Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

Οχι και από Στουρνάρα στην παράταση των δηλώσεων - Ολόκληρη η συνεντευξη στο MEGA

Σημεία συνέντευξης του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στην εκπομπή «Πρωινό Mega» και στους δημοσιογράφους Ιορδάνη Χασαπόπουλο και Ράνια Τζίμα
Σχετικά με την επίσκεψη του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ και ενδεχόμενες προσδοκίες για μία αμερικανική στήριξη για αλλαγή του «μίγματος» με περισσότερα αναπτυξιακά μέτρα και λιγότερα μέτρα λιτότητας

Φαίνεται ότι πήραμε μία δήλωση στήριξης στο υψηλότατο δυνατό επίπεδο, και τη δήλωση στήριξης που εμείς θέλαμε. Άλλωστε αυτό είχε διαφανεί και από την επίσκεψη του Αμερικανού Υπουργού Οικονομικών, κ. Λιου, στην Αθήνα. Πιστεύω ότι ήταν μία πολύ σημαντική επίσκεψη με σημαντικά αποτελέσματα και ως προς τις συνομιλίες που έγιναν με τους παράγοντες, με τον κ. Κέρι, τον κ. Λιου, και με τον πρόεδρο Ομπάμα, αλλά και με τη συνάντηση που είχε ο πρωθυπουργός με τους επενδυτές, που από ό,τι φαίνεται υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την Ελλάδα σήμερα.
Σχετικά με το αν αυτό το μήνυμα στήριξης πρόκειται να έχει απτά αποτελέσματα για τους Έλληνες πολίτες
Συμπίπτουμε με τις ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τη συνολική στάση της οικονομικής πολιτικής. Αυτό δηλαδή που λέγαμε εδώ και καιρό και έχουμε εκφράσει και στο Eurogroup, και με άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου και τη Γαλλία, ότι από μόνη της η λιτότητα δεν φέρνει αποτελέσματα. Ότι η δημοσιονομική προσαρμογή πρέπει να συνδυαστεί με οικονομική ανάπτυξη. Χθες είχαμε και στο υψηλότατο δυνατό επίπεδο μία παρόμοια δήλωση. Αυτό είναι σημαντικό και για τις διαπραγματεύσεις που έρχονται αλλά και γενικά για την πορεία μας στην Ευρωζώνη, θα έλεγα και για την αρχιτεκτονική της Ευρωζώνης.
Για το αν θα πεισθεί ο Ευρωπαϊκός Βορράς προς αυτή την κατεύθυνση
Νομίζω πρέπει. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος και αυτό είναι αντιληπτό. Εδώ και αρκετό καιρό έλεγα ότι ακόμη και αν η Ελλάδα, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία κάνουν όσα πρέπει, αυτό από μόνο του δεν λύνει τα προβλήματα της Ευρωζώνης, καθώς θα ανακύψουν νέα. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα κεντρικά προβλήματα οικονομικής πολιτικής. Βεβαίως, εμείς πρώτα τα δικά μας, που είναι σοβαρά αλλά τα έχουμε καλύψει σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό –πάνω από 2/3- αλλά πρέπει και η Ευρωζώνη πια να αντιμετωπίσει τα βασικά της προβλήματα που είναι: Πρώτον μία τραπεζική ένωση- βαδίζουμε προς αυτή αλλά όχι με τα γρήγορα βήματα που θα επιθυμούσαμε. Δεύτερον, μία οικονομική πολιτική που να συνδυάζει δημοσιονομική προσαρμογή με οικονομική ανάπτυξη. Δεν μπορούν όλες οι χώρες να κάνουν δημοσιονομική προσαρμογή, όπως επίσης δεν μπορούν όλες οι χώρες να είναι σε λιτότητα. Αυτό είναι πολύ βασικό. Τρίτο, και βασικότερο, που το βλέπω περισσότερο στο τέλος του δρόμου παρά στην αρχή, μία ενιαία αγορά χρέους στην Ευρωζώνη. Αυτά είναι τα στοιχεία εκείνα που θα επιτρέψουν συνολική λύση του προβλήματος.
Σχετικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους,τη διαφορετική φιλοσοφία μεταξύ ΗΠΑ-Γερμανίας και αν αυτή η «σύγκρουση» κορυφωθεί μετά τις γερμανικές εκλογές
Δεν βλέπω μεγάλες συγκρούσεις. Βλέπω έναν εποικοδομητικό διάλογο. Η νομική βάση για μείωση του χρέους υπάρχει στην απόφαση του Eurogroup, της 27ης Νοεμβρίου. Εκεί λέει σαφώς ότι, όταν και αν η Ελλάδα επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα οι εταίροι θα πάρουν κατάλληλα μέτρα για περαιτέρω μείωση του χρέους. Νομίζω δεν χρειάζεται να πούμε περισσότερα πράγματα από αυτό που ήδη υπάρχει σήμερα. Όταν έρθειη ώρα θα το ανοίξουμε αυτό το κεφάλαιο. Πρώτον και βασικότερον, όμως, το πρωτογενές πλεόνασμα. Χωρίς αυτό δεν μπορούμε να μιλήσουμε.
Για το εάν, με βάση τα στοιχεία που έχουμε μέχρι σήμερα, θα μπορεί να ανασχεθεί η ύφεση και να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα
Με τα στοιχεία εξαμήνου, που εκδώσαμε πριν λίγες ημέρες, αλλά και με τα στοιχεία των εσόδων του επταμήνου, δείχνει πράγματι ότι η μέχρι τώρα πορεία υπό προϋποθέσεις οδηγεί σε πρωτογενές πλεόνασμα στο τέλος του χρόνου, δηλαδή σε καλύτερο αποτέλεσμα από αυτό που έχουμε στον προϋπολογισμό, όπου, θυμίζω, μιλάμε για μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα. Βέβαια, έχουμε ακόμη μακρύ δρόμο. Μία από τις βασικές προϋποθέσεις είναι να εισπράξουμε τους φόρους. Κάνουμε μία άνευ προηγουμένου εκστρατεία προς αυτή την κατεύθυνση: κλείνουμε καταστήματα, περνάμε νόμους. Μέχρι προχθές δεν υπήρχε δυνατότητα ελέγχου στα ταμεία των καταστημάτων κατά τις αργίες ή τον Αύγουστο.Περάσαμε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, επειδή η Βουλή είναι κλειστή, για να μπορούν τα συνεργεία του ΣΔΟΕ και της Εφορίας να κατάσχουν εισπράξεις ταμείων, όταν υπάρχουν χρέη προς το δημόσιο και όταν υπάρχει παραβατικότητα. Αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Για το αν θα τα καταφέρουν οι πολίτες να ανταποκριθούν στις φορολογικές τους υποχρεώσεις, ώστε να επιτευχθούν και οι στόχοι στα έσοδα
Θυμίζω ότι η καθυστέρηση υπήρξε διότι ακριβώς δεν θέλαμε να επιβαρυνθεί ο πολίτης από την αρχή του χρόνου. Άρα, ενσυνειδήτως δώσαμε παρατάσεις. Πιστεύω ότι με τη βελτίωση που παρατηρούμε στην οικονομία και στα οικονομικά μεγέθη, ο πολίτης, έστω και δύσκολα, και το καταλαβαίνουμε αυτό, θα ανταποκριθεί. Σαφώς υπάρχει φως στο τούνελ. Από την ανάλυση των στοιχείων που κάνουμε, φαίνεται ότι πράγματι η ύφεση είναι ηπιότερη.
