Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

Αδικίες και παράδοξα στον φόρο ακινήτων - τι έδειξε η διαβούλευση

Βουλευτές της συγκυβέρνησης σηκώνουν μπαϊράκι, οι αγρότες προειδοποιούν με κινητοποιήσεις, οι ιδιοκτήτες ακινήτων ζητούν αλλαγές και απλοί φορολογούμενοι παραθέτουν ιστορίες φορολογικών αδικιών στη διαβούλευση για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων.

Σε αυτό το σκηνικό των αντιδράσεων, το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε χθες στις πρώτες αλλαγές διευκρινίζοντας ότι δεν θα φορολογηθούν μαντριά, θερμοκήπια και αγροτικές αποθήκες και ετοιμάζεται να καταθέσει στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων. Στόχος είναι να ικανοποιήσει την απαίτηση της τρόικας για βεβαίωση φόρων ύψους 3,850 δισ. ευρώ το 2014, αν και οι μεγάλες φοροεπιβαρύνσεις εγείρουν εύλογα ερωτηματικά για το ποσό που τελικά θα εισπραχθεί. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Γιάννη και του Βαγγέλη, δύο αδελφών που είχαν την «ατυχία» να κληρονομήσουν από τη γιαγιά τους ένα οικόπεδο 2.200 τετραγωνικών μέτρων στο Ηράκλειο. Είναι άνεργοι και με βάση τον νέο φόρο θα πρέπει να πληρώνουν κάθε χρόνο από 2.200 ευρώ ο καθένας. Αγοραστή για το οικόπεδο δεν βρίσκουν… Εύλογα ερωτηματικά για τη δυνατότητα να πληρωθεί ο νέος φόρος δημιουργεί και το παράδειγμα της μητέρας του Αντώνη Κυριαζή. Οπως διηγείται ο γιος της στη διαδικτυακή διαβούλευση στη Διαύγεια (http://www.et.diavgeia.gov.gr/), για το σπίτι που έχει στην κατοχή της ο φόρος είναι 1.442,28 ευρώ τον χρόνο. Το εισόδημά της από τη σύνταξη του συζύγου της είναι 9.600 ευρώ. «Έστω και με έκπτωση 50%, πώς θα πληρώσει τον φόρο;» αναρωτιέται ο κ. Κυριαζής.
Την ίδια ώρα, η ΠΑΣΕΓΕΣ προειδοποιεί ότι η κυβέρνηση «θα βρει σύντομα απέναντί της σύσσωμο τον αγροτικό κόσμο» και η ΠΟΜΙΔΑ ζητεί άμεσα αλλαγές στο νομοσχέδιο ώστε να μη σταλούν «στρατιές ιδιοκτητών ακινήτων στις φυλακές της χώρας». Οι απλές ιστορίες των φορολογουμένων, όμως, είναι αυτές που αναδεικνύουν σε όλο τους το μεγαλείο τα παράδοξα του νέου φόρου και υπαγορεύουν εντέλει τις αλλαγές… «ΤΑ ΝΕΑ» συγκέντρωσαν από τη διαδικτυακή διαβούλευση ορισμένες χαρακτηριστικές περιπτώσεις.
Πάει για δήμευση το δεσμευμένο οικόπεδο Στην οικογένειά μου υπάρχει οικόπεδο δεσμευμένο, έπειτα από αίτημα του δήμου Καλαμαριάς για την ανέγερση νηπιαγωγείου, από το 1987. Δυστυχώς, ύστερα από 26 χρόνια δεν έχει κινηθεί ακόμη η διαδικασία απαλλοτρίωσης, καλούμαστε όμως να πληρώνουμε δυσβάστακτους φόρους κληρονομιάς και ακινήτων, ενώ το οικόπεδο δεν έχει καμία εμπορική αξία και δεν είναι δυνατό να πουληθεί. Η υποχρέωση καταβολής Ενιαίου Φόρου Ακινήτων επί της αντικειμενικής αξίας του θα οδηγήσει μαθηματικά στη δήμευσή του, αφού δεν θα έχουμε τη δυνατότητα να τον πληρώσουμε.
Χαράλαμπος Βάρβογλης
Να απαλλάσσονται περισσότεροι
Είμαι 33 ετών, άνεργη (εγγεγραμμένη στον ΟΑΕΔ εδώ και 8 μήνες). Ο σύζυγός μου (υπάλληλος) με τις μειώσεις έχει φτάσει τα 7.200 ευρώ τον χρόνο καθαρά.
