιονοµικό κόστος από τις όποιες απώλειες προκύψουν από τη «χασούρα» των προηγούµενων ετών.
Αλλωστε και στον προϋπολογισµό υπάρχει αναφορά για µείωση των αφορολογήτων στα ακίνητα και αύξηση των αντικειµενικών αξιών. Μάλιστα, όπως είχε αποκαλύψει πρόσφατα «Το Βήµα της Κυριακής», στόχος του υπουργείου Οικονοµικών είναι να διαµορφώσει για πρώτη φορά αντικειµενικές αξίες οι οποίες θα είναι πολύ κοντά στις πραγµατικές και να διαµορφωθεί µια ενιαία τιµή υπολογισµού αξίας τετραγωνικού για όλες τις φορολογικές αρχές. Μια τέτοια τιµή θα µπορούσε να είναι αυτή που συγκεντρώνει η Τράπεζα της Ελλάδας και καταγράφεται από τακτές περιοδικές τιµοληψίες µε έναν ενδεικτικό συντελεστή αποµείωσης από 60% ως 90% επί αυτής, ανάλογα µε την περιοχή και την κατηγορία του ακινήτου, καθοριζόµενος από το υπουργείο Οικονοµικών. Αυτές οι αξίες θα µπορούσαν, σύµφωνα µε σχετική εισήγηση που έχει γίνει στον αρµόδιο υπουργό Οικονοµικών, να εισαχθούν στη βάση δεδοµένων στοιχείων της ∆ΕΗ και της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων και να µην επιδέχονται αµφισβητήσεις ούτε από τις δηµόσιες αρχές αλλά ούτε από τους απλούς φορολογουµένους - ιδιοκτήτες ακινήτων.
Αλλωστε η διαδικασία που αποφασίστηκε στο πλαίσιο της εφαρµογής του έκτακτου τέλους στα ακίνητα να διασταυρωθούν τα στοιχεία της ∆ΕΗ µε αυτά της Γενικής Γραµµατείας Πληροφοριακών Συστηµάτων και των δήµων κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.
Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η ενιαία βάση δεδοµένων η ενιαία τιµή του ακινήτου θα απεικονίζεται σε όλα τα δηµόσια στοιχεία, όπως είναι οι λογαριασµοί ∆ΕΗ, το έντυπο Ε9 κτλ., χωρίς διαφοροποιήσεις και εξαιρέσεις.
Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο, εφόσον εφαρµοστεί στην τελική του µορφή, είναι δεδοµένο ότι θα διευκολύνει τόσο τους πολίτες όσο και τις αρχές καθώς σήµερα είναι πολύ πιθανόν άλλη αξία να αναγράφεται στο συµβόλαιο ιδιοκτησίας, στον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας που ισχύει την τελευταία διετία ή στο χαράτσι που επιβλήθηκε µέσω των λογαριασµών ηλεκτρικού ρεύµατος (∆ΕΗ και άλλων ιδιωτικών παρόχων).
Αξίζει, πάντως, να σηµειωθεί ότι σήµερα εντοπίζονται σηµαντικές διαφορές µεταξύ αντικειµενικών και αγοραίων τιµών πώλησης, γεγονός που υποδηλώνει ότι, αν αποφασίσει το υπουργείο Οικονοµικών να προχωρήσει στη µερική έστω προσέγγισή τους, τότε τα φορολογικά βάρη θα είναι µεγάλα.
Ποιοι πληρώνουν το «χαράτσι» μέσω δεη
Κανονικά θα πληρωθεί η πρώτη δόση του «χαρατσιού» των ακινήτων ακόμη και αν υπάρχουν λάθη στον υπολογισμό ή αν εξαιρούνται του νέου φόρου άνεργοι, πολύτεκνοι και άτομα με ειδικές ανάγκες.
Το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να δώσει προθεσμία πληρωμής 80 ημέρες από την έκδοση του λογαριασμού αντί για 40 ημέρες, όπως ίσχυε με την αρχική απόφαση.
Την ίδια στιγμή συστήνεται σε κάθε εφορία μια τριμελής επιτροπή η οποία θα δέχεται αιτήσεις ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, είναι άποροι, έχουν προβλήματα υγείας κτλ. για να αποφασίσουν αν θα επιβαρυνθούν με το χαμηλό τέλος (0,5 ευρώ ανά τετραγωνικό).
