Τρίτη 5 Ιουνίου 2012

Βροχή τα προεκλογικά δισ.! Τι προτείνουν τα τρία κόμματα πριν από τις εκλογές.



Βροχή τα προεκλογικά δισ.! Τι προτείνουν τα τρία κόμματα πριν από τις εκλογές.

Ο αέρας από το παράθυρο που άνοιξε η ΕΕ και το ΔΝΤ για μερική αναδιαπραγμάτευση του μνημονίου, έδωσε φαίνεται υπερβολικό οξυγόνο στα κόμματα, τα οποία άδραξαν την ευκαιρία να συμπεριλάβουν στα οικονομικά προεκλογικά τους προγράμματα θέματα που μέχρι σήμερα φαινόταν να αποκλείονται διά ροπάλου από τους πιστωτές της χώρας μας.

Πολλά δε από αυτά έρχονται να αμφισβητηθούν δύο μόλις μήνες μετά τη θεσμοθέτησή τους από τα ίδια κόμματα που τότε τα υπερψήφισαν. Αν λάβει κάποιος υπόψη του ότι η παραμονή στο ευρώ σε συνδυασμό με την επαναδιαπραγμάτευση των όρων του μνημονίου αποτελεί την κοινή συνισταμένη των οικονομικών προγραμμάτων που παρουσίασαν τα πολιτικά κόμματα, η μεγάλη απόσταση που χαρακτηρίζει το είδος (καταγγελία ή όχι) και το βάθος της αναθεώρησης αποτελεί την ουσιώδη διαφορά τους.

Φορολογία, εργασιακά, μισθοί και συντάξεις αποτελούν, κατά τα άλλα, τον βασικό καμβά της οικονομικής αντιπαράθεσης των κομμάτων, με πολλές από τις προτάσεις τους να δημιουργούν δημοσιονομικό κενό, αφήνοντας θολή μία ενδεχόμενη ισοδύναμη αναπλήρωσή του. Ακόμη πιο θολό εμφανίζεται το τοπίο των παρεμβάσεων σε διαθρωτικού τύπου αλλαγές όπου η διαπραγμάτευση θα είναι σαφώς σκληρότερη με τους δανειστές.

Εκεί που φαίνεται, πάντως, να στηρίζονται και οι τρεις προτάσεις είναι κατ' αρχήν η επιμήκυνση του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως αυτή φαίνεται να γίνεται αποδεκτή από την ΕΕ. Η διάρκεια, ωστόσο, της επιμήκυνσης είναι ακόμη στον αέρα και δεν μπορεί να ληφθεί ως δεδομένη. Είναι τελείως διαφορετικό να αποφασισθούν τον Ιούνιο μέτρα 11,5 δισ. ευρώ για την επόμενη διετία και άλλο ο επιμερισμός των μέτρων αυτών έως το 2015 εφόσον, βεβαίως, εξασφαλισθεί μία πρόσθετη χρηματοδότηση του προγράμματος από τους εταίρους μας.

Τι κοστίζει κάθε μέτρο
Κωδικοποιώντας τις βασικές δημοσιονομικές θέσεις των τριών οικονομικών προγραμμάτων προκύπτει ένα μεγάλο κενό που αγγίζει τα 5,6 δισ. ευρώ, από πέντε κυρίως μέτρα που έχουν θεσμοθετηθεί με το μεσοπρόθεσμο σχέδιο και τώρα έχουν τεθεί υπό αμφισβήτηση από τη ΝΔ, τον ΣυΡιζΑ και το ΠαΣοΚ. Πρόκειται συγκεκριμένα για:

- Το τέλος ηλεκτροδότησης που αναμένεται να αποφέρει το 2012 έσοδα ύψους 2,9 δισ. ευρώ.

- Την εισφορά αλληλεγγύης 2% για την καταπολέμηση της ανεργίας με προσδοκώμενα έσοδα 455 εκατ. ευρώ.

- Την ειδική εισφορά αλληλεγγύης φυσικών προσώπων με προσδοκώμενα έσοδα 1,9 δισ. ευρώ.

- Το τέλος επιτηδεύματος με προσδοκώμενα έσοδα 400 εκατ. ευρώ.

- Η έκτακτη εισφορά ετήσιας δαπάνης για Ι.Χ., σκάφη, πισίνες 30 εκατ. ευρώ.