Για το αν η ύφεση θα φτάσει σε επίπεδα ακόμη και κάτω του 5%
Φέτος ναι, πιστεύω ότι η ύφεση θα είναι κάτω από το 5%. Όχι βέβαια ότι αυτό αποτελεί τεράστια επιτυχία.
Για το αν στο τέλος του 2013 πάμε σε πρωτογενές πλεόνασμα
Είπα πριν ότι ελπίζω. Ο δρόμος είναι μακρύς και δεν θέλω να δημιουργήσω προσδοκίες ακόμη. Απλώς, οι πρώτες ενδείξεις είναι θετικές αλλά έχουμε μεγάλη απόσταση ακόμη να διανύσουμε.
Για το αν ισχύει η παλαιότερη δήλωση του υπουργού ότι το 2014 θα μπούμε σε ρυθμούς ανάπτυξης
Ισχύει αυτή η δήλωση. Το πιστεύω ακόμη και τώρα και μάλιστα ακόμη περισσότερο. Αυτή τη στιγμή όλες οι προβλέψεις, από τις πλέον απαισιόδοξες μέχρι τις πλέον αισιόδοξες, θεωρούν ότι ο ρυθμός ανάπτυξης του 2014 θα είναι πολύ καλύτερος από αυτόν του 2013. Το τοποθετούν από -0,7% σε +0,7%. Θεωρώ, και νομίζω έχω αυτή τη στιγμή όλα τα στοιχεία για να το θεμελιώσω, ότι θα πάμε πιο κοντά στη δεύτερη πρόβλεψη, παρά στην πρώτη. Αυτό προκύπτει από ένα σύνολο στοιχείων: πρώτον από την αποκατάσταση εμπιστοσύνης. Έχουμε μία σταδιακή επανάκαμψη καταθέσεωνστην ελληνική οικονομία. Από στοιχεία πωλήσεων. Οι λιανικές πωλήσεις συνεχίζουν μεν να κινούνται σε αρνητικό επίπεδο, ως ρυθμός μεταβολής, αλλά εκεί που ήταν διψήφιο το αρνητικό επίπεδο, τώρα πλησιάζει, αρνητικά ακόμη, αλλά κοντά στο μηδέν. Έχουμε επιτυχή επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, πολύ θετική εξέλιξη στα τουριστικά έσοδα αυτή τη χρονιά. Επομένως, έχουμε αρκετά στοιχεία. Ακόμη και σε πιο απλούς δείκτες. Είναι, βέβαια, ακόμη πολύ νωρίς να «διακηρύξουμε» νίκη. Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας ακόμη.
Για το αν η ανάπτυξη φέρει νέες θέσεις εργασίας και πότε θα μπορέσει να γίνει αυτό
Το ερώτημα αυτό είναι πολύ βασικό διότι υπάρχουν και υποδείγματα ανάπτυξης που δεν συμπεριλαμβάνουν πολύ μεγάλη αύξηση της απασχόλησης. Υπάρχει σαφώς μία αντίθεση μεταξύ ανάπτυξης που προέρχεται εξ’ ολοκλήρου από αύξηση της παραγωγικότητας και ανάπτυξης που οφείλεται και σε αύξηση της απασχόλησης. Άρα, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο αναπτυξιακό μοντέλο, που τώρα έχουμε την πολυτέλεια να μπορούμε να σκεφτόμαστε.Η Ελλάδα χρειάζεται εξωστρέφεια. Πρέπει να βοηθήσουμε με κάθε τρόπο, κυρίως μέσω του ΕΣΠΑ, γιατί δεν έχουμε πλέον κάθετους τρόπους βοήθειας. Η εξωστρέφεια αυτή τη στιγμή είναι το βασικότερο στοιχείο. Η επιχειρηματικότητα πρέπει να στηριχθεί κυρίως σε αύξηση εξαγωγών ή σε υποκατάσταση εισαγωγών. Αυτό το είχαμε ξεχάσει τα προηγούμενα χρόνια. Η εσωτερική ζήτηση είναι ένας πολύ σοβαρός παράγοντας, αλλά αυτή τη στιγμή η μεγάλη αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας έχει να κάνει με το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Αυτό ήταν στην καρδιά της κρίσης. Μετά την ένταξη στο ευρώ αφήσαμε το ισοζύγιο και έφυγε εκτός ελέγχου, φτάσαμε να έχουμε ελλείμματα διψήφια. Ίσως φέτος για πρώτη φορά μετά από πολλές δεκαετίες- να έχουμε μηδενικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Όμως, αυτή η βελτίωση κυρίως έχει προέλθει από μείωση εισαγωγών. Στέκομαι στο στοιχείο ότι ένα ποσοστό, κατά 1/3 περίπου, έχει προέλθει από αύξηση εξαγωγών. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Επίσης, πρέπει να δούμε τι κομμάτι από τη μείωση των εισαγωγών δεν προήλθε από ύφεση αλλά από υποκατάσταση εισαγωγών από ελληνικές επιχειρήσεις. Πρέπει να αρχίσουμε να κοιτάζουμε τώρα, και αυτό κάνουμε, το νέο αναπτυξιακό πρότυπο. Αυτό πρέπει να συνδυάζει βελτίωση παραγωγικότητας με νέες θέσεις εργασίας.
