Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2010

Οι τοκογλύφοι επέστρεψαν... στην αγορά αυτοκινήτου
Στην τοκογλυφική μέθοδο των γραμματίων εξαναγκάζονται οι αγοραστές αυτοκινήτου ελλείψει ρευστού και αδυναμίας τραπεζικής χρηματοδότησης. Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το "Εθνος" είναι συγκλονιστικά και αποκαλύπτουν ότι η παραοικονομία σε μια ήδη καταβαραθρωμένη αγορά (σ.σ.: πτώση τζίρου έως και 70%), «ανθεί», αναβιώνοντας τις τριτοκοσμικές συνθήκες της δεκαετίας του ‘80, όταν η τοκογλυφία στην εμπορία των ΙΧ είχε αναχθεί σε επιστήμη...
Οι τοκογλύφοι που είχαν εξαφανιστεί από την επιχειρηματική δραστηριότητα της χώρας τα τελευταία χρόνια, όταν οι τραπεζικοί κρουνοί του χρήματος ήταν ανοικτοί, βρίσκουν και πάλι πεδίον δράσης λαμπρό. Και δεν είναι μόνο οι υποψήφιοι αγοραστές μεταχειρισμένων ΙΧ που εξαναγκάζονται να υποκύψουν σε ετήσια επιτόκια της τάξης 25-30%, αλλά και οι ίδιοι οι έμποροι. Προκειμένου να καλύψουν τις ταμειακές ανάγκες της επιχείρησης καταφεύγουν στους τοκογλύφους αποδεχόμενοι τους ίδιους επαίσχυντους όρους...
«Τα επιτόκια αυτά μπορεί να ακούγονται υπερβολικά, αλλά το ίδιο δεν κάνει και το κράτος για ληξιπρόθεσμες οφειλές στο Δημόσιο που επιβάλλει μηνιαίο τόκο 5,7%...;» θα μας πει, υπό τον όρο της ανωνυμίας, γνωστός έμπορος αυτοκινήτων και συνεχίζει:
Εκπέμπουν SOS
«Είναι υψηλό το ρίσκο που παίρνουμε με τις συναλλαγματικές, αλλά πρέπει να πουλήσουμε αυτοκίνητα για να μην κλείσουν οι επιχειρήσεις μας. Δεν είναι μόνο οι αγοραστές, αλλά και κάποιοι από εμάς που αναγκαζόμαστε να δανειστούμε με τέτοια επιτόκια» για να καταλήξει: «για να μην μείνουμε από ρευστό, αναγκαζόμαστε να προεισπράξουμε τις συναλλαγματικές που έχουμε στα χέρια μας από τοκογλύφους που μας παρακρατούν το 20-25%. Το πρόβλημα στην αγορά είναι μεγάλο. Εκπέμπουμε SOS προς κάθε κατεύθυνση».
Θύματα, όσοι αδυνατούν τραπεζικού δανεισμού κουβαλώντας «βάρη» από πιστωτικές κάρτες, καταναλωτικά δάνεια κ.λπ., αλλά και οι αλλοδαποί, στους οποίους έτσι και αλλιώς οι τράπεζες έχουν κλείσει την πόρτα. Το ιδιωτικό συμφωνητικό που δημοσιεύει η «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» σήμερα, αναφέρεται σε περίπτωση αλλοδαπού που αγόρασε ένα αυτοκίνητο Jeep Chero­kee με συμφωνημένη επισήμως αξία 12.500 ευρώ.
Ο αγοραστής βάσει συμφωνητικού φαίνεται να έχει καταβάλει ως προκαταβολή 7.000 ευρώ και να έχει υπογράψει για το υπολειπόμενο ποσό των 5.500 ευρώ, 10 συναλλαγματικές των 550 ευρώ.
Οπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η πραγματικότητα είναι διαφορετική.
