Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010

Τέλη κυκλοφορίας: Για το ίδιο μοντέλο μια μέρα κάνει τη διαφορά
Σε δύο σημαντικές κατηγορίες χωρίζονται τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων που θα ισχύσουν για το 2011. Η πρώτη έχει να κάνει με την περιβαλλοντική απόδοση του κάθε αυτοκινήτου για όσα ΙΧ πάρουν άδεια κυκλοφορίας από 1/11/2010 (και όχι από τον Ιανουάριο του 2011 όπως αρχικά προβλεπόταν) και η δεύτερη για τα ΙΧ με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/10/2010, όπου πολλά πράγματα έχουν διαφοροποιηθεί. Ας πάρουμε την κάθε κατηγορία χωριστά.
Ο συνδυασμός των τελών κυκλοφορίας ανάλογα με τις πιστοποιημένες από το εργοστάσιο εκπομπές ρύπων (ανεξαρτήτου καυσίμου) είναι το νέο δεδομένο στα αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από τον Νοέμβριο.
Εδώ η άποψή μας είναι καταρχήν, θετική, καθώς τον θεωρούμε δίκαιο τρόπο υπολογισμού (η πριμοδότηση των «καθαρών» αυτοκινήτων είναι προς όφελος του περιβάλλοντος), διαφωνούμε όμως με το ύψος των συντελεστών που αντιστοιχούν στα μικρομεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα...
Με το νέο μέτρο όσα ΙΧ εκπέμπουν έως 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χλμ. απαλλάσσονται από τέλη κυκλοφορίας. Μέχρι στιγμής τα μόνα αυτοκίνητα που περιλαμβάνονται σε αυτό το κλιμάκιο είναι τα υβριδικά Toyota Prius και Auris HSD, το Toyota IQ 1.0, αλλά και το Smart στην έκδοση με τον ντίζελ κινητήρα (0.7 lt). Είναι αναμενόμενο εταιρείες που κινούνται στην περιοχή των 101-105 γρ. να προχωρήσουν σε βελτιώσεις προκειμένου να κατέβουν στο απαλλασσόμενο κλιμάκιο.
Ακολουθεί το κλιμάκιο με εκπομπές από 101-120 γρ. που θα πληρώσει από 80,8-96 ευρώ, ενώ τα υψηλότερα τέλην (από 753 ευρώ) θα πληρώσουν τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν από 251 γρ.
Για τα αυτοκίνητα με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/10/2010 το νέο σύστημα των τελών επιφέρει τις εξής αλλαγές:
Καταργείται το κριτήριο της παλαιότητας και θεσπίζεται κλίμακα υπολογισμού των τελών με βάση τον κυβισμό του κινητήρα.
Αυξάνονται οι κατηγορίες κυβισμού βάσει των οποίων καθορίζονται τα τέλη από 5 σε 11.
Και τέλος, ενσωματώνεται ο ειδικός φόρος για τα μεγάλου κυβισμού ΙΧ και τις μοτοσικλέτες (άνω των 1.929 κ.εκ.) που επιβλήθηκε στα περσινά τέλη.
Βάσει των νέων αλλαγών τα παλαιά, ακόμη και μεγάλου κυβισμού ΙΧ (άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/2004, δηλαδή κλάσεις Β, Γ, Δ) είναι ωφελημένα (μειώσεις από 12-330 ευρώ), ενώ έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι στα νέας τεχνολογίας ΙΧ της κλάσης Α (μετά την 1/1/2005, προδιαγραφών Euro5) είναι τα αδικημένα καθώς επιβαρύνονται από 20 έως 88 ευρώ!
Επιχειρώντας μια σύγκριση μεταξύ των δύο κατηγοριών θα δούμε τα εξής:
Ευνοούνται τα ΙΧ κυβισμού έως 1.200 κ.εκ. που θα πάρουν άδεια κυκλοφορίας από 1/11/2010 σε σχέση με τα ΙΧ με άδεια έως 31/10/2010.
