Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

Οι 5 «γκρίζες ζώνες» των νέων φορομέτρων
Μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή με αδιευκρίνιστες ωστόσο σημαντικές λεπτομέρειες του τρόπου εφαρμογής των μέτρων που πρόκειται να επιβληθούν, προβλέπει το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο 2012-2015 που ψηφίζεται σήμερα από τη Βουλή. Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 7,3% του ΑΕΠ το τρέχον έτος έναντι αρχικών προβλέψεων 7,6%, αντιπροσωπεύοντας το ποσό των 16,358 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, πάντως, σημαντικές είναι οι εκκρεμότητες που αφήνει η εσπευσμένη κατάθεση του εφαρμοστικού, όπως για παράδειγμα το θέμα της επιβολής του τέλους επιτηδεύματος σε μισθωτούς με μπλοκάκι ή του επαναπατρισμού κεφαλαίων. Για τις καταθέσεις στο εξωτερικό προωθείται συμφωνία με την Ελβετία, ενώ τα λογιστικά γραφεία γίνονται σύμμαχοι στην είσπραξη βεβαιωμένων φόρων.
Μεγαλύτερη δημοσιονομική προσαρμογή με αδιευκρίνιστες ωστόσο σημαντικές λεπτομέρειες του τρόπου εφαρμογής των μέτρων που πρόκειται να επιβληθούν προβλέπει το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο 2012-2015, που ψηφίζεται σήμερα από τη Βουλή. Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 7,3% του ΑΕΠ το τρέχον έτος έναντι αρχικών προβλέψεων 7,6%, αντιπροσωπεύοντας το ποσό των 16,358 δισ. ευρώ για να περιοριστεί εάν όλα πάνε κατά γράμμα στο 0,6% του ΑΕΠ το 2015. Πρόκειται για μια τεράστια προσαρμογή της τάξης των 22,6 δισ. ευρώ για την οποία λαμβάνονται μέτρα ύψους 28,3 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, πάντως, σημαντικές εκκρεμότητες αφήνει η εσπευσμένη κατάθεση του εφαρμοστικού, αφού δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί πέντε από τις βασικότερες και πιο επώδυνες ρυθμίσεις.
Συγκεκριμένα:
1. Τέλος άσκησης επιτηδεύματος: Παραμένει ακόμη αδιευκρίνιστο το θέμα της επιβολής του τέλους στους μισθωτούς με εξαρτημένη εργασία και σταθερό εργοδότη, που εισπράττουν τον μισθό τους με μπλοκ παροχής υπηρεσιών. Πρόκειται για τη γνωστή γενιά των 700 ευρώ που μετά το μνημόνιο μεταβλήθηκε σε γενιά των 592 ευρώ και απασχολείται με συμβάσεις έργου που στην ουσία υποκρύπτουν εξαρτημένη εργασία. Το ίδιο πρόβλημα έχει ανακύψει και για μισθωτούς με παράλληλη εργασία που αμείβεται επίσης με μπλοκάκι χωρίς αυτό ωστόσο να αποτελεί τη βασική τους απασχόληση, ούτε από πλευράς ωρών ούτε από πλευράς εισπράξεων. Ανάλογο πρόβλημα είχε ανακύψει επί εποχής κ. Γιώργου Αλογοσκούφη κατά την κατάργηση του αφορολόγητου ορίου για τους ελευθέρους επαγγελματίες και επιβολή φόρου 10%, η οποία τελικά εγκαταλείφθηκε εν τη γενέσει της. Τότε από το μέτρο είχαν εξαιρεθεί οι ελεύθεροι επαγγελματίες που αμείβονταν από έναν εργοδότη εφόσον δήλωναν στη ΔΟΥ ότι εργάζονται εκτελώντας τις ίδιες εργασίες με τους υπόλοιπους μισθωτούς στην επιχείρηση.
2. ΦΠΑ: Το μεσοπρόθεσμο προβλέπει την αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση από το 13% στο 23% από 1.9.2011. Παρά ταύτα έχουν ενταθεί οι πιέσεις επιχειρηματιών και κυρίως ξενοδόχων για αναβολή του μέτρου, η εφαρμογή του οποίου θα είχε αρνητικά αποτελέσματα στον τουρισμό. Θέση την οποία μάλιστα υποστήριξε δημόσια χθες ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Γ. Νικητιάδης συντασσόμενος με τους ξενοδόχους. Στις αρχικές σκέψεις του υπουργείου, πάντως, ήταν η μετάταξη των προϊόντων στον υψηλό συντελεστή, αλλά με παράλληλη μείωσή του στο 20%. Ολα θα διευκρινιστούν με το φορολογικό νομοσχέδιο του Σεπτεμβρίου.