Κενά και συμφωνίες
* Φορολογία: Και τα τρία κόμματα συμφωνούν στην κατάργηση του τέλους ηλεκτροδότησης με τη ΝΔ και το ΠαΣοΚ να υπόσχονται την αντικατάσταση του ειδικού τέλους ακίνητης περιουσίας από έναν ενιαίο φόρο και τον ΣυΡιζΑ να προτείνει δημιουργία περιουσιολογίου, ελέγχου πόθεν έσχες και κατάργηση του χαρατσιού για άνεργους, χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους. Το είδος και το ύψος του νέου φόρου δεν περιλαμβάνεται στις εξαγγελίες κανενός!..

Κοινή γραμμή ακολουθούν τα τρία κόμματα και σε ό,τι αφορά τη μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ και κυρίως στα είδη πρώτης ανάγκης και στον τουρισμό. Και εδώ όμως δεν αναφέρονται συγκεκριμένα τα ισοδύναμα μέτρα που θα αναπληρώσουν τη δημοσιονομική απώλεια.

Ανάλογες απορίες για τον τρόπο κάλυψης του δημιουργούμενου δημοσιονομικού κενού δημιουργούνται και από τις γενικότερες τοποθετήσεις των κομμάτων για τη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Για παράδειγμα, οι προτεινόμενες αυξήσεις του αφορολόγητου ορίου σε συνδυασμό με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών κοστίζουν περί το 1 δισ. ευρώ.

Με τον σημερινό συντελεστή νομικών προσώπων το Δημόσιο εκτιμάται ότι θα εισπράξει 2,3 δισ. ευρώ έναντι 2,7 το 2011 Μία γενναία μείωση του συντελεστή, όπως αυτή που προτείνεται σε συνδυασμό με την κάθετη πτώση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, θα αποφέρει πολύ λιγότερα έσοδα σε μία εποχή που τα ταμεία είναι άδεια, με την αναπτυξιακή απόδοση του μέτρου να είναι αμφίβολη και μακροχρόνια.

* Εργασιακά: Στα εργασιακά ΠαΣοΚ και ΝΔ συμφωνούν στο να μην υπάρξει νέα περικοπή μισθών και συντάξεων, ενώ ο ΣυΡιζΑ μιλά για κατάργηση του πρόσφατου νόμου που μειώνει τον κατώτατο μισθό και τον χρόνο της μετενέργειας. Προτείνεται δε μεταξύ άλλων η επέκταση της χρονικής διάρκειας χορήγησης του επιδόματος ανεργίας και η χορήγησή του ακόμη και σε μη μισθωτούς.

Και όλα αυτά τη στιγμή που τα ταμεία είναι ήδη στο κόκκινο με την ανεργία να «τρέχει» με ρυθμούς 21%. Ηδη το κράτος στο πρώτο τετράμηνο του έτους έχει χορηγήσει στα βασικά ταμεία σχεδόν το 60% της ετήσιας επιχορήγησής τους που συνολικά ανέρχεται στα 6,7 δισ. ευρώ. Η κάλυψη του πρόσθετου κόστους παραμένει αναιτιολόγητη.

Από τα προγράμματα δεν λείπουν και οι αυξήσεις σε συγκεκριμένα μισθολόγια (αστυνομικοί, χαμηλοσυνταξιούχοι, πιλότοι κ.λπ.), το ύψος των οποίων κοστολογείται στα 600 εκατ. ευρώ. Το δημοσιονομικό κενό ωστόσο που προκαλείται, υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ αν λάβει κάποιος υπόψη ότι το μνημόνιο προέβλεπε τη μείωση των ειδικών μισθολογίων κατά 12% από τον Ιούνιο με στόχο ετήσια εξοικονόμηση ύψους 400 εκατ. ευρώ.

* Ομολογιούχοι - δάνεια: Επιπλέον κονδύλι, του οποίου η αναπλήρωση παραμένει στον αέρα, προκύπτει και στην περίπτωση που εφαρμοστεί η θέση των κομμάτων για αποκατάσταση των 11.500 ιδιωτών ομολογιούχων, που υπέστησαν το κούρεμα και κυρίως του τραπεζικού συστήματος στην περίπτωση που υιοθετηθούν μέτρα διαγραφής μέρους των δανείων των νοικοκυριών. Μόνο για την πρώτη περίπτωση, οι απώλειες που πρέπει να καλυφθούν αγγίζουν τα 1,4 δισ. ευρώ, ενώ πολύ περισσότερα θα απαιτηθούν στη δεύτερη περίπτωση.