Εχω κληρονομήσει από τον πατέρα μου που πέθανε το 2003, ένα οικόπεδο (εντός οικισμού) πέντε στρεμμάτων στην Ανω Γατζέα Ν. Μαγνησίας. Εκεί τα οικόπεδα έχουν εμπορική και πραγματική αξία αγρών (πρόκειται για ορεινό μη τουριστικό χωριό, όπως πολλά άλλα στην Ελλάδα), δηλαδή αντιμετωπίζονται ως χωράφια.
Οταν έχασα τον πατέρα μου, με τιμωρήσατε επιπλέον και εσείς τότε με φόρο κληρονομιάς - σε ηλικία 23 ετών, φοιτήτρια - καθώς τότε τα αφορολόγητα όρια ήταν γελοία (6.500.000 δρχ./19.000,00 ευρώ, ενώ σήμερα είναι 150.000,00 ευρώ... προς το παρόν).
Βάσει του σχεδίου νόμου, με αντικειμενική αξία 24,00 ευρώ/τ.μ. στην περιοχή, θα μου επιβάλλετε φόρο 1.500,00 ευρώ κάθε χρόνο!!! Ακόμη και αν βρω να το πουλήσω, τα χρήματα που θα πάρω θα σας τα χρωστάω από τους φόρους που θα έχουν προκύψει μέχρι να βρω αγοραστή.
Εμείς ήδη ζούμε οριακά, παιδιά δεν σκεφτόμαστε να κάνουμε γιατί δεν θα μπορούμε να τα ζήσουμε, μας φορολογείτε για το εισόδημα άνω των 5.000 ευρώ του συζύγου μου και αξιώνετε επιπλέον φόρο για ένα ακίνητο, που δεν μου αποφέρει κανένα εισόδημα. Είναι δυνατό να ζήσουμε και να πληρώνουμε και τους φόρους που σκέφτεστε κάθε φορά;
Νομίζω είναι λογικό να διευρυνθούν τα κριτήρια ώστε να είναι περισσότερα τα άτομα που θα απαλλάσσονται από τον φόρο εντελώς και να εξορθολογιστούν οι φόροι σε οικόπεδα περιοχών που δεν έχουν πραγματική αξία, με βάση την πραγματικότητα και όχι με φανταστικά σενάρια.
33χρονη
Ο «άχρηστος» αγρός κοντά στη θάλασσα
Στον υπολογισμό του φόρου για αγροτεμάχιο εκτός σχεδίου πόλεως περιλαμβάνεται ένας συντελεστής απόστασης από τη θάλασσα, σύμφωνα με τον οποίο αγροτεμάχια, ανεξαρτήτως έκτασης, αν βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 100 μ. επιβαρύνονται με συντελεστή 3, ήτοι τριπλάσιο(!) φόρο. Είναι μέγιστη αδικία, αγροτεμάχιο μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο, έκτασης π.χ. 3 στρεμμάτων που δεν μπορεί να το εκμεταλλευτεί ο ιδιοκτήτης του, να επιβαρύνεται με τριπλάσιο φόρο, μόνο και μόνο επειδή είναι κοντά στη θάλασσα. Δηλαδή, ελαιώνας 3 στρεμμάτων σε απόσταση 50 μ. από τη θάλασσα παράγει καλύτερο λάδι λόγω της θαλάσσιας αύρας, από ελαιώνα 3 στρεμμάτων ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση 150 μ. από τη θάλασσα;
Προτείνω τον ορισμό του συντελεστή απόστασης από θάλασσα σε 1 για τα μη άρτια και μη οικοδομήσιμα αγροτεμάχια ώστε να μην επιβαρύνεται ένας «άχρηστος» αγρός με τριπλάσιο(!) φόρο.
Ευελπιστώ να επικρατήσει κατά τη νομοθέτηση η κοινή λογική.
Νικολέττα Λάμπρου
Οι αποθήκες με ποσοστό επί του οικόπεδου
Θα ήθελα να επισημάνω μία αδικία που υπάρχει στο σχέδιο νόμου για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων και αφορά το ότι οι αποθήκες που έχουν ποσοστό επί του οικόπεδου, είναι δηλαδή ανεξάρτητες ιδιοκτησίες, αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο όπως οι οικίες.
Παράδειγμα: σε μία πολυκατοικία του 1985 (ΣΠΚ = 1,00), με τιμή ζώνης 1.100 ευρώ (ΒΦ = 3,2) και με μία πρόσοψη (ΣΠ = 1,01) υπάρχει μία αποθήκη υπόγεια (ΣΟ = 0,98) 150 τ.μ. και μεταξύ των άλλων ένα διαμέρισμα 150 τ.μ. στον πρώτο όροφο (ΣΟ = 1,00).