Σχετικά με την άποψη που εκφράζεται ότι, στην Ελλάδα, εκτός από τον Τουρισμό, δεν παράγουμε τίποτε και άρα, όσο και να αυξηθούν οι εξαγωγές δεν είναι ικανές για να φέρουν αυτό το μοντέλο ανάπτυξης
Θα μου επιτρέψετε να πω ότι αυτή η άποψη είναι τελείως λανθασμένη και δεν στηρίζεται σε στοιχεία. Η Ελλάδα έχει πολύ σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, από τον πρωτογενή τομέα, όπου παράγει θαυμάσια προϊόντα που τα ζητά η διεθνής αγορά. Εκεί όμως λείπει η επιχειρηματικότητα. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε το καλύτερο λάδι στον κόσμο και να το βρίσκουμε σε ξένα ράφια, σε μεγάλα σούπερ μάρκετ του Λονδίνου, του Παρισιού, του Βερολίνου, με ξένες ετικέτες. Πρέπει η ελληνική επιχειρηματικότητα να γίνει εξωστρεφής, να ασχοληθεί με τον πρωτογενή τομέα. Επίσης, στο δευτερογενή τομέα, όπως είπα, παρατηρείται αύξηση εξαγωγών και υποκατάσταση εισαγωγών. Έχουμε δυνατότητες εκεί και στη μεταποίηση, και στη βιομηχανία και σε νέες αγορές. Στον τριτογενή τομέα, επίσης. Ένα παράδειγμα από το χώρο της υγείας: έχουμε θαυμάσιους γιατρούς. Σε πολλά νοσοκομεία, ειδικά σε νησιά και επαρχία, υπάρχουν κενές κλίνες. Αντί, τώρα, να εξάγουμε γιατρούς, αντί να γίνονται μετανάστες, μπορεί να εισάγουμε χρόνια πάσχοντες και να κάνουμε ιατρικό τουρισμό.
Σε ερώτηση για την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά και τη δήλωση του Τσαρλς Νταλάρα ότι η ελληνική οικονομία χρειάζεται 20 δισ. για ανάπτυξη
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τρεις παράγοντες. Ο πρώτος μεγάλος παράγοντας είναι το ΕΣΠΑ. Από σήμερα μέχρι το τέλος του 2020 από όλα τα ταμεία του ΕΣΠΑ, από χρήματα που ακόμη δεν έχουμε δαπανήσει από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και από το επόμενο, έχουμε μπροστά μας 44 δισ. ευρώ. Αυτό είναι εξωγενής εισαγωγή ρευστότητας πάρα πολύ σημαντική. Πρέπει εδώ να βελτιώσουμε τους ρυθμούς απορροφητικότητας. Άρα, υπάρχουν 44 δισ. «από χέρι», και από τα διαρθρωτικά ταμεία και από το αγροτικό ταμείο, που είναι ένα σημαντικό ποσό. Δεύτερον, έχουμε δραστηριοποίηση εκ νέου της ΕΤΕπ. Θυμίζω ότι πέρυσι, τους πρώτους 11 μήνες, λόγω του κινδύνου εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ, καλλιεργήθηκε, δυστυχώς, και από πολλούς κύκλους στο εξωτερικό και από πολλούς, θα έλεγα, πολιτικούς που δεν αξίζει να είναι πολιτικοί σήμερα, σε πολλές χώρες της ΕΕ, ένα καθεστώς τρομοκρατίας. Απειλήθηκαν ξένες τράπεζες, ακόμη και η ΕΤΕπ, και επί 11 μήνες δεν υπήρχε εισροή ούτε ενός ευρώ στην ελληνική οικονομία. Σήμερα η ΕΤΕπ έχει αρχίσει να δανειοδοτεί και πάλι πολλούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Τρίτο, και βασικότερο, η ανακεφαλαιοποίηση είναι μία αναγκαία, αλλά όχι και επαρκής συνθήκη. Για να υπάρξει επαρκής συνθήκη πρέπει να επιστρέψουν και οι καταθέσεις, που επιστρέφουν, αλλά με αργούς ρυθμούς. Ακόμη, πολλοί Έλληνες που έσπευσαν να βγάλουν τα χρήματά τους έξω κατά τη διάρκεια της κρίσης – δεν το κρίνω αυτό, θα το κρίνουν και οι ίδιοι, σήμερα ζημιώνονται. Έχουν πολύ χαμηλά επιτόκια έξω, ενώ τα επιτόκια στην Ελλάδα είναι σημαντικά. Δεν υπάρχει κανείς απολύτως κίνδυνος σήμερα για έξοδο από το ευρώ, κανένας κίνδυνος φορολόγησης για όσους έχουν δηλώσει τα εισοδήματά τους, άρα δεν υπάρχει κανένας λόγος να είναι έξω τα χρήματα. Επίσης –βασικότερο- υπολογίζουμε ότι περίπου 20 δισ., ή ακόμη και παραπάνω, βρίσκονται σε μαξιλάρια, στρώματα και διάφορες κρυψώνες. Αυτά είναι παράλογα πράγματα. Είπατε ότι λείπουν 20 δισ. από τη ρευστότητα. Παραπάνω από20 δισ. είναι τα χρήματα που είναι σήμερα κρυμμένα και νομίζω ότι έχει έρθει η ώρα να επιστρέψουν στις τράπεζες. Μην ακούτε κινδυνολόγους και ανθρώπους που επενδύουν στην καταστροφή της χώρας, που μιλούν για «κούρεμα» καταθέσεων. Δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο. Η Ελλάδα έχει κεφαλαιοποιημένες τράπεζες, είχε τη μεγάλη τύχη να είχε πάρει τα 50 δισ.από το δάνειο που πήρε και πηγαίνουν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, δεν υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος.
Για τη «γκρίνια» από κοινοτικούς παράγοντες που είπαν ότι έχουν δώσει αρκετά χρήματα για τις ΜμΕ, τα οποία όμως δεν έχουν φτάσει σε αυτές και ζήτησαν επίσπευση των διαδικασιών
Αυτό δεν ισχύει. Δεν νομίζω να υπάρχει πρόβλημα. Οι τράπεζες, ειδικά αν μιλάμε για παράδειγμα για τα χρήματα που έχουμε μοχλεύσει από το ΕΣΠΑ μέσω της ΕΤΕπ, για παροχή εγγυήσεων σε ελληνικές τράπεζες για ΜμΕ, το προϊόν αυτό απορροφάται γρήγορα. Δεν νομίζω να υπάρχει πρόβλημα εκεί. Όσο υπάρχει ζήτηση, θα υπάρχει και προσφορά.
Οι τράπεζες μέσα από τη μεγάλη δυσκολία της κρίσης στάθηκαν όρθιες, κεφαλαιοποιήθηκαν και σήμερα τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Έχουμε τέσσερις συστημικές τράπεζες, τέσσερις και μισή για την ακρίβεια, αν μου επιτρέπετε, που στέκονται στα πόδια τους με επαρκή ρυθμό κεφαλαιοποίησης. Άρα, λοιπόν, καλύφθηκε η πρώτη αναγκαία συνθήκη για τη ρευστότητα. Οι συνθήκες είναι σαφώς καλύτερες, υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια. Τώρα χρειαζόμαστε και επιστροφή καταθέσεων, καθώς παρότι επιστρέφουν , αυτό δεν γίνεται με το ρυθμό που θα επιθυμούσαμε. Η ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ είναι μεν σημαντικοί παράγοντες για τη ρευστότητα, δεν επαρκούν όμως.Φτιάξαμε και ένα άλλο εργαλείο: το Αναπτυξιακό Ταμείο, όπου θα συμμετάσχει και η ΕΤΕπ και η γερμανικήKfW. Πρόκειται για μία σημαντική συμβολή. Και μάλιστα αυτό το Ταμείο δεν θα αντλεί ρευστότητα από την εσωτερική αγορά. Θα φέρνει ρευστότητα από έξω για να την επενδύει στην ελληνική αγορά. Κάνουμε ότι είναι ανθρωπίνως δυνατό.