Οι πολίτες έχουν προθεσμία ως τις 20 Ιανουαρίου να υποβάλουν στους δήμους τους αιτήσεις για τη διόρθωση λαθών στη τιμή ζώνης, στα τετραγωνικά ή στην παλαιότητα, αφού όμως πληρώσουν κανονικά τη δόση που έχει προκύψει με βάση τα στοιχεία της 17ης Σεπτεμβρίου.
ΠΗΓΗ: Το Βήμα
Τα αντικειµενικά κριτήρια στη φορολογία
Είναι πολύ πιθανόν το οικονοµικό επιτελείο της νέας κυβέρνησης να καταθέσει τον επόµενο µήνα στη Βουλή ένα νέο φορολογικό νοµοσχέδιο το οποίο έχει ήδη καταρτισθεί και µε το οποίο φιλοδοξείται η θέσπιση ενός νέου συστήµατος φορολογίας, κοινωνικά δίκαιου, µε αναδιανεµητικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα. Στο νοµοσχέδιο αυτό θα περιλαµβάνονται διατάξεις µε τις οποίες θα θεσπίζεται µεθοδολογία αντικειµενικού προσδιορισµού του φορολογητέου εισοδήµατος των ελεύθερων επαγγελµατιών και των µικροµεσαίων επιχειρήσεων, µε παράλληλη κατάργηση της διαδικασίας της «αυτοπεραίωσης», η οποία δηµοσιονοµικά λειτουργεί µάλλον αρνητικά.
Είναι αναµφίβολο ότι ο προσδιορισµός του φορολογητέου εισοδήµατος των πολιτών µε αντικειµενικά κριτήρια αποτελεί ανορθόδοξη µεθοδολογία προσδιορισµού του φορολογητέου εισοδήµατος, µεθοδολογία που δεν συνάδει µε τη φορολογική δεοντολογία αφού µε αυτή δεν φορολογείται το πραγµατικά αποκτηθέν εισόδηµα, αλλά ένα υποτιθέµενο εισόδηµα το οποίο προφανώς δεν ανταποκρίνεται στη φοροδοτική ικανότητα του φορολογούµενου φυσικού ή νοµικού προσώπου. Η µεθοδολογία των αντικειµενικών κριτηρίων λειτουργεί κατά κάποιον τρόπο ισοπεδωτικά. Το εισόδηµα που φορολογείται µε τη µέθοδο των αντικειµενικών κριτηρίων, πιθανόν να είναι µεγαλύτερο ή και µικρότερο από αυτό που πράγµατι έχει αποκτηθεί.
Τα δικαστήρια έχουν δεχθεί ωστόσο ότι ο κοινός νοµοθέτης έχει την ευχέρεια προκειµένου να προσδιορίσει την πραγµατική φοροδοτική ικανότητα των πολιτών να µπορεί να επιλέγει το πιο πρόσφορο και κατάλληλο φορολογικό σύστηµα και ακόµη να προσδιορίζει τη φορολογητέα ύλη µε µεθόδους οι οποίες έχουν προβλεφθεί από τυπικό νόµο και οι οποίες στηρίζονται σε αντικειµενικά κριτήρια, έστω και αν µε αυτές τις µεθόδους παραµερίζονται τα ειλικρινώς τηρηθέντα βιβλία και στοιχεία.
Αντικειµενική µέθοδος προσδιορισµού του φορολογητέου εισοδήµατος των ελεύθερων επαγγελµατιών και των µικροµεσαίων επιχειρήσεων θεσπίστηκε στην Ελλάδα το 1994 (Ν. 2214/1994) επί υπουργίας του Α. Παπαδόπουλου , η οποία εφαρµόστηκε επί µία τετραετία και είχε ικανοποιητικά δηµοσιονοµικά αποτελέσµατα. Η αδυναµία του ελεγκτικού µηχανισµού να συλλάβει το εισόδηµα που πράγµατι αποκτάται, η πολυνοµία, η έλλειψη σταθερότητας στο φορολογικό σύστηµα, κυρίως όµως ο δηµοσιονοµικός εκτροχιασµός από τον οποίο εδώ και χρόνια ταλανίζεται η χώρα, επιβάλλουν ως έσχατη αλλά αναγκαία λύση την εισαγωγή αντικειµενικού τρόπου προσδιορισµού του φορολογητέου εισοδήµατος επαγγελµατικών τάξεων που κατά τεκµήριο φοροδιαφεύγουν. Η περιστολή της φοροδιαφυγής δεν αποτελεί µόνο δηµοσιονοµική προτεραιότητα αλλά κυρίως κοινωνική ανάγκη.
ΠΗΓΗ: Το Βήμα