Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2010

Οδηγός επιβίωσης στον... λαβύρινθο της περαίωσης
Αν και είναι αρκετά δύσκολο έως ακατόρθωτο να ελέγξουν οι ίδιοι οι φορολογούμενοι την ορθότητα των στοιχείων που περιέχονται στο εκκαθαριστικό της περαίωσης, ωστόσο παραθέτουμε ορισμένα σημεία «κλειδιά» που βοηθούν για να διαλυθούν ομίχλες:
Aν λάβετε εκκαθαριστικό ενώ εδώ και χρόνια δεν έχετε ασκήσει καμία δραστηριότητα ως επιτηδευματίας ή ως επιχείρηση (μηδενικά έσοδα) μην παραξενευτείτε. Αυτό προβλέπεται από τα ψιλά γράμματα της εγκυκλίου του υπουργείου Οικονομικών που ορίζει ότι σημειώματα θα αποστέλλονται και σε όσους βρίσκονται σε χρόνια αδράνεια.
Αν όμως έχετε υποβάλει στην Εφορία δήλωση διακοπής επαγγέλματος, αγνοήστε το εκκαθαριστικό. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση διακοπής εργασιών για παράδειγμα τον Οκτώβριο του 2009 ο φόρος περαίωσης θα υπολογιστεί και για το οικονομικό έτος 2010 που αφορά τη χρήση του 2009 αλλά μέχρι τον Οκτώβριο.
Αν λάβετε σημείωμα για περαίωση προσώπου που έχει αποβιώσει, αυτό συμβαίνει γιατί η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι τις φορολογικές υποχρεώσεις των αποθανόντων, άρα και της περαίωσης, αναλαμβάνουν οι νόμιμοι κληρονόμοι τους.
Τα δύο βασικά στοιχεία του εκκαθαριστικού που μπορείτε ιδίοις όμμασι να ελέγξετε αφορούν τα ποσά για τα ακαθάριστα έσοδα και την αποκρυβείσα ύλη. Ακαθάριστα έσοδα είναι αυτά που εσείς οι ίδιοι έχετε αναγράψει στις σχετικές φορολογικές δηλώσεις του παρελθόντος.
Η αποκρυβείσα ύλη
Για την αποκρυβείσα ύλη θα πρέπει να γνωρίζετε ότι σύμφωνα με την εγκύκλιο το ποσό που τυχόν αναγράφεται στη σχετική στήλη είναι εκείνο που μεταξύ άλλων προκύπτει αναμφισβήτητα από δελτίο πληροφοριών ή λοιπά στοιχεία ή έγγραφα ή από απόφαση επιβολής προστίμου του Κ.Β.Σ. και αφορά, μεταξύ άλλων, την απόκρυψη ποσού εσόδων ή αγορών ή δαπανών από παράλειψη έκδοσης ή λήψης φορολογικού στοιχείου, την απόκρυψη ποσού εσόδων ή αγορών ή δαπανών από έκδοση ή λήψη ανακριβούς ως προς την αξία φορολογικού στοιχείου και την καθαρή αξία ληφθέντος φορολογικού στοιχείου.
Αν θα δεχτείτε να πληρώσετε τον φόρο που αναγράφεται στο εκκαθαριστικό, είναι αποκλειστικά δική σας υπόθεση καθώς η περαίωση είναι προαιρετική. Ωστόσο κινδυνεύετε με έλεγχο από την Εφορία και στην περίπτωση αυτή τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις αν διαπιστώσουν παραβάσεις θα είναι πολλαπλάσια του φόρου της περαίωσης.
Αν στα βιβλία σας δεν έχετε εγγράψει δαπάνες για την άσκηση του επαγγέλματός σας, σύμφωνα με τους λογιστές, μπορείτε να αγνοήσετε το εκκαθαριστικό αφού σε τυχόν έλεγχο της Εφορίας δεν θα βρεθεί τίποτα. Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση τα βιβλία σας να είναι ειλικρινή όσον αφορά τα έσοδα.
Οσοι έχετε κάνει αυτοπεραίωση φορολογουμένου για τις χρήσεις 2006 - 2007 και δεν ήσασταν στο δείγμα ελέγχου απαλλάσσεστε από την περαίωση. Για όσους έχουν κάνει αυτοπεραίωση για τις χρήσεις 2008 - 2009, ο φόρος είναι μειωμένος κατά 50%.
Στην περαίωση των ανέλεγκτων υποθέσεων δεν εντάσσονται οι επιτηδευματίες που φορολογούνται με τεκμαρτό τρόπο όπως οι ιδιοκτήτες επιβατικών αυτοκινήτων Δ.Χ., φορτηγών αυτοκινήτων Δ.Χ., εκμετάλλευσης ενοικιαζόμενων δωματίων και κάμπινγκ, και οι αποκλειστικά πλανόδιοι λιανοπωλητές σε κινητές λαϊκές αγορές εκτός αν πρόκειται για χρήσεις για τις οποίες υπάρχουν παραβάσεις του Κ.Β.Σ. ή άλλα επιβαρυντικά στοιχεία. Αντίθετα, στη ρύθμιση περί ελεγμένων υποθέσεων υπάγονται οι υποθέσεις των παραπάνω επιτηδευματιών για τις οποίες μέχρι την 30.9.2010 είχε εκδοθεί και καταχωριστεί φύλλο ελέγχου ή πράξη στις λοιπές φορολογίες πλην της φορολογίας εισοδήματος, αλλά δεν είχε οριστικοποιηθεί και εκκρεμεί είτε στη Δ.Ο.Υ. είτε στα διοικητικά δικαστήρια Α’ και Β’ βαθμού δικαιοδοσίας και δεν έχει συζητηθεί στο ακροατήριο του δευτεροβάθμιου Δικαστηρίου.