Για το ενδεχόμενο η χώρα να ζητήσει πόρους και έξω από το τραπεζικό σύστημα για την ενίσχυση της ανάπτυξης
Η Ελλάδα βεβαίως δεν έχει ακόμη πρόσβαση σε αγορές. Έχω θέσει δύο προϋποθέσεις για να γίνει αυτό:πρώτον πρωτογενές πλεόνασμα και δεύτερον επιστροφή σε οικονομική ανάπτυξη, έστω και θετικό πρόσημο μπροστά από ένα μικρό ρυθμό ανάπτυξης στο πρώτο ή στο δεύτερο τρίμηνο του επόμενου έτους. Ήδη, ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις έχουν βγει σε διεθνείς αγορές με αρκετά σημαντική επιτυχία. Θυμίζω το μερικό δάνειο που έκανε ο ΟΤΕ αλλά και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις.
Για το ενδεχόμενο λήψης νέων μέτρων για κάλυψη του δημοσιονομικού κενού μετά τη διαπραγμάτευση του Σεπτεμβρίου
Για το 2013-2014 σύμφωνα με την τελευταία επισκόπηση δεν υπάρχει κανένα δημοσιονομικό κενό, μέχρι στιγμής τουλάχιστον. Τα στοιχεία του εξαμήνου και του επταμήνου φαίνεται ότι επιβεβαιώνουν την άποψη αυτή. Για το 2015-2016 όταν είχε γίνει η πρώτη άσκηση πέρυσι, υπήρξε ένα δημοσιονομικό κενό, υπάρχει μία διαφορά μεταξύ της δικής μας εκτίμησης και της εκτίμησης της τρόικας. 4 δισ. σωρευτικά το 2015-2016 έβγαζε η έκθεση της ΕΕ και του ΔΝΤ, εμείς, με τις δικές μας εκτιμήσεις γύρω στα 2. Τώρα, όμως, ξανακάνουμε αυτή την άσκηση, γι αυτό και είμαστε όλοι εδώ και όχι σε διακοπές. Ξανακάνουμε όλες αυτές τις ασκήσεις ώστε, τέλος Σεπτεμβρίου, που θα έρθει η τρόικα να είμαστε έτοιμοι και να έχουμε τα επιχειρήματά μας. Εάν υπάρξει δημοσιονομικό κενό για το 2015-2016, σαφώς, κατά την άποψή μας, αυτό δεν μπορεί να καλυφθεί με οριζόντια επώδυνα δημοσιονομικά μέτρα. Πρέπει να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε από τη διαρθρωτική πλευρά. Αυτό μπορεί να είναι τα πάντα. Και η πάταξη της φοροδιαφυγής, στην οποία προχωρούμε, είναι ένα μη οριζόντιο μέτρο που καλύπτει το δημοσιονομικό κενό. Αυτό που κάνουμε τώρα με τα καταστήματα που δείχνουν παραβατικότητα, είναι και αυτό ένα διαρθρωτικό μέτρο, ίσως από τα πλέον σημαντικά. Δεν υπάρχει τίποτε το ιδιαίτερο σε σχέση με το Σεπτέμβριο και σε σχέση με τις προηγούμενες διαπραγματεύσεις. Όλες οι διαπραγματεύσεις είναι δύσκολες. Η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι στο μνημόνιο, επομένως πρέπει να κάνουμε τα αδύνατα δυνατά για να βγούμε από το μνημόνιο στις αγορές.
Το δημοσιονομικό νομίζω είναι αυτό που θα κρίνει πολλά. Αν πάμε καλά φέτος και έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα, νομίζω ότι οι μισάνοιχτες πόρτες θα ανοίξουν τελείως.
Για το αν ισχύει η δήλωση ότι «αν δεν κάνουμε απολύσεις δεν θα πάρουμε τις δόσεις»
Οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις δεν γίνονται ούτε για τη δόση ούτε καν για να έχουμε δημοσιονομικά οφέλη. Ήδη ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων έχει μειωθεί ριζικά, από το 2009 μέχρι σήμερα, με την εφαρμογή του αυστηρού κανόνα 1:5 στις προσλήψεις και με τις αποχωρήσεις λόγω συντάξεων. Οι 15.000 που θα φύγουν στα δύο χρόνια, δηλαδή το 2013-2014 ως υποχρεωτικές αποχωρήσεις, είναι για να βελτιωθεί η ποιότητα του δημόσιου τομέα. Θα φύγουν άνθρωποι που έχουν τιμωρηθεί, που έχουν πειθαρχικά, που δεν μπορούν να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους ως δημόσιοι υπάλληλοι, και θα έρθουν νεότεροι άνθρωποι να πάρουν τη θέση τους ένα προς ένα. 15.000 θα φύγουν και τόσους θα πάρουμε σε τομείς που έχουν ανάγκη από νέους ανθρώπους με πολύ μεγάλη παραγωγικότητα. Ένα παράδειγμα που θα ήθελα να επαναλάβω: πριν από λίγο καιρό κάναμε έναν εσωτερικό διαγωνισμό στο υπουργείο για να βρούμε πέντε υπαλλήλους που θα στελεχώσουν τη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες, για την ελληνική προεδρία, που είναι τόσο κρίσιμη. Είχα 60 εκπληκτικά βιογραφικά από δημοσίους υπαλλήλους, εφοριακούς, τελωνειακούς, δημοσιονομικούς, σε ένα ηλικιακό εύρος 35-45. Αν αυτούς τους 60 ανθρώπους έχουμε τη δυνατότητα να τους βάλουμε σε κορυφαίες θέσεις του υπουργείου Οικονομικών, η εικόνα θα είναι τελείως διαφορετική. Ήδη, από τη συγχώνευση των εφοριών που κάναμε, γιατί εμείς στο υπουργείο κάναμε μία πολύ μεγάλη αναδιάρθρωση που ίσως δεν γνωρίζει ο κόσμος, μειώσαμε τον αριθμό των ΔΟΥ από περίπου 240 σε περίπου 120. Εξοικονομήσαμε 5.000 εφοριακούς, οι οποίοι σήμερα, αντί να δίνουν παράβολα στον κόσμο και να κάθονται στα γραφεία, έχουν βγει και κάνουν ελέγχους. Ξέρετε πόσο μεγάλη διαφορά είναι αυτή; Αυτό λοιπόν επιτυγχάνει η κινητικότητα και οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις. Κάνουμε μία πολύ πιο αποτελεσματική δημόσια διοίκηση. Αντίστοιχα με αυτό, υπάρχουν παραδείγματα και από άλλα υπουργεία.
