Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 2010

Οι οπτικές ίνες και το σχέδιο του ΟΤΕ fiber_opticsTου Νικητα Aλεξανδριδη*

Ο πρόεδρος του ΟΤΕ Π. Βουρλούμης, σε επίσημη ομιλία του στο φετινό 5ο Διεθνές Συνέδριο της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), ανέφερε τα ακόλουθα: «Πριν από τρία χρόνια ο ΟΤΕ πρότεινε στην τότε κυβέρνηση ένα μεγάλο σχέδιο κάλυψης της χώρας με οπτική ίνα. Η κυβέρνηση, με την πλήρη συμφωνία της ρυθμιστικής αρχής τότε, είπε στον ΟΤΕ να μην προχωρήσει, και μάλιστα τον απείλησε ότι αν το έκανε, θα του έβαζε εμπόδια σε άδειες και πρόσβαση». Δεν γνωρίζω εάν κάποιος αρμόδιος της προηγούμενης κυβέρνησης έχει ήδη απαντήσει στις κατηγορίες του προέδρου του OTE, αλλά επειδή εκείνο το διάστημα ήμουν πρόεδρος της ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής ΕΕΤΤ, έχω να δηλώσω τα εξής:

Οσον αφορά το «μεγάλο σχέδιο του ΟΤΕ για κάλυψη της χώρας με οπτική ίνα», ο ρυθμιστής τηλεπικοινωνιών δεν είχε λάβει ουδεμία ενημέρωση για κανένα τέτοιο «μεγάλο σχέδιο», όπως αναληθώς ο πρόεδρος του ΟΤΕ αναφέρει, μολονότι ο ΟΤΕ θα όφειλε εκ του νόμου να το είχε υποβάλει στον εθνικό ρυθμιστή.

Οσον αφορά την κατηγορία του προέδρου του ΟΤΕ ως προς τη στάση που δήθεν κράτησε η τότε ρυθμιστική αρχή, η ΕΕΤΤ, μη ούσα ενήμερη για οποιαδήποτε μελέτη ή σχέδιο, ήταν αδύνατο να είχε έλθει «σε πλήρη συμφωνία με την κυβέρνηση» και από κοινού «να πουν (στον ΟΤΕ) να μην προχωρήσει», πολύ δε περισσότερο να είχαν από κοινού προχωρήσει σε «απειλή» ότι θα του έβαζαν «εμπόδια σε άδειες και πρόσβαση».

Επίσης, ο πρόεδρος του ΟΤΕ ισχυρίστηκε ότι «παράλληλα, άρχισε (η κυβέρνηση) να διαφημίζει ένα κρατικό έργο οπτικής ίνας σε συνδυασμό και με ανώνυμους ιδιώτες», χρησιμοποιώντας συνθήματα όπως ότι «το μόνο που όλοι συμφωνούν είναι να μείνει ο ΟΤΕ απέξω…». Εξ όσων γνωρίζω, και αυτό είναι αναληθές.

Ο ΟΤΕ, ως ανώνυμη εταιρεία, δεν έχει την ανάγκη να λάβει οποιαδήποτε άδεια για να προχωρήσει στις δικές του επενδύσεις, αρκεί φυσικά να μην παραβιάζει τις ρυθμιστικές του υποχρεώσεις (που προκύπτουν από τον εθνικό και κοινοτικό νόμο) ως προς τη διασφάλιση του ανταγωνισμού.

Οι ρυθμιστικοί κανόνες που επέβαλε η ΕΕΤΤ το 2006, για την αποτελεσματική λειτουργία του ανταγωνισμού στην ευρυζωνική πρόσβαση στο Διαδίκτυο, οδήγησε σε εντυπωσιακά αποτελέσματα ως προς (α) τη διείσδυση της ευρυζωνικότητας, (β) τις λιανικές τιμές και (γ) τις ταχύτητες των συνδέσεων στο Διαδίκτυο. Τώρα, η χώρα μας πρέπει να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο, αυτό του δικτύου πρόσβασης οπτικών ινών. Το θέμα της ανάπτυξης ενός δικτύου πρόσβασης στα νοικοκυριά με οπτικές ίνες αποτελεί άμεση προτεραιότητα για όλες τις σοβαρές χώρες, που έχουν κατανοήσει ότι οι απαιτήσεις για πρόσβαση στο Διαδίκτυο αυξάνονται εκθετικά. Αυτό το γεγονός επιβάλλει την αξιοποίηση των οπτικών ινών και όχι των υφιστάμενων χάλκινων καλωδίων, τα οποία έχουν περιορισμένη δυνατότητα μεταφοράς δεδομένων.