Αδικούνται τα ΙΧ της νέας χρονιάς με κυβισμό από 1.200-2.000 κ.εκ. (που είναι και το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς) συγκριτικά με αυτά της κλίμακας έως 31/10/2010.
Κερδισμένα και τα ΙΧ άνω των 2.000 κ.εκ. με το σύστημα των εκπομπών ρύπων. Για παράδειγμα, τα τέλη για την δίλιτρη BMW 120i από τα 600 ευρώ πέφτουν στα 225 ευρώ αν ταξινομηθεί μέσα στον Νοέμβριο!
Η κυβέρνηση προκειμένου να είναι ακριβοδίκαιη και να αποφύγει τις στρεβλώσεις θα έπρεπε να συμπεριλάβει στο καθεστώς του υπολογισμού βάσει ρύπων και αυτοκίνητα άδειας κυκλοφορίας τουλάχιστον από το 2007 (προδιαγραφών Euro5) και μετέπειτα (υπάρχει η πιστοποίηση των ρύπων τους στις υπηρεσίες των συναρμόδιων υπουργείων), ούτως ώστε να αποφευχθεί και το φαινόμενο της επιβράδυνσης της αγοράς -για την οποία την κατηγορούν οι έμποροι- από τη στάση αναμονής των αγοραστών (πάντως όσοι θέλουν να κινηθούν στην κατηγορία των μικρομεσαίων-μεσαίων θα πρέπει να σπεύσουν τώρα).
Επίσης, για να μην αδικηθούν τα αυτοκίνητα που ενδιαφέρουν περισσότερο το αγοραστικό κοινό (1.400-1.800 κ.εκ.) θα έπρεπε οι συντελεστές στο σύστημα των ρύπων να είναι χαμηλότεροι. Κλείνοντας θα πρέπει να προσθέσουμε ότι οι «πράσινοι φόροι» που έχουν φύγει από τις κλάσεις Β, Γ και Δ (άδεια κυκλοφορίας 31/12/2004 και παλαιότερα) δεν είναι μια? ευγενική προσφορά της κυβέρνησης, καθώς η αντιστοιχία του έχει προστεθεί ως έξτρα φόρος στην τιμή της βενζίνης...
ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ
Στα αξιοπερίεργα του συστήματος είναι ότι ακριβώς το ίδιο αυτοκίνητο με διαφορά ταξινόμησης μίας μέρας θα πληρώσει εντελώς διαφοροποιημένα τέλη.
Ετσι θα δούμε το Porsche Cayenne 4.8 GTS (361 γρ.) για να αναφέρουμε ένα ακραίο παράδειγμα κυβισμού, έως 31/10 προϋποθέτει 1.200 ευρώ και από 1/11, 1.083 ευρώ.
Στη μικρομεσαία κατηγορία το δημοφιλές VW Golf 1.4 TSI (144 γρ.), από τα πιο «καθαρά» συμβατικά της κατηγορίας, ευνοείται (220 ευρώ για ταξινόμηση έως 31/10 και 216 από 1/11, όμως το ίδιας κατηγορίας Peugeot 308 με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα 1.4 (155 γρ.) θα επιβαρύνεται 232,5 ευρώ (1/11) έναντι των 220 (31/10).
Το Audi
Στη μεσαία κατηγορία έχουμε αντίστοιχα παραδείγματα. Το Audi A4 1.8 TSI 160hp (169 γρ.) θα πληρώσει από τον Νοέμβριο 340 ευρώ και έως 31/10 μόλις 270 ευρώ, η Alfa Romeo 159 1750 (189 γρ.) ομοίως 425,25 και 270 ευρώ, το Ford Mondeo στην έκδοση 1.6lt (177 γρ.) 354 και 240 ευρώ, όμως στη μεγαλύτερη στα 2.0 λίτρα (189 γρ.) 425,5 και 600 ευρώ, κ.ο.κ.
Tα 2λιτρα SUV(π.χ. Νissan X-Trail/208 γρ.), ομοίως ευννοούνται με το καθεστώς των ρύπων (520/600 ευρώ), το ίδιο και αυτά με μεγαλύτερο κυβισμό.
ΠΗΓΗ: Έθνος της Κυριακής