Σχετικά με την κινητικότητα στο ΥΠΟΙΚ και όσους ισχυρίζονται ότι δεν συμμετείχε σε αυτή το υπουργείο, «παρά μόνο με 400 καθαρίστριες»
Έχουν φύγει πάνω από 2.500 εφοριακοί. Εμείς κάναμε κινητικότητα πολύ νωρίτερα. Έφυγαν και αρκετοί, παραιτήθηκαν, διότι δεν δέχθηκαν τις θέσεις που προτείναμε. Το βασικό μας κέρδος αυτή τη στιγμή είναι ότι έχουμε 4.000 εφοριακούς στον έλεγχο. Ελεγκτικές υπηρεσίες που είναι το βασικότερο. Η μάχη κατά της φοροδιαφυγής δεν κερδίζεται αν δεν κάνεις ελέγχους. Σήμερα δεν είναι μόνο το ΣΔΟΕ που έχει βγει και ελέγχει την παραβατικότητα. Είναι και 4.000 εφοριακοί στο δρόμο.
Για το αν οι χειρισμοί του πρώην υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης οδήγησαν την κυβέρνηση «με την πλάτη στον τοίχο»
Δεν θέλω να κρίνω κανένα συνάδελφο. Καθένας έκανε κατά συνείδηση ό,τι νόμιζε σωστό. Ούτε κοιτάζω πίσω. Σημασία έχει να κοιτάξουμε μπροστά σήμερα. Αυτή τη στιγμή έχουμε μία πολύ δυνατή κυβέρνηση με πολύ μεγάλη συνοχή, που κινείται γρήγορα με ταχύτερους ρυθμούς. Αυτό έχει σημασία.
Σχετικά με τις δεξαμενές της κινητικότητας, τις απολύσεις και από πού αυτές θα προκύψουν και την «άρνηση υπουργών να συνδράμουν»
Όταν έρθει η ώρα θα το δείτε. Μην ξεχνάτε μιλάμε για ένα πολύ μικρό αριθμό. Οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις είναι λιγότερο από το 2%.
Ποτέ δεν εξέφρασα παράπονο για κανέναν υπουργό. Υπάρχει μία πραγματικότητα, την οποία αντιμετωπίζουμε. Πιστεύω ότι τώρα η κυβέρνηση κινείται με ταχύτερους ρυθμούς. Αυτό πρέπει να αρκεί. Δεν είμαι δυσαρεστημένος. Πάντα ο υπουργός Οικονομικών, επειδή ακριβώς, είναι από τη θέση του ο πρώτος που έρχεται σε αντιπαράθεση με τους δανειστές, είναι αναγκασμένος να μην είναι ικανοποιημένος και να ζητά όλο και περισσότερα πράγματα.
Σχετικά με τη δήλωση περί «κόπωσης»των βουλευτών
Μπορεί σε κάποιους να μην αρέσω ή κάποιοι να έχουν διαφορές, επειδή κάτι είπα. Διαβάστε προσεκτικά τη δήλωσή μου. Η δήλωση αυτή έγινε στο πρακτορείο Reuters, απευθυνόταν σε ένα συγκεκριμένο, ξένο ακροατήριο και έλεγε «κύριοι, η ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να αντέξει άλλα οριζόντια επώδυνα μέτρα». Βλέπετε κάτι το αρνητικό σε αυτό; Αν κάποιοι εδώ θεώρησαν σκόπιμο να δουν φαντάσματα πίσω από τη δήλωση αυτή, πραγματικά λυπάμαι. Δύο μέρες πριν συνεδριάσει το ΔΣ του ΔΝΤ, πού φαντάζεστε ότι μπορεί να απευθυνόταν η δήλωση αυτή;
Είμαι εδώ για να κάνω μία συγκεκριμένη δουλειά. Ίσως τη «δυσκολότερη στον πλανήτη», όπως μου έχουν πει συνάδελφοι στο Eurogroup. Αισθάνομαι ωστόσο μια χαρά.
Δέχομαι την καλόπιστη κριτική διότι από αυτή προκύπτουν ιδέες που προσπαθώ να αξιοποιήσω. Η κακόπιστη κριτική φαίνεται. Τον βουλευτής εκείνο που είπε ότι θα με αλλάξει, που ξαφνικά είδε ότι είναι πρωθυπουργός, αυτό δεν μπορώ να το κρίνω. Ας το κρίνει ο κόσμος που τον εκλέγει.
Σχετικά με την κυβερνητική συνοχή και το αν θα υπάρξουν προβλήματα στο να περάσουν νομοθετικές ρυθμίσεις από εδώ και πέρα
Έχω πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη στους συναδέλφους μου. Υπάρχει ένας πολύ δυνατός συντονισμός από τον πρωθυπουργό στην κυβέρνηση και είμαι αισιόδοξος. Ήδη, τα πρώτα δείγματα ανάκαμψης φαίνονται. Τα βλέπει όλος ο κόσμος άλλωστε. Αυτές οι δηλώσεις συμπαράστασης που γίνονται και σε ανώτατο επίπεδο δεν είναι τυχαίες. Δεν θα παίρναμε τέτοια δήλωση από τον πρόεδρο Ομπάμα αν η ελληνική οικονομία δεν πήγαινε καλά. Δεν θα ρίσκαρε ο πρόεδρος των ΗΠΑ μία τέτοια δήλωση αν τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά.
Σχετικά με το σχέδιο φορολόγησης των ακινήτων και το πότε θα είναι έτοιμο
Δουλεύουμε πυρετωδώς ώστε ο νέος φόρος ακινήτων που θα αντικαταστήσει το ΕΕΤΗΔΕ, τον ΕΤΑΑ όπως λέμε σήμερα, και τον ΦΑΠ, πιστεύουμε ότι είναι πολύ πιο δίκαιος διότι δεν πέφτει μόνο στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, αλλά πέφτει και σε οικόπεδα και πολύ λίγο σε αγροτεμάχια. Πιστεύουμε ότι είναι ένας πολύ δικαιότερος φόρος. Εκεί, πράγματι, η τρόικα θεωρεί ότι θα έχει μικρότερη εισπραξιμότητα από ότι θα έχει ο φόρος που εισπράττεται από τη ΔΕΗ. Προσπαθούμε με τεχνικά επιχειρήματα να βελτιώσουμε το ποσοστό εισπραξιμότητας το οποίο δέχεται η τρόικα σήμερα, ώστε και δικαιότερο φόρο να έχουμε, που πράγματι είναι, καιμεγαλύτερη εισπραξιμότητα να εξασφαλίσουμε. Πιστεύω ότι θα τους πείσουμε. Αυτός ο φόρος πρέπει να περάσει από τη Βουλή προς το τέλος Σεπτεμβρίου. Το 2013 πληρώνουμε για τελευταία φορά το χαράτσι.