Ο αγοραστής έχει δώσει άλλα... 3.500 ευρώ, που δεν φαίνονται πουθενά, καθώς η πραγματική αξία που πουλήθηκε το αυτοκίνητο ήταν στα 16.000 ευρώ.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ μας, τα «μαύρα» 3.500 ευρώ στο μεγαλύτερο μέρος τους αντιστοιχούν στους τόκους του υπολειπόμενου ποσού, αλλά και στο κέρδος του εμπόρου!
Υπολογίζεται ότι οι αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων ΙΧ μέσω γραμματίων ξεπερνά ακόμη και το 30% επί του συνόλου και σε απόλυτους αριθμούς για το λεκανοπέδιο Αττικής φθάνει τα 2.000 αυτοκίνητα τον μήνα.
Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, η παραοικονομία ανθεί στις εμπορίες των δυτικών προαστίων, όπου υπάρχουν αναφορές ακόμη και για γκανγκστερικές μεθόδους αγοραπωλησιών.
Χαρακτηριστικά μας αναφέρθηκε περίπτωση όπου γνωστός έμπορος στην υπογραφή του συμφωνητικού με τον πελάτη προτάσσει τους δύο «φουσκωτούς», απειλώντας τον πως, εάν δεν είναι συνεπής με την αποπληρωμή των συναλλαγματικών, οι... υπάλληλοί του θα αναλάβουν την είσπραξη. Και ο νοών νοείτω...
Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ
30% επιτόκιο, 7 εκ. το μαύρο χρήμα μόνο στην Αττική
Σε επτά εκατομμύρια ευρώ υπολογίζονται τα χρήματα που αλλάζουν χέρια κάτω από το τραπέζι στις αγοραπωλησίες που πραγματοποιούνται με γραμμάτια στην Αττική. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, τα δημόσια ταμεία χάνουν έναν ποσό της τάξης των 1,7 εκατ. ευρώ από τη μη καταβολή ΦΠΑ τόκων (23%), ενώ πολύ περισσότερα είναι τα χρήματα από τη απόκρυψη εσόδων των επιχειρήσεων, που υπολογίζεται σε τουλάχι­στον 2,5 εκατομμύρια ευρώ... Κερδισμένοι φυσικά οι τοκογλύφοι, και όσοι έμποροι αυτοκινήτων έχουν ρευστό και λειτουργούν τοκογλυφικά.
Ο συνήθης τρόπος που προτείνεται στους αγοραστές είναι η σύναψη συναλλαγματικών (έως 24) και η καταβολή ενός ποσού ως προκαταβολή (30%), όπως και η υπογραφή ενός συμφωνητικού μεταξύ των δύο μερών στο οποίο προβλέπεται η παρακράτηση της κυριότητας και οι υποχρεώσεις του αγοραστή.
Και εδώ αρχίζουν τα ωραία... Ο έμπορος απαιτεί από τον αγοραστή ένα επιτόκιο μεταξύ 25-30% για το υπολειπόμενο ποσό, το οποίο φυσικά δεν αναγράφεται πουθενά στο ιδιωτικό συμφωνητικό για ευνόητους λόγους.
Δεν καταβάλλεται ο ΦΠΑ των τόκων (23%) και ο έμπορος απαλλάσσεται καταβολής των αντιστοιχούντων φόρων (περίπου 30%) από τον τζίρο της επιχείρησης.
Σύμφωνα με Σύμφωνα με υπολογισμούς, το «μαύρο χρήμα» που ρέει κάτω από το τραπέζι των εμπόρων ξεπερνά τα 600.000 ευρώ μηνιαίως, δηλαδή ετησίως πάνω από 7 εκατομμύρια ευρώ μόνο για την Αττική.
Το συμφω­νητικό αναφέρει τελική τιμή τα 12.000 ευρώ (7.000 προκαταβολή και 10 συναλλαγματικές των 550). Ο αγορα­στής όμως έχει δώσει άλλα 3.500 ευρώ που δεν φαίνονται πουθενά.
ΠΗΓΗ: Εθνος