Τι προτείνουν τα κόμματα
ΝΔ
- Αποκατάσταση των πολύ χαμηλών συντάξεων, των πολυτεκνικών επιδομάτων, καθώς και των εποχικών επιδομάτων στα επίπεδα που ήταν το 2009. Επίσης, αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν οι ομολογιούχοι και τα ασφαλιστικά ταμεία.

- Επέκταση του επιδόματος ανεργίας κατά έναν χρόνο ακόμη, στα δύο χρόνια.

- Εκτακτο επίδομα ανεργίας και για μη μισθωτούς.

- Να ρυθμιστούν οι αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις των επόμενων μηνών.

- Να μην πέσουν άλλο οι μισθοί στον ιδιωτικό τομέα.

- Μόλις σταθεροποιηθεί η κατάσταση των εσόδων, σταδιακή άνοδος του αφορολόγητου ορίου από τις 5.000 σήμερα στις 8.000.

- Αντικατάσταση του χαρατσιού από νέο διευρυμένο ΕΤΑΚ, υποφερτό για όλους.

- Σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών.

- Η περικοπή 11,7 δισεκατομμυρίων δημοσίων δαπανών για 2012-13 να επεκταθεί για δύο ακόμη χρόνια, έως το 2016 τουλάχιστον.

- Το πλεονάζον προσωπικό από οργανισμούς του Δημοσίου να μην απολύεται, αλλά να μπαίνει σε ειδικό καθεστώς για τρία χρόνια τουλάχιστον.

- Μέτρα για τους δανειολήπτες.

- Αναστολή των συνεπειών εγγραφής στον Τειρεσία για όσους γράφηκαν την τελευταία διετία.

- Εξασφάλιση ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και ειδικότερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

- Εφαρμογή του αναγκαίου και δίκαιου συμψηφισμού οφειλών από και προς το Δημόσιο, που θα απελευθερώσει και ρευστότητα για την αγορά.

- Αμεσες νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αποδέσμευση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.

- Προώθηση των αποκρατικοποιήσεων και πέρα από τις προβλέψεις της δανειακής σύμβασης.

- Επίσπευση της ανακήρυξης της ΑΟΖ.

ΣΥΡΙΖΑ
- Φορολόγηση του πλούτου και των υψηλών εισοδημάτων με στόχο την αύξηση των εσόδων κατά 4% του ΑΕΠ, που αντιστοιχεί σε περίπου 8 δισ. ευρώ. Δεν διευκρινίζεται από ποιο όριο και πάνω ένα εισόδημα θεωρείται υψηλό.

- Κατάργηση του χαρατσιού στα ακίνητα, πρωτίστως σε άνεργους, χαμηλόμισθους, χαμηλοσυνταξιούχους.

- Ολική ή μερική διαγραφή των δανειακών υποχρεώσεων των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και υπερχρεωμένων επιχειρήσεων.

- Λειτουργία και ενίσχυση της Κεντρικής Αρχής Προμηθειών για τον έλεγχο του κόστους των προμηθειών του Δημοσίου από τον ιδιωτικό τομέα.

- Πάγωμα των μειώσεων σε κοινωνικές δαπάνες, μισθούς και συντάξεις.

- Κατάργηση της πράξης υπουργικού συμβουλίου με αριθμό 6-28/2/2012, με την οποία μειώθηκε ο κατώτερος μισθός 22%.

- Αλλαγή της φορολογικής κλίμακας, ώστε να αυξηθούν τα έσοδα με ελάφρυνση των μικρότερων εισοδημάτων. Επανεξέταση όλων των ειδικών φορολογικών καθεστώτων και η αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

- Σταδιακή μείωση του ΦΠΑ και μέγιστη μείωσή του στα διατιμημένα τρόφιμα (γάλα, ψωμί, κ.λπ.).

- Θεσμοθέτηση πλήρους και καθολικού περιουσιολογίου.

- Στελέχωση των εφοριών με εξειδικευμένο προσωπικό.

- Πάγωμα των ιδιωτικοποιήσεων των στρατηγικής σημασίας για την εθνική οικονομία, δημόσιων οργανισμών.

- Εθνική προγραμματική συμφωνία με τους φορείς της ναυτιλίας, με κατάργηση 58 φοροαπαλλαγών του ναυτιλιακού κεφαλαίου.

- Υπογραφή διμερούς συμφωνίας με την Ελβετία για τη φορολόγηση των εκεί καταθέσεων Ελλήνων πολιτών, που εκκρεμεί.