Ο φόρος που προκύπτει για την αποθήκη είναι 150 x 3,2 x 1,00 x 1,01 x 0,98 = 475,10 και για την οικία 150 x 3,2 x 1,00 x 1,01 x 1,00 = 484,80
Βέβαια, το σχέδιο νόμου προβλέπει για αποθήκες που είναι παρακολουθήματα οικίας Συντελεστή Βοηθητικών Χώρων (ΣΒΧ) 0,1, κάτι που δεν ισχύει για τις αποθήκες που είναι ανεξάρτητες ιδιοκτησίες όπως ανέφερα παραπάνω.
Υπάρχει και ο Συντελεστής Απομείωσης Επιφάνειας (ΣΑΕ), που αφορά κύριους χώρους ειδικών κτιρίων (μεταξύ των οποίων και αποθήκες), που εφαρμόζεται όμως σε κτίρια άνω των 500 τ.μ.
Δεδομένου ότι η εμπορική και η αντικειμενική αξία της αποθήκης είναι κατά πολύ μικρότερες από αυτές της οικίας και ότι το προσδοκώμενο εισόδημα από την αποθήκη είναι κατά πολύ μικρότερο από το αντίστοιχο της οικίας, θα έπρεπε να υπολογιστεί και αντίστοιχα πολύ μικρότερος φόρος.
Η ίδια κατάφωρη αδικία υπήρχε και τα τρία προηγούμενα χρόνια με την επιβολή των ΕΕΤΗΔΕ και ΕΕΤΑ, αλλά επρόκειτο για τέλη με έκτακτο χαρακτήρα. Τώρα όμως που γίνεται διαβούλευση που αφορά νόμο του κράτους, επιβάλλεται η αδικία αυτή να σταματήσει να υφίσταται και όχι να μονιμοποιηθεί.
Νικόλαος Χ.
Το διατηρητέο ερείπιο που δεν αγοράζει κανείς
Κύριε υπουργέ,
Είμαι ιδιοκτήτης ερειπωμένου διατηρητέου στην Αθήνα. Είναι σε περιοχή που δεν με συμφέρει να το επισκευάσω διότι το κόστος υπερβαίνει τα έσοδα που μπορώ να έχω από το ακίνητο. Ακριβώς για τον ίδιο λόγο δεν το αγοράζει κανείς. Με βάση τον νόμο που προτείνετε, υπολογίζω πως θα πληρώνω περίπου 1.800 ευρώ φόρο τον χρόνο για το συγκεκριμένο ακίνητο. Σας ερωτώ: 1. Είναι λογικό η πολιτεία να δεσμεύει ακίνητα ως διατηρητέα και οι ιδιοκτήτες να μην μπορούν να τα αξιοποιήσουν; Γιατί τα διατηρητέα κτίρια δεν απαλλάσσονται από τον φόρο; Προτείνω να εξετάσετε προσεκτικά την περίπτωση των διατηρητέων και να δώσετε απαλλαγή.
2. Είναι λογικό κενό κτίριο που δεν αποδίδει εισόδημα να πληρώνει φόρο;
Και αν όλα αυτά είναι λογικά, κύριε υπουργέ, επιτέλους ας έρθει η πολιτεία που μου χαρακτήρισε το κτίριο διατηρητέο να το αγοράσει. Κύριοι, με βάση τα ανωτέρω ο κατέχων οικόπεδο π.χ. 1.000 τ.μ. (1 στρέμμα) εντός σχεδίου με αντικειμενική αξία 500,00 - 600,00 ευρώ το τ.μ. πληρώνει ετήσιο φόρο κατοχής με 4,00 ευρώ το τ.μ., ήτοι: 4,00 ευρώ Χ 1.000 τ.μ. = 4.000,00 ευρώ ετησίως για απρόσοδο οικόπεδο, εφόσον δεν έχει άλλες εκπλήξεις - προσαυξήσεις λόγω προσόψεων κ.λπ. Συνειδητοποιείτε ότι αυτό είναι παράλογο και ανέφικτο ή είστε σε γυάλα; Συνειδητοποιείτε ότι πρόκειται περί κατάσχεσης των οικοπέδων;
Panagiot
Τα οικόπεδα εντός σχεδίου πόλεως
Το 2009 η γιαγιά μάς μεταβίβασε εξ αδιαιρέτου οικόπεδο 2.200 τ.μ. στο Ηράκλειο. Τα τρία προηγούμενα χρόνια πληρώσαμε φόρο 300 ευρώ ο καθένας μας για κάθε έτος. Με τον νέο νόμο για το 2014 θα πρέπει να πληρώνουμε κάθε χρόνο ο καθένας μας 2.200 ευρώ.
