Τρίτη 28 Ιουνίου 2011

Τα επτά σημεία SOS πριν αλλάξουμε εταιρεία παροχής ηλεκτρικού ρεύματος
Πρόστιμα από 150.000 ώς 500.000 ευρώ περιμένουν τους προμηθευτές λιανικής στο ρεύμα, τόσο τη ΔΕΗ όσο και τους ιδιώτες, εφόσον παραπλανούν συστηματικά τους καταναλωτές χρησιμοποιώντας αθέμιτες πρακτικές για τη διαφήμιση των τιμολογίων τους.
Τα παραπάνω προβλέπει απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) με τίτλο «Βασικές αρχές και γενικές προδιαγραφές θεμιτών εμπορικών πρακτικών προώθησης και πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας» που πέρασε την Πέμπτη από την ολομέλειά της. Το κείμενο ξεφεύγει από το ύφος των απλών συστάσεων (που είχαν παλαιότερες αποφάσεις της ΡΑΕ) και αποκτά χαρακτήρα δεσμευτικών όρων, η παραβίαση των οποίων επισύρει ποινές, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Αρχής Νίκος Βασιλάκος.
Σήμερα το βασικό πρόβλημα για όποιον καλείται να αποφασίσει αν τον συμφέρει ή όχι να επιλέξει άλλον πάροχο, πλην της ΔΕΗ, είναι ότι οι τιμοκατάλογοι των ιδιωτικών εταιρειών δεν είναι ευθέως συγκρίσιμοι. Ούτε μεταξύ τους αλλά ούτε και με εκείνους της ΔΕΗ. Τα κλιμάκια κατανάλωσης της ΔΕΗ, σε καθένα από τα οποία αντιστοιχεί και μια άλλη τιμή, είναι διαφορετικά από τις καταναλώσεις που αφορούν τα πακέτα των ιδιωτικών εταιρειών και δεν συμπίπτουν. Επιπλέον τα τιμολόγια - τόσο της ΔΕΗ όσο και των ιδιωτών - έχουν διαφορετικές διάρκειες. Τα προγράμματα της Energa, για παράδειγμα, προσφέρονται ως πακέτα αγοράς ενέργειας με διάρκεια τριμήνου καθιστώντας δύσκολη τη σύγκρισή τους με τις χρεώσεις της ΔΕΗ, η οποία καταμετρά ανά τετράμηνο. Γι' αυτό και πριν κάνουμε οποιαδήποτε κίνηση, πρέπει να έχουμε καταγράψει την ετήσια ενεργειακή μας κατανάλωση και να γνωρίζουμε πόσο ακριβώς πληρώνουμε. Εν συνεχεία, ο μόνος ασφαλής τρόπος για να καταλάβουμε αν πράγματι μας συμφέρει να αλλάξουμε εταιρεία είναι - όπως επισημαίνει και στη χθεσινή απόφασή της η ΡΑΕ - να ζητήσουμε από τους ανταγωνιστές της ΔΕΗ να μας κάνουν προσφορές σε ετήσια βάση.
Με βάση τα σημεία SOS της ΡΑΕ, ο πάροχος πρέπει να ενημερώνει αναλυτικά τον καταναλωτή για τα εξής:
1. Την κατηγορία της τιμολόγησης στην οποία αυτός εντάσσεται και τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
2. Τις μοναδιαίες χρεώσεις (ευρώ/kWh) που συνδέονται με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, οι οποίες πρέπει να αναγράφονται διακριτά η μία από την άλλη και να επεξήγεται η υπηρεσία με την οποία συνδέονται, κάτι που συχνά δεν συμβαίνει.
3. Αν το πακέτο έχει συγκεκριμένο όριο κιλοβατωρών, πρέπει να είναι απολύτως σαφές το ποιες υπηρεσίες και χρεώσεις περιλαμβάνονται στην τιμή. Επίσης πρέπει να είναι σαφές ποιες χρεώσεις επιβάλλονται επιπρόσθετα της αρχικής τιμής για επιπλέον υπηρεσίες ή για κατανάλωση πέραν του ορίου κιλοβατωρών του πακέτου, κάτι που επίσης συχνά δεν συμβαίνει. Εξίσου σημαντικό είναι οι εταιρείες να ενημερώνουν τους πελάτες τους για το πώς ελέγχονται τα όρια κιλοβατωρών στα πακέτα τους. Βασίζονται άραγε σε εκτιμήσεις ή σε πραγματικές μετρήσεις;
4. Δεν πρέπει η προσφορά να περιορίζεται σε γενικά ποσοστά εκπτώσεων, αλλά να αφορά ένα συνολικό ετήσιο εκτιμώμενο ποσό βάσει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του κάθε πελάτη, με σαφή ένδειξη για το ποιες υπηρεσίες καλύπτονται από το κάθε κόστος ξεχωριστά. Κι αυτό ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση στην ίδια βάση με άλλες προσφορές από τον ίδιο ή άλλον προμηθευτή. Η σύγκριση χρεώσεων, η οποία πραγματοποιείται από τον προμηθευτή και αφορά διαφορετικούς προμηθευτές, πρέπει επίσης να γίνεται στην ίδια βάση (κάτι που σήμερα δεν γίνεται), αλλιώς θεωρείται παραπλανητική.
5. Σαφής ενημέρωση πρέπει να παρέχεται για την έναρξη και λήξη ισχύος των χρεώσεων, για τους γενικούς αλλά και ειδικούς όρους τής κάθε προσφοράς, την ελάχιστη διάρκεια ισχύος της σύμβασης, τους όρους ανανέωσης, αλλά και υπαναχώρησης από αυτήν, καθώς και τις ενδεχόμενες ρήτρες πρόωρης καταγγελίας.
6. Το ίδιο ισχύει για τον εκτιμώμενο χρόνο ενεργοποίησης της υπηρεσίας, τους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής λογαριασμού, τη συχνότητα αποστολής του και τους όρους σχετικά με το ύψος και την καταβολή τυχόν εγγύησης.
7. Προσοχή, η έκπτωση αφορά μόνο την ενέργεια: οι διαφοροποιήσεις στα τιμολόγια των εταιρειών έναντι εκείνων της ΔΕΗ αφορούν αποκλειστικά το κόστος της ενέργειας και το πάγιο (περίπου το 50% ενός λογαριασμού) και όχι τις υπόλοιπες μη ανταγωνιστικές χρεώσεις, όπως φόροι, τέλος ΑΠΕ κ.λπ.
ΠΗΓΗ: Το Βήμα