ΚΟΜΦΟΥΖΙΟ
Πώς φτάσαμε στο αλαλούμ με τα εκκαθαριστικά σημειώματα
Δουλειές «άρον άρον» λόγω πίεσης χρόνου, ψιλά γράμματα, χάσμα επικοινωνίας μεταξύ Εφοριών και Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και κενά στον μηχανισμό συνθέτουν το κομφούζιο με τα εκκαθαριστικά που συχνά λόγω σωρείας λαθών αφήνουν εμβρόντητους τους φορολογούμενους.
Σε πολλές περιπτώσεις οι Εφορίες σηκώνουν τα χέρια αδυνατώντας να ξετυλίξουν το κουβάρι, ενώ οι υπόχρεοι πηγαινοέρχονται μεταξύ Εφοριών και λογιστικών γραφείων για να βγάλουν άκρη.
Το αλαλούμ οφείλεται, μεταξύ άλλων, στη βιασύνη του υπουργείου Οικονομικών να τρέξει η ρύθμιση για να προλάβει να εισπράξει τα 700 εκατ. φέτος και να περιορίσει την τρύπα στα έσοδα. Μόλις την περασμένη Παρασκευή εστάλη η σχετική εγκύκλιος με τις αναλυτικές οδηγίες στις Εφορίες όταν η ημερομηνία πληρωμής του φόρου άρχιζε τη Δευτέρα.
Επιπροσθέτως και ενώ τα λανθασμένα εκκαθαριστικά αποστέλλονταν βροχή, το εξειδικευμένο προσωπικό στις Εφορίες που θα αναλάμβανε την πληροφόρηση των υπόχρεων και τη διόρθωση ήταν άφαντο όπως και το σχετικό λογισμικό. Επίσης μία από τις βασικές αιτίες είναι και το γεγονός ότι το έργο ανατέθηκε στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων της οποίας όμως το αρχείο για τις εκκρεμείς υποθέσεις δεν είναι ενημερωμένο με βάση τους σχετικούς φακέλους των Εφοριών.

ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Πολίτες ετοιμάζουν τις πρώτες προσφυγές
«Στο μικροσκόπιο της δικαιοσύνης» πρόκειται να βρεθεί σύντομα το μέτρο της «περαίωσης», καθώς ετοιμάζονται -σύμφωνα με πληροφορίες- προσφυγές κατά των σημειωμάτων της Εφορίας, που θα αμφισβητούν ευθέως και τον σχετικό νόμο 3888/10 ως αντισυνταγματικό.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, αφορμή για την υποβολή σχετικών προσφυγών θα δώσουν οι αντιδικίες που έχουν προκύψει με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες (ΚΗΠΥΟ, ΔΟΥ) και τα πολλαπλά εσφαλμένα σημειώματα, που ταλαιπωρούν τους πολίτες, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο να εμπλακούν και μερικοί φορείς στις δίκες που θα «γεννηθούν», προκειμένου να προκύψει εναργέστερα η αντισυνταγματικότητα του μέτρου, που είχε αποδοκιμαστεί και σε συνέντευξη επαγγελματικών φορέων.
Η βασική επιχειρηματολογία των προσφυγών - αγωγών θα βασίζεται στην παραβίαση θεμελιωδών συνταγματικών αρχών που σχετίζονται με την ισότητα, αλλά και το κράτος δικαίου, καθώς το Σύνταγμα δεν μπορεί να ανέχεται επ’ αόριστον την επανάληψη του μέτρου που συνεπάγεται διακρίσεις μεταξύ των πολιτών, με επιβράβευση ουσιαστικά των φοροφυγάδων και «τιμώρηση» των νομοταγών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται το ενδεχόμενο να προσβληθούν υπουργικές αποφάσεις για την περαίωση (πιθανόν και η σχετική εγκύκλιος, καθώς εκτιμάται ότι σε κάποια σημεία εισάγει νέους κανόνες), ενώ εξετάζεται προσεκτικά και το ζήτημα του έννομου συμφέροντος (των φορολογουμένων ή των φορέων) που θα δικαιολογήσει τις προσφυγές, καθώς είναι βέβαιο ότι η πολιτεία θα οχυρωθεί πίσω από την προαιρετικότητα του μέτρου και την ανάγκη άμεσης είσπραξης κονδυλίων.
Στις προσφυγές θα εξηγείται ότι το μέτρο ισοδυναμεί με αμνήστευση των παρανομούντων, με επιβράβευση των παραβατών του νόμου, αφού μπορούν να τακτοποιήσουν τις υποθέσεις τους έναντι πολύ μικρότερων ποσών, ακόμα και αν έχουν παρακρατήσει ΦΠΑ, έχουν εικονικά τιμολόγια κ.λπ. Με τον τρόπο, όμως, αυτό διαψεύδεται η εμπιστοσύνη στην έννομη τάξη, στις αρχές του κράτους δικαίου και στην αποτελεσματική λειτουργία των κρατικών υπηρεσιών επιβολής και εφαρμογής του νόμου.
ΠΗΓΗ: Έθνος