3. Παρακράτηση: Μπορεί η νέα φορολογική κλίμακα με τη μείωση του αφορολόγητου ορίου στα 12.000 ευρώ να ισχύσει αναδρομικά για τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1.1.2011 και μετά πλην όμως δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί πώς θα παρακρατηθεί το ποσό για τους μήνες που έχουν προηγηθεί. Το επικρατέστερο σενάριο κάνει λόγο για συμψηφισμό του ποσού με την υποβολή και εκκαθάριση των δηλώσεων που θα υποβληθούν του χρόνου. Από τον Ιούλιο, πάντως, που η παρακράτηση θα υπολογίζεται με βάση το νέο καθεστώς 4,2 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι, θα δουν μειωμένο το εισόδημά τους λόγω των αυξημένων κρατήσεων φόρου.
4. Επαναπατρισμός: Παρ' ότι το υπουργείο Οικονομικών έκανε σαφώς λόγο για χορήγηση επιπλέον κινήτρων για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων στο πλαίσιο της ενίσχυσης της φορολογικής συμμόρφωσης δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί το πλαίσιο γύρω από το οποίο θα κινούνται. Σημειώνεται ότι η ρύθμιση που τρέχει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου δίνει τη δυνατότητα επαναπατρισμού κεφαλαίων σε προθεσμιακό λογαριασμό κατάθεσης διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους με συντελεστή 8%. Τα αποτελέσματα είναι πενιχρά και το υπουργείο είχε ήδη προσανατολιστεί στη μείωση ή εξάλειψη του φόρου εφόσον το 15%-20% του επαναπατριζόμενου ποσού επενδυόταν, σε μία προσπάθεια να καταστεί ελκυστικότερη η ρύθμιση και να ενισχυθεί η ρευστότητα των τραπεζών. Πέραν των κινήτρων θα υπάρχει και η απειλή του ελέγχου για όσους διατηρούν καταθέσεις στο εξωτερικό, ειδικά μάλιστα μετά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη του υπουργού Οικονομικών κ. Ευ Βενιζέλου με την Ελβετίδα ομόλογό του για ανταλλαγή πληροφοριών και εφάπαξ φορολόγησης των τόκων στα πρότυπα της συμφωνίας Ελβετίας, Ηνωμένου Βασιλείου και Γερμανίας
5. Εισφορά αλληλεγγύης: Ανοικτός παραμένει ο χρονικός ορίζοντας επιβολής του μέτρου αλλά και αποστολής των εκκαθαριστικών σημειωμάτων στους υπόχρεους, οι οποίοι θα βρεθούν πιθανότατα το φθινόπωρο αντιμέτωποι με ένα πραγματικό χείμαρρο φορολογικών υποχρεώσεων. Όπως είναι γνωστό, η εισφορά καταβάλλεται σε έξι ίσες μηνιαίες δόσεις όχι μικρότερης των 300 ευρώ, εκτός της τελευταίας.
ΣΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ
Στη μάχη είσπραξης των φορολογικών εσόδων προτίθεται να ρίξει εμμέσως το υπουργείο Οικονομικών και τα ιδιωτικά λογιστικά γραφεία. Πρόκειται για διεύρυνση του ήδη σημαντικού ρόλου που έχει προσδώσει το τελευταίο διάστημα το υπουργείο Οικονομικών μετά τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης υπογραφής των φορολογικών δηλώσεων με αυτοπεραίωση από λογιστές.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ρόλος των λογιστικών και φοροτεχνικών γραφείων θα είναι διαμεσολαβητικός, καθώς η φορολογική δήλωση θα μπορεί να κατατίθεται από τον λογιστή, ο οποίος θα μπορεί επίσης να εξοφλεί τους φόρους και να εισπράττει την επιστροφή. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Οικονομικών σε μία προσπάθειά του να αποτρέψει την εμφάνιση εικονικών συναλλαγών έχει στήσει διπλό μπλόκο μέσω των λογιστικών γραφείων σε 800.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, οι οποίοι εφόσον αποφασίσουν να κάνουν αυτοπεραίωση θα πρέπει η δήλωσή τους να υπογράφεται υποχρεωτικά από λογιστή ανεξάρτητα από το ύψος των ακαθάριστων εσόδων.
Ωστόσο, ακόμη και γι' αυτούς που δεν κάνουν χρήση του αυτοελέγχου, μειώνονται τα ποσά των ακαθάριστων εσόδων πάνω από τα οποία καθίσταται υποχρεωτική η υπογραφή της δήλωσης από φοροτεχνικό.
ΠΗΓΗ: Κέρδος