- Αναστολή πληρωμής τόκων για χρονικό διάστημα που θα προκύψει έπειτα από διαπραγμάτευση. Το ύψος εξυπηρέτησης του χρέους θα πρέπει να συνδεθεί με τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

- Δημιουργία όρων για την επιστροφή των καταθέσεων που έχουν φύγει στο εξωτερικό και τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

- Δημιουργία Ταμείου Εθνικού Πλούτου και Κοινωνικής Ασφάλισης.

- Ρύθμιση των αγροτικών χρεών στις τράπεζες, έκδοση με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, καλλιεργητικής κάρτας.

- Θέσπιση κανόνων στη διαχείριση του δημόσιου αγαθού των τηλεοπτικών συχνοτήτων.

ΠΑΣΟΚ
- Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών 10%.

- Επαναφορά των παλαιών συντελεστών του ΦΠΑ στην εστίαση και τα αγροτικά εφόδια.

- Διευκόλυνση από τις τράπεζες για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και τα φυσικά πρόσωπα μετόχων στις επιχειρήσεις για οφειλές μέχρι 25.000 ευρώ.

- Αντικατάσταση του ειδικού τέλους ακινήτων με ενιαίο φόρο στα ακίνητα.

- Αλλαγές στον Τειρεσία, ώστε να δίνεται δεύτερη ευκαιρία στις επιχειρήσεις.

- Σταδιακή κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στη βάση μίας δικαιότερης φορολογικής κλίμακας.


Αντιπαραβολή μνημονίου
Με βάση τις μνημονιακές δεσμεύσεις και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το ενδεχόμενο επιμήκυνσης, άμεσα θα πρέπει να υλοποιηθούν αποκρατικοποιήσεις βασικών δημόσιων αγαθών (νερό, φυσικό αέριο λιγνίτης, κ.λπ.) να συγκεκριμενοποιηθεί η περικοπή ύψους 11,5 δισ. ευρώ από δημόσεις δαπάνες για τη διετία 2013-2014, να υπάρξει κούρεμα στα ειδικά μισθολόγια και στον χώρο της υγείας, να ενισχυθεί ο εσωτερικός έλεγχος των νευραλγικών υπηρεσιών του Δημοσίου (όπως εφορίες και πολεοδομίες, οι οποίες δένονται με ποσοτικούς στόχους και κριτήρια διαφάνειας και αποδοτικότητας) αλλά και να εκκαθαρισθούν άμεσα όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου.

Η βίβλος προβλέπει, επίσης, την αύξηση των τιμολογίων των ΔΕΚΟ αλλά και των αντικειμενικών αξιών, την περικοπή των φόρων υπέρ τρίτων, των προνοιακών επιδομάτων και των φοροαπαλλαγών, ενώ αναφορά γίνεται και στο πολυσυζητημένο θέμα της αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Ειδικότερα:

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
- Μείωση 12% κατά µέσο όρο στα «ειδικά µισθολόγια» του δηµόσιου τοµέα, η οποία θα εφαρµοσθεί από την 1η Ιουλίου 2012 και θα επιφέρει εξοικονοµήσεις της τάξεως των 205 εκατ. ευρώ.

- Αναθεώρηση των προγραµµάτων δηµόσιας δαπάνης, πρετοιμασία μέτρων ύψους 11,5 δισ. ευρώ που θα υιοθετηθούν µε τους προϋπολογισµούς του 2013 και του 2014.

- Περαιτέρω εξορθολογισµός των φαρµακευτικών δαπανών και της λειτουργικής δαπάνης των νοσοκοµείων και προσδιορισµός των χρηµατικών παροχών προνοίας.

ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
- Κατάργηση - τροποποίηση όλων των υφιστάμενων ειδικών δικαιωμάτων που παραχωρούνται στο κράτος µέσα στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποιήσεων. Συνεργασία κυβέρνησης και Ταµείου
Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του δηµοσίου, για την υποβολή στην ΕΕ όλων των πληροφοριών για την (οικονοµική) κατάσταση των εντός του 2012 υπό αποκρατικοποίηση στοιχείων, καθώς επίσης και για τη διαδικασία αποκρατικοποίησης που θα ακολουθηθεί.

- Επίσπευση των διαδικασιών κατοχύρωσης της κυριότητας των κρατικών εδαφικών/οικοπεδικών εκτάσεων.

- Πώληση περιουσιακών στοιχείων ορόσηµο κατά το πρώτο εξάµηνο του 2012, όπως ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, ΟΠΑΠ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ και IBC και κατά το δεύτερο µισό του έτους προσκλήσεις ενδιαφέροντος για λιµένες, αεροδρόµια και την Εγνατία Οδό.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
- Θέσπιση φορολογικής µεταρρύθµισης, με στόχο την απλοποίηση του φορολογικού συστήµατος, την εξάλειψη των απαλλαγών και των προνοµιακών καθεστώτων.

- Αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών της ακίνητης περιουσίας, προκειµένου αυτές να ευθυγραµµιστούν µε τις τιµές της αγοράς.

- Αντικατάσταση των πληρωμών τοις µετρητοίς στις εφορίες µε επιταγές και µε τραπεζικά εµβάσµατα, έτσι ώστε το προσωπκό να επικεντρωθεί σε εργασία µεγαλύτερης προστιθέµενης αξίας (έλεγχοι, επιβολή εισπράξεων, συµβουλές προς φορολογουµένους κ.ά.).

- Δημιουργία είκοσι επιπλέον νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών, οι οποίες θα αφορούν κυρίως φόρους που παρακρατούνται στην πηγή.

- Αναμόρφωση της μονάδας οικονοµικών επιθεωρήσεων, η οποία θα επικεντρωθεί µόνο στον έλεγχο των φοροεισπρακτόρων και σε θέµατα διαχείρισης εσόδων.

- Ελεγχος από την Αρχή Καταπολέµησης της Νοµιµοποίησης Εσόδων από Εγκληµατικές δραστηριότητες τουλάχιστον 200 δηλώσεων περιουσιακών στοιχείων εφοριακών.

- Βελτίωση του συστήματος προστασίας πληροφοριοδοτών, οι οποίοι αναφέρουν περιπτώσεις διαφθοράς.

- Κατάργηση ΚΒΣ

ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ
- Ανεξάρτητη αξιολόγηση σχετικά µε την αποτελεσµατικότητα της δοµής και των δραστηριοτήτων του Σώµατος Επιθεώρησης Εργασίας. Θα τεθούν ποσοτικοί στόχοι για τον αριθµό των ελέγχων αδήλωτης εργασίας που πρέπει να εκτελεστούν.

- Για όσες επιχειρήσεις χρησιµοποιούν την κάρτα εργασίας, καθίσταται υποχρεωτική η ταυτόχρονη πληρωµή µισθών, παρακρατηθέντων φόρων επί της µισθοδοσίας και κοινωνικών εισφορών µε ηλεκτρονικά µέσα.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Απλοποίηση της αδειοδότησης τεχνικών επαγγελµατικών και µεταποιητικών δραστηριοτήτων και επιχειρηµατικών πάρκων.

- Εκδοση υπουργικών αποφάσεων για την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων.

- Αρση της απαγόρευσης της αναγνώρισης των επαγγελµατικών τίτλων που προέρχονται από διπλώµατα τα οποία απονέµονται βάσει συµφωνίας δικαιόχρησης από άλλα κράτη μέλη. Δικαίωμα εργασίας στην Ελλάδα υπό τους ίδιους όρους όπως και οι κάτοχοι ελληνικών πτυχίων.

- Νομοθέτηση μέτρων για τη διαχείριση των βιοµηχανικών επικίνδυνων αποβλήτων.

- Εξειδίκευση καταλόγου των µη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων µε α) τον προσδιορισµό των δικαιούχων, β) τον προσδιορισµό της νοµικής βάσης κάθε εισφοράς και γ) την ποσοτικοποίηση των εισφορών που καταβάλλουν οι καταναλωτές υπέρ αυτών των δικαιούχων, µε σκοπό τον εξορθολογισµό αυτών των εισφορών και/ή τη διοχέτευση αυτών µέσω του κρατικού προϋπολογισµού.

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
- Εφάπαξ εξάλειψη των ληξιπρόθεσμων οφειλών και των ελλειμμάτων στα ταµεία.

- Καθιέρωση επιτελικών µονάδων... «κλειδί», συµπεριλαµβανοµένης της µονάδας µεγάλων φορολογουµένων, της µονάδας συλλογής χρεών και... του τµήµατος ελέγχου.

- Συστήµατα πληροφορικής για τη συλλογή µε περισσότερες λεπτοµέρειες δεδοµένων εσόδων και δαπανών από τις οντότητες του γενικού κράτους (το νέο σύστηµα θα καλύψει άνω του 90 % των δαπανών).

ΜΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΜΕΝΑ ΔΑΝΕΙΑ
- Νομική προετοιµασία µε τη συνδροµή διεθνών εµπειρογνωµόνων και της ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ για την αντιµετώπιση των µη εξυπηρετούµενων δανείων.

Πηγή Το Κέρδος