Τετάρτη 4 Μαΐου 2011

Φορολογικό πιστοποιητικό από τους ορκωτούς ελεγκτές
Πιστοποιητικό φορολογικής συνέπειας, που θα εκδίδουν οι ορκωτοί ελεγκτές και θα απαλλάσσει ΑΕ και ΕΠΕ από τακτικούς ελέγχους, τεκμαρτό υπολογισμό του φόρου από τα γραφεία των εφόρων για όσους δεν υποβάλλουν δηλώσεις ΦΠΑ αλλά και φορολόγηση μέχρι και 45% των καταθέσεων που δεν δικαιολογείται η προέλευσή τους αποτελούν μερικές από της ρηξικέλευθες ρυθμίσεις του επιχειρησιακού σχεδίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, που παρουσιάζει η κυβέρνηση τη Δευτέρα. Το σχέδιο έχει τριετή ορίζοντα και ετήσιους συγκεκριμένους ποσοτικοποιημένους στόχους, οι οποίοι θα παρακολουθούνται μηνιαίως από εκτελεστική επιτροπή που θα «αναφέρεται» στη διευρυμένη διυπουργική ομάδα των υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη. Πρόκειται για μία συντονισμένη προσπάθεια της κυβέρνησης να αυξήσει τα δημόσια έσοδα κατά 3,6 δισ. ευρώ από την πάταξη του φαινομένου, εκ των οποίων το 1,6 δισ. ευρώ το τρέχον έτος.
Φορολόγηση μέχρι και 45% των καταθέσεων που δεν δικαιολογείται η προέλευσή τους, φορολογικό πιστοποιητικό ελεγκτικής ασυλίας για ΑΕ και ΕΠΕ από ορκωτούς ελεγκτές αλλά και αυτόματο υπολογισμό του φόρου από τα γραφεία των εφόρων για όσους δεν υποβάλλουν δηλώσεις ΦΠΑ, αποτελούν μερικές από της ρηξικέλευθες ρυθμίσεις του επιχειρησιακού σχεδίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που παρουσιάζει η κυβέρνηση τη Δευτέρα.
Πρόκειται για ένα σχέδιο με τριετή ορίζοντα και ετήσιους συγκεκριμένους ποσοτικοποιημένους στόχους, το οποίο θεσμοθετείται στο πλαίσιο μιας Διυπουργικής Ομάδας (Οικονομικών, Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη), που θα το παρακολουθεί συστηματικά σε μια συντονισμένη προσπάθεια της κυβέρνησης να αυξήσει τα δημόσια έσοδα κατά 3,6 δισ. ευρώ από την πάταξη του φαινομένου.
Από το ποσό αυτό, τα 1,6 δισ. ευρώ προβλέπεται να ενισχύσει τον τρέχοντα προϋπολογισμό, αφού το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δίνει ιδιαίτερη σημασία στον περιορισμό της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, προκειμένου να μην θιγούν κοινωνικές δαπάνες αλλά και να μην υπάρξουν άλλα επώδυνα εισπρακτικά μέτρα.
Ειδικότερα, η καταπολέμηση του φαινομένου επιβάλλεται πλέον ως εθνική ανάγκη από την κυβέρνηση, αφού η φοροδιαφυγή αναιρεί τον κοινωνικό χαρακτήρα του κράτους, στερεί τους αναγκαίους πόρους για την εκπλήρωση της αποστολής του στους τομείς της υγείας, της πρόνοιας και της παιδείας, στρεβλώνει τον ανταγωνισμό προς όφελος των ανέντιμων εμπόρων και δημιουργεί φαινόμενα άνισης μεταχείρισης των πολιτών.
Υπό τις σημερινές μάλιστα συνθήκες της οικονομικής κρίσης και της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, η φοροδιαφυγή επηρεάζει την οικονομική υπόσταση και φερεγγυότητά της.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την αναθεώρηση του περυσινού ελλείμματος στα επίπεδα του 10,5% του ΑΕΠ (24,2 δισ. ευρώ), έναντι 9,4% που προέβλεπε η κυβέρνηση, το έλλειμμα θα πρέπει να περιοριστεί τουλάχιστον κατά 7,4 δισ. ευρώ το τρέχον έτος, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του προϋπολογισμού για έλλειμμα 7,4% του ΑΕΠ (16,8 δισ. ευρώ).
Προκειμένου το βάρος της πρόσθετης προσαρμογής να περιοριστεί στα 3 δισ. ευρώ το υπουργείο προσδοκά σημαντική βοήθεια από την πάταξη του φαινομένου. Για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου το επιχειρησιακό σχέδιο προβλέπει καθημερινή παρακολούθηση της αποδοτικότητας των εφοριών, καλύτερο προγραμματισμό των ελέγχων από τα συναρμόδια υπουργεία για την πάταξη ειδικά του λαθρεμπορίου που στερεί από τα δημόσια ταμεία περί τα 400 εκατ. ευρώ ετησίως αλλά και ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης.
ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Οι στόχοι του εθνικού επιχειρησιακού προγράμματος θα παρακολουθούνται μηνιαίως από τη 15μελή εκτελεστική επιτροπή, στην οποία πέραν του υπουργού Οικονομικών θα μετέχει ο φορολογικός εισαγγελέας, οι γενικοί γραμματείς των τεσσάρων υπουργείων, ο διοικητής της ΕΥΠ, ο ειδικός γραμματέας του ΣΔΟΕ αλλά και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Στόχοι του προγράμματος είναι:
1. Η σύλληψη νέας φορολογητέας ύλης, μέσω εκτέλεσης ελέγχων, εφαρμογής τεκμηρίων και κριτηρίων για την επιλογή των ελεγχόμενων υποθέσεων, αξιοποίησης πληροφοριών και στοιχείων που λαμβάνονται από άλλα κράτη στο πλαίσιο της αμοιβαίας διοικητικής και δικαστικής συνδρομής, καθώς και από διεθνείς υπηρεσίες και οργανισμούς.