Από τον τρόπο χειρισμού αυτής της μείζονος επένδυσης θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό η ανταγωνιστικότητα όλης της οικονομίας μας για τις επόμενες δεκαετίες. Η δική μου θέση, που δυστυχώς αντιμετώπισε τη σφοδρή αντίθεση του κ. Βουρλούμη, ήταν ότι για να μείνει η Ελλάδα στην ομάδα των αναπτυγμένων χωρών του 21ου αιώνα, πρέπει να αναπτύξει ένα σύγχρονο εθνικό δίκτυο πρόσβασης, ανοιχτό σ’ όλους τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, χρησιμοποιώντας την πλέον προηγμένη και «ανθεκτική στον χρόνο» επιλογή της «οπτικής ίνας μέχρι το σπίτι» (Fiber-to-the-Home ή FttH).

Με μια τέτοια επένδυση, στην οποία φυσικά θα μπορούσε να συμμετάσχει και ο ΟΤΕ, η χώρα μας θα αποκτούσε ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς θα μπορούσαν να διευκολυνθούν όλες οι ψηφιακές υπηρεσίες για τις επόμενες δεκαετίες. Θα μπορούσε η χώρα μας να γίνει φυτώριο επιχειρηματικότητας για νέες υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, με εξωστρεφή χαρακτήρα. Επιπλέον, θα διευκολύνονταν η αποκέντρωση και η ανάπτυξη της ψηφιακής διακυβέρνησης, της διασύνδεσης των σχολείων, των νοσοκομείων και της δημόσιας διοίκησης.

Μικροεπιχειρηματικά όμως συμφέροντα, που σχετίζονται με τη διατήρηση του μονοπωλίου του ΟΤΕ στο δικό του δίκτυο πρόσβασης (χαλκού ή, αργότερα, οπτικών ινών) και την αποδυνάμωση του ανταγωνισμού, δημιούργησαν σημαντικά εμπόδια στη διάδοση της σχετικής πρωτοβουλίας. Ελπίζω η νέα πολιτική ηγεσία της χώρας (που ήδη συμπλήρωσε ένα έτος εξουσίας) να μην καθυστερήσει και αυτή αδικαιολόγητα να κάνει το χρέος της προς τους πολίτες. Οφείλει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις και τα απαραίτητα κίνητρα για επενδύσεις, που θα επιτρέψουν στη χώρα μας να αποκτήσει έγκαιρα την πιο σύγχρονη και βιώσιμη υποδομή πρόσβασης στο Διαδίκτυο για τα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Ολοι πλέον συμφωνούν ότι η εγκληματική καθυστέρηση στη διάθεση του ADSL, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, είχε πολύ σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις σε όλη την κοινωνία και κράτησε τον ΟΤΕ και τη χώρα μας δέσμιους ξεπερασμένων τεχνολογιών. Σε πολύ λίγα χρόνια, οι τεχνολογίες πρόσβασης DSL θα είναι με τη σειρά τους ξεπερασμένες, με τις οπτικές ίνες να αποτελούν το βασικό μέσον για πραγματικά γρήγορο και σύγχρονο Ιντερνετ. Θα επιτρέψουμε να επαναληφθούν οι ίδιες ολιγωρίες και να επικρατήσουν παρωχημένες επιλογές και για τη μετάβαση στα οπτικά δίκτυα πρόσβασης νέας γενιάς; Η σημερινή πολιτική ηγεσία θα δώσει ασφαλώς κάποια απάντηση, που θα αποτιμηθεί από τη σημερινή –σκληρά δοκιμαζόμενη– νέα γενιά.

* Καθηγητής, πρώην πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων

Πηγη: www.telecomnews.gr