Σχετικά με την άρση προστασίας πρώτης κατοικίας
Σαφώς ο άνεργος, ο φτωχός πρέπει να προστατευθεί. Αυτός, όμως, που πήρε δάνειο και πλήρωσε μία δύο μόνο δόσεις και μετά δεν το ξαναπλήρωσε και έχει περιουσία να το αποπληρώσει, καταλαβαίνετε ότι δεν πρέπει να προστατευθεί. Στην περίπτωση αυτή απλώς δεν θα έχουμε στεγαστική πίστη. Δεν θα δώσει καμία τράπεζα ποτέ νέο στεγαστικό δάνειο. Φαντάζομαι αυτό δεν το θέλει κανείς. Μελετούμε το σύστημα με πολύ μεγάλη κοινωνική ευαισθησία για εκείνους που δεν μπορούν να πληρώσουν. Όταν είμαστε έτοιμοι θα γίνουν ανακοινώσεις. Δεν θέλω να μπω σε αρμοδιότητες άλλου συναδέλφου. Δεν θέλω βέβαια να αρνούμαι να απαντώ και σε δύσκολες ερωτήσεις. Ένα από τα κριτήρια που σταθμίζουμε είναι σαφώς το κοινωνικό, άνθρωποι που δεν έχουν να πληρώσουν και δεν πρέπει να τους κυνηγούν οι τράπεζες για το πρώτο σπίτι. Υπάρχουν όμως και άνθρωποι που έχουν να πληρώσουν, διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία και είναι κατά σύστημα κακοπληρωτές. Αυτούς τους πληρώνουμε οι υπόλοιποι, το κοινωνικό σύνολο. Διότι και οι τράπεζες αν δεν εισπράξουν, χρειάζονται παραπάνω κεφάλαια που κάποιος πρέπει να τα βάλει.
Αυτό δεν αποτελεί πολιτική δικαιολογία. Είναι μία αδήριτη πραγματικότητα. Υπάρχουν τέτοια στοιχεία. Πρέπει να δούμε το θέμα με κοινωνική ευαισθησία αλλά από την άλλη μεριά δεν θέλουμε να πάψει να υπάρχει η στεγαστική πίστη. Θα δημιουργηθεί μεγάλη κρίση αν η τράπεζες σταματούν να δίνουν δάνεια για κατοικίες.
Για το τι πρόκειται να γίνει με τα «κόκκινα δάνεια»
Τα κόκκινα δάνεια αυξάνουν λόγω της ύφεσης. Επειδή η ύφεση βαίνει μειούμενη, τουλάχιστον από τα στοιχεία που παρατηρούμε, θα αρχίσουν να μειώνονται και τα κόκκινα δάνεια. Σε κάθε περίπτωση, η άσκηση για την κεφαλαιακή επάρκεια τραπεζών, δείχνει, τουλάχιστον από τα πολύ πρόωρα στοιχεία που έχουμε, ότι το «μαξιλάρι» που υπάρχει στο ΤΧΣ για κεφαλαιοποίηση τραπεζών για κόκκινα δάνεια είναι επαρκές και δεν υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος για τις τράπεζες. Οι τράπεζες με τα δικά τους κριτήρια κάνουν τις καλύτερες δυνατές ρυθμίσεις και προφανώς θέλουν να εισπράττουν χρήματα και όχι θέλουν να «αφανίζουν» τους πολίτες και τις περιουσίες τους, γιατί έτσι δεν θα εισπράξουν τίποτε. Ξέρουν τη δουλειά τους και έχουν σαφείς οδηγίες από την κυβέρνηση, η οποία συμμετέχει με ένα μεγάλο ποσοστό μέσω του ΤΧΣ, αλλά δεν μπορεί να παρέμβει βέβαια στην καθημερινή διαχείριση αυτού του ζητήματος.
Σχετικά με το ενδεχόμενο μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης ή αύξησης του επιδόματος θέρμανσης
Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Σαφώς υπάρχει θέμα με το επίδομα θέρμανσης διότι πέρυσι απορροφήθηκε ένα πολύ μικρό ποσοστό από αυτό, άρα θα έλεγα ότι το δεύτερο μέρος είναι στο τραπέζι. Το πρώτο δεν είναι για συγκεκριμένο λόγο: αυτή τη στιγμή ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης είναι ίδιοι για να μπορούμε να πατάξουμε το λαθρεμπόριο και αυτό έχει γίνει. Όμως σήμερα ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο κίνησης είναι ο χαμηλότερος δυνατός σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία. Δύσκολα λοιπόν βλέπω ουσιαστική μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης διότι τότε θα ξανανοίξει πόρτα για λαθρεμπόριο. Άρα, η έμφασή μας είναι στο δεύτερο σκέλος, που έχει να κάνει με το να ξαναδούμε τα κριτήρια με τα οποία χορηγείται το επίδομα θέρμανσης. Πολύ λίγοι ίσως δεν ήξεραν, ίσως τα κριτήρια δεν ήταν τα σωστά,θα το ξανακοιτάξουμε αυτό. Ήδη το εξετάζουμε. Περισσότεροι δικαιούχοι και πιο εύκολος ο τρόπος απορρόφησης.
Σχετικά με τις φορολογικές δηλώσεις και τις προθεσμίες υποβολής
Ο κόσμος πρέπει να δίνει τις δηλώσεις του με το που λήγει ο αριθμός του φορολογικού μητρώου. Δεν υπάρχουν παρατάσεις άλλες.
Σχετικά με τις αποδείξεις, αν είναι υποχρεωτική η συλλογή τους και εάν θα υπάρχουν «μπόνους»
Έχουμε υποχρέωση από το Σύνταγμα να προσέχουμε να μην μας κλέβουν. Αυτή τη στιγμή, όταν δεν εκδίδεται μια απόδειξη έτσι, αυτό σημαίνει ότι ο ΦΠΑ, τον οποίο ως καταναλωτής πληρώνω, κλέβεται από το κράτος. Και τελικά θα έρθω πάλι εγώ να τον πληρώσω. Άρα λοιπόν έχουμε υποχρέωση από το Σύνταγμα και από την ηθική να ζητάμε αποδείξεις. Αυτότο φαινόμενο πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Δεν μπορεί από μόνες τους οι εφορίες και από το κυνήγι που κάνουμε, να εξασφαλίσουμε ότι θα εκδίδονται οι αποδείξεις που πρέπει να εκδίδονται. Εκεί πρέπει ο πολίτης να ζητά αποδείξεις. Το μεγαλύτερο κίνητρο είναι το ακόλουθο: αν δεν ζητάμε αποδείξεις και κλέβεται ο ΦΠΑ θα τον πληρώσουμε δεύτερη φορά εμείς οι πολίτες και είναι λάθος αυτό. Δεν είναι δυνατόν αυτό που γίνεται σήμερα. Ο βαθμός παραβατικότητας που παρατηρούμε σε ορισμένες περιοχές είναι ασύλληπτος. Φτάνει το 100%. Δεν εκδίδεται καμία απόδειξη δηλαδή. Αυτό πρέπει να σταματήσει. Αυτό μας καταστρέφει.