2. Η φορολογική συμμόρφωση των πολιτών, μέσω της άρσης αδικιών, της απλούστευσης και κωδικοποίησης της φορολογικής νομοθεσίας και της εφαρμογής των νόμων για την ποινική καταστολή των φορολογικών αδικημάτων.
3. Η επιτάχυνση στην είσπραξη των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο.
4. Η ανάπτυξη τεχνικών και μεθοδολογίας για τον φορολογικό έλεγχο με έμφαση στους φορολογουμένους υψηλού κινδύνου, τις μεγάλες επιχειρήσεις και τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
5. Η ισχυροποίηση της φορολογικής διοίκησης μέσω της καταπολέμησης της διαφθοράς.
Για την επίτευξη των στόχων αυτών, το επιχειρησιακό σχέδιο «φέρνει» νέες τεχνικές ελέγχου, οι οποίες πλέον θα στηρίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, θα είναι αυτοματοποιημένες και θα αξιοποιούν τις δεκάδες διασταυρώσεις που δύναται να ενεργεί η ΓΓΠΣ στα στοιχεία των πάσης φύσεως οικονομικών δραστηριοτήτων (ΦΠΑ, μισθώματα ακινήτων, εμπορικές αμοιβές, ΦΜΑΠ, ΕΤΑΚ, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής κ.λπ.).
Το κύριο βάρος «πέφτει» πλέον στα φυσικά πρόσωπα, στη μεγάλης έκτασης φοροαποφυγή, στην απόδοση του ΦΠΑ και των παρακρατούμενων φόρων, στον έλεγχο τεκµηρίων και πόθεν έσχες αλλά και στην αξιοποίηση όλου του είδους των στοιχείων που προέρχονται είτε από καταγγελίες είτε από συνεργασία με πιστωτικά ιδρύματα και τράπεζες πληροφοριών. Στο πλαίσιο αυτό το σχέδιο θα παρέχει στους εφόρους τις εξής δυνατότητες:
- Εκδοσης μερικής πράξης προσδιορισμού του φόρου για μία ή περισσότερες φορολογικές περιόδους ή και για ολόκληρη διαχειριστική περίοδο για τους φορολογουμένους που παρέλειψαν να δηλώσουν ή δήλωσαν ανακριβώς τη φορολογητέα αξία τα ποσοστά και τις εκπτώσεις φόρου. Απαραίτητο εργαλείο για την έκδοση της πράξης αποτελεί το Elenxis, καθώς ο φόρος θα υπολογίζεται αυτόματα από τις ΔΟΥ χωρίς να είναι απαραίτητος ο έλεγχος όλων των βιβλίων και στοιχείων αλλά και η διενέργεια ελέγχου σε άλλες φορολογίες.
- Φορολόγησης των καταθέσεων που δεν μπορούν οι κάτοχοι να δικαιολογήσουν την προέλευση του ποσού βάσει των εισοδημάτων τους ή άλλης πηγής. Ειδικότερα, τα ποσά αυτά θα θεωρούνται ως εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα και θα φορολογούνται με συντελεστές που φθάνουν ακόμη και το 45%!
- Τεκμαρτού υπολογισμού του ΦΠΑ που θα πρέπει να αποδώσουν όσοι δεν υποβάλουν περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ. Ο εντοπισμός τους θα γίνεται από τη ΓΓΠΣ (ήδη από τη λειτουργία αυτή έχουν εντοπιστεί μόνο για το πρώτο δίμηνο του έτους 18.000 επιχειρήσεις με βιβλία Γ' κατηγορίας που δεν υπέβαλαν περιοδικές δηλώσεις) και οι έφοροι θα υπολογίζουν αυτόματα από τις ΔΟΥ τα ποσά που πρέπει να αποδοθούν με βάση τον μέσο όρο του ΦΠΑ που δηλώθηκε τις τελευταίες τρεις χρήσεις.
Πέραν αυτών το επιχειρησιακό σχέδιο θα προβλέπει και την επιβράβευση των συνεπών φορολογουμένων, με τη θέσπιση του πιστοποιητικού φορολογικής συνέπειας. Ειδικά δε για τις ΑΕ και ΕΠΕ, προβλέπεται η θέσπιση του φορολογικού πιστοποιητικού από τους ορκωτούς ελεγκτές, οι οποίοι κατά τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης θα ελέγχουν και τις φορολογικές υποχρεώσεις (ΦΜΥ, ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος κ.λπ.).
Αν από την τήρηση των βιβλίων διαπιστώνεται φορολογική παράβαση ή μη απόδοση φόρων τότε αυτό θα πρέπει να αναγράφεται στο πιστοποιητικό, καθιστώντας αυτομάτως υποψήφια προς τακτικό έλεγχο την επιχείρηση. Εφόσον η εταιρεία είναι «καθαρή» από παραβάσεις τότε θα εκδίδεται το φορολογικό πιστοποιητικό που θα τις παρέχει ελεγκτική ασυλία.
ΠΗΓΗ: Κέρδος