Η ηλικία μας είναι 30 και 26 ετών και είμαστε άνεργοι (διότι δυστυχώς σπουδάσαμε) και μας συντηρούν οι συνταξιούχοι γονείς μας.
Το παραπάνω ακίνητο το έχουμε προς πώληση με τιμή πολύ κατώτερη από την αντικειμενική εδώ και δύο χρόνια και δεν το αγοράζει κανείς. Δυστυχώς, θα βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να μη μπορούμε να πληρώνουμε αυτό τον παράλογο, ληστρικό και άδικο φόρο.
Οι οικοδομές στην ίδια περιοχή επιβαρύνονται πολύ λιγότερο αναλογικά με τα αντίστοιχα οικόπεδα, τα οποία δεν αποδίδουν και κανένα εισόδημα.
Πιστεύουμε ότι η Επιτροπή που επεξεργάζεται τις τελικές αλλαγές του νέου νόμου ΦΑΠ 2014 θα προτείνει τη διόρθωση της τεράστιας αδικίας για οικόπεδα εντός σχεδίου πόλεως.
Γιάννης και Βαγγέλης
Το αδόμητο οικόπεδο που μόνο πληρώνει
Κληρονόμησα 906 τετραγωνικά μέτρα εντός σχεδίου στο Ηράκλειο Κρήτης.
Δυστυχώς, έπεσα στα χρόνια των Μνημονίων και δεν πρόλαβα να αξιοποιήσω ή να πουλήσω το εν λόγω οικόπεδο.
Τα προηγούμενα δύο χρόνια πλήρωσα φόρο 198 ευρώ για κάθε έτος. Το 2014 με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα πληρώσω 1.812 ευρώ.
Παράλληλα, διπλανά οικόπεδα που έχουν οικοδομηθεί με κάλυψη 100% πληρώνουν σχεδόν τα ίδια ποσά.
Ως γνωστόν, τα οικοδομημένα ακίνητα αποδίδουν και εισόδημα εάν ενοικιαστούν, ενώ το αδόμητο οικόπεδο πληρώνει μόνο φόρους και καθημερινά όλο και περισσότερο μειώνεται η αξία του, ενώ η αντικειμενική τιμή του είναι μεγαλύτερη από την εμπορική τιμή.
Εγώ είμαι συνταξιούχος των 950 ευρώ χωρίς άλλα εισοδήματα και με πολλές υποχρεώσεις.
Είναι σωστό και λογικό να έχω τόσο μεγάλη επιβάρυνση με τον νέο νόμο και άλλοι να διαμαρτύρονται επειδή θα πληρώσουν από 10 έως 100 ευρώ για αγροτικές εκτάσεις περίπου 50 στρεμμάτων;
Πείτε μου τι πρέπει να κάνω εγώ που, ενώ το πουλάω, δεν το αγοράζει κανείς και σε τιμή πολύ πιο κάτω από την αντικειμενική.
Δυστυχώς, δεν θα μπορέσω να ανταποκριθώ σε τέτοια υψηλή και άδικη φορολογία με όλες τις συνέπειες εις βάρος μου και των άνεργων παιδιών μου. Οφείλουν οι αρμόδιοι να το επανεξετάσουν.
Λιάνα Παχιαδάκη
Συντελεστές παλαιότητας να φθάνουν τα 100 έτη
Σταματάτε τον συντελεστή παλαιότητας στα 26 έτη. Θεωρείτε λογικό, ακίνητα του 1930 ή του 1950 ή του 1970 να έχουν τον ίδιο συντελεστεί παλαιότητας (δηλαδή, την ίδια αντικειμενική αξία και φορολόγηση) με αυτά του 1988; Μειώνετε τον συντελεστή παλαιότητας κατά 4% για κάθε ηλικιακό γκρουπ ακινήτων μέχρι τα 26 έτη (ανά 4ετία ή 5ετία κ.τ.λ.) και από κει και πέρα τα θεωρείται όλα το ίδιο. Δεν είναι!!! Είναι δυνατόν διαμέρισμα του 1988 (26 ετών το 2014) να έχει την ίδια αντικειμενική αξία με ένα π.χ. του 1950 (64 ετών το 2014); Διορθώστε το λάθος. Ο συντελεστής παλαιότητας πρέπει να φτάνει τουλάχιστον τα 100 έτη. Υπάρχουν σε πολλές περιοχές της Ελλάδας παλαιές μονοκατοικίες 80 - 100 ετών που δεν είναι διατηρητέες, δεν μπορείτε να τις φορολογείτε το ίδιο με αυτές του 1988.
ΠΗΓΗ: Τα Νέα