Σκεφτόμαστε, κατ΄ αρχήν οι αποδείξεις θα αποκοπούν τελείως από το φορολογικό σύστημα. Δηλαδή δεν θα είναι προϋπόθεση για το αφορολόγητο, σίγουρο αυτό από την επόμενη περίοδο. Σκεφτόμαστε ορισμένα κίνητρα, για να δώσουμε στον κόσμο να συλλέγει αποδείξεις, αλλά δεν θέλω να σας πω αυτή τη στιγμή, υπάρχουν ιδέες στο τραπέζι, αλλά είναι δευτερεύον.Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο κόσμος πρέπει να ζητά αποδείξεις, διότι αν δεν ζητά θα ξαναπληρώσει τον ΦΠΑ, τον οποίο πλήρωσε και ο επιτήδειος καταστηματάρχης ή όποιος άλλος δεν τον αποδίδει με το να μην κόβει αποδείξεις.
Για την «επικοινωνιακή επίθεση για τη φοροδιαφυγή»
Όχι δεν είναι επικοινωνιακή, δεν είναι καθόλου έτσι. Έχουμε κλείσει 12 και θα κλείσουμε άλλα 14 καταστήματα.Απλώς εκείνοι έχουν το δικαίωμα ακρόασης από το Σύνταγμα. Και εμείς, επειδή πιστεύουμε σε κράτος δικαίου, πρέπει να τους ακούσουμε. ΄Εχουν δικαίωμα ακροάσεως. Δεν μπορούμε να παραβούμε το νόμο, εμείς πιστεύουμε ότι ζούμε σε κράτος δικαίου.
Θα είμαστε όμως πραγματικά αμείλικτοι, διότι αυτό το πράγμα πρέπει να σταματήσει.
Οι 15 ημέρες δεν είναι το πρόβλημα. Πρέπει να τους ακούσουμε και κατόπιν θα επιβληθεί η ποινή. Δείτε πόσοι άνθρωποι βρίσκονται στη φυλακή σήμερα για χρέη προς το δημόσιο.
Η κυβέρνηση αυτή έχει δείξει μια πολύ μεγάλη αποφασιστικότητα. Δεν μου αρέσει που το λέω, αλλά δείτε τι ακριβώς γίνεται σήμερα.
Για το αν υπάρχει καθεστώς προστασίας προς όσους δεν είναι φορολογικά συνεπείς
Γι αυτό και γινόμαστε πολύ πιο αυστηροί, γι αυτό και περάσαμε μέσα στο καλοκαίρι Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, με κλειστή Βουλή, για να μπορούμε να κατάσχουμε ταμεία, να μπαίνει το ΣΔΟΕ και θα κατάσχει.
Σχετικά με την έκθεση του ΔΝΤ που αναφέρει ότι αν δεν παταχθεί η φοροδιαφυγή θα έλθουν νέα μέτρα που θα αφορούνσε μισθούς και συντάξεις
Γι αυτό και πρέπει να την πατάξουμε. Θα τα καταφέρουμε. Αν αυτό είναι το σύστημα αξιών της ελληνικής κοινωνίας πραγματικά λυπάμαι αλλά θα πρέπει να επιβληθούν ποινές. Δεν γίνεται διαφορετικά. Και θα πρέπει όλοι μας να ζητάμε αποδείξεις. Δεν είναι δυνατόν αυτό που γίνεται σε ένα κατάστημα με 500 θαμώνες να μην έχει εκδοθεί ούτε μια απόδειξη. Αυτό που έγινε στη Χαλκιδική αποτελεί κλοπή. Δεντιμά τη χώρα μας κατ΄ αρχάς. Δεν τιμά τους πολίτες της και δεν τιμά βεβαίως και το ελληνικό κράτος.
Για το γεγονός ότι κατάστημα που σφραγίστηκε από το ΣΔΟΕ, λειτουργεί κανονικά
Πραγματικά προκαλεί λύπη αυτό όλο το θέμα.
Σχετικά με όσα αναφέρει η έκθεση του ΔΝΤ για περαιτέρω προσαρμογές στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα,αν υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια για μειώσεις και αν αυτό θα συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα της χώρας
Όχι δεν υπάρχουν περαιτέρωπεριθώρια, αλλάούτε η έκθεση μιλάει για περαιτέρωμείωση κατώτατου μισθού.
Πιστεύω πως ό,τι ήταν να δώσει ο μισθός το έδωσε. Από δω και πέρα θα πρέπει η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας να έρθει μέσα από την παραγωγικότητα και, μάλιστα, αυτό που λέμε τη διαρθρωτικήπαραγωγικότητα.
Υπάρχουν δυνατότητες παρεμβάσεων γι αυτό ακόμη έχουμε κλειστά επαγγέλματα, έχουμε κλειστές αγορές. Πρέπει, εξίσου με τη φοροδιαφυγή, να είμαστε αμείλικτοι και εκεί,διότι τελικά στερεί από την ελληνική οικονομία βαθμούς και πηγές οικονομικής ανάπτυξης.
Διαρθρωτικές αλλαγές, για να είμαστε πειστικοί ώστε να λέμε ότι δεν θέλουμε επώδυνα δημοσιονομικά μέτρα. Θέλουμε, όμως, και είναι σωστό αυτό και καμία τρόικα δεν μας το επιβάλλει,αλλά πρέπει να το κάνουμε μόνοι μας, να σταματήσει αυτό το καθεστώς προστασίας που έχει δοθεί σε κλάδους, που έχει δοθεί νύχτα με παρεμβάσεις τα προηγούμενα τριάντα χρόνια. Δυστυχώς, η πολιτική οικονομία της μεταπολίτευσης ήταν γεμάτη από τέτοια παραδείγματα. Πρέπει να απελευθερώσουμε αγορές και επαγγέλματα. Και έχουμε θαυμάσια παραδείγματα εδώ.
Σχετικά με την άποψη ότι «αν απελευθερωθούν τα φορτηγάθα ανεβεί το ΑΕΠ δύο μονάδες»
Το πιστεύω ακόμη. Έχουν περάσει δύο χρόνια, αλλά έχουμε μια πολύ μεγάλη ύφεση. ΄Ηδη, το ότιαπελευθερώθηκαν τα φορτηγά, απελευθερώθηκε το καμποτάζ έχει βελτιωθεί αρκετά η παραγωγικότητα, αυτό θα το αποτιμήσουμε, αυτό το αποτέλεσμα θα το αποτιμήσουμε, όταν η οικονομία ξαναμπεί σε τροχιά ανάπτυξης. Τι θα γινόταν, αν είχαμε κλειστά επαγγέλματα;
Όταν ξαναμπούμε σε τροχιά ανάκαμψης, αν μπούμε με κλειστά επαγγέλματα θα τιναχθεί ο πληθωρισμός. Ο πληθωρισμός θα παραμείνει χαμηλός, όταν ανοίξουν όλα τα επαγγέλματα και μπορούμε να επανέλθουμε.
Υπάρχει τρομακτική αντίσταση από συμφέροντα μέσα από τα επαγγέλματα αυτά.Υπάρχουν αντιστάσεις τις οποίες προσπαθούμε να κάμψουμε.
Υπάρχουν ακόμη αρκετά επαγγέλματα τα οποίαδεν έχουν ανοίξει ακόμη. Δεν θέλω τώρα να «καρφώσω» επαγγέλματα, γιατίβρισκόμαστε σε διάλογο με τις παραγωγικές τάξεις, σε καλό διάλογο, και τελικά πιστεύω ότι θα γίνει αυτό που πρέπει και όταν αρχίσει να ανακάμπτει η ελληνική οικονομίαο πληθωρισμός δεν θα ξανανέβει. Το 75% των επαγγελμάτων πάντως έχει ανοίξει σήμερα.
Σε ερώτηση για το ποιο είναι το πιο δύσκολο σημείο τηςδιαπραγμάτευσηςτου Σεπτεμβρίου και πού θα κριθεί
Όλα είναι δύσκολα, τίποτα δεν είναι εύκολοκαι δεν σου χαρίζεται τίποτα.Δουλεύουμε νυχθημερόν αυτήν την περίοδο, πρώτον για να φτιάξουμε ένα νέο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, δεύτερον δουλεύουμε στη βιωσιμότητα του χρέους, τρίτον δουλεύουμε για να δούμε, αν υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2015 και 2016 και, αν υπάρχει, πόσο είναι και πώς μπορεί να καλυφθεί με μη επώδυνα δημοσιονομικά μέτρα. Τέταρτον, κοιτάζουμε να καλύψουμε εκεί που έχουμεκενά, σε διάφορα υπουργεία. Έχω μια πολλή καλή συνεργασία με τους φίλους υπουργούς, ούτως ώστε να είμαστε πανέτοιμοι για την διαπραγμάτευση του Σεπτεμβρίου.
Για τον τομέα των αποκρατικοποιήσεων, τους στόχους, και για το αν υπάρξουν παρεμβάσεις ακόμη και στη Διοίκηση
Όχι δεν υπάρχει αυτό. Η Διοίκηση χαίρει μεγάλης εκτίμησης σήμερα από την τρόικα. Υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες, είναι ακόμη δύσκολη η αγορά, όπως είπα, εκεί κάνουμε τρία βήματα μπροστά έναβήμα πίσω, προχωρούμε, αλλά όχι με την ταχύτητα την οποίαθέλαμε. Πάντως, αυτή τη στιγμή υπάρχει ενδιαφέρον για ελληνικά περιουσιακά στοιχεία, για υποδομές από Ανατολή και Δύση και προχωρούμε. Πιστεύω ότι πράγματι υπήρχε μια καθυστέρηση φέτος, δεν θα πιάσουμε το στόχο των εσόδων του 2013φέτος, αλλά στο 2013-2014 μαζί θα το πιάσουμε. Θα δώσω ως παράδειγμα τη ΔΕΠΑ. Η ΔΕΠΑ θα επαναπροκηρυχθεί και πιστεύω ότι θα υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον τώρα. Για τη ΔΕΠΑ τοότι δεν έγινε η αποκρατικοποίηση δεν ήταν μόνο δικό μας σφάλμα. Ήταν και δικό μας αλλά όχι αποκλειστικά δικό μας και ίσως θα έλεγα όχι κυρίως δικό μας.
Σχετικά με τα λάθη της ελληνικής πλευράς στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ
Κάναμε αρκετά σωστά, ίσως όσον αφορά τη ΔΕΠΑέπρεπε να είχαμε ξεκαθαρίσει τα χρέη των ιδιωτών, να είχαν ρυθμιστεί πιο έγκαιρα.
Για το αν θα χρειαστεί να πάρουμε ισοδύναμα μέτρα για τις αποκρατικοποιήσεις
Πιστεύω ότι δεν θα χρειαστεί. Πάντως και αυτό έγινε ύστερα από σκληρή διαπραγμάτευση. Δεν μας χαρίστηκε τίποτε.
Σε ερώτηση για το τι θα μπορούσε να οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές
Η Δημοκρατία και το Κοινοβούλιο στάθηκαν στην Ελλάδα στο ύψος τους,σε μια πάρα πολύ δύσκολη περίοδο, και, από τη στιγμή που έχουμε καλύψει πάνω από τα 2/3 του δρόμου προς το τέλος, πιστεύω ότι υπάρχει η νηφαλιότητα, η υπομονή, η ωριμότητα από τους βουλευτές μας, διότι το σημαντικότεροπροαπαιτούμενο σ΄αυτή τη χώρα είναι η πολιτική σταθερότητα. Η πολιτική σταθερότητα είναι το σημαντικότερο προαπαιτούμενο και πρέπει να το διατηρήσουμε ως κόρη οφθαλμού. Και το διατηρούμε. Δεν φοβάμαι κανένα «ατύχημα».
Θα μου επιτρέψετε να πω μια φιλοσοφική αποστροφή. Η ιστορία κατά 90% εξελίσσεται με βάση θεμελιώδη μεγέθη, θεμελιώδεις αποφάσεις και με βασικές προϋποθέσεις, ένα 10% βέβαια έχει ατυχήματα. Είμαστε αρκετά ώριμοι πλέον, όμως, τώρα ώστε να αποφύγουμε αυτό το 10% των ατυχημάτων και να προχωρήσουμε στο πεπρωμένο της Ελλάδας που είναι μέσα στην Ευρώπη, με πολύ υψηλότερη ευημερία για τον κόσμο της. Αυτά που κάνουμε τώρα, και μας κατηγορεί η αξιωματική αντιπολίτευση, είναι μέτρα δυστυχώς αναγκαία για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε το επίπεδο ευημερίας και της δικής μας γενιάς και της επόμενης. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν εύκολοι δρόμοι και ο λαϊκισμός δεν είναι καλή συνταγή σήμερα που η χώρα μας περνάει από ένα πολύ δύσκολο μονοπάτι.
Όλοι μας φταίμε διότιδημιουργήσαμε χρέη για τις επόμενες γενιές, για τα παιδιά μας. Εμείς πρέπει να αποπληρώσουμε τα χρέη αυτά και μην τα αφήσουμε στα παιδιά μας.

http://